چالش‌های سفر نوروز؛ از کرونا تا تورهای قلابی

۱۳۹۹/۱۲/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۶۴۲
چالش‌های سفر نوروز؛ از کرونا تا تورهای قلابی

گروه راه و شهرسازی|

دو هفته مانده به آغاز سال نو، همچنان برخی از ابعاد سفرهای نوروزی در داخل و خارج کشور نامشخص است. در حالی مسوولان دولتی به انجام سفرهای داخلی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مبنی بر استفاده از حمل و نقل عمومی و مراکز گردشگری عمومی رای داده‌اند که در داخل شهرهای کشور  همچنین در کشورهای خارجی انجام سفر با خودروی شخصی توصیه می‌شود. در این حال، از آنجا که در برخی از شهرها و استان‌های کشور همچنان وضعیت شیوع کرونا قرمز است، به نظر می‌رسد، انجام مراقبت‌های بهداشتی و انجام تست کرونا در ناوگان عمومی متولی و مسوول ویژه‌ای ندارد. در این میان، برخی اظهارات و توصیه‌های مسوولان دولتی مبنی بر احتمال کلاهبرداری در فروش برخی از تورهای خارجی همچون تور آنتالیا، واکنش اعتراضی انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی را برانگیخته و این انجمن از مسوولان دولتی خواسته تا مردم را دچار نگرانی نکنند.

    انجام تست وظیفه وزارت بهداشت یا راه

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی بر این باور است که انجام تست از مسافران هوایی، ‌جاده‌ای و ریلی وظیفه وزارت بهداشت است نه کارکنان وزارت راه. اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم در واکنش به برخی اظهارنظرها درباره عدم کنترل کرونا در فرودگاه‌ها اظهار کرد: بهداشت مرزی وزارت بهداشت باید تست‌های مربوط به کرونا را بگیرند و کارکنان فرودگاه‌ها وظیفه دیگری دارند و نمی‌توانند از مسافران تست بگیرند. وی افزود: در ترمینال‌ها و پایانه‌های جاده‌ای، ریلی و هوایی مکان‌هایی را در اختیار وزارت بهداشت قرار داده‌ایم تا در آنجا اکیپ‌هایی را مستقر کرده و از مردم تست کرونا بگیرند. وی تصریح کرد: هر مسافری که با اتوبوس، قطار یا هواپیما می‌خواهد به خارج از استان خوزستان سفر کند باید تست کرونا بدهد. وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: این یک قاعده و ابلاغ است و باید نیروهای وزارت بهداشت آن را انجام دهند. اسلامی بیان کرد: به عنوان نمونه در یک پرواز 100 نفر سوار می‌شوند و یک نفر نمی‌تواند از همه اینها تست کرونا بگیرد و طبیعتا همه پروازها مختل می‌شود. انتظار می‌رود وزارت بهداشت با استقرار نیروهای بیشتر روند گرفتن تست کرونا از مسافران را تسریع کند.

    آنتالیا ۱۶ سال است که پرواز مستقیم ندارد

در تحولی دیگر، حرمت‌الله رفیعی، رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و هوایی ایران در واکنش به اظهارات محمدحسن ذیبخش، سخنگوی سازمان هواپیمایی درباره کلاهبرداری در زمینه فروش تور آنتالیا  گفت: ۱۶ سال است که از ایران به آنتالیا پرواز مستقیم نداریم، ارتباطی هم به ویروس کرونا ندارد. اما چرا حالا، نزدیک تعطیلات نوروز ذهن مردمی که تور خریده‌اند را با چنین اظهاراتی مشوش و نگران می‌کنند!؟

به گزارش ایسنا، ذیبخش به تازگی گفته است، هیچ پرواز مستقیمی به آنتالیا نداریم و مسافران مراقب کلاهبرداری‌ها در زمینه فروش تور آنتالیا باشند. آژانس‌های مسافرتی با تبلیغ فروش تور آنتالیا مسافران را به استانبول یا شهرهای دیگر ترکیه می‌برند و از آنجا با دریافت هزینه دوباره به آنتالیا می‌رسانند. رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و هوایی ایران   در واکنش به این اظهارات گفت:   ۱۶ سال است حق نداریم به آنتالیا پرواز مستقیم داشته باشیم، حتی شرکت‌های هواپیمایی ترکیه یک توقف کوتاه در مسیر آنتالیا دارند و پرواز آنها هم خیلی مستقیم نیست. اما چرا نزدیک به تعطیلات نوروز که معدود مردمی بعد از یک سال محدودیتِ سفر، با این هزینه ارز و عوارض خروجی و با هزار نگرانی دیگر از بابت بسته شدن ناگهانی مرزها و برنگردادن پول‌هایشان، تور خریده‌اند چنین اظهاراتی مطرح می‌شود که آنها را نگران‌تر کنند. وی درباره کلاهبرداری که به آژانس‌ها در ارتباط با فروش تور نسبت داده می‌شود، اظهار کرد: هیچ آژانس مسافرتی ادعا نمی‌کند تور آنتالیا با پرواز مستقیم انجام می‌شود. همه پروازهای این مسیر سال‌هاست که غیرمستقیم شده است.

