درخواست لغو محدودیت‌های تردد شبانه

۱۳۹۹/۱۱/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۵۵۲۹
درخواست لغو محدودیت‌های تردد شبانه

گروه راه و شهرسازی| 

در پی تصویب کلیات لایحه مربوط به زیست شبانه و همچنین کاهش محسوس میزان ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا در پایتخت و از سوی دیگر، با توجه به اینکه محدودیت‌های تردد در شب‌هنگام از ساعت 21 در پایتخت باعث ایجاد ترافیک‌های شدید در برخی از بزرگراه‌ها و معابر شده است، رییس کمیته سلامت شورای شهر تهران گفت، به نظر می‌رسد که دیگر اجرای محدودیت‌های شبانه ضروری نیست و درخواست کرد تا این محدودیت‌ها لغو شود.

کلیات زیست شبانه تهران روز سه شنبه در شرایطی به تصویب رسید که از آذر ماه تا کنون در تهران و سایر شهرهای کشور منع رفت و آمد از ساعت 21 تا 4 صبح با هدف ممانعت از شیوع کرونا در شب‌نشینی‌های خانوادگی برقرار است. افزون بر این، روشنایی بزرگراه‌ها، خیابان‌ها و سایر معابر شهری نیز خاموش هستند. این در حالی است که پیش از شیوع کرونا در پایتخت نیز زیست شبانه در تهران صرفا به یکی دو خیابان همچون سی تیر محدود می‌شد. به اعتقاد برخی از کارشناسان شهری اساسا زیست شبانه در شهری همچون تهران معنا ندارد و این مساله بیشتر شامل حال برخی از شهرها در جهان پیشرفته می‌شود که برخی مراکز خاص تا صبح فعالیت می‌کنند. 

ناهید خداکرمی، رییس کمیته سلامت شورای شهر تهران در گفت‌وگو با فارس، درباره اجرای محدودیت‌های تردد شبانه در پایتخت، اظهار کرد: به نظر می‌رسد که در حال حاضر شرایط به لحاظ کرونا قابل کنترل شده است و اگر حفظ پروتکل‌ها توسط شهروندان ادامه یابد همچنان روند بسیار مناسبی درجهت کاهش کرونا خواهیم داشت.

وی افزود: در حال حاضر محدودیت‌های تردد در شب‌هنگام از ساعت 21 در پایتخت باعث ایجاد ترافیک‌های شدید در برخی از بزرگراه‌ها و معابر شده و با توجه به کاهش آمار کرونا به نظر می‌رسد که دیگر اجرای آن ضروری نیست.

او با اشاره به اینکه لغو این محدودیت باید توسط ستاد مقابله با کرونا به ویژه ستاد مقابله با کرونای تهران اعلام شود، گفت: نظر ما در شورا لغو این محدودیت‌ها است. البته استفاده از ماسک، شست‌وشوی دست‌ها، پیشگیری از رفت و آمد در محل‌های شلوغ و رعایت فاصله اجتماعی همچنان باید مدنظر باشد.

وی گفت: آمار مرگ و میر کرونا در تهران به کمتر از 20 نفر در روز رسیده ولی هنوز شرایط در پایتخت ویژه است.

    اجرای زیست شبانه درکدام 5 منطقه تهران ؟

در همین حال، زهرا نژاد بهرام، عضو هیأت رییسه شورای شهر تهران با اشاره به اجرای لایحه شهر بیدار در 5 پهنه پایتخت، گفت: اجرای این لایحه علاوه بر رونق مشاغل در پایتخت سرزندگی و تأمین امنیت را در محل‌های بی‌دفاع شهری به همراه خواهد داشت.

نژادبهرام درباره تصویب لایحه شهر بیدار در شورای شهر تهران اظهار داشت: این لایحه حاصل پیش‌نویس طرحی بود که قبلا در شورا به تصویب رسیده و آزمایشی در 5 منطقه از پایتخت اجرا شده بود. وی افزود: سرانجام پس از مدت‌ها شهرداری لایحه مربوطه که لایحه شهر بیدار نام دارد را به شورا ارایه داد و روز گذشته این لایحه با بیش از 18 رأی موافق به تصویب رسید و همه مفاد آن هم بررسی شد. عضو هیأت رییسه شورای شهر تهران ادامه داد: ‌بر اساس این لایحه در گام نخست 5 منطقه از پایتخت در پهنه‌های شرق، غرب، شمال، جنوب و مرکز زیر نظر هیأت راهبردی اقدامات لازم را جهت اجرای لایحه انجام می‌دهند.

نژادبهرام با بیان اینکه لایحه شهر بیدار بستری برای رونق مشاغل در پایتخت محسوب می‌شود، گفت: اجرای این مساله سرزندگی و تأمین امنیت را در پایتخت به ویژه در محل‌های بی‌دفاع شهری به همراه خواهد داشت.

وی اظهار کرد: در منطقه 12 محدوده حصار ناصری، محدوده امامزاده شاه‌عبدالعظیم (ع)، محدوده امامزاده صالح (ع)، حاشیه دریاچه خلیج‌فارس و محدوده هفت‌حوض از جمله 5 نقطه‌ای است که فاز نخست این لایحه در آن اجرا خواهد شد.


 

ارسال نظر