پشت پرده ناکارآمدی مترو در پایتخت

۱۳۹۹/۱۲/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۸۸۳
پشت پرده ناکارآمدی مترو در پایتخت

گروه راه و شهرسازی|

مراسم امضای تفاهمنامه بازسازی 31 رام قطار مترو، افتتاح ایستگاه‌های متروی یادگار امام و شهید ستاری، طرح نوسازی 10 هزار تاکسی فرسوده و انعقاد تفاهمنامه خرید 105 دستگاه واگن مترو دیروز به فرصتی تبدیل شد تا بار دیگر مسوولان شهری از چالش‌ها و چشم‌اندازهای متروی پایتخت سخن بگویند. از اینکه متروی تهران از نبود واگن قطار رنج می‌برد و همین مساله منجر به عدم بهره‌برداری کامل از ظرفیت‌های مترو شده است. از اینکه مترو همچنان نیازمند افزایش خطوط و ناوگان است و از این جهت، صنایع داخلی با اطمینان از تقاضای موجود در بازار داخلی می‌توانند به فعالیت‌های خود رونق دهند.

    خط ۶ و ۷ مترو ۳۰ هزار مسافر دارد!

در همین رابطه، محسن هاشمی، رییس شورای اسلامی شهر تهران در مراسم یادشده اظهار کرد:  خط ۶ و ۷ نیز با هزینه‌ای نجومی افتتاح شده اما تنها روزی ۲۰ تا ۳۰ هزار مسافر می‌گیرد و این در حالی است که باید بین ۵۰۰ هزار تا یک میلیون نفر مسافر داشته باشد! در واقع هزینه شده اما نتوانسته‌ایم قطار روی ریل بگذاریم. او گفت: وقتی ساخت شبکه مترو آغاز شود دیگر نمی‌توان کوتاه آمد و بخشی از شبکه را ساخت و مابقی را نیمه‌کاره رها کرد. وی ادامه داد: اگر شبکه مترو کامل نشود، راندمان لازم بر اساس سرمایه‌گذاری کلانی که انجام شده، حاصل نمی‌شود. احداث یک خط مترو با نصب تجهیزات ثابت انجام می‌شود 75 درصد کار به اتمام رسیده است، این امور انجام می‌شود که واگن را روی ریل بگذاریم و مسافرگیری کنیم اما متأسفانه مانند برخی دیگر از کارها در کشور، هزینه‌های لازم صورت می‌گیرد اما درست زمانی که لازم است سیستم رانش را روی ریل بگذاریم، از مترو ظرفیت‌گیری نمی‌کنیم.

    ماجرای ایستگاه میرداماد

رییس شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: کلنگ ایستگاه میرداماد سال 1356 بر زمین زده شد، پس از گذشت 4 دهه هنوز این ایستگاه به راندمان اصلی خود نرسیده چرا که هر دو دقیقه باید یک قطار داشته باشد اما اکنون هر 3 دقیقه و نیم یک قطار عبور می‌کند؛ خط 6 و 7 نیز با هزینه‌ای نجومی افتتاح شده اما تنها روزی 20 تا 30 هزار مسافر می‌گیرد و این در حالی است که باید بین 500 هزار تا یک میلیون نفر مسافر داشته باشد در واقع هزینه شده اما نتوانسته‌ایم قطار روی ریل بگذاریم. وی با اشاره به تولید قطار ملی گفت: با همه شرکت‌هایی که در اجرای این پروژه دست‌اندرکار بوده‌اند و تعدادشان هم زیاد است، به ایجاد 25 هزار شغل دست پیدا می‌کنیم که باید با یک قرارداد مشخص و تأمین اعتبار، این کار انجام شود. هاشمی تصریح کرد: در تهران باید 12 خط مترو با 450 کیلومتر خط و بیش از 250 ایستگاه ایجاد شود و 10 میلیون سفر روزانه از طریق این شبکه صورت گیرد تا بتوانیم آلودگی هوا را کنترل کنیم؛ در بخش اتوبوسرانی نیز می‌توان ساخت داخل را آغاز کرد و سیستم رانش و باتری نیز داخلی‌سازی شود. وی یادآور شد: برای 12 خطوط متروی تهران به حداقل 5 هزار واگن نیاز داریم، بنابراین صنعت ساخت واگن جای فعالیت دارد و بعد از تهران به‌طور حتم کلانشهرهای دیگر به همین تعداد واگن نیاز خواهد داشت.

    ۵۰  درصد سفرهای درون‌شهری

باید با مترو انجام شود

پیروز حناچی، شهردار تهران نیز در این مراسم گفت: هدف مدیریت شهری این است که ۵۰ درصد سفر درون شهری با مترو صورت گیرد و سرفاصله حرکت قطارها به ۲.۵ دقیقه برسد. پیروز حناچی شهردار تهران اظهار کرد: «تهران 1400» فرصتی است تا به 100 سال گذشته نگاه و برای 100 سال آینده به شهر برنامه‌ریزی شود. به گفته شهید حاج قاسم سلیمانی «در هر بحرانی فرصتی نهفته است»؛ فرصتی که در این بحران‌ها نهفته بیشتر از تهدیدهای جاری است و پروژه قطار ملی مترو مصداق این موضوع است. حناچی با اشاره به آلودگی هوا گفت: ‌از نگاه شهروندان و تجربیات جهانی، آلودگی هوا مشکل اصلی همه کلانشهرهاست که اغلب برای آن اقدامات کوتاه‌مدت و بلندمدت بسیاری انجام می‌دهند اما توسعه حمل و نقل عمومی به عنوان یک برنامه عمومی در سراسر جهان تعریف می‌شود. به گفته شهردار تهران هدف مدیریت شهری این است که 50 درصد سفرهای درون‌شهری با مترو انجام شود و فاصله زمانی قطارها به 2.5 دقیقه برسد.

