پاتک شورای شهر به مصوبه دولت

۱۳۹۹/۰۹/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۴۱۴۸
پاتک شورای شهر به مصوبه دولت

گروه راه و شهرسازی|

دیروز شورای شهر تهران در واکنش به ابلاغ مصوبه غیرقانونی و آمرانه شورای عالی شهرسازی و معماری برای لغو محدودیت ارتفاعی محله جماران، طرح «الزام شهرداری تهران به جبران عدم‌النفع مالکان قدیمی محدوده طرح و حفظ بافت ارزشمند معاصر و هویت معنوی محله جماران» را به هیات رییسه شورای شهر ارایه داد. همچنین ۹ عضو شورای شهر تهران در نامه‌ای به رییس شورا با انتقاد از مصوبه شورای عالی شهرسازی درباره حذف محدودیت‌های ارتفاعی ساخت و سازدر محله جماران خواستار لغو و عدم اجرای این مصوبه شدند. روز دوشنبه هفته جاری نیز پنج عضو شورای شهر تهران در تذکری به نهاد ریاست‌جمهوری خواستار عمل به تعهدات قانونی خود در قبال مدیریت شهری شده بودند و نسبت به تلاش آن نهاد برای لغو محدودیت ارتفاعی ساخت و ساز در محله جماران انتقاد کرده بودند. آنها همچنین در نامه خود به رویکرد دوگانه دولت در عدم واکنش به درخواست شهروندان در رفع محدودیت ارتفاع در برخی از مناطق دیگر پایتخت همچون کن، فرحزاد، مسگرآباد و... اشاره کرده بودند. داستان جدال میان نهاد ریاست‌جمهوری و مدیریت شهری در محله جماران از روزهای آخر خردادماه سال جاری آغاز شد. آنجا که طبقه سوم ساختمان در دست احداث این نهاد به خواست برخی از اعضای شورای شهر، توسط ماموران شهرداری منطقه یک پایتخت تخریب شد.

به گزارش «تعادل»، دیروز محمد سالاری، رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران اعلام کرد: طرح «الزام شهرداری تهران به جبران عدم‌النفع مالکان قدیمی محدوده طرح و حفظ بافت ارزشمند معاصر و هویت معنوی محله جماران» در اعتراض به تصمیم شورای عالی شهرسازی و معماری و فشارهای غیرقانونی وارد بر شهرداری تهران برای لغو محدودیت ارتفاعی محله جماران را با امضاء ۱۲ عضو شورا به هیات رییسه ارایه دادیم.  به گزارش ایلنا، وی با بیان اینکه در مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری به‌جای اینکه‌عدم النفع ساکنان قدیمی و اصیل این محله مورد توجه قرار گیرد، به منافع ساکنان جدید محله جماران که اغلب از افراد خاص هستند، توجه کرده است، اظهار کرد: طرحی که ما در شورا ارایه کردیم، با دو هدف اصلی استیفای حقوق عامه و توجه به حقوق مالکان و ساکنان قدیمی محله که قبل از ایجاد محدودیت در سال ۱۳۸۰ مالک بوده‌اند و نقل و انتقالی تاکنون نداشته‌اند و جبران عدم‌النفع ناشی از محدودیت‌های اجرایی طرح مصوب شورای عالی معماری و شهرسازی ایران و حفظ بافت قدیمی و سنتی و پاسداشت هویت تاریخی معاصر، فرهنگی و معنوی محله جماران و تهیه شده و به امضای ۱۲ عضو شورای شهر رسیده است. 

وی تصریح کرد: بر اساس این طرح، شهرداری تهران موظف است با همکاری سایر دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله وزارت راه و شهرسازی و موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام (ره) نسبت به اجرای طرح مصوب مذکور از طریق سازوکار انتقال حق توسعه، تهاتر، واگذاری املاک معوض، تملک با رویکرد حفظ و صیانت پلاک‌های ارزشمند و نیز مشارکت در نوسازی املاک واقع در محدوده طرح به‌فوریت اقدام کند. 

