هاشمی: از دولت به قوه قضاییه شکایت می‌کنیم

۱۳۹۹/۱۱/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۵۲۵۴

محسن هاشمی، رییس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه این همه شعار و بی‌عملی و مصوبات بدون اجرا کافی است، گفت: به نظر می‌رسد مصوبات را برای گول زدن مردم تصویب کرده‌ایم.

هاشمی در آیین تجلیل از سفیران هوای پاک شهر تهران گفت: بعضاً شاهد هستیم که حمل و نقل خصوصی برای تهران مشکلات زیادی را ایجاد کرده است. البته موارد دیگری هم هست اما در طول سال‌های اخیر به حمل و نقل عمومی کم‌تر بها داده شده و بیشتر بر روی حمل و نقل خصوصی تمرکز شده است.

رییس شورای شهر تهران افزود: باید با استفاده از سمن‌ها و مردم و با استفاده از شکایت به قوه قضاییه به دلیل عدم پرداخت بدهی‌های حمل و نقل عمومی از سوی دولت، بسیار جدی عمل کنیم.

وی تاکید کرد: این همه شعار و بی‌عملی و مصوبات بدون اجرا کافی است و مردم را کلافه کرده است. ما مصوبات خوبی در دولت و مجلس داریم اما همه این موارد را گویی برای گول زدن مردم تصویب کرده‌ایم و به‌شدت دنبال اجرا نشدن آنها هستیم و هیچ اراده‌ای برای اجرای این موارد وجود ندارد.

رئیس شورای شهر تهران افزود: بر اساس قانون، در قانون هدفمندی یارانه‌ها باید ۱۰ درصد به حمل و نقل عمومی اختصاص یابد، اما نه سازمان برنامه و بودجه نه مجلس و نه دولت هیچکدام آن را اجرا نمی‌کنند و یک ریال هم پرداخت نکردند. بر اساس یکی دیگر از قوانین نیز دولت باید سالانه ۴ هزار میلیارد تومان از اعتبار تخصیص یافته خود را به حمل و نقل عمومی اعطا می‌کرده که هیچ سالی پرداخت نشده است. چرا مدیریت شهری این قانون را اجرا نمی‌کند.

هاشمی تصریح کرد: ما دو مصوبه تامین ۱۹ هزار اتوبوس و ۲ هزار واگن در دولت داشتیم که هیچکدام اجرا نشده است. باید بیش از ۲۰ میلیون از سفرهای تهران توسط حمل و نقل عمومی انجام شود در غیر این صورت شاهد روزانه افزایش آلودگی هستیم.

وی تصریح کرد: حال سال‌هاست که باید سرعت خط ۴ مترو کاهش یابد اما با دقایق بالا در حال استفاده از آن هستیم. وقتی مترو را ساخته‌ایم اما آن را تجهیز نمی‌کنیم شبیه دور ریختن پول و سرمایه است.

رییس شورای شهر تهران افزود: اگر نگاه‌ها تغییر نکند قطعاً هوای تهران بهتر نمی‌شود. در اطراف تهران ۵۰۰ کیلومتر ریل غیر قابل استفاده داریم. ما باید دیگر اتوبوس دیزلی و گازی را در تهران استفاده نکنیم و ۹ هزار اتوبوس برقی بخریم. هاشمی با اشاره بر بدهی‌های دولت به شهرداری عنوان کرد: از طرف ما باید قدری سماجت و لجاجت باشد تا دولت این مسوولیت را اجرا کند و دولت، مجلس و مردم نیز به کمک این کمپین بیایند و این خواسته عملی شود.

شهرداری به تنهایی نمی‌تواند با آلودگی هوا مقابله کند

پیروز حناچی، شهرداری تهران نیز در این مراسم با بیان اینکه شهرداری به تنهایی نمی‌تواند با آلودگی هوا مقابله کند گفت: حل مشکل ترافیک و آلودگی هوا حاکمیتی است و مردم هم در مقابله با آن نقش دارند.

به گزارش فارس، حناچی اظهار کرد: آلودگی هوا و ترافیک جزو مشکلات همه کلان‌شهرها است ولی این مساله به معنای لاینحل بودن آن نیست.

وی افزود: در صورتی که نمودار دو دهه شهر تهران را بررسی کنیم متوجه خواهیم شد که آلاینده‌ها روند کاهشی داشته اما میزان کاهش و سرعت آلاینده‌ها به صورتی است که می‌تواند همه زحمات را به باد دهد.

شهردار تهران ادامه داد: یکی از ویژگی‌های نفت در کشور داشتن گوگرد بالا است البته در پایتخت گازوئیل از این فرآورده نفتی استفاده می‌شود گوگرد استانداردی دارد و مسوولان می‌گویند مازوت سوزانده نمی‌شود. حناچی تصریح کرد: البته اگر دقت کنیم متوجه خواهیم شد که آلودگی از مرز تقسیمات کشوری رد نمی‌شود و اگر در آبیک و قزوین گازوئیل پر گوگرد سوزانده شود قطعا تأثیرش به تهران خواهد رسید. وی کرد: ‌قانون هوای پاک برای مقابله با آلودگی هوا در نظر گرفته شده و 18 دستگاه در اجرای این قانون نقش دارند که شهرداری نقش کمتری در این زمینه داشته و تنها مسوولیتش توسعه حمل و نقل عمومی است. شهردار تهران با بیان اینکه ما در شهرداری 70 درصد بودجه آزاد خود را توسعه حمل و نقل عمومی اختصاص داده‌ایم گفت: ‌حل معضل آلودگی هوا و ترافیک یک مساله حاکمیتی است و شهرداری به تنهایی نمی‌تواند بار آن را بر دوش بکشد.

حناچی یادآور شد: امسال به روش‌های مختلف عکس‌های هوایی و ماهواره‌ای تهران را با سال‌های گذشته مقایسه کردیم و تفاوت‌های معناداری در نزدیکی کانون‌های آلایندگی وجود داشت که این کانون‌ها در مجاور صنایع بزرگ بودند و گوگرد و مازوت بی‌کیفیت می‌سوزاندند و این نشان می‌دهد وضعیت آلودگی امسال حادتر شده است.

 

ارسال نظر