ایرانشهر

۱۳۹۹/۱۲/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۲۲۴

پهنه‌بندی گسل‌های کشور تصویب و ابلاغ شد

وزیر راه، مسکن و شهرسازی گفت: در شواری عالی شهرسازی، پهنه‌بندی گسل‌های کشور با هدف مقاوم‌سازی منازل مسکونی مصوب و ابلاغ شده است. به گزارش ایرنا، محمد اسلامی دیروز در نشست ستاد مدیریت بحران کهگیلویه و بویراحمد در سی‌سخت اظهار کرد: بر اساس این مصوبه، مقررات ملی ساختمان تدوین شده و سازندگان و نظام مهندسی مکلف به اجرای آن هستند. وی هدف از اجرای این طرح را مقاوم سازی منازل مسکونی برای جلوگیری از هرگونه آسیب در برابر بلایای طبیعی اعلام کرد. اسلامی تصریح کرد: مکاتبات لازم برای جلوگیری از ساخت و ساز روی گسل‌های زلزله در شهرهای بزرگ و پرجمعیت که روی گسل‌های زلزله قرار دارند انجام شده است. با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و همکاری نهادهای متولی نقشه گسل‌های شهرستان دنا برای جلوگیری از ساخت و ساز مجدد باید در اختیار بنیاد مسکن قرار گیرد. با اجرای این طرح تا حدود زیادی آسیب‌ها بلایای طبیعی کاهش خواهد یافت. وزیر راه و شهرسازی به همراه رییس سازمان مدیریت بحران، مدیرعامل و دبیرکل جمعیت هلال احمر و رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی صبح جمعه برای بررسی وضعیت شهر زلزله‌زده سی سخت وارد این شهر شدند. زمین‌لرزه‌ای به بزرگی۵.۶ دهم ریشتر، ساعت ۲۲ و ۵ دقیقه و ۳۴ ثانیه؛ ۲۹ بهمن ماه شهر سی‌سخت مرکز شهرستان دنا را در استان کهگیلویه و بویراحمد لرزاند.مرکز لرزه‌نگاری کشور اعلام کرد این زمین‌لرزه در عمق ۸ کیلومتری زمین اتفاق افتاده است . زلزله در فاصله ۱۰ کیلومتری سی‌سخت در کهگیلویه و بویراحمد، ۱۹کیلومتری کمه در استان اصفهان و ۲۴ کیلومتری یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد رخ داده است .

این زمین لرزه در شهرهای یاسوج، گچساران و دهدشت هم احساس شد. ۱۲ اردیبهشت سال ۹۷ نیز زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۵.۶ ریشتر در شهرهای یاسوج و دنا اتفاق افتاد و خساراتی به هر دو شهرستان وارد شد. سی سخت با ۷ هزار نفر جمعیت در ۳۵ کیلومتری غرب یاسوج قرار دارد. بر اساس گزارش‌های اولیه ۷۸ روستای شهرستان دنا در زلزله خسارت جدی دیده‌اند و برخی منازل مسکونی تخریب و غیرقابل سکونت شده‌اند. زمین‌لرزه سی سخت خسارت جانی نداشته است اما ۶۳ نفر مصدوم شده‌اند.

ورود ۲ سامانه بارشی به کشور در هفته جاری

صادق ضیاییان، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی گفت: روز دوم اسفند سامانه بارشی جدید از شمال غرب وارد کشور می‌شود و در غرب و شمال غرب و به تدریج غرب سواحل خزر و استان‌های واقع در دامنه جنوبی البرز موجب بارش برف و باران و وزش باد خواهد شد.  ضیاییان در گفت‌وگو با فارس در تشریح وضعیت جوی روزهای آتی کشور گفت: روز شنبه دوم اسفند سامانه بارشی جدید از سمت شمال غرب وارد کشور می‌شود و در غرب و شمال غرب و به تدریج غرب سواحل خزر و استان‌های واقع در دامنه جنوبی البرز موجب بارش برف و باران و وزش باد خواهد شد. مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی افزود: روز شنبه در بخش‌هایی از کرمان، هرمزگان، همچنین جنوب فارس خراسان شمالی و خراسان جنوبی بارش پراکنده و وزش باد خواهیم داشت. وی اظهار کرد: روز یکشنبه سوم بهمن اسفند در استان‌های شمال غرب، دامنه زاگرس مرکزی، دامنه جنوبی البرز و سواحل خزر بارش برف و باران و وزش باد داریم همچنین در این روز در استان‌های فارس، بوشهر، کرمان، خراسان جنوبی، ارتفاعات شمالی هرمزگان و شمال سیستان و بلوچستان خصوصاً در ساعت بعد از ظهر بارش پراکنده خواهیم داشت.مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی بیان کرد: روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفته آینده آسمان در اغلب مناطق کشور صاف است. وی گفت: روز چهارشنبه سامانه بارشی دیگری از جنوب غرب وارد کشور می‌شود و در استان‌های واقع در جنوب غرب و به تدریج جنوب و غرب کشور موجب افزایش ابر و رگبار باران گاهی رعد و برق و وزش باد شدید و در ارتفاعات و نقاط سردسیر بارش برف خواهد شد. مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی در تشریح وضعیت جوی پایتخت اظهار داشت: آسمان تهران روز شنبه کمی ابری در برخی ساعات وزش باد پیش‌بینی می‌شود، همچنین روزهای یکشنبه و دوشنبه آسمان تهرانی نیمه ابری و روز سه‌شنبه آسمان تهران صاف است، بیشینه و کمینه دما فردا در پایتخت ۱۱ و ۳ درجه خواهد بود.

درخواست جلوگیری از کوه‌خواری در مشهد

شورای عالی شهرسازی و معماری در نامه‌ای به استاندار خراسان رضوی خواستار توقف احداث بزرگراه جنوبی مشهد با هدف جلوگیری از کوه خواری در مشهد شد. به گزارش مهر، فرزانه صادق مالواجرد معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی و دبیر شورای عالی شهرسازی در نامه‌ای به استاندار خراسان رضوی خواستار توقف احداث بزرگراه جنوبی مشهد شد. در این نامه که معاون وزیر راه به معتمدیان استاندار خراسان رضوی نوشته، آمده است: با توجه به اینکه کوه‌های واقع در جنوب مشهد، مرکز تنفس این شهر است و همچنین با هدف جلوگیری از کوه‌خواری و هرگونه ساخت‌وساز کالبدی در این منطقه از مشهد، خواهشمند است دستور فرمایید تا هرچه سریع‌تر این پروژه متوقف شود. در این نامه از وجود «تردید در صحت و سقم مطالعات ترافیکی مشهد» و همچنین «مغایرت طرح تفصیلی این منطقه از مشهد با اسناد فرادستی» نیز رونمایی شده است.

 

ارسال نظر