ایرانشهر

۱۴۰۰/۰۱/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۷۵۹۲

بازگشت اوراق تسهیلات مسکن به نرخ بهمن ۹۸ 

برگه‌های حق تقدم تسهیلات مسکن در معاملات روز شنبه در بازه ۴۵ تا ۵۵ هزار تومان خرید و فروش شد. به گزارش مهر، در پی افزایش رکود مسکن، تعطیلی دو هفته‌ای بنگاه‌های معاملات ملکی و افزایش قیمت مسکن در هفته‌های اخیر که به کاهش قدرت خرید مسکن از سوی خانوارها منجر شد، نرخ اوراق تسهیلات مسکن نیز کاهشی بوده و به کانال ۴۰ هزار تومان بازگشته است. آخرین باری که قیمت اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن در بازه ۴۵ تا ۵۰ هزار تومان قرار داشت، به بهمن و اسفند ماه سال ۱۳۹۸ برمی‌گردد. اما از اردیبهشت و خرداد سال ۱۳۹۹، نرخ این برگه‌ها به بازه ۷۰ و مهر ماه به ۹۰ هزار تومان افزایش یافت. سپس از آذر ماه تا پایان سال گذشته در کانال‌های ۵۰ و ۶۰ هزار تومان در نوسان بود. با توجه به اینکه هنوز برگه‌های تسهیلات مسکن ۱۴۰۰ به بازار عرضه نشده، یکی از بیشترین تعداد برگه‌های به فروش رسیده در معاملات روز شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ به نماد معاملاتی تسه ۹۹۱۱ (اوراق مسکن بهمن ۹۹) با فروش ۱۰ هزار برگه اختصاص داشت. نرخ این برگه‌ها از ۴۹ هزار و ۲۰۰ تومان تا ۵۳ هزار تومان در نوسان بود.

خانه‌های خالی ایران  ۱۰ برابر انگلیس است

محمود محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سرمایه‌های هنگفتی از کشور در ۲.۵ میلیون واحد خالی از سکنه حبس شده است، گفت: ایران ۱۰ برابر کشور انگلیس خانه خالی دارد.

محمودزاده در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: عدد هنگفتی از سرمایه‌های کشور در ۲.۵ میلیون واحد مسکونی خالی حبس شده است. تعداد قابل توجهی زمین مسکونی هم بدون استفاده رها شده است. این در حالی است که برای ساخت هر واحد مسکونی، سرمایه‌های کشور مصرف می‌شود. از طرف دیگر یک خانه تا بخواهد قابل سکونت باشد برای زیرساخت‌های آن از جمله خطوط انتقال آب، برق، گاز، مدرسه، بیمارستان، راه، سد و غیره هزینه می‌شود. بنابراین نباید بگذاریم که واحدها خالی بماند. وی افزود: اگر خانه‌ها خالی بمانند حاکمیت باید شهرها را توسعه دهد و محل جدید برای ساخت و ساز نیازهای جدید ایجاد کند که هزینه مضاعفی از منابع عمومی می‌طلبد. بنابراین منطق اصلاحیه ماده ۵۴ قانون مالیات‌های مستقیم این است که واحدهای مسکونی را خالی نگه نداریم تا کسانی که متقاضی مسکن هستند بتوانند استفاده کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هرکس می‌تواند هرچقدر که می‌خواهد ملک داشته باشد گفت: اینکه ۱۰۰۰ واحد مسکونی در اختیار یک نفر باشد به هیچکس ربطی ندارد و اگر خالی نماند مشمول مالیات نمی‌شود. بنابراین هموطنان دغدغه ثبت املاک خود را نداشته باشند. در واقع فقط واحدهای اجاری با متراژ بیش از ۱۵۰ متر در تهران و بیشتر از ۲۰۰ متر در شهرستان‌ها مشمول مالیات اجاره است که رقم آن کمتر از مالیات واحدهای خالی است.

محمودزاده تصریح کرد: ساکنان روستاها و شهرهای کمتر از ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در صورتی که اطلاعات ملکی خود را ثبت کنند مشمول مالیات نیستند. این در حالی است که بخش زیادی از شهرهای کشور کمتر از ۱۰۰ هزار نفر جمعیت دارند. این نشان می‌دهد که نیت قانون گذار، مدیریت کردن بازار مسکن است. بنابراین همه مردم باید از این موضوع استقبال ویژه کنند که موضوع مسکن قابل حل شود.

بنابراین گزارش، ثبت اطلاعات ملکی و سکونتی خانوارها در سامانه املاک و اسکان به نشانی amlak.mrud.ir از روز پنجشنبه ۱۹ فروردین آغاز شده است. کلیه سرپرستان خانوار اعم از شهری و روستایی، مالک و مستاجر و تمامی مالکین واحدهای مسکونی مکلف هستند که اطلاعات محل سکونت (اقامتگاه) و املاک تحت مالکیت خود (با مالکیت‌های رسمی، وکالتی، تعاونی شهری و روستایی) را ظرف مدت دو ماه از تاریخ ۱۹ فروردین ۱۴۰۰ در سامانه املاک و اسکان درج کنند.

بازدید نوبخت، فتاح و اسلامی از قطعه ۲ آزادراه تهران-شمال 

روسای سازمان برنامه و بودجه و بنیاد مستضعفان به همراه وزیر راه و شهرسازی از مراحل ساخت و ساز در قطعه ۲ آزادراه تهران- شمال بازدید کردند.  به‌گزارش مهر، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی عصر روز جمعه ۲۷ فروردین ۱۴۰۰ با همراهی محمدباقر نوبخت معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور و سیدپرویز فتاح رییس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی با حضور در قطعه ۲ آزادراه تهران- شمال در جریان آخرین وضعیت پیشرفت این پروژه قرار گرفتند. پیش از این خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل اعلام کرده بود قرار است طی سال جاری یک باند از قطعه دو آزادراه تهران - شمال که با پیشرفت خوبی در حال انجام است، احداث شود. 

به گفته معاون وزیر راه، در این پروژه ۲ هزار و ۵۰۰ نفر به همراه هزار دستگاه ماشین‌آلات راهسازی فعال هستند. 

خادمی افزود: این پروژه به منابع مالی سنگینی نیاز دارد و شرکت ساخت به عنوان نماینده دولت تاکنون حدود هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به همراه بنیاد مستضعفان به عنوان سرمایه‌گذار در این پروژه سرمایه‌گذاری کرده‌اند تا این پروژه طبق برنامه در سال جاری به بهره‌برداری برسد.

 

ارسال نظر