تک و پاتک وزارتخانه‌های راه و بهداشت

۱۴۰۰/۰۲/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۷۸۳۲
تک و پاتک وزارتخانه‌های راه و بهداشت

‌گروه راه و شهرسازی|

اگر چه از روزها و هفته‌های نخست شیوع کرونا در ایران و جهان، تبعات منفی آن دامن اغلب کسب و کارها و به ویژه حمل و نقل هوایی را گرفت و زمینه ساز رکود و کسادی بازارها شد، اما حالا پس از گذشت 14 ماه از اعلام رسمی شیوع کووید 19 در ایران، ابعاد تازه‌تری از آسیب‌های کرونا بر پیکره حمل و نقل نمایان شده است. بر اساس تازه‌ترین اعلام شرکت فرودگاه‌های کشور، بر اثر شیوع کرونا، در سال گذشته نشست و برخاست‌ها 79 درصد و اعزام و پذیرش مسافران فرودگاه‌های داخلی در پروازهای بین‌المللی 90 درصد کاهش یافته است.

به گزارش «تعادل»، انجام برخی پروازهای خارجی توسط ایرلاین‌های داخلی مانند پرواز به انگلیس از بهمن سال گذشته متوقف شده است. افزون بر این، با تشدید شرایط کرونایی در کشورهای هند و پاکستان و شیوع نوع جدیدی از کرونا موسوم به کرونای هندی، پرواز به دو کشور یادشده از ساعت 12 دیشب نیز متوقف شده است. البته ممنوعیت‌های پروازی به برخی کشورها از جمله کشور ترکیه فقط دامنگیر تورهای گردشگری است و سایر پروازها انجام می‌شوند. آنگونه که محمدحسن ذیبخش، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفته است: همه پروازها بین ایران و هندوستان و همچنین ایران و پاکستان ممنوع شد.

ذیبخش اظهار کرد: براساس تصمیمات وزارت بهداشت در خصوص پروتکل‌های مراقبت بهداشتی مرزی در مسافرت‌های هوایی و همچنین شناسایی ویروس جهش یافته کرونا در آن کشورها، پروازها به/ از دو کشور هند و پاکستان از ساعت ۲۴ شنبه شب ممنوع می‌شود. وی اضافه کرد: پرواز برنامه‌ای بین ایران و هند وجود ندارد و در حال حاضر پروازها محدود و به صورت موردی انجام می‌شود، پذیرش مسافر کانکشن از کشورهای مذکور نیز ممنوع خواهد بود. سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه در حال حاضر محدودیت پروازی به ۴۱کشور وجود دارد، تصریح کرد: پرواز از مبدأ و مقصد کشورهایی که در لیست شرایط ویژه قرار دارند ممنوع بوده و کشورهایی که در لیست کشورهای پرخطر قرار دارند ملزم به انجام تست مجدد در ایران هستند. وی بیان کرد: عدم منع تردد مستلزم ارایه تست PCR منفی با اعتبار ۹۶ ساعته در مبدا و انجام تست مجدد پس از ورود به کشور برای مسافران بالای ۸ سال در کشورهای پر خطر است و تردد در سایر کشورها با الزام ارایه تست PCR منفی با اعتبار ۹۶ ساعته در مبدا و انجام مراقبت‌های سندرومیک پس از ورود به کشور و انجام تست مجدد در صورت نیاز بلامانع است. به گفته ذیبخش، ارایه تست PCR فقط در آزمایشگاه‌های مورد تأیید وزارت امور خارجه ایران در کشورهای مبدأ دارای اعتبار است.

     پرواز برنامه‌ای به هند نداریم!

در این حال، کاپیتان تورج دهقانی زنگنه، معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه پرواز برنامه‌ای به هند نداریم و هر ۲ ماه یک بار یک پرواز برای بازگشت ایرانیان یا موارد دیگر به هند انجام می‌شود، گفت: در عین حال برای تعلیق پروازهای پاکستان و هندوستان برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

در پی توییت انتقادی سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره برقرار بودن پروازهای هند و امارات با وجود شرایط نابسامان کرونایی در این کشورها، رییس سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد: هیچ پرواز برنامه‌ای به هند نداریم و برخی پروازها تنها برای بازگرداندن ایرانیان با اخذ مجوز انجام می‌شود.

به گزارش ایسنا، کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو دیروز ۴ اردیبهشت ماه در توییتی نوشت: «روم به دیوار، روم به دیوار، جسارت نباشه، بی‌ادبی نباشه، به کسی برنخوره، عفو بفرمایید، جسارتا یه نگاهی به آنچه در هند می‌گذرد بیاندازید و پروازهای هند و امارات. ته رودخانه در خدمت هستیم ...»

این توییت در شرایطی منتشر شد که هندوستان یکی از کشورهایی است که اوضاع به‌شدت بحرانی را در زمینه شیوع ویروس کرونا پشت سر می‌گذارد.

