2 نامه شهرداران کلانشهرها به دولت

۱۳۹۹/۱۲/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۵۲۴
2 نامه شهرداران کلانشهرها به دولت

گروه راه و شهرسازی|

در شرایطی که طی یکسال گذشته ریسک زندگی در کلانشهرها به دلیل شیوع کرونا بیش از پیش افزایش یافته است، شهرداران کلانشهرها طی دو نامه جداگانه به رییس‌جمهوری و معاون اول او ضمن درخواست کمک از دولت تقاضا کردند حداقل هزینه‌هایی که شهرداری‌ها در دوران شیوع کرونا داشتند به عنوان هزینه‌های قابل قبول پذیرفته شود. به گزارش «تعادل»، با شیوع کرونا از سال گذشته، کلانشهرها با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده‌اند. چه آنکه از سویی موظف به انجام هزینه‌های مضاعفی در ناوگان حمل و نقل عمومی بابت ضدعفونی چندین باره در طول روز می‌شدند و از سوی دیگر، به دلیل تعطیلی‌های کرونایی، کاهش سفرهای شهری و تشویق شهروندان به استفاده از خودروهای شخصی با افت درآمد رو به رو شده‌اند. کاهش درآمدها و افزایش هزینه‌ها تنها پیامد کرونا نبوده است و افزایش آلودگی هوا به دلیل رفت و آمد بیشتر خودروهای شخصی، افزایش مصرف برق از سوی شهروندان و به دنبال آن افت فشار گاز نیروگاه‌های برق جملگی منجر به افزایش آلودگی هوا به ویژه در فصل پاییز و زمستان سال جاری شد. مساله‌ای که بار دیگر، زنگ‌های هشدار درباره کمبود ناوگان مترو و فرسودگی ناوگان اتوبوس را یادآور شد. در چنین شرایطی، کمال مرادی، دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران با اشاره به زیان‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا به شهرها بیان کرد: زمانی که مجموعه اقتصادی کلان کشور از ویروس کرونا آسیب ببیند، طبیعی است این رخداد بر درآمدهای شهرداری‌ها به عنوان نهادهای محلی هم تاثیر می‌گذارد. به گزارش ایسنا، به گفته او، زمانی که کسب و کاری نیست، ساخت و سازها کمرنگ یا متوقف و بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی در شهرها ضعیف می‌شود. طبیعتا به همان میزان شهرداری‌ها از نظر کسب درآمد دچار مشکل می‌شوند. اما مشکل دیگری که برای شهرداری‌ها در این برهه زمانی وجود دارد این است که کرونا هزینه‌های این نهاد را به دلیل رعایت استانداردها و پروتکل‌های بهداشتی هم افزایش داده است. مرادی با بیان اینکه هزینه‌های شهرداری‌ها برای نظافت اماکن عمومی شهر و به ویژه در حوزه حمل و نقل عمومی افزایش پیدا کرده است، گفت: در این شرایط که درآمدها به‌شدت کاهش و هزینه‌ها افزایش پیدا کرده، متاسفانه هیچ اقدام و اتفاق خاصی از سمت دولت برای کمک به شهرداری‌ها رخ نداد.دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران با بیان اینکه شهرداران کلانشهرها دو نامه به رییس‌جمهوری و معاون اول نوشتند، توضیح داد: در این دو نامه، در زمینه کمک به شهرداری‌ها از سوی دولت درخواست و این موضوع مطرح شد که حداقل، هزینه‌هایی که شهرداری‌ها در این دوران داشتند به عنوان هزینه‌های قابل قبول پذیرفته شود و دولت هر زمان در شرایط مالی بهتری بود، این هزینه‌ها را پرداخت کند.او ادامه داد: نامه‌نگاری‌های شهرداران کلانشهرها به ستاد ملی مقابله با کرونا ارجاع شده است و در حال بررسی است؛ اما انتظار شهرداری‌ها این است که چون بخش زیادی از خدمات عمومی شهرها که ۷۵ درصد جمعیت کشور را در خود جای داده است، از سوی شهرداری‌ها انجام می‌شود، نیاز مبرم به کمک و حمایت دولت دارند.

