هشدار درباره فروش بلیت پرواز هند و پاکستان

۱۴۰۰/۰۲/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۷۹۰۲

گروه راه و شهرسازی| 

در پی منع جابه‌جایی مسافر از طریق پرواز به هند، محمد حسن ذیبخش، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری از اخطار جدی این سازمان به دفاتر خدمات مسافرت هوایی مبنی بر خودداری از فروش بلیت هواپیما به/ از کشورهای با شرایط ویژه خبر داد.  ذیبخش افزود: به استناد مفاد اطلاعیه هوانوردی پذیرش مسافر از کشورهای با شرایط ویژه از جمله هند، پاکستان، فرانسه و ... ممنوع اعلام شده است و دفاتر خدمات مسافر هوایی ملزم هستند از   بلیت به کشورهای فوق خودداری کنند. وی تصریح کرد: بدیهی است عدم رعایت این ممنوعیت علاوه بر پاسخگویی به مراجع قانونی و شمول اعمال مجازات توسط مراجع ذیربط موجب ممانعت از ادامه فعالیت دفتر خواهد شد.

    قیمت ۱۳۱ میلیون تومانی پرواز به هند

در حالی که پروازهای هند و پاکستان از روز یکشنبه به دلیل شیوع ویروس کرونا ممنوع اعلام شد، برخی از سایت‌های فروش اینترنتی همچنان بلیت‌فروشی خود را متوقف نکرده و قیمت‌های نجومی برای آن از هشت میلیون تومان تا ۱۳۱ میلیون تومان گذاشته‌اند.

به گزارش ایسنا، در روزهای گذشته و در پی گسترش شیوع ویروس کرونا، پروازهای هند و پاکستان توسط ستاد ملی مقابله با کرونا متوقف شد. این ممنوعیت در حالی ابلاغ شد که برخی سایت‌های اینترنتی، اقدام فروش بلیت پروازهای تهران - دهلی و دهلی – تهران می‌کنند و جالب اینکه قیمت‌های نجومی و عجیب و قریبی برای آن مشخص و اعلام کرده‌اند که از هشت میلیون تومان تا ۱۳۱میلیون تومان متفاوت است.

البته بلیت پروازهای هند از سوی ایرلاین‌های خارجی و به صورت کانکشنی با یک یا چند توقف انجام می‌شود، اما در مصوبه اخیر ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر توقف کامل و فوری نقل و انتقال مسافر استثنایی برای ایرلاین‌های خارجی یا نوع پروازها مشخص نشده است.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در این باره اظهار کرد: برخی از سایت‌های اینترنتی اقدام به فروش بلیت پروازهای هند کرده‌اند که این تخلف محسوب شده و با این شرکت‌ها برخورد خواهیم کرد. ذیبخش ادامه داد: در حال حاضر اداره کل نظارت سازمان هواپیمایی کشوری در حال بررسی تخلفات اینچنینی است و مردم مطمئن باشند که با چنین تخلفاتی برخورد خواهیم کرد، چرا که هیچ گونه پروازی به صورت مستقیم و غیرمستقیم از هندوستان و پاکستان اجازه ورود به ایران و فرود در فرودگاه‌های کشور را ندارند. او درباره پروازهای کانکشنی روی برخی ایرلاین‌های خارجی از تهران به دهلی اظهار کرد: مردم می‌توانند با پروازهای کانکشنی ایرلاین‌های خارجی به هند سفر کنند، اما تا اطلاع ثانوی و تغییر نکردن مصوبات در این زمینه هیچ یک از مسافرانی که به هند و پاکستان یا کشورهای ممنوعه سفر کرده‌اند اجازه ورود به کشور را ندارند.

    عودت پول بلیت پروازهای هند و پاکستان به مسافران

در این حال، ابوالقاسم جلالی، معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به لغو پروازها بین ایران و هندوستان و ایران و پاکستان، گفت: پول بلیت در این مسیرها که از قبل اخذ شده بود، با لغو این پروازها به صورت کامل به مسافران عودت داده می‌شود.

جلالی در گفت‌وگو با فارس درباره وضعیت مسافرانی که از قبل بلیت در این مسیرها گرفته‌اند، بیان کرد: همان‌گونه که اعلام شد، مجوزهای پرواز بین ایران و هند و ایران و پاکستان لغو شده است، بنابراین اگر مسافری از قبل بلیت تهیه کرده باشد، پول کامل بلیت (بدون اخذ جریمه) به آنها عودت داده می‌شود.

     علی بابا اخطار گرفت

در این حال، سازمان هواپیمایی کشوری به شرکت خدمات مسافرت هوایی علی بابا به دلیل عدم رعایت ممنوعیت فروش بلیت به/از کشورهای هند و پاکستان اخطار داد. بر اساس این گزارش، شرکت خدمات مسافرت هوایی سفرهای علی بابا با وجود مصوبه ستاد ملی کرونا مبنی بر ممنوعیت سفر به/از کشورهای هند و پاکستان و ابلاغ آن از سوی سازمان هواپیمایی کشوری، همچنان بلیت هواپیما در مسیرهای یاد شده را به فروش می‌رساند. بنابراین با اعلام اخطار به آن شرکت نسبت به توقف فروش بلیت، به اطلاع می‌رساند این اقدام شرکت علی بابا تخلف محسوب شده و در صورت عدم رعایت مقررات مربوطه مطابق با قوانین و مقررات اقدام خواهد شد. هیچ گونه پروازی به صورت مستقیم و غیرمستقیم از هندوستان و پاکستان اجازه ورود به ایران و فرود در فرودگاه‌های کشور را نداشته، همچنین شهروندان می‌توانند بر اساس ضرورت با پروازهای کانکشنی ایرلاین‌های خارجی به هند سفر کنند، اما تا اطلاع ثانوی و تغییر نکردن مصوبات در این زمینه هیچ یک از مسافرانی که به هند و پاکستان یا کشورهای ویژه سفر کرده‌اند اجازه ورود به کشور را ندارند. در صورت مشاهده فروش بلیت در مسیرهای مذکور با دفاتر خدمات مسافرت هوایی متخلف به‌طور جدی برخورد خواهد شد، همچنین شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده هر گونه تخلف مراتب را به سازمان هواپیمایی کشوری گزارش دهند.