به گزارش تسنیم، شهردار تهران با بیان اینکه حداقل توسعه‌های حمل و نقل عمومی در شبکه مترو دنیا دیده می‌شود که این برنامه در ایران هم وجود دارد، تصریح کرد: 40 درصد از بودجه سال آینده شهرداری تهران به حمل و نقل عمومی اختصاص دارد و اصلی‌ترین راه تامین مالی شهرداری اوراق مشارکت است اما مدیریت شهری نگران اوراق مشارکت سال‌جاری است زیرا پس از تعیین بانک عامل، مشکلات شهری آغاز می‌شود. وی با بیان اینکه امروز 2 ایستگاه و تا پایان سال 2 ایستگاه از مترو تهران افتتاح خواهد شد، گفت: در شرایط جاری که ویروس کرونا تمام شهرهای جهان را تحت تاثیر قرار داده تمام شهرها از دولت خود کمک گرفتند، بنده با بسیاری از شهرداران جهان گفت‌وگو داشتم به عنوان مثال شهرداری لندن 2 میلیارد یورو کمک گرفته است، چرا که در شرایط کرونا بسیاری از درآمد شهرداریها دچار اختلال شده است. شهردار تهران ادامه داد: این شرایط شامل شهرداری تهران هم می‌شود. ما در 1100 مرکز و ورزشگاه علاوه بر تعطیل شدن آنها به علت رعایت پروتکل، مجبور به پرداخت حقوق همه افرادی که در این مجموعه‌ها شاغل هستند بودیم. بنابراین سال سختی را پشت سر گذاشتیم.

     افزایش 30 هزاری مسافر با افتتاح هر ایستگاه

وی با بیان اینکه با بهره‌برداری از هر ایستگاه مترو 30 هزار نفر به مسافران مترو افزوده می‌شود، گفت: اگر ایستگاه تبادلی باشد این عدد به 50 هزار نفر افزایش می‌یابد. در حال حاضر خطوط 4، 6 و 7 مترو دارای پایانه نیستند، اما پایانه خط 4 به بهره‌برداری می‌رسد و مشکل خطوط 6 و 7 حل خواهد شد.

شهردار تهرانی با تاکید بر استفاده از سیستم‌های برقی برای کاهش آلودگی هوا در تهران گفت: در بحث آلاینده‌های متحرک راهی جز خودروهای برقی وجود ندارد امیدواریم این مسیر در حوزه اتوبوس‌ها، تاکسی‌ها و موتورهای برقی تعقیب شود؛ این هدف دست‌یافتنی است و پکن به عنوان یک تجربه جهانی طی 12 سال با هدف رفع آلودگی هوا به توسعه سیستم‌های برقی دست یافت.

      ۱۸ شرکت در تولید قطار ملی 

مشارکت و نقش داشتند

 در این حال، سورنا ستاری، معاون فناوری رییس‌جمهوری گفت: ۱۸ شرکت دانش بنیان در طراحی، تولید و زیر سیستم‌های قطار ملی مشارکت و نقش داشتند. ستاری در مراسم امضای تفاهم نامه بازسازی ۳۱ رام قطار مترو و بهره‌برداری از ۲ ایستگاه یادگار امام و شهید ستاری افزود: در این پروژه ۸۰ درصد طراحی، ۷۵ درصد ساخت و ۸۸ درصد زیرسیستم‌ها را خودمان انجام دادیم. معاون رییس‌جمهوری گفت: برقی‌سازی قطار مترو نیز در دستور کار است و در مورد تولید دوچرخه برقی هم می‌توانیم با شهرداری مشارکت کنیم و تولیدکنندگان خوبی برای آن داریم. وی خاطرنشان کرد: ۲ مشکل داریم که یکی پرداخت تسهیلات برای استفاده از موتور برقی در نقاطی از شهر و دیگری جلوگیری از تمدید مهلت تولید و استفاده از موتورهای آلاینده است.

ستاری ادامه داد: در مورد تولید اتوبوس نیز چند پروژه سنگین و همکاری با شهرداری تهران و مشهد داریم و امیدواریم تا خرداد برنامه اجرایی و بهره‌برداری داشته باشیم. وی افزود: شهرها در آینده جایی هستند که آموزش و فناوری در آن است و نسل جوان کارآفرینان در همین فضا بر سر کار می‌آیند. بر اساس این گزارش، خط ۶ مترو ۳۲ کیلومتر طول و ۳۱ ایستگاه دارد. این خط از حرم شاه عبدالعظیم آغاز و پس از طی یک مسیر جنوب به شمال در ایستگاه میدان شهدا با خط چهار، در امام حسین (ع) با خط ۲، در ایستگاه شهدای هفت‌تیر با خط یک و در ایستگاه میدان ولیعصر با خط سه، تقاطع خواهد داشت و سپس به شمال غربی تهران منتهی می‌شود.

 

ارسال نظر