پشت پرده کاهش ۶ درصدی نیروهای شهرداری

۱۴۰۰/۰۱/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۷۵۹۱

ادغام دو معاونت در شهرداری تهران آغاز شد. هر چند برخی این اقدام را شتابزده و باعث آسیب به نیروی انسانی می‌دانند ولی شورای شهری‌ها می‌گویند جای نگرانی نیست و خروج نیروها از شهرداری رضایتمندانه خواهد بود.   از سال 96 با روی کار آمدن شورای پنجم، برخی از اعضا و مدیران جدید اعلام کردند که ساختار شهرداری به نوعی فشل است و باید اصلاح و برخی از معاونت‌ها بر همین اساس با یکدیگر ادغام شوند. بر همین اساس لایحه اصلاح ساختار کلید خورد ولی از همان زمان این موضوع با اما و اگرهای فراوان روبه رو شد. مخالفان و موافقان هر کدام نظرات مختلفی داشتند، برخی می‌گفتند این موضوع سبب چابک‌سازی شهرداری و برخی معتقد بودند این موضوع سبب تعدیل نیروی فراوان در شهرداری پایتخت می‌شود. اماهر چند پیروز حناچی، شهردار تهران و معاون او، حامد مظاهریان دقیقه 90 بررسی این لایحه اعلام کردند از این موضوع به دلیل شرایط اقتصادی، تحریم و کرونا منصرف شده‌اند و آب پاکی را روی دست شورای شهری‌ها ریختند ولی ماجرا به همین مساله ختم نشد. سرانجام پاییز سال گذشته اعضای شورای اسلامی شهر تهران با ۱۱ رای مخالف لایحه اصلاح ساختار شهرداری تهران را رد کردند. ولی 5 اسفند سال 99 اعضای شورای شهر تهران با ۱۶ رای موافق با ادغام دو معاونت برنامه‌ریزی و توسعه و منابع انسانی موافقت کردند و اجرای آن فروردین 1400 آغاز شد البته از همان زمان و با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال نگرانی‌ها از تعدیل نیرو در شهرداری تهران ایجاد شد. مدیران سابق شهرداری هم نه تنها مخالف این ادغام هستند، بلکه آن را سبب آسیب شدید به شهرداری تهران می‌دانند. ناصر امانی، معاون سابق شهرداری تهران درباره این موضوع به فارس گفت: ادغام دو معاونت برنامه‌ریزی و منابع انسانی شهرداری تهران در شرایط کنونی بسیار شتابزده و نادرست بود. این دو معاونت پس از ۱۰ سال بررسی تشکیل شده بود که اکنون با یکدیگر ادغام شده و ما با ادغام این دو معاونت به‌شدت مخالفیم. وی افزود: ادغام دو معاونت برنامه‌ریزی و نیروی انسانی به سرمایه انسانی شهرداری آسیب وارد می‌کند و در بسیاری از سازمان‌ها که حجم کمتری از نیروهای انسانی دارند معاونت منابع انسانی تشکیل شده و اکنون با ادغام این معاونت در معاونت برنامه‌ریزی مشکلات زیادی به بار خواهد آمد.

امانی تاکید کرد: ساختار شهرداری را نباید به صورت مجزا و معاونتی بررسی کرد بلکه اصلاح ساختار برای کل شهرداری لازم است اگر معاونت‌های تخصصی و اجرایی با یکدیگر ادغام می‌شد بهتر بود تا معاونت منابع انسانی که نیاز به ضرورت تشکیل آن بوده و اهمیت بالایی دارد بنابراین با ادغام دو معاونت برنامه‌ریزی و منابع انسانی قطعاً توفیقی حاصل نخواهد شد.

    خروجی‌ها رضایتمندانه افزایش می‌یابد

اما حسن رسولی، عضو شورای شهر تهران نظر متفاوتی دارد. او درباره این موضوع به فارس گفت: شهرداری تهران با مازاد نیرو مواجه است ولی در حال حاضر موضوع خانواده کارکنان و معیشت آنها با توجه به شرایط اقتصادی بسیار مهم بوده لذا مساله اصلاح ساختار در قالب موضوع بلندمدت سیاست‌گذاری شده و خروج نیروها به صورت داوطلبانه خواهد بود مانند شرایط بازنشستگی پیش از موعد یا بازخریدی و در فرآیند تدریجی ورودی‌ها به شهرداری کاهش و خروجی‌ها از شهرداری رضایتمندانه افزایش می‌یابد.

