جدال بر سر «زمان» افزایش کرایه اتوبوس و مترو

۱۴۰۰/۰۱/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۷۳۱۲
جدال بر سر «زمان» افزایش کرایه اتوبوس و مترو

گروه راه و شهرسازی|

بر خلاف اعلام عبدالرضا چراغعلی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران مبنی بر مخالفت استانداری با افزایش کرایه‌های حمل‌و نقل عمومی از اول اردیبهشت و موکول شدن اجرای آن به ۳۱ خرداد، بار دیگر مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و سید مناف هاشمی، معاون حمل و نقل شهرداری تهران بر اعمال افزایش کرایه‌های مترو و اتوبوس از اول اردیبهشت تاکید کردند. هاشمی تاکید کرد: به هیچ عنوان مصوبات شورای شهر تغییر نخواهد یافت.

با توجه به اینکه انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای اسلامی شهر قرار است در 28 خرداد برگزار شود، برخی ناظران بر این باورند که مخالفت استانداری مبنی بر تعویق افزایش کرایه‌ها ریشه در دیدگاه‌های سیاسی و نه اقتصادی دارد. چه آنکه به غیر از مترو، بخشی از اتوبوسرانی و همچنین کل تاکسیرانی پایتخت در دست بخش خصوصی است و عدم افزایش نرخ‌ها فشار مالی زیادی را به ویژه به رانندگان تاکسی وارد خواهد کرد.

    وخامت حال اتوبوسرانی در بخش خصوصی

مراسم بهره‌برداری از یک رام قطار مترو با داخلی‌سازی ۸۰ درصد با دستور حسن روحانی، رییس‌جمهور در روز پنجشنبه به فرصتی تبدیل شد تا مسوولان شهری بیشتر درباره حمل و نقل عمومی و چالش‌های آن سخن بگویند.

محمود ترفع، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در حاشیه این مراسم با اشاره به اینکه افزایش نرخ کرایه‌های اتوبوس از ابتدای اردیبهشت اعمال می‌شود، گفت: بخش خصوصی اتوبوسرانی در حال زمینگیر شدن است و افزایش نیافتن نرخ‌ها به قشر ضعیف رانندگان آسیب وارد خواهد کرد. مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در گفت‌وگو با فارس، درباره زمان افزایش نرخ بلیت اتوبوس در پایتخت و اینکه گفته می‌شود این نرخ‌ها از پایان خرداد اعمال خواهد شد، گفت: خیر براساس مصوبه شورای شهر که به تأیید فرمانداری رسیده و به اتوبوسرانی ابلاغ شده است، اول اردیبهشت نخستین روز افزایش نرخ کرایه‌های اتوبوس خواهد بود. وی افزود: سقف افزایش کرایه‌ها 35 و متوسط افزایش 25 درصد است، البته این افزایش نرخ عوایدی برای شهرداری تهران و اتوبوسرانی ندارد، چرا که 90 درصد خطوط اتوبوسرانی توسط بخش خصوصی مدیریت می‌شود. ترفع ادامه داد: با توجه به اتفاق‌های یکی دو سال اخیر مانند تحریم‌ها، افزایش نرخ ارز و تورم، همچنین کاهش مسافر به دلیل شرایط کرونا، اقتصاد حمل و نقل عمومی به ویژه در بخش خصوصی متزلزل شده و در حال زمینگیر شدن است. 

