بیشترین گودهای پرخطر پایتخت در منطقه 22

۱۳۹۹/۱۱/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۱۰۶

در منطقه ۲۲ شهر تهران، ۳۳ گود رها شده وجود دارد که از مدت رها شدن آنها ۶ ماه تا ۸ سال می‌گذرد و ۲۹ مورد از این گودها نیز بیش از ۲ سال است که رها شده‌اند. به گزارش ایلنا، در تهران بیش از ۲۸۰ گود رها شده وجود دارد که در این بین بیش از ۱۲۸ گود پرخطر شناسایی شده‌اند. گودهایی که به مرور به یک فضای بی‌دفاع شهری و تهدید بالقوه برای سلامتی و جان شهروندان تبدیل شده‌اند. عبدالرضا گلپایگانی، معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران در مهرماه سال جاری هشدار داده بود که مالکان باید در یک بازه زمانی مشخص گود را به یک سطح ایمن برسانند و اگر این کار انجام نشود، با ضمانتنامه‌ای که از بانک گرفته می‌شود شهرداری خود، گود را با خاک پر می‌کند. پس از آن به تدریج مناطق ۲۲ گانه به بی‌خطرسازی و یا پرکردن گودهای موجود در مناطق اقدام کردند، اما در این بین منطقه ۲۲ که بالاترین تعداد گودهای پرخطر در تهران را به خود اختصاص داده است، نسبت به سایر مناطق در بی‌خطرسازی و تعیین‌تکلیف وضعیت گودها ضعیف‌تر عمل کرده است. در این بین رها شدن چند گود عمیق و مهم در اطراف دریاچه چیتگر که یکی از پرخطرترین گودهای منطقه نیز جزئی از آن است، دوگانه گردشگری و امنیت را برای شهروندان رقم زده است. مساله‌ای که عدم توجه به آن نارضایتی ساکنین اطراف دریاچه را به همراه داشته است.

در منطقه ۲۲ تهران ۳۳ گود رها شده شناسایی شده است که ۱۸ مورد از آنها در لیست گودهای پرخطر قرار دارند. گود مربوط به پروژه مشارکتی شهرداری تهران، گودهای تعاونی‌ها و نهادها مهم‌ترین گودهای خطرساز در منطقه هستند که برخورد با آنها نسبت به سایر گودها با ملاحظات بیشتری همراه است. در بین این گودها نیز گودهای رها شده در اطراف دریاچه چیتگر که به عنوان یکی از کانون‌های گردشگری شهر تهران و منطقه ۲۲ محسوب می‌شود و گود واقع در جنوب غربی میدان المپیک از جمله گودهایی هستند که به دلیل مجاورت با محل عبور و مرور شهروندان و ساختمان‌های در حال ساخت و مسکونی، خطرات بالقوه‌ای را متوجه شهروندان در این منطقه کرده‌اند.

گود پرخطر شمال دریاچه چیتگر که به عنوان گودی با خطر بسیار زیاد معرفی شده است؛ این گود متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهر تهران است و ۳۰ متر عمق و ۱۴ هزار و ۷۶۰ متر مربع مساحت دارد و در مسیر پرتردد شمال غربی دریاچه قرار دارد و اتصال کناره عمیق‌ترین بخش این گود به پیاده‌رو مجاور خیابان علامه قزوینی و جداسازی گود از پیاده‌رو تنها با چند حصار فلزی گذر شهروندان از کنار این گود را با ترس همراه کرده است، ضمن آنکه خطرات ناشی از بارندگی‌های فصلی و تردد خودروهای سنگین در مجاورت ضلع شمالی پروژه نیز خطر بسیار جدی است که جان و مال مردم را تهدید می‌کند. 

گود مشارکتی آریانا در شمال دریاچه چیتگر با ۲۰ متر عمق و ۱۳ هزار و ۶۲۹ مترمربع مساحت دیگر گود پرخطر منطقه ۲۲ است که مجاورت آن با برج‌های درحال ساخت در ضلع شرقی و مسیر تردد گردشگران در ضلع جنوبی و غربی گود بر حساسیت آن افزوده است. گود مشارکتی منطقه ۲۲ در شمال غربی میدان المپیک، دیگر گود با خطر زیاد در منطقه ۲۲ است که نزدیک به ۱۳ متر عمق دارد. این گود به دلیل‌ عدم توانایی مالی رها شده است، اما عملیات نیلینگ در آن انجام شده است. مجاورت این گود با محدوده پرتردد میدان المپیک و مجاورت با ساختمان‌های اطراف بر اهمیت این گود نیز افزوده است. گود واقع در ضلع غربی دریاچه تحت مالکیت اجراییات (نگین) به طول ۴۰ و عرض ۲۰ و با عمق ۲۵ متری در خیابان میرکمالی قرار دارد. این گود در سال ۱۳۸۸ احداث شده است. مجاورت آن با مرکز خرید دریاچه و محل پیاده روی و رفت و آمد شهروندان در خیابان میرکمالی، بر نگرانی ساکنان قسمت غربی دریاچه افزوده است. 

ارسال نظر