   افزایش انتشار آلاینده ازن در ایران 

در این حال، براساس گزارش تازه انتشار یافته وضعیت هوای جهانی در سال ۲۰۲۰ در ایران انتشار آلاینده ازن افزایش یافته است. سولماز احدی با اشاره به اینکه همه‌گیری ویروس کرونا در سراسر جهان، نگرانی‌های جمعی درخصوص بهداشت عمومی را به‌دنبال داشته است و متخصصان همچنان در حال تحقیق و مطالعه روی عوارض ناشی از این ویروس نامرئی هستند، اظهار کرد: در عین‌حال، نگرانی‌هایی درباره انتقال ویروس کرونا از طریق هوا وجود دارد که متاسفانه در بسیاری از نقاط جهان نادیده گرفته می‌شود.  وی ادامه داد: مطالعات اخیر نشان می‌دهد که تاثیر سوء آلودگی هوا بر سیستم تنفسی و قلبی - عروقی، عاملی بر آسیب‌پذیری بیشتر افراد در برابر اثرات کرونا است. این درحالی است که اثرات بیماری کرونا ممکن است طی چند هفته کوتاه ظاهر شود اما بروز پیامدهای ناشی از آلودگی هوا از جمله بیماری‌های مزمن یا مرگ زودرس، ممکن است سال‌ها طول بکشد.  به گزارش ایلنا، این کارشناس واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به اینکه گزارش وضعیت هوای جهانی که در سال ۲۰۲۰ منتشر شده است، تصریح کرد: آمار ارایه شده در این گزارش نشان می‌دهد که طی سال ۲۰۱۹ در سطح جهانی، رتبه آلودگی هوا از پنجمین عامل خطر برای مرگ زودرس به رتبه چهارم رسیده است. همچنین بر اساس این گزارش در سال ۲۰۱۹، مواجهه با آلودگی هوا منجر به ۶.۶۷ میلیون مرگ زودرس در سراسر جهان شده است. از سویی دیگر حدود ۱۲ درصد از کل آمار مرگ و میر جهانی مربوط به مرگ زودرس ناشی از آلودگی هوا است. احدی با بیان اینکه بر این اساس نرخ مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا نسبت به مرگ ناشی از تصادفات رانندگی در سراسر جهان بیشتر است، گفت: در گزارش وضعیت هوای جهانی به این موضوع اشاره شده که طی سال ۲۰۱۹ آلاینده ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در هوای آزاد عامل ۴.۱۴ میلیون مرگ و در فضای بسته عامل ۲.۳۱ میلیون مرگ شده است. در این بین آلاینده ازن نیز سبب ۳۶۵ هزار مرگ زودرس شده است. به گفته وی با استناد به گزارش وضعیت هوای جهانی می‌توان گفت که بیش از ۹۰ درصد از جمعیت جهان درمعرض هوای آلوده بوده‌اند و بیشترین مواجه با آلودگی هوا در آسیا، آفریقا و خاورمیانه رخ داده است همچنین ۱۰ کشوری که بیشترین میزان مواجه با آلودگی هوا در سطح جهان را دارند، در این مناطق واقع شده‌اند. این کارشناس واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران درباره وضعیت ایران در این گزارش تصریح کرد: بر اساس گزارش جهانی، میزان مواجهه جمعیت کشور ایران با آلاینده ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در سال ۲۰۱۹ نسبت به سال ۲۰۱۰ حدود ۳.۴ میکروگرم بر متر مکعب کاهش و درخصوص آلاینده ازن حدود ۵.۹ ppb افزایش یافته است. احدی با اشاره به اینکه در برخی از کشورها اجرای محدودیت‌های ناشی از ویروس کرونا منجر به کاهش قابل ملاحظه سطح برخی از آلاینده‌ها شده است، اظهار کرد: بررسی شواهد در برخی از کشورها نشان می‌دهد که این تغییرات موقتی است و با کاهش محدودیت‌ها، میزان انتشار آلاینده‌ها نیز مجدد افزایش می‌یابد. هرچند که محدودیت‌های ترددی ناشی از شیوع کرونا تنها یک راه‌حل موقت برای کاهش آلودگی هوا ارایه داده است اما این موضوع می‌تواند الهام‌بخش استراتژی کاهش آلودگی هوا و مطالبه هوای پاک در بلندمدت باشد.

     بی توجهی مجلس به حمل و نقل پایتخت

در تحولی دیگر، مناف هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: شهرداری تهران پیشنهادات خود در زمینه حمل ونقل را به مجلس داده و برخی از پیشنهادات ما در کمیسیون‌های تخصصی بررسی و تایید شده، اما بعید است که هر یک از آنها در صحن علنی نهایی شوند و این موضوع نگران کننده است.هاشمی در گفت‌وگو با ایلنا در خصوص پیگیری شهرداری تهران درباره مصوبات ستاد ملی کرونا در زمینه حمل و نقل عمومی گفت: ستاد ملی کرونا مصوبه‌ای برای تامین ۵ هزار دستگاه اتوبوس داشته است و منتظر هستیم، نتیجه و سهم شهرداری تهران از این تعداد اعلام شود. برای این منظور کارگروهی تعریف شده که در آن سهم شهرداری‌ها از تعداد اتوبوس‌ها تصویب و تعیین می‌شود. معاون شهردار تهران گفت: شهرداری تهران از این مصوبه ۵۰ درصد از کل سهم کشور را درخواست کرده است. او درباره مشکلات بخش خصوصی اتوبوسرانی و جلسه هم اندیشی شورا و شهرداری در این زمینه گفت: سیستم ناوگان حمل ونقل عمومی تهران بیش از 10 سال است که نوسازی نشده است. اتوبوس‌های ما فرسوده هستند و عمده آنها متعلق به بخش خصوصی‌اند. وقتی عمر این اتوبوس‌ها از 12-10 سال بیشتر می‌شود برای راننده دیگر اقتصادی نیست که آن را در خطوط قرار دهد و طبیعی است که دیگر کار نمی‌کند. برخی از رانندگان نیز به دلیل شیوع کرونا و کاهش مسافران اتوبوس‌ها دیگر کار نمی‌کنند و این شرایط باعث مشکلاتی در شرکت واحد اتوبوسرانی شده است.  معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه دولت سهم خود در حوزه حمل و نقل را پرداخت نمی‌کند، گفت: از طرفی دولت نیز یارانه خود را پرداخت نمی‌کند و شهرداری نیز تنها در سقف بودجه می‌تواند کمک کند. به همین خاطر عقب ماندگی‌های این قسمت نیازمند حمایت مالی دولت و حمایت بیشتر در بودجه سالانه شهرداری است.  هاشمی گفت: این بخش فعلا سرپا مانده است و با تصویب شورای شهر و در قالب یک اصلاحیه کمک می‌شود تا همکاران ما در این بخش در شب عید دچار مشکل نشوند. 

 

ارسال نظر