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: طرح مذکور دربندی دیگر، شهرداری تهران را مکلف می‌کند در اجرای طرح موضعی محله جماران صرفا با رویکرد حفاظت از بافت قدیمی و سنتی این محله و پاسداشت هویت و میراث معنوی محله مبتنی بر مفاد بند (د) ماده ۱۶۶ قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران اقدام و از اجرای هرگونه طرح و برنامه‌ای بر خلاف مصوبه مذکور مجلس شورای اسلامی به عنوان سند فرادست ملاک عمل برای این محله خودداری کند. 

سالاری افزود: طرح «الزام شهرداری تهران به حفظ بافت ارزشمند معاصر و هویت معنوی محله جماران و جبران عدم‌النفع مالکان قدیمی محدوده طرح» با قید یک فوریت و با امضای ۱۲ نفر از اعضای شورای شهر تهران امروز به هیات رییسه مجلس ارایه شد تا در دستور جلسه آتی شورای شهر قرار گیرد.

     نامه اعتراضی ۹  عضو شورای شهر 

در ابن حال، 9 عضو شورای شهر تهران در نامه‌ای به رییس شورا با انتقاد از مصوبه شورای عالی شهرسازی درباره حذف محدودیت‌های ارتفاعی ساخت و سازدر محله جماران خواستار لغو و عدم اجرای این مصوبه شدند.

در متن این نامه که به امضای محمد سالاری، محمدجواد حق‌شناس، شهربانو امانی، سید محمود میرلوحی، زهرا صدراعظم نوری، علی اعطاء، سید آرش حسینی میلانی، مرتضی الویری و ناهید خداکرمی رسید، با اشاره به مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران مبنی بر لغو محدودیت ارتفاعی و ابلاغ آن به صورت محرمانه به شهرداری تهران آمده است: «اینجانبان به نمایندگی از شهروندان تهرانی در شورای اسلامی شهر تهران و در راستای ایفای نقش نظارتی، اعتراض شدید خود را در خصوص این تصمیم شورای عالی شهرسازی و معماری و فشارهای غیرقانونی وارد بر شهرداری تهران بنا بر دلایل ذیل اعلام می‌کنیم: 

۱. همان‌گونه که اشاره شد در فرآیند اتخاذ این تصمیم و ابلاغ مصوبه، رویه‌های متعارف و قانونی و چارچوب‌ها و ضوابط و آیین‌نامه‌های ملاک عمل به هیچ عنوان رعایت نشده است و صرفاً با رویکرد تحکمی و با فشار از بالا منجر به تصمیم‌گیری شده است.ضمن اینکه در فرایندهای تصمیم‌گیری و مصوبه‌گذاری شورای عالی شهرسازی و معماری، قاعده و روال بر این است که اعضای شورای عالی نسبت به امضاء صورت جلسه این شورا اقدام نمایند که بنابر اطلاعات واصله چنین روندی رعایت نشده است.

۲. قاعده و رویه قانونی برای این است که در تصمیم‌گیری‌های مربوط به طرح‌های شهری نظرات مدیریت‌های شهری اعم از شوراهای شهر و شهرداری‌های شهرهای موضوع تصمیم‌ باید اخذ و در تصمیم‌گیری‌ها مدنظر قرارگرفته و لحاظ شود، این در صورتی است که در روند اتخاذ تصمیم در خصوص مصوبه ابلاغی، به نظرات شورای شهر و شهرداری تهران توجهی نشده است.

۳. با وجود اینکه به موجب مفاد صریح بند "د " ماده ۱۶۶ قانون برنامه سوم توسعه کشور که مصوب مجلس شورای اسلامی در خصوص محله جماران است، تاکید شده که به منظور حفظ بافت قدیمی و سنتی این محله، وزارت راه و شهرسازی و سایر وزارتخانه‌ها و نهادها و سازمان‌ها باید تکالیفی را بر عهده داشته باشند، لیکن مصوبه اخیر، بر خلاف مفاد مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر حفاظت و صیانت از این بافت ارزشمند مسکونی صادر شده است.

۴. شورای عالی شهرسازی و معماری ایران با وجود مکاتبات اخیر وزارت میراث فرهنگی مبنی بر رعایت الزامات میراثی و تاریخی و تاکید بر اینکه به موجب مصوبه سال ۸۰ شورای عالی