      توقف کشتیرانی ممکن نیست

در این حال، حسین عباس‌نژاد، مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: هیچ مسافری از طریق دریا بین ایران و هند تردد نمی‌کند و با توجه به ماهیت خطوط باری تجاری، امکان لغو کشتیرانی بین ایران و هند وجود ندارد. ‌به گزارش مهر، عباس‌نژاد با بیان اینکه بخشی از کالاهای اساسی مورد نیاز افغانستان و ایران از طریق خطوط کشتیرانی هند- ایران و از طریق بندر چابهار حمل می‌شود افزود: امکان توقف کشتیرانی بین ایران و هند وجود ندارد. وی گفت: در بخش کشتیرانی، ما خطوط مسافری به هند نداریم و آنچه هست، خطوط باری تجاری است که نمی‌توان آنها را قطع کرد چراکه این خطوط برای تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز کشور و همچنین افغانستان و کالاهای ترانزیتی به آن کشور فعالیت می‌کنند. وی افزود: با این حال به همه بنادر اعلام کرده‌ایم که قرنطینه به صورت جدی رعایت شود، همچنین انجام تست کرونا و چک‌ها به دقت اجرا می‌شود تا مطمئن باشیم خدمه کشتی‌ها به کرونا مبتلا نیستند، همچنین از نظر چک کردن بار کشتی‌ها هم تلاش می‌شود بار از نظر آلودگی به بیماری، مشکلی نداشته باشد. مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: مواردی که در حوزه رعایت پروتکل‌ها ذکر شد، پیش از این در کنار اسکله انجام می‌شد، اما از چندی پیش این چک‌ها بدین طریق صورت می‌گیرد که وقتی کشتی وارد لنگرگاه شد و قبل از ورود به اسکله، گروه مربوط به چک‌ها و قرنطینه به داخل کشتی می‌روند و پس از سوار شدن، کنترل‌های لازم را انجام می‌دهند و زمانی که مشخص شد کشتی از نظر پروتکل‌های بهداشتی امن و مطمئن است، آن زمان راهنما سوار آن کشتی می‌شود و کشتی را به بندر می‌آورد. عباس نژاد ادامه داد: از وقتی که موضوع کرونای برزیلی و آفریقایی پیش آمده در بنادر کنترل ویژه برای کشتی‌هایی که از این مسیر می‌آیند اعمال می‌شود و پروتکل‌ها به صورت دقیق و جامع اجرا و ورود و خروج‌ها کنترل می‌شود و اجازه نمی‌دهیم قبل از تست، کشتی وارد بندرگاه شود. مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: تا حد امکان وارد بحث توقف خطوط کشتیرانی تجاری نمی‌شویم، اما بخشی از بار افغانستان و بارهای خودمان از این طریق وارد کشور می‌شود. عباس‌نژاد افزود: پیش از این و در اوایل شروع کرونا که شرایط بسیار سنگین بود و هنوز در خصوص پروتکل‌ها اطلاعات ما کامل نبود، موضوع توقف کشتی‌ها و خطوط مطرح شد تا پروتکل‌ها را تنظیم کنیم، اما امروز تلاش می‌شود کنترل‌های ویژه در پیاده و سوار شدن پرسنل کشتی، نماینده، بازرسان و همکاران ما به خوبی اجرا شوند.

    هیچ بندری عامل ورود کرونای جهش‌یافته نبود

بهروز آقایی، مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان نیز با اشاره به اعمال پروتکل‌های خاص بهداشتی درباره کشتی‌های هندی یا کشتی‌هایی که در مسیر خود در بنادر هند پهلو گرفته‌اند، گفت: تاکنون هیچ موردی از ورود ویروس کرونا یا انوع جهش یافته آن از بنادر چابهار و سایر بنادر به کشور ثبت نشده است.

آقایی در گفت‌وگو با ایلنا درباره کنترل ورود کشتی‌ها از مبدا هند با توجه به‌شدت شیوع ویروس جهش یافته در این کشور اظهار داشت: به دلیل شیوع نوع جهش یافته ویروس کرونا در کشور هند از دو روز گذشته پروتکل‌های خاصی را در پذیرش کشتی‌ها از مبدا هند اعمال کردیم البته کشورهای همسایه هند هم با توجه به تبادلات وسیعی که با این کشور دارند، احتمالا درگیر ویروس کرونای هندی شده‌اند. از این رو کشور پاکستان هم مستثنی از این موضوع نیست و باید علاوه بر اعمال پروتکل‌های سختگیرانه در حمل و نقل دریایی و هوایی، در مسیر مرزی و زمینی با کشور پاکستان هم پروتکل‌های سختگیرانه‌ای اعمال شود.

 

ارسال نظر