هراس از تشدید شیوع کرونا در سفرهای نوروزی

۱۳۹۹/۱۲/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۵۹۳

گروه راه و شهرسازی|

 با نزدیک شدن به آغاز سال جدید، از سویی نگرانی تشدید شیوع کرونا در سفرها و دید و بازدیدهای نوروزی بیشتر شده و از سوی دیگر، ابهاماتی درباره استرداد بلیت‌های هوایی درایام نوروز ایجاد شده است. در این حال، وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی حمل و نقل عمومی درمسیرهای جاده‌ای، ریلی، هوایی و دریایی اعلام کرده است که تاکنون هیچ ممنوعیتی برای سفرهای نوروزی با وسایل حمل و نقل عمومی اعلام نشده است، اما اگر ابلاغ شود بلافاصله اجرایی خواهد شد. با وجود هشدارهای متعدد مسوولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنان برنامه‌ریزی سفرهای نوروزی از سوی شرکت‌های حمل و نقلی مختلف در حوزه‌های هوایی، ریلی و جاده‌ای ابلاغ شده و بلیت‌ها نیز برای شهرهای مختلف فروخته می‌شود. ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت در آخرین اظهاراتش در این باره گفت: فعلا سفر نوروزی با خودروهای شخصی ممنوع است و ستاد ملی مقابله با کرونا برای سفر با قطار و هواپیما فعلا تصمیمی نگرفته است. البته بستگی به وضعیت بیماری و شدت شیوع ویروس انگلیسی دارد که می‌تواند این تصمیمات را دستخوش تغییر کند. در این باره که چرا با وجود جهش یافتن شیوع ویروس کرونا در کشور در انواع کرونای چینی و انگلیسی، سفرهای نورزی در حال برنامه‌ریزی و اجراست، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در این‌باره به ایسنا گفت: تاکنون هیچ کسی سفر با وسایل حمل و نقل عمومی را در اسفند ماه و نوروز ممنوع نکرده و این مساله مشمول هیچگونه محدودیتی به جز رعایت الزامات بهداشتی مصوب ستاد ملی مقابله با کرونا نشده است. وی افزود: بر این اساس شرکت‌های حمل و نقلی به صورت روتین برنامه‌های خودشان را اعلام کرده‌اند اما اگر منع سفری از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام شود قطعا این اتفاق خواهد افتاد. وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حال حاضر سفرهای نوروزی بر اساس ضوابط، مقررات و پروتکل‌های بهداشتی برنامه‌ریزی شده و همه دستورالعمل‌های آن نیز مدون و ابلاغ شده است ادامه داد: سفرهای نوروزی برنامه‌ریزی شده از سوی شرکت‌های حمل و نقلی مختلف هیچ تناقضی با مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا ندارد. اسلامی تاکید کرد: تاکنون ممنوعیتی برای انجام سفرهای نوروزی با وسایل حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس، قطار یا هواپیما اعلام نکرده‌اند و مسوولان و متولیان بهداشتی اعلام کردند که مردم در اسفند ماه پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند تا بتوانیم نوروز آرامی را تجربه کنیم اما هنوز هیچ اتفاق خاصی نیفتاده است که البته به محض تصویب و ابلاغ هر گونه ممنوعیت یا محدودیتی در زمینه سفرهای نوروزی بلافاصله آن را اجرا خواهیم کرد.

     ابطال بلیت با کسر هزینه 

در این حال، یونس دقیق کیا، رییس هیات‌مدیره انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: نوروز امسال چون مسافر مطلع است به خاطر شرایط کرونا ممکن است محدودیت‌هایی ایجاد شود و بلیت می‌گیرد، در صورت ابطال بلیت هزینه کنسلی طبق قاعده‌ای که از قبل وجود داشت، از مسافر دریافت می‌شود. دقیق کیا در گفت‌وگو با فارس درباره آخرین وضعیت سفرهای نوروزی از طریق حمل و نقل هوایی اظهار کرد: در این حوزه تابع تصمیمات و ابلاغ ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم. رییس هیات‌مدیره انجمن شرکت‌های هواپیمایی افزود: شرکت‌های هواپیمایی برای نوروز ۱۴۰۰ با توجه به وضعیت شیوع کرونا پروازهای برنامه‌ای خود را انجام می‌دهند و ممکن است پرواز فوق‌العاده نداشته باشند، به هر حال سیاست ستاد ملی مقابله با کرونا، جلوگیری از افزایش سفرها است.