  کناره‌گیری 30   درصد از اتوبوس‌های 

بخش خصوصی

​ سید مناف هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز با اعلام اینکه حدود ۳۰ درصد از اتوبوس‌های بخش خصوصی به علت درآمدهای پایین، فعالیت نمی‌کنند، افزود: اگر مصوبه شورای اسلامی شهر تهران در سه-چهار ماه آینده اجرا نشود شرایط برای همه سخت‌تر خواهد شد. به گزارش ایلنا، هاشمی در حاشیه آیین رونمایی از نخستین قطار ملی مترو، درباره اجرا و اعمال نرخ جدید کرایه تاکسی و اتوبوس‌ و مترو گفت: تمامی نرخ‌گذاری‌ها درخصوص تاکسی، اتوبوس، مترو، پارک حاشیه‌ای و طرح ترافیک در شورای اسلامی شهر تهران تصویب شده و به موقع به تأیید فرمانداری، استانداری و وزارت کشور رسید. تاریخ اجرای افزایش قیمت‌ها نیز از یکم اردیبهشت ۱۴۰۰، خواهد بود. به هیچ عنوان این مصوبات تغییر نخواهد یافت. معیشت رانندگان تاکسی و اتوبوسرانی به‌شدت دچار مشکل است و مدیریت شهری اجازه ندارد حقوق رانندگان را کاهش دهد. بنابر اعلام سایت شهر، هاشمی با اعلام اینکه حدود ۳۰ درصد از اتوبوس‌های بخش خصوصی به علت درآمدهای پایین، فعالیت نمی‌کنند، افزود: اگر مصوبه شورای اسلامی شهر تهران در سه-چهار ماه آینده اجرا نشود شرایط برای همه سخت‌تر خواهد شد. به گفته او؛ توافق استانداری و شهرداری و ... این است که اعمال افزایش نرخ حمل‌ونقل عمومی از یکم اردیبهشت ۱۴۰۰ انجام شود. معاون شهردار تهران با بیان اینکه اگر در حمل‌ونقل عمومی تحت حمایت دولت قرار نگیرد و نباشد، وضعیت نسبت به امروز برای همه سخت‌تر خواهد شد، گفت: حمایت‌های‌ دولت در چهار ماه گذشته قابل تقدیر است. امید است که سال ۱۴۰۰، سال توسعه بیشتر حمل و نقل عمومی تهران باشد. این در حالی است که در سال‌های گذشته، نرخ‌های تازه حمل و نقل عمومی (مترو، اتوبوس و تاکسی) از اول اردیبهشت ماه اعمال می‌شدند. از این رو، با توجه به اینکه انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای اسلامی شهر قرار است در 28 خرداد برگزار شود، برخی ناظران بر این باورند که تعویق افزایش کرایه‌ها ریشه در دیدگاه‌های سیاسی و نه اقتصادی دارد. چه آنکه به غیر از مترو، بخشی از اتوبوسرانی و همچنین کل تاکسیرانی پایتخت در دست بخش خصوصی است و عدم افزایش نرخ‌ها فشار مالی زیادی را به ویژه به رانندگان تاکسی وارد خواهد کرد.

    نیاز به ۵ هزار واگن مترو در 10 سال

پیروز حناچی گفت: در 10 کلانشهر کشور برای کمتر از 10 سال آینده به حداقل ۵ هزار واگن مترو نیازمندیم.  او با بیان اینکه یکی از پروژه‌های مدرن و اساسی توسعه حمل و نقل و به ویژه مترو است گفت: در تهران بزرگ‌ترین پروژه مترو در ۷ خط مترو با طول ۲۴۶ کیلومتر و ۱۴۱ ایستگاه تکمیل شده در دستور کار است.  شهردار تهران با بیان اینکه تا پایان سال ۱۴۰۰ باید تامین دو هزار دستگاه واگن براساس برنامه ششم توسعه محقق می‌گردید اضافه کرد: شرکت متروی تهران ساخت قطعات قطار ملی را با حمایت معاونت علمی فناوری و صندوق نوآوری و شکوفایی با تلاش مهندسان و صنعت گران داخلی اجرایی کرد.  حناچی با اشاره به اهداف این پروژه گفت: ارتقا بومی‌سازی به بیش از ۸۰ درصد، دانش طراحی و ساخت تجهیزات مورد نیاز صنعت حمل و نقل ریلی شهری و بین شهری و رفع انحصار و استفاده از حداکثر ظرفیت داخلی و توجه به موضوع تعمیرات، نگهداری و تهیه اسناد فنی براساس استانداردها از اهداف این پروژه بوده است.  او ادامه کرد: با تحقق طراحی تولید یک رام قطار ۷ واگنه طی ۱۸ ماه یکی از سریعترین پروژه‌های طراحی در کشور تجربه شد. در این پروژه بومی‌سازی با مشارکت ۱۸ شرکت دانش بنیان و ۴ مجموعه بزرگ صنعتی، شرکت واگن‌سازی تهران، شرکت مپنا، جهاد دانشگاهی و شرکت تیووان ترمز ریلی محقق شد.  حناچی در ادامه به نتایج این پروژه اشاره کرد و گفت: تولید تمامی زیر سیستم‌ها مطابق با استانداردهای بین‌المللی، کسب دانش فنی برای ساخت انواع قطارهای برقی، کاهش ۲۰ درصدی قیمت ناوگان از جمله دستاوردهای این پروژه است. ۵ هزار شغل مستقیم و ۱۰ هزار شغل غیر مستقیم پایدار در مرحله تولید انبوه ایجاد خواهد شد.  او با تاکید بر اینکه برای ادامه این حرکت لازم است اقداماتی را انجام دهیم گفت: نهادینه شدن فناوری برای کلیه خطوط مترو در قالب تشکیل شرکت عمومی پیمانکاری دانش بنیان، سفارش‌گذاری حداقل ۴۲۰ واگن مترو به این شرکت و پشتیبانی از آن، اختصاص منابع لازم در سال ۱۴۰۰ برای تامین ناوگان و تبدیل تعهدات دولت در تامین دو هزار دستگاه ناوگان از فاینانس خارجی به تسهیلات وام ریالی با مساعدت سیستم بانکی کشور و صندوق توسعه ملی مورد تقاضای ما است تا بتوانیم این حرکت عظیم را به نتیجه برسانیم. 

 

ارسال نظر