در شهر

۱۴۰۰/۰۱/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۷۶۷۸

تجهیز پایتخت به سنسورهای سنجش باد و توفان

رضا کرمی محمدی، رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از نصب حسگرهای سنجش سمت و سرعت باد در پایتخت خبر داد. کرمی محمدی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: در راستای توسعه سامانه‌های پیش‌بینی پایش و هشدار مخاطرات جوی نظیر سامانه پیش‌بینی و هشدار سیل، یخبندان و ... که در سال گذشته در پایتخت رونمایی شد، امسال نیز طرح خرید و راه‌اندازی تجهیزات سنجش سمت و سرعت باد که از سال گذشته در دستور کار سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران قرار گرفته بود، به مرحله اجرا رسید. وی با بیان اینکه نقاط اولویت‌دار و جانمایی برای نصب این سنسورها شناسایی شده است، افزود: در همین راستا تعدادی سنسور و ملزومات ایستگاه سنجش سمت و سرعت باد خریداری شده که حدود 10 ایستگاه به‌طور کامل راه‌اندازی شده و مابقی در سال جاری نصب و به بهره‌برداری خواهد رسید. رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ادامه داد: البته این تعداد ایستگاه برای تهران و اطراف آن کافی نیست و از برنامه‌های امسال سازمان این است با توجه به محدودیتی که در بودجه داریم تا جایی که بتوانیم تعداد آن را افزایش دهیم. به گفته کرمی محمدی، با توجه به افزایش اثرات ناشی از تغییرات اقلیمی در سال‌های اخیر نظیر وزش بادهای شدید و وقوع توفان‌های موقت در تهران می‌تواند مشکلات و خطرات مختلفی را ایجاد کند، از این رو موضوع سنجش سمت و سرعت باد از دغدغه‌های مدیریت بحران شهر تهران است و این سامانه نیز بر همین راستا اجرایی می‌شود. به گفته رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با استفاده از این سنسورها و دانش فنی متخصصان این حوزه، می‌توان در پیش‌بینی سرعت وزش باد و احتمال وقوع توفان یا آلودگی هوا از آن استفاده کرد. همچنین برای تشخیص جهت بوی نامطبوع شهر تهران چنانچه مسیر حرکت باد مشخص باشد می‌توان فهمید که چه مناطقی تحت تاثیر قرار گرفته و منشأ آن را نیز پیدا کرد. کرمی محمدی با بیان اینکه با کمک این سنسورها اطلاعات بر اساس داده‌های واقعی به دست می‌آید، افزود: با پیش‌بینی احتمال وقوع توفان نسبت به پیش آگاهی مجموعه مدیریت شهری در این زمینه نیز اقدام خواهد شد.

واکنش سخنگوی شورای شهر به واکسن پولی

سخنگوی شورای شهر تهران در واکنش به شایعات مربوط به فروش واکسن توسط بخش خصوصی گفت: «در همه جای دنیا واکسیناسیون یک وظیفه حاکمیتی است و ورود بخش خصوصی در این حوزه باعث تجاری شدن و برخورد سوداگرانه با سلامت است.» به گزارش ایسنا، علی اعطا با بیان اینکه باز شدن پای بخش خصوصی به قصد فروش واکسن به مردم، باعث کالایی شدن سلامت می‌شود، اظهار کرد: «دولت در ابتدا گفت بر اساس سند ملی کرونا، همه را به صورت رایگان واکسن خواهد زد اما متاسفانه در ادامه صحبت از واکسن پولی شد و گفته شد شرکت‌های خصوصی نیز می‌توانند واکسن وارد کنند و با قیمت مصوب به قشری که توانایی خرید آن را دارند، بفروشند.» وی افزود: «اگر قرار است که شرکت‌های خصوص به دولت کمک کنند، این باید در زمینه واردات باشد و نباید واکسن‌های وارداتی توسط شرکت‌های خصوصی به اقشار برخوردار فروخته شود.»سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به اینکه ورود شرکت خصوصی به بحث فروش مستقیم واکسن به مردم، یک سیاست غلط است، ادامه داد: واکسن پولی برای قشری از جامعه موجب می‌شود بخش‌های دیگر جامعه احساس تبعیض را با تمام وجود احساس کنند. وظیفه ذاتی حاکمیت، حفظ و نگهبانی از حق حیات تک تک افراد جامعه است و پولی شدن واکسن باعث می‌شود که در این وظیفه حاکمیت خدشه‌دار شود و این تصور ایجاد شود که حق حیات عده‌ای نسبت به عده‌ای دیگر برتر شمرده شده است.» بر اساس اعلام روابط عمومی دفتر این عضو شورای شهر تهران، علی اعطا در خصوص تکذیب واکسن پولی توسط مقامات ذیربط گفت: «این که گفته شود شرکت‌های خصوصی می‌توانند با قیمت مصوب وزارت بهداشت واکسن بفروشند، نه تنها تکذیب نیست بلکه تایید همان واکسن پولی و نقض قول اولیه مسوولان در خصوص واکسیناسیون رایگان همه جامعه است. متاسفانه این تشویش در تصمیم‌گیری باعث آزرده شدن بیش از پیش روح و روان مردم می‌شود.»

بهره‌گیری از سربازان در آتش نشانی روستایی

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: با پیگیری‌های به عمل آمده و همکاری ستاد کل نیروهای مسلح و موافقت مقام معظم رهبری فرماندهی کل قوا (مدظله العالی) مجوز جذب و به‌کارگیری کارکنان وظیفه واجد شرایط در پایگاه‌های آتش نشانی روستایی صادر شد. به گزارش ایسنا، علی قربانی با اعلام خبر فوق افزود: این مجوز برای دو سال دارای اعتبار می‌باشد و طی آن امکان جذب سالانه حداکثر ۲۰۰ نفر از مشمولین واجد شرایط دارای مدارک تحصیلی کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد برای به کارگیری در پایگاه‌های آتش‌نشانی روستایی فراهم شده است.    وی در خصوص شرایط متقاضیان و نحوه اقدام آنان گفت: شیوه نامه جذب و به‌کارگیری نیروهای وظیفه در پایگاه‌های آتش نشانی روستایی برای سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ که حاوی شرایط عمومی و اختصاصی متقاضیان، وظایف نیروهای امریه، نحوه جذب و وضعیت اداری و پرسنلی آنها می‌باشد به معاونین امور عمرانی استانداریها ابلاغ شده است. لذا متقاضیان جهت اطلاع از مفاد این شیوه نامه می‌توانند به دهیاریهای دارای پایگاه آتش نشانی مراجعه نمایند.

  قربانی در خصوص اهم شرایط متقاضیان خدمت در پایگاه‌های آتش نشانی روستایی گفت: متقاضیان می‌بایست فاقد غیبت از خدمت وظیفه بوده و ضمن برخورداری از آمادگی جسمانی و روانی مناسب، علاقه‌مند به انجام عملیات‌های آتش‌نشانی و امداد نجات باشند. 

 

ارسال نظر