وی در پاسخ به اینکه اگر تقاضا افزایش یابد، باز پرواز فوق‌العاده در نوروز نخواهید داشت؟ بیان کرد: همه این موارد بستگی به شرایط شیوع کرونا در ایام نوروز دارد، اما اگر شرایط مناسب شد و تقاضا هم افزایش یافت شرکت‌های هواپیمایی آمادگی دارند، پروازهای فوق‌العاده هم برقرار کنند. دقیق کیا بیان کرد: در سال گذشته به دلیل آنکه شرایط کرونا قابل پیش‌بینی نبود، بلیت‌های نوروز بدون کسر هزینه ابطال، باطل شد و همه پول بلیت به مسافران برگردانده شد، اما نوروز امسال چون مسافر مطلع است به خاطر شرایط کرونا ممکن است محدودیت‌های ایجاد شود و بلیت می‌گیرد، در صورت ابطال بلیت هزینه کنسلی طبق قاعده‌ای که از قبل وجود داشت از مسافرت دریافت می‌شود. رییس هیات‌مدیره انجمن شرکت‌های هواپیمایی اضافه کرد: در مدل حمل و نقل هوایی مقررات کنسلی بلیت داریم بدین‌ترتیب که اگر مسافر به هر دلیل بسته به زمان باقی مانده به پرواز، بخواهد بلیت را باطل کند خسارت کنسلی پرداخت می‌کند که به صورت پلکانی است و از یک هفته به پرواز تا زمان پرواز این ارقام متفاوت است.

   استرداد هزینه بلیت در صورت لغو پرواز!

با وجود اظهارات رییس هیات‌مدیره انجمن شرکت‌های هواپیمایی، تورج دهقان زنگنه، رییس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: اگر به دلیل شرایط خاص شیوع ویروس کرونا در کشور، پروازهایی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا محدود یا ممنوع شود، هزینه بلیت آن به صورت کامل به مسافران بازگردانده خواهد شد. دهقان زنگنه در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید بر اینکه اگر ستاد ملی مقابله با کرونا پرواز را ممنوع یا محدود کند، تصریح کرد: انجام شدن یا نشدن پروازهای داخلی و شرایط آن بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم‌گیری شده و سازمان هواپیمایی کشوری متولی اجرای آن است و به دیگر دستگاه‌ها و نهادها ارتباطی ندارد. بنابراین مسلما در صورت لغو یا کنسل شدن بلیت هواپیما هزینه آن به صورت کامل به مسافران باز می‌گردد.

   فروش بلیت هواپیما در سقف قیمتی!

در این حال، دو هفته مانده به آغاز سفرهای نوروزی، بلیت هواپیما توسط بیشتر شرکت‌های هواپیمایی در سقف قیمت‌های اعلام شده به فروش می‌رود تا جایی که هزینه مسافرت هوایی برای یک خانواده ۲ نفره را تا چهار میلیون تومان افزایش داده است. به گزارش ایرنا، بر اساس توافق‌های شرکت‌های هواپیمایی امسال هیچ‌گونه افزایش قیمتی در ایام نوروز روی بلیت‌های هواپیما اعمال نخواهد شد و بلیت‌ها در همه مسیرها بر اساس نرخ‌های اعلام شده آبان امسال به فروش می‌رسد. با این حال بررسی قیمت‌های فعلی در مسیرهای مختلف، از عرضه بلیت در سقف قیمتی خبر می‌دهد، موضوعی که قیمت بلیت هواپیما را در بسیاری از مسیرها به حدود ۲ میلیون تومان می‌رساند. دو هفته مانده به آغاز تعطیلات نوروزی پرواز ایران ایر تور به مقصد کیش از مبدا تهران برای امروز پنجشنبه در سقف قیمتی ۹۱۰ هزار تومان برای یک مسیر فروش می‌رود. حداکثر نرخ بلیت پروازهای داخلی در مسیر تهران- کیش بر اساس نرخ‌نامه آبان‌ماه شرکت‌های هواپیمایی ۹۹۶ هزار تومان است. شرکت هواپیمایی ایران ایر بلیت تهران - اصفهان را برای امروز ۵۴۶ هزار تومان به فروش می‌رساند، سقف قیمت این مسیر در نرخ‌نامه آبان‌ماه ۵۴۷ هزار تومان قید شده است. هواپیمایی وارش نیز بلیت هواپیما برای مسیر تهران- بندرعباس را برای امروز ۸۶۱ هزار تومان به فروش می‌رساند. هواپیمایی کاسپین نیز برای امروز بلیت مسیر تهران- مشهد را ۷۵۲ هزار تومان به فروش می‌رساند. سقف فروش این مسیر ۷۷۱ هزار تومان در نرخ‌نامه شرکت‌های هواپیمایی قید شده است. معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی پیش‌تر گفته بود: گرچه ایرلاین‌ها مجدد درخواست افزایش قیمت بلیت هواپیما را برای تعطیلات نوروزی پیش‌رو دارند، اما اکنون شرایط به گونه‌ای نیست که امکان چنین تغییرات قیمتی وجود داشته باشد و به هیچ‌وجه مجوز افزایش قیمت بلیت هواپیما تا پس از تعطیلات نوروزی صادر نخواهد شد.


 

ارسال نظر