تشکیل روستابازارها در پایتخت

۱۳۹۹/۱۲/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۴۵۴

8 بازار جدید میوه و تره‌بار در پنج پهنه تهران دیروز با حضور کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی، پیروز حناچی شهردار پایتخت، محسن هاشمی رییس شورای شهر و مدیران شهری افتتاح و بهره‌برداری شد. مدیرعامل سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران روز شنبه در حاشیه مراسم افتتاح این بازارها گفت: علاوه ‌بر این بازارها، یک خوابگاه کارگری و ساختمان متمرکز ستادی این سازمان نیز همزمان مورد بهره‌برداری قرار گرفت.این ۸ بازار جدید مورد استفاده ۳۵۰ هزار نفر از شهروندان قرار می‌گیرد. وی ادامه داد: این ۸ بازار شامل بازارهای ارم تجریش در شمال، نوبنیاد در شمال‌شرق، شهرک قدس در شمال‌غرب، فرحزاد در غرب، جرجانی در جنوب‌غرب، امامت در شرق، هاشمی در جنوب‌شرق و راه‌آهن در محدوده مرکزی پایتخت است و از شهرداران مناطق یک، ۲، ۹، ۱۱، ۱۳ و ۱۵ که زمین‌های مورد نیاز برای احداث این بازارها را در اختیار سازمان مدیریت میادین قرار دادند، قدردانی می‌کنم. راد با بیان اینکه بازارهای میوه و تره‌بار به‌صورت مستقیم با معیشت شهروندان سروکار دارند و تاثیر آنها در سبد خرید و سفره خانواده‌ها روزبه‌روز بیشتر می‌شود، گفت: این بازارها، امکانی برای تهیه میوه و تره‌بار و سایر اقلام و مایحتاج عمومی مورد نیاز شهروندان با کیفیت مطلوب و قیمت مناسب است. مدیرعامل سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران خاطرنشان کرد: توسعه کیفی و کمی بازارهای میوه و تره‌بار تهران از طریق ساخت بازارهای جدید و نوسازی بازارهای موجود همچنان ادامه دارد.

    روستابازارها در پایتخت

کاظم خاوازی، وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه مراسم افتتاح 8 میدان و بازارچه جدید میوه و تره‌بار در تهران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ‌یکی از اقداماتی که وزارت جهاد کشاورزی جهت ارایه محصولات کشاورزی برای شهروندان در نظر گرفته است، ‌ایجاد بازارچه‌هایی تحت عنوان روستابازار بوده تا به صورت مستقیم و بدون واسطه محصولات کشاورزی به شهروندان ارایه شود. وی افزود: ‌نمونه‌ای از ایجاد این روستابازارها در شهر مشهد راه‌اندازی شده که امیدواریم در تهران نیز با همکاری شهرداری تهران این روستابازارها شکل بگیرد. وزیر جهاد کشاورزی از ایجاد دو بارانداز بزرگ در پایتخت خبر داد و گفت: در این باراندازها بهره‌برداران می‌توانند محصولات کشاورزی خود را به مردم به صورت مستقیم ارایه دهند که در گام نخست ایجاد دو بارانداز در شرق و جنوب شرقی تهران در نظر گرفته و در غرب پایتخت هم ان‌شاءالله تشکیل خواهد شد. خاوازی گفت: طی تفاهم‌نامه‌ای با شهرداری تهران ایجاد باراندازها انجام و توسعه می‌یابد. همچنین از شهرداری خواسته‌ایم که کشاورزان بتوانند کالاهایشان را مستقیم و با قیمت مناسب به شهروندان ارایه دهند و مکان مناسب در این راستا در نظر گرفته شود. وی از عرضه 180 تا 200 تن مرغ طی روز جاری در میادین میوه و تره‌بار تهران خبر داد و گفت: میادین میوه و تره‌بار اقدامات خوبی جهت ارایه خدمات به شهروندان انجام داده‌اند و مرغ و تخم‌مرغ از کالاهایی است که با ارز 4200 تهیه می‌شود در این مراکز به شهروندان ارایه شده و امیدواریم بتوانیم بالاترین میزان مرغ با قیمت مصوب را به شهروندان در این مراکز ارایه دهیم.

