خط و نشان شورای شهر برای وزیر نیرو

۱۳۹۹/۱۰/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۴۶۳۱
خط و نشان شورای شهر برای وزیر نیرو

گروه راه و شهرسازی|

خاموشی معابر شهر تهران از ساعت 21 هر شب واکنش‌های اعتراضی قابل توجهی را در میان شهروندان تهرانی برانگیخته است. دیروز نیز در نشست علنی شورای شهر تهران، مجید فراهانی، رییس کمیته بودجه و نظارت مالی این شورا در تذکر به شرکت توزیع برق تهران، نسبت به کاهش روشنایی معابر شهر در شب انتقاد کرد. ناهید خداکرمی، عضو دیگر شورای شهر تهران در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌های داخلی اعلام کرد، اگر تاریکی‌های شب در تهران ادامه پیدا کند، از وزیر نیرو می‌خواهیم که به شورای شهر تهران بیاید و در مورد آن توضیح دهد. به گفته شرکت کنترل ترافیک شهر تهران، بعد از خاموشی چراغ‌ها در معابر تهران با وجود کاهش تردد وسایل نقلیه به دلیل محدودیت‌های کرونایی، تصادفات افزایش یافته است. در این رابطه، پلیس راهور پایتخت نیز با ابراز مخالفت با خاموشی‌های شبانه تهران خبر داده که برای حل تاریکی‌های شبانه نامه‌نگاری‌های کرده است. پیش از این، یکی از مسوولان روابط عمومی توانیر در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود: معابر و بزرگراه‌های استان تهران راس ساعت ۲۱ با هماهنگی راهور خاموش می‌شوند و خاموشی معابر راس ساعت ۱۸ صحت ندارد. این خاموشی همزمان با منع تردد از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح به دلیل منع تردد و با هدف کاهش میزان مصرف انرژی برق انجام می‌شود. بر این اساس با انجام این خاموشی‌ها مصرف گاز نیروگاه‌ها نیز کاهش می‌یابد. این مقام مسوول تصریح کرده بود: در صورتی که نیروگاه‌ها با کمبود سوخت مواجه شوند، پایداری شبکه برق دچار مشکل خواهد شد و به همین دلیل نیز صنعت برق، همه توان خود را برای اجرای مصوبات و دستورات دولت به کار خواهد بست.

   کاهش امنیت با خاموشی معابر

فراهانی اما دیروز در دویست و شصتمین جلسه شورای شهر در تذکر پیش از دستور گفت: خاموشی معابر تهران چهره شب شهر را به هم ریخته و شهر را برای حیات و زیست شبانه به خصوص برای پیاده‌ها نامناسب کرده است. متاسفانه مدتی است روشنایی معابر و خیابان‌های اصلی، کوچه‌ها، مسیرهای پیاده و حتی بزرگراه‌های اصلی شهر به‌شدت کاهش پیدا کرده است. رییس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تاکید کرد: عدم تامین روشنایی معابر شهری زمینه ساز حوادث ترافیکی، فراهم شدن بستر مناسب برای بزهکاری و بدل ساختن معابر امن شهر به فضای بی‌دفاع شهری و کاهش احساس امنیت شهروندان است. امری که نه فقط چهره شهر را سیاه و تاریک می‌کند بلکه بر تصویر و تصور شهروندان و گردشگران از تهران نیز اثر خواهد گذاشت.فراهانی گفت: بر اساس تبصره ۲ ماده ۱۱ قانون سازمان برق ایران مصوب ۱۳۴۶ و آیین نامه نحوه تامین و تعیین هزینه روشنایی معابر و جابه‌جایی تاسیسات آب و برق مصوب ۱۳۶۴ هیات وزیران، هزینه روشنایی معابر توسط شرکت‌های برق منطقه‌ای راساً از محل عوارض مقرر بر مصرف برق تامین و برداشت می‌شود.وی ادامه داد: وظیفه‌ای که عدم اجرای مناسب آن توسط شرکت برق تهران و خاموشی معابر شهر سبب شده تا برخی گمان کنند شهرداری تهران در انجام وظایف خود کوتاهی می‌کند، حال آنکه تامین روشنایی معابر و پرداخت هزینه‌های آن بر اساس نص صریح قانون برعهده وزارت نیرو و شرکت‌های برق منطقه‌ای است. بر همین اساس اینجانب به عنوان نماینده مردم تهران در اجرای بند ۳ ماده ۸۰ قانون شوراهای اسلامی کشور، درباره «لزوم توجه به تامین روشنایی معابر تهران در شب» برای بار دوم به شرکت توزیع برق تهران تذکر می‌دهم و انتظار دارم در همکاری با شهرداری بیش از پیش به مساله تامین روشنایی معابر شهر و ارتقا ایمنی و امنیت شهروندان عزیز از این طریق توجه کنند. فراهانی افزود: متاسفانه یک سال پیش هم درباره این مهم به شرکت توزیع برق تهران تذکر دادم اما متاسفانه دوباره شاهد آن هستیم که شرکت برق در حالی که هزینه روشنایی معابر را از محل عوارض بر مصرف برق مشترکان تهرانی دریافت می‌کند، این خدمت را از همشهریان عزیزمان دریغ کرده و با این اقدام زمینه بروز حوادث، سوانح و کاهش امنیت شهروندان در فضاهای شهری ایجاد می‌شود.