    پروزاهای ترکیه همچنان  برقرار است

رفیعی درباره احتمال محدودیت پروازهای ترکیه همزمان با تعطیلات نوروز گفت: طبق اطلاعاتم، پروازهای ترکیه همچنان برقرار است و مشکلی نیست.

تبلیغ سفر به آنتالیا و لغو پروازهای مستقیم به این مقصد از اوایل دهه ۸۰ در ایران ممنوع شده است. دلیل آن انتشار تصاویری از ایرانی‌ها در آن منطقه ساحلی اعلام شد.

تا چند سال پیش نیز تورهای این مقصد با عنوان «سواحل مدیترانه» یا به نام شهرهای اطراف آن تبلیغ می‌شد و از همان سال‌ها پروازهای آن، به صورت غیرمستقیم و به فرودگاه‌هایی در چند کیلومتری آنتالیا مثل آدانا، غازیان‌تپه و اسپارتا انجام می‌شود؛ فرودگاه‌هایی کوچک یا با کاربری نظامی که امکانات ضعیفی دارند و بیشترین مساله و سودجویی‌ها و تضییع حقوق مسافر نیز در این بخش اتفاق می‌افتد که به دلیل ممنوعیت رخ داده کسی پاسخگوی مشکلات این سفرها  نیست. برخی آژانس‌داران ایرانی معتقدند با تصمیمی که سال‌ها پیش برای پروازهای آنتالیا گرفتند، فقط صورت مساله پاک شد، چون نه تنها ضرر اقتصادی به کشور زده شد و این فرصت را نصیب شرکت‌های هواپیمایی ترکیه کردند  بلکه جان مسافر که ناچار بوده فاصله فرودگاه‌های کوچک و نظامی را با اتوبوس طی کند نیز به مخاطره افتاده است.

    ستاد مقابله  با کرونا

پول بلیت‌‌های ابطال شده را می‌دهد

در این میان، بازپس‌گیری هزینه تهیه بلیت سفرهای هوایی در صورت لغو مجوزهای سفر از سوی ستاد کرونا یکی از نگرانی‌های شهروندان است که مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در این باره گفت: اگر با تشخیص ستاد ملی مقابله با کرونا قرار باشد پروازهای نوروزی انجام نشود، مسافرانی که بلیت تهیه کرده‌اند، همه پول بلیت را بدون کسر جریمه دریافت می‌کنند. اسعدی سامانی در گفت‌وگو با فارس درباره موضوع ابطال بلیت پروازها و ‌جریمه کنسلی در پرواز‌های نوروزی بیان کرد: این موضوع پیش از این برای مسافران حمل و نقل هوایی ابهامی ایجاد کرده بود که ضرورت دارد، در این حوزه شفاف‌سازی شود. دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اظهار کرد: ‌اگر‌ مسافری خود درخواست کنسلی بلیت پرواز نوروزی خود را داشته باشد، طبق مقررات مشمول جریمه کنسلی می‌شود و مبلغی بابت کنسلی بسته به مدت زمان مانده به پرواز از کل پول بلیت، کسر و مابقی به مسافر برگردانده ‌می‌شود.

وی ادامه داد: اما اگر شرایط شیوع ویروس کرونا به نحوی باشد که ‌ستاد ملی مقابله با کرونا ابلاغ کند، سفر در ایام نوروز ممنوع است، پول بلیت مسافران به صورت کامل به آنها عودت می‌شود؛ اگر ستاد مقابله با کرونا محدودیتی ابلاغ کند، قطعاً پول بلیت مسافران بدون کسر جریمه به آنهایی که برای ایام نوروز بلیت گرفته‌اند، پرداخت می‌شود و هیچ جای نگرانی برای مردم نیست. دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی تاکید کرد: پروازهای شرکت‌های هواپیمایی طبق مقررات و با هماهنگی سازمان هواپیمایی کشوری انجام می‌شود؛ سیاست شرکت‌های هواپیمایی کاملا هماهنگ با سیاست‌های سازمان هواپیمایی کشوری است.


 

ارسال نظر