    افزایش تعداد میادین میوه در سال ۱۴۰۰

شهردار تهران با تاکید بر اینکه هیچ فضایی را بدون مناسب‌سازی افتتاح نمی‌کنیم، گفت: ۲۴۵ میدان میوه‌و‌تره‌بار در تهران موجود است و تعداد میادین را مطابق با قولی که به شورا داده بودیم به ۲۷۰ میدان در سال ۱۴۰۰ خواهیم رساند. به گزارش ایلنا، پیروز حناچی، شهردار تهران در مراسم افتتاح و بهره‌برداری ۸ میدان میوه‌و‌تره‌بار گفت: به‌طور قطع اصلی‌ترین وظیفه شهرداری ارایه خدمات بهتر، بیشتر و با کیفیت‌تر به مردم است چرا که این وظیفه همه شهرداری‌ها است و در این زمینه تلاش می‌کنند تا در رقابتی داخلی خدمات بهتری را ارایه دهند.  او ادامه داد: ما در بعضی از حوزه‌ها نمره بالاتری نسبت به دیگر خدماتی که در شهر ارایه می‌دهیم دریافت می‌کنیم که سازمان میادین میوه‌و‌تره‌بار یکی از این سازمان‌ها است و این نشان‌دهنده تاثیر این سازمان در ارایه خدمات به مردم تهران است.  شهردار تهران ادامه داد: یکی از ویژگی‌های این سازمان ارایه خدمات قابل قبول به همه نقاط با قیمت ثابت و کیفیت قابل قبول است و کیفیت خدمات در شمال و جنوب با همدیگر فرقی ندارد.  حناچی با تاکید بر اینکه باید به سمتی برویم تا آن بخشی از خدماتی که در دولت جنبه تصدی‌گری دارد و حاکمیتی نیست به شهرداری‌ها واگذار شود، گفت: با این اقدام می‌توانیم در جهت ارایه خدمات بهتر حمایت کنیم. 

    عرضه سهام شهروند و همشهری در سال آینده

شهردار تهران با بیان اینکه قیمت‌ها در میادین میوه‌و‌تره‌بار به‌طور متوسط ۳۵ تا ۴۷ درصد نسبت به قیمت‌ها در سطح شهر تفاوت دارد، گفت: در این دوره تلاش کردیم از ابزارهای دیگری هم برای خدمات‌رسانی استفاده کنیم و در این راستا به دنبال آن هستیم که سازمان شهروند و موسسه همشهری را به فرابورس عرضه کنیم. مقدمات این کار انجام شده و یکی از راه‌های اصلاح ساختار رویه‌ها در مدیریت کلانشهری چون تهران استفاده از بازار بورس است.  حناچی گفت: در نیمه اول سال آینده بخشی از سهام این دو سازمان در بورس عرضه خواهد شد.  شهردار تهران گفت: بیش از یک میلیون مراجعه در روز در سطح شهر در میادین رقم می‌خورد که عدد کمی نیست و یک پیام دارد.  او با تاکید بر مناسب‌سازی فضاها در میادین میوه‌و تره بار گفت: ما هیچ فضایی را بدون مناسب‌سازی افتتاح نمی‌کنیم و تلاش ما در میادین میوه‌و‌تره‌بار نیز با همین رویکرد است. تاکنون در ۱۰۴ میدان میوه مناسب‌سازی به‌طور جدی مورد توجه قرار گرفته و ضوابط آن اجرا شده است.  شهردار تهران با اشاره به وجود ۲۴۵ میدان میوه‌و‌تره‌بار در تهران گفت: تعداد میادین را مطابق با قولی که به شورا داده بودیم به ۲۷۰ میدان در سال ۱۴۰۰ خواهیم رساند.  او افزود: امیدواریم در توافق با وزارت جهاد کشاورزی در بحث پروتیینی نیز با حضور جدی وزارت جهاد سرویس‌رسانی بهتر شود. 

    عدالت توزیعی با ایجاد ۶۰  بازار دیگر

در همین حال، رییس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران گفت: از وزیر جهاد کشاورزی درخواست می‌کنم که   روی کیفیت محصولات عرضه‌شده در این میادین نظارت بیشتری داشته باشند تا کیفیت آنها افزایش پیدا کند. زهرا صدراعظم نوری در مراسم افتتاح و بهره‌برداری از ۸ بازار جدید میوه‌و‌تره‌بار گفت: رضایتمندی مردم زمانی بیشتر می‌شود که خدمات ارایه شده به آنها سریع، گسترده، با کیفیت و ارزان باشد.  او اضافه کرد: شهرداری تهران و مدیریت شهری طبق قانون وظایف و ماموریت‌هایی دارد که ملزم به انجام آن‌هاست. اما اینکه مدیریت شهری وظیفه عرضه محصولات میوه‌و‌تره‌بار را داشته باشد، در قانون نیامده است. اما از آنجا که هدف، زندگی بهتر برای شهروندان بوده است بعد از مصوبه شورای انقلاب در سال ۵۸ با هدف حذف واسطه‌ها به شهرداری اجازه داده شد که اماکن و بازارهایی برای فروش میوه و‌تره‌بار ایجاد کند.  این عضو شورای شهر اضافه کرد: هم اکنون حدود یک میلیون نفر در روز از خدمات میادین میوه‌و‌تره‌بار استفاده می‌کنند و با فعالیت‌هایی که در آن انجام می‌گیرد واسطه‌های غیرضروری حذف و نظام توزیع بهینه   و منجر به تعادل اقتصادی شده است. 

 

ارسال نظر