    هشدار درباره اعلام پیروزی زودهنگام

 در برابر کرونا

در تحولی دیگر، ناهید خداکرمی، عضو شورای اسلامی شهر تهران خطاب به مدیران کلان کشور گفت: اجازه بدهید تعداد مبتلایان و مرگ ناشی از بیماری به صفر برسد بعد اعلام کنید عامل مهار بیماری چه کسی است.خداکرمی در دویست و شصتمین جلسه شورا با انتقاد از شیوه اعلام مهار پاندمی کرونا از برخی مسوولان و مدیران کلان کشور گفت: در حالی که جامعه پزشکی با صبوری و نجیبانه درگیر پاندمی هستند و در حال حاضر حدود ۵ هزار بیمار بد حال در بیمارستان‌ها بستری هستند و روزانه بیش از ۶ هزار بیمار جدید کرونا ویروس بستری می‌شوند، دیروز در نشست خبری مشترک تحت عنوان دستاوردهای طرح تکمیلی مقابله با ویروس کرونا، رسانه‌ها بخش‌هایی از سخنان مسوولان را تیتر کردند که گویی کرونا تمام شده است. وی ادامه داد: ضمن احترام به اقدامات انجام شده مشاهده می‌شود در ۱۰ ماه گذشته مسوولان و مدیران کلان کشور به محض مشاهده کاهش پیک کووید ۱۹ با سر و صدای زیادی بر طبل پیروزی می‌کوبند، عزیزان اجازه بدهید تعداد مبتلایان و مرگ ناشی از بیماری به صفر برسد بعد اعلام کنید عامل مهار بیماری چه کسی است، با این شیوه در صورتی که پیک دیگری بروز کند باقی مانده اعتماد اجتماعی و همراهی مردم هم از دست خواهد رفت و مراکز درمانی و پزشکان بیش از پیش به زحمت خواهند افتاد.خداکرمی افزود: مسوولان و مدیران عزیز اجازه دهید ارزیابی و تشویق شما از جانب محققین، مردم و جامعه پزشکی باشد، لذا من نگرانی خود را از این شیوه اعلام ابراز می‌کنم به این سبب که با این کار مردم فکر می‌کنند همه‌چیز تمام شده و اگر پیک دیگری را شاهد باشیم وضعیت مناسبی را شاهد نخواهیم بود.

   چرا از «بام‌لند» حمایت می‌کنید؟

در تذکری دیگر به شهرداری تهران، بهاره آروین در دویست و شصتمین صحن علنی شورای شهر در خصوص عدم احقاق حقوق شهر و شهرداری در مجتمع تجاری بام‌لند گفت: این پروژه در سال ۹۲ در قالب یک قرارداد BOLT و با دوره بهره‌برداری ۲۵ ساله به شرکتی خصوصی واگذار شده است. در پروژه بام‌لند که در حاشیه دریاچه شهدای خلیج فارس واقع شده است، حدود ۶ هکتار زمین با منظر مشرف به دریاچه در اختیار سرمایه‌گذار قرار گرفته و درواقع زمین به همراه پروانه ساخت آن، آورده شهرداری محسوب می‌شود.وی با اشاره به اجاره بهره‌برداری از پروژه در سال نخست احداث آن (سال ۹۶) گفت: اجاره‌ای که در سال نخست به‌ازای بهره‌برداری از ۳۷ هزار متر مربع بنای احداثی از سرمایه‌گذار دریافت شده ماهانه کمتر از ۲۰ میلیون تومان بوده است؛ حال آنکه بخش عمده بهره‌برداری به صورت تجاری بوده  در ضمن ۱۷ هزار متر مربع از بنای احداثی مازاد بر قرارداد احداث شده است.آروین تصریح کرد: این مبلغ ناچیز اجاره قرار است طی دوره‌ای ۲۵ ساله، سالانه به‌طور ثابت تنها ۱۵ درصد افزایش یابد! با این تفاصیل اکنون که سومین سال بهره‌برداری پروژه است، اجاره ماهانه بابت بهره‌برداری از چندین هزار متر مربع فضای تجاری تنها حدود ۲۲ میلیون تومان است.عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: با این حساب، درواقع درآمدی که شهرداری تهران طی ۲۵ سال بهره‌برداری از پروژه بام‌لند کسب می‌کند، در مجموع ۴۴ میلیارد تومان خواهد بود که آشکار است این رقم در مقایسه با درآمد حاصل از این مجموعه تا چه حد ناچیز است.به گفته وی، از سوی دیگر در برآوردهای کارشناسی اولیه، مزایده برگزارشده، قرارداد منعقدشده و نهایتاً اجرای پروژه، در مورد کاربری و مساحت عرصه و اعیان پروژه بام‌لند ابهامات و مغایرت‌های فاحش و غیرقابل اغماض وجود دارد.


 

ارسال نظر