وی افزود: بر اساس مصوبه شورای شهر، شهرداری موظف است سالانه تلاش کند حداکثر ۶ درصد نیروهای انسانی را کاهش و ۵۰ درصد این ۶ درصد یعنی ۳ درصد را از طریق درج آگهی عمومی و آزمون عمومی از میان فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها استخدام کند و این مساله سبب می‌شود که در میان مدت کاهش نیروهای شهرداری را شاهد باشیم از طرفی این موضوع اقدامی فوری نیست که امنیت شغلی کارکنان را به هم بزند، همچنین تاکید بر جذب نیرو از طریق آزمون سراسری و توسط نهادهای تخصصی خواهد بود.

    مدیران در پست‌های همتراز 

جانمایی می‌شوند

این عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: حتی مدیرانی که بعضاً  مشاغل آنها از طریق ادغام دو معاونت ادغام می‌شود در نظام طبقه‌بندی مشاغل شهرداری تهران تا پایان خدمت در سایر پست‌های همتراز جانمایی می‌شوند. وی افزود: موضوع ادغام برخی از معاونت‌ها در شهرداری تهران با آغاز فعالیت اعضای شورای پنجم از طریق طرح مساله‌ای تحت عنوان اصلاح ساختار مدنظرقرار گرفت ولی به دلیل مقاومت‌ها در شورا و بیرون شورا مطابق برنامه سوم شهرداری پیش نرفت. از طرفی شرایط سخت معیشتی جامعه و امنیت شغلی کارکنان شهرداری را مدنظر قرار دادیم لذا هیچ کجای این لایحه اصلاحی و گزارشی که در کمیسیون برنامه بودجه به صحن دادیم صحبت کاهش نیرو، تعدیل و اخراج کارکنان مطرح نیست.

    اصلاح ساختار را 

با کاهش نیروی انسانی متفاوت می‌دانیم

وی گفت: با راهبرد شورای پنجم، صیانت از امنیت شغلی کارکنان را خواهیم داشت لذا جای نگرانی وجود ندارد و به‌طور مثال کارشناسان حوزه معاونت برنامه‌ریزی یا منابع انسانی الان ماموریت‌هایشان پابرجاست . ما بحث اصلاح ساختار را با کاهش نیروی انسانی متفاوت می‌دانیم. حامد مظاهریان، معاون دو معاونت ادغام شده هم در این باره گفت: زمانی که من وارد شهرداری شدم ۶۵ هزارنفر نیرو داشت و اکنون ۵۹ هزار نفر نیرو دارد و هیچ تعدیلی صورت نگرفت بلکه ورودی را کنترل کردیم و خروج را آزاد و به صورت انگیزشی انجام دادیم. این تعهد را می‌دهم که این اقدام بر مبنای تعدیل نیست.

    توپ مشکلات در زمین مدیران جدید؟

نیروی‌های انسانی به عنوان ارزشمندترین سرمایه هر سازمان شناخته می‌شوندو باید مدیران هرچه بیشتر در جهت رضایتمندی و حفظ منزلت آنها اقدام کنند. از طرفی شرایط اقتصادی حاکم بر کشور هم اهمیت این موضوع را مضاعف کرده است.

کمتر از چند ماه دیگر به پایان فعالیت شورای پنجم و بسیاری از مدیران شهرداری تهران نمانده است. نیروهای شهرداری اما نگران‌تر از همیشه در مورد وضعیت قراردادهایشان هستند و برخی اعلام کرده‌اند که خبری از قرارداد در سال جدید با آنها نیست. حالا باید دیدکه مدیران کنونی به وعده خود عمل خواهندکرد یا با موجی از نارضایتی کارکنان شهرداری، توپ مشکلات را به زمین مدیران جدید می‌اندازند.

 

ارسال نظر