جهانگیری هم نتوانست گره کور مترو تهران را باز کند

۱۳۹۹/۱۰/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۴۵۸۸

تقاضای شورای شهر، برگزاری یک جلسه برای حل مشکلات متروی تهران در حضور رییس‌جمهور است، زیرا به گفته رییس شورای شهر جلسات در سطوح کارشناسی و میانی و حتی با حضور معاون اول رییس‌جمهور هم نتوانسته گره کور تأمین اتوبوس و واگن را برای تهران باز کند.

به گزارش ایمنا، زمستان امسال تعداد روزهایی که کیفیت هوا برای افراد حساس ناسالم شد بیش از سال‌های گذشته بود. این در حالی است که محدودیت‌های کرونایی در روزهایی شهر را خلوت‌تر از همیشه کرده بود.

«مه دود» سه روز متوالی در روزهای پایانی پاییز آسمان تهران را پوشاند که برخی از اعضای شورای شهر تهران این پدیده را ناشی از استفاده از سوخت مازوت دانسته و به سازمان محیط زیست هشدار دادند که ریه‌های تهرانی‌ها انبار مازوت نیست اما سازمان محیط زیست هم اعلام کرد مقصر روزهای آلوده تهران اتوبوس‌های فرسوده و خودروهای قدیمی دیزلی هستند. این در حالی است که در سال جاری به دلیل شیوع بیماری کرونا و افزایش خطر آلودگی هوا برای شهروندان، آسیب‌پذیری آنان نسبت به آلودگی هوا از سال‌های گذشته بیشتر شده است.

به گفته هاشمی، وضعیت آلودگی هوا در پاییز امسال را می‌توان به دو بخش تقسیم کرد، در دو ماه نخست یعنی مهر و آبان که بارندگی کمی داشتیم و با وارونگی دما مواجه بودیم، وضعیت هوا نامناسب بود، البته تعطیلی دانشگاه‌ها و مدارس به خاطر کرونا، ابعاد این مشکل را کمتر کرده بود و اگر با ترافیکی مشابه سال قبل مواجه بودیم قطعاً مردم آلودگی بیشتری را احساس می‌کردند.

او افزود: در آذرماه با افزایش بارندگی‌ها و همچنین تشدید محدودیت‌ها، وضعیت هوا مقداری بهتر شد اما باز هم در برخی روزها شرایط ناسالم را تجربه کردیم و البته این شرایط با وجود اعمال طرح ترافیک بود، اگر طرح ترافیک نبود قطعاً شرایط بسیار وخیم‌تر می‌شد، مشکل آلودگی هوا به سه بخش صنایع، گرمایش و وسایل نقلیه باز می‌گردد که هریک از این سه بخش خود به عوامل مختلفی تفکیک می‌شود.خودرو و موتورسیکلت سهم اول را در انتشار آلاینده‌های گازی و ذرات معلق دارند، سپس صنایع و نیروگاه‌ها و سهم سوم مربوط به سیستم گرمایش ساختمان‌هاست.

رییس شورای شهر تهران درباره فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل عمومی و ارتباط آن با آلودگی هوا گفت: تعداد اتوبوس‌ها در تهران کمتر از 6 هزار دستگاه متعلق به شرکت واحد و با احتساب سرویس‌های ادارات، کمتر از ۱۵ هزار دستگاه است بنابراین نقش محدودی در آلودگی کلی دارند اما برای مسافران آنها و عابران زیانبار است و به همین دلیل نیاز به برقی شدن یا دست کم نوسازی دارند. در هشت سال اخیر از طرف دولت عملاً اتوبوسی به تهران واگذار نشده و مصوبات شورای اقتصاد و دولت اجرایی نشده است که البته شورا در حال پیگیری مستمر در این حوزه است.

او در بخشی از اظهارات خود تصریح کرد: تقاضای ما از آغاز دوره دوم ریاست‌جمهوری آقای روحانی که مسوولیت مدیریت شهری را عهده‌دار شدیم، برگزاری یک جلسه برای حل مشکلات متروی تهران در حضور رییس‌جمهور است، چرا که جلسات در سطوح کارشناسی و میانی و حتی با حضور آقای جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور هم نتوانست گره کور تأمین اتوبوس و واگن را برای تهران باز کند و امیدواریم هرچه سریع‌تر این طلسم شکسته شود و با برگزاری جلسه در حضور رییس‌جمهور مصوبات شورای اقتصاد و دولت درباره حمل‌ونقل عمومی تهران اجرایی شود.

او افزود: طرح جامع حمل و نقل ریلی تهران که در زمان احمدی‌نژاد به دلیل اصرار ایشان بر احداث مونوریل بلاتکلیف مانده بود و در دوران شهرداری قالیباف هم مسکوت مانده بود، در این شورا نهایی و تصویب شد و در این طرح ساخت ۴۵۰ کیلومتر خط ریلی برای تهران و حومه پیش بینی شده است.

 هاشمی در پاسخ به اینکه توقعتان از دولت و مجلس در این رابطه چیست؟ اظهار کرد: توقعی جز اجرای مصوبات قانونی نداریم اما مسوولان در مورد حمل‌ونقل عمومی فقط شعار می‌دهند و به دلیل ناهماهنگی و اختلافات مجلس و دولت و دستگاه‌های اجرایی اتفاق مثبتی در عمل برای حمل‌ونقل عمومی تهران رخ نمی‌دهد.

  درخواست سهم 20 هزار میلیاردی

از بودجه ملی

رییس شورای اسلامی شهر تهران همچنین با اشاره به ارسال نامه به مجلس برای دیدار با مجمع نمایندگان تهران از درخواست برای تخصیص 20 هزار میلیارد تومان به منظور توسعه حمل و نقل عمومی در بودجه سال آینده خبر داد.هاشمی در گفت‌وگو با پانا درباره ارسال نامه به مجلس شورای اسلامی به منظور دیدار با مجمع نمایندگان تهران اظهار کرد: «درخواست ما از بودجه دولت، تخصیص رقمی معادل 20 هزار میلیارد تومان برای بودجه حمل و نقل عمومی بوده است اما متاسفانه 1750 میلیارد تومان گذاشته شده است.»وی ادامه داد: «اکنون باید به مجلس برویم و این موضوع را توضیح دهیم تا تقاضاها را مطرح کنیم و رای بگیریم.»


 

ارسال نظر