تورج دهقان زنگنه، رییس سازمان هواپیمایی کشوری اما در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا با وجود این وضعیت حاد کرونایی در کشورهایی از جمله هند پرواز به این کشور انجام می‌شود یا خیر؟ اظهار کرد: هیچ پرواز برنامه‌ای به مقصد هندوستان نداریم و برخی پروازها به صورت موردی و برای بازگرداندن دانشجویان و ایرانیان از هند انجام می‌شود.

وی افزود: در صورتی که پروازی به صورت موردی بخواهیم انجام دهیم، مجوز آن را از ستاد ملی مقابله با کرونا دریافت کرده و همه پروتکل‌های ابلاغی درباره آن را به دقت اجرا می‌کنیم چرا که ما در این زمینه متولی نیستیم و تنها خود را مجری مصوبات و ابلاغیه‌های بهداشتی می‌دانیم. رییس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه هندوستان در ریف کشورهای ممنوعه برای پروازهای مسافری قرار دارد، گفت: مرجع تصمیم‌گیری درباره انجام شدن یا نشدن پرواز مسافری خارجی یا داخلی در شرایط کرونایی امروز، سازمان هواپیمایی و وزارت راه و شهرسازی نیست و ما تابع ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هستیم. درباره انتقادهای صورت گرفته نسبت به انجام پروازهای خارجی نیز باید گفت که تاکنون هر مصوبه و ابلاغیه‌ای که به سازمان هواپیمایی کشوری ارسال شده در لحظه آن را اجرا کرده‌ایم و اگر مسوولان مورد نقضی را سراغ دارند اعلام کنند.

دهقان زنگنه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در شرایط کنونی با توجه به تغییر وضعیت کشورها در زمینه شیوع ویروس کرونا آیا ممکن است تغییراتی در پروازهای خارجی اعمال شود، تأکید کرد: هر لیست و فهرستی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره کشورهای ممنوعه یا پروتکل‌های بهداشتی مورد نیاز برای انجام پرواز برنامه‌ای یا موردی به ما ابلاغ شود همان روز آن را اجرا خواهیم کرد و اگر اجرای مصوبه‌ای در این زمینه به تأخیر افتاده به دلیل ابلاغ دیرهنگام پس از تصویب بوده است.

    کاهش 90  درصدی پروازهای خارجی 

 در این حال، سیاوش امیرمکری، مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با اعلام این خبر عنوان کرد: سال ۹۹ در مجموع ۴۱۷۰ پرواز بین‌المللی با جابه‌جایی حدود ۲۴۵ هزار و ۶۰۰ مسافر و بیش از ۱۳ میلیون و ۶۰۰ هزار کیلوگرم بار در فرودگاه‌های تحت مالکیت شرکت انجام شد که نسبت به سال ۹۸ در نشست و برخاست ۷۹ درصد، در اعزام و پذیرش مسافر ۹۰ درصد و در ارسال و پذیرش بار و پست ۷۳ درصد کاهش داشته است.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران همچنین تعداد پروازهای داخلی فرودگاه‌های تحت مالکیت این شرکت در سال ۹۹ را ۲۴۸ هزار و ۷۷ مورد با جابه‌جایی بیش از ۲۱ میلیون و ۶۱۵ هزار مسافر اعلام کرد و افزود: در پروازهای داخلی فرودگاه‌های تحت مالکیت شرکت در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ در نشست و برخاست ۱۹ درصد، در اعزام و پذیرش مسافر ۳۹ درصد و در ارسال و پذیرش بار و پست ۳۷ درصد کاهش داشته است. همچنین کل پروازهای فرودگاه‌های تحت مالکیت شرکت در سال گذشته در نشست و برخاست ۲۳ درصد، در اعزام و پذیرش مسافر ۴۳ درصد و در ارسال و پذیرش بار و پست ۴۳ درصد کاهش نشان داد.

به گزارش مهر، وی تعداد پروازهای فرودگاه‌های تحت مالکیت شرکت در اسفند ۹۹ را ۲۴ هزار و ۷۶۳ سورتی با جابه‌جایی حدود یک میلیون و ۹۵۲ هزار مسافر عنوان کرد و گفت: کل پروازهای فرودگاه‌های تحت مالکیت شرکت در اسفند ماه ۹۹ نسبت به ماه مشابه سال ۹۸ در نشست و برخاست ۴۸ درصد، در اعزام و پذیرش مسافر ۲۶ درصد و در ارسال و پذیرش بار و پست ۳۴ درصد افزایش یافته است. همچنین تعداد نشست و برخاست پروازهای داخلی ۴۸ درصد و پروازهای بین‌المللی نیز ۶۲ درصد بیشتر شده است.

امیرمکری عنوان کرد: مقایسه پروازهای انجام شده در فرودگاه‌های تحت مالکیت شرکت طی اسفند ۹۹ نسبت به بهمن نشان می‌دهد که نشست و برخاست یک درصد افزایش، اعزام و پذیرش مسافر یک درصد کاهش و ارسال و پذیرش بار و پست چهار درصد افزایش یافته است.

 

ارسال نظر