ایرانشهر

۱۳۹۹/۱۱/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۵۳۷۴

حذف هزینه دلاری از کفایت سرمایه برای تاسیس ایرلاین 

محمدحسن ذیبخش، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری از تغییر کفایت سرمایه مورد نیاز برای تاسیس شرکت هواپیمایی از 100 میلیون دلار به 800 میلیارد تومان خبر داد. به گزارش «تعادل»، با احتساب هر دلار 20 هزار تومان، مبنای دلاری کفایت سرمایه تاسیس ایرلاین 2 هزار میلیارد تومان می‌شود که بیش از دو برابر 800 میلیارد تومان تصویب شده است. در صورتی که فرض کنیم 100 میلیون دلار همچنان در نظر گرفته شده است، با یک محاسبه ساده متوجه خواهیم شد که دلار در نظر گرفته شده برای این کار، دلار 8هزار تومانی است که البته با توجه به شرایط اقتصاد کشور بعید است که دلار به 8 هزار تومان کاهش یابد. در این میان، این سوال همچنان باقی است که چرا کفایت سرمایه برای تاسیس ایرلاین کاهش یافته است؟ ذیبخش در گفت‌وگو با ایلنا از تسهیل فرآیند و مقررات تاسیس و اخذ مجوز شرکت‌ هواپیمایی خبر داد. وی با بیان اینکه در جلسه شورای عالی هواپیمایی این موضوعات بررسی شد و تصمیم بر تسهیل مقررات از جمله حذف هزینه دلاری برای کفایت سرمایه گرفته شد، گفت: پیش از این کفایت سرمایه شرکت هواپیمایی ۱۰۰میلیون دلار تعیین شده بود اما به دلیل شرایط کشور در حوزه ارز و افزایش قیمت‌ها در این بازار، تصمیم گرفتیم دلاری بودن کفایت سرمایه را حذف کنیم و در حال حاضر با مصوبه جدید کفایت سرمایه مورد نیاز برای تاسیس ایرلاین ریالی است. سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری از وجود درخواست‌هایی برای تاسیس ایرلاین جدید اظهار کرد: هر چند شرایط اقتصادی کشور و شرایط شرکت‌های هواپیمایی در دوران کرونا بر سرمایه‌گذاری در این صنعت اثرگذار بوده اما همواره درخواست برای تاسیس شرکت هواپیمایی جدید وجود داشته و دارد.

انصراف چین از پروژه  راه‌آهن برقی تهران-مشهد

مدیرعامل شرکت راه آهن گفت: فاینانسور چینی اعلام کرده که نمی‌تواند پروژه راه آهن برقی تهران-مشهد را بسازد و قرار شده تا آن را با توان و ظرفیت داخلی بسازیم.

سعید رسولی در گفت‌وگو با مهر، درباره قطار برقی تهران-مشهد گفت: برای برقی کردن راه آهن 

تهران-مشهد قرارداد تأمین اعتبار با کشور چین به امضا رسیده بود که چینی‌ها همه اقدامات لازم و صدور مجوزها و تضامین بانکی را صادر کرده بودند. وی ادامه داد: ولی فاینانسور سال گذشته به دلیل مشکلاتی که برای آنها پیش آمد اعلام کردند نمی‌توانند عملیات اجرایی را آغاز کنند. شرکت سازنده چینی قرار بود علاوه بر تأمین مالی این پروژه از طریق فاینانس، تجهیزات ساخت و ناوگان را نیز تأمین کند و از محل درآمد فروش بلیت، اصل و سود آن را مستهلک کند. معاون وزیر راه افزود: در حال برنامه‌ریزی هستیم تا عملیات برقی سازی راه آهن تهران مشهد را با توانمندی داخلی انجام دهیم.

 

ارسال نظر