هر گرم طلا به زیر 1 میلیون تومان کاهش یافت

۱۴۰۰/۰۲/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۷۹۰۶

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری| 

در بازار ارز آزاد، قیمت دلار 23 هزار و 800 تومان، قیمت یورو 28 هزار و 800 تومان و درهم امارات 6 هزار و 560 تومان اعلام شده است. در بازار طلا، با اعلام اونس جهانی طلا به قیمت 1781 دلار و همچنین کاهش قیمت دلار به کانال 23 هزار تومان، قیمت طلا کاهش یافت و قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم ۹۹۷ هزار تومان، هر مثقال طلا 4 میلیون و 352 هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۹ میلیون و۹۹۰ هزار تومان و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز9 میلیون و 700 هزار، نیم‌سکه بهار آزادی 5 میلیون و 600هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 3 میلیون و 600 هزار تومان و سکه یک گرمی 2 میلیون تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد. در ساعات عصر نیز، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار تهران با ۱۲۰ هزار تومان کاهش نسبت به روز کاری گذشته به ۹ میلیون و ۹۸۰هزار تومان رسید.روند نزولی قیمت‌ها در بازار سکه و طلا در روزهای اخیر، تشدید شده است. به نظر می‌رسد که به دلیل تحولات سیاست خارجی و چشم‌انداز کاهشی نرخ دلار، قیمت‌ها در بازار سکه و طلا تمایل به افت بیشتردارد به‌طوری که فعالان این بازار انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها را دارند. ارزش سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۹ میلیون و ۹۰۰ هزارتومان معامله شد.نیم‌سکه بهار آزادی ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، ربع سکه سه میلیون و ۵۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی هم ۲ میلیون تومان قیمت خورد. علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به ۹ صد و ۹۷ هزار تومان رسید.هر مثقال طلا نیز به قیمت چهار میلیون و ۳۱۹ هزار تومان معامله شد.

     نرخ دلار ثابت ماند

نرخ دلار در صرافی‌های بانکی در مقایسه با روز کاری گذشته تغییری نکرد و در رقم ۲۳ هزار و ۳۳۳ تومان باقی ماند.قیمت فروش یورو نیز امروز بدون تغییر نسبت به قیمت‌ پایانی روز گذشته ۲۷ هزار و ۹۷۷ تومان شد.قیمت خرید هر دلار ۲۲ هزار و ۸۷۱ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۷ هزار و ۴۲۳ تومان بود.نرخ خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۳ هزار و ۱۳۳ تومان و نرخ فروش آن ۲۳ هزار و ۳۶۴ تومان اعلام شد. همچنین نرخ یورو در این بازار ۲۷ هزار و ۷۱۹ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۷ هزار و ۹۹۷ تومان اعلام شد.در سامانه سنا در روز معاملاتی گذشته (یکشنبه) هر یورو به قیمت ۲۷ هزار و ۸۵۵تومان و هر دلار ۲۳ هزار و ۲۶۲ تومان به فروش رسید.همچنین روز کاری گذشته در سامانه نیما، حواله یورو به قیمت ۲۷ هزار و ۸۵۶ تومان فروخته و حواله دلار به قیمت ۲۳ هزار و ۱۹۰ تومان معامله شد. با توجه به تحولات سیاست خارجی و افزایش امیدواری به موفقیت مذاکرات وین، آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در سایر کشورها و کاهش سفته‌بازی در بازار ارز، قیمت انواع ارز در هفته‌های اخیر روند کاهشی داشته است. کاهش قیمت دلار به عنوان مهم‌ترین عامل افت قیمت سکه و طلا در روزهای اخیر به شمار می‌رود. گفتنی است، به دلیل موج جدید کرونا و اعلام شرایط قرمز در تهران، بازار طلا و جواهر تهران نیز به مدت 2 هفته تعطیل اعلام شده است؛ قیمت‌های درج شده در این خبر نیز با استناد به نرخ‌های اعلامی از سوی اتحادیه طلا و جواهر است. نوسان قیمت در بازار ارز درحالی رخ داده که در تعطیلات نوروز، با تلاش سفته بازان، قیمت دلار به مرز 26 هزار تومان هم رسیده بود اما انتشار خبرهای مربوط به مذاکرات هسته‌ای و ... باعث عقب‌نشینی دلار از این سطح قیمتی شده است. به اعتقاد کارشناسان دو باور در بازار ارز وجود دارد که موجب نوسانات قیمتی می‌شود، ‌نخست اینکه با مذاکره و بازگشت به برجام و ... قیمت ارز کاهش چشم‌گیری خواهد داشت و دوم اینکه حتی مذاکره هم نمی‌تواند مانع از واقعیات موجود اقتصاد ایران شود و امکان کاهش چشم گیرقیمت ارز وجود ندارد و نهایتا دلار در کانال 23-22 هزار تومان جا خوش می‌کند. نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.

     افزایش قیمت طلای جهانی

در حالی که افزایش موارد ابتلا به کرونا در برخی کشورها از جمله هند و ژاپن سبب افزایش اشتها برای سرمایه‌گذاری در بازار طلا شده و تضعیف دلار طلا را برای خریداران ارزان‌تر کرده است، قیمت فلز زرد شاهد افزایش بود. بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا با افزایش به 1781 دلار و 11 سنت رسید. قیمت فلز زرد در معاملات آتی برای تحویل در ماه ژوئن هم با 0.15 درصد رشد به 1780 دلار و 50 سنت رسید. مارگارتیانگ تحلیلگر و استراتژیست موسسه دیلی اف ایکس در این باره گفت: « وضعیت کووید 19 در هند و ژاپن در حال بدتر شدن است. بنابراین تقاضا برای سرمایه‌گذاری در بازارهای امن بالا رفته و این به رشد قیمت طلا دامن زده است.» موارد ثبت شده جدید در هند به ارقام بی‌سابقه‌ای رسیده، در حالی که در ژاپن 4 استان جهت مقابله با شیوع کرونا حالت اضطراری اعلام کرده‌اند. یانگ افزود: «از سوی دیگر سرمایه‌گذاران شاهد انتشار آمارهای مثبت از اقتصاد امریکا در روز جمعه هستند» و این موجب بالا رفتن سوددهی اوراق خزانه داری این کشور شده و ترمز رشد بیشتر قیمت طلا را کشیده است. فعالیت کارخانجات امریکایی در اوایل ماه آوریل شاهد رشد قابل توجهی بود، در حالی که میزان خرده فروشی در این کشور در ماه مارس به ارقام بی‌سابقه‌ای رسید. میزان رشد استخدام نیروی کار نیز سرعت گرفته است. اکنون فعالان بازار منتظر نشست دو روزه سیاست‌گذاری فدرال رزرو در روز سه شنبه هستند. هرچند انتظار نمی‌رود تغییری در سیاست پولی بانک مرکزی امریکا رخ دهد، اما تمرکز اصلی بر روی سخنان رییس بانک مرکزی در کنفرانس خبری پایان نشست خواهد بود.

 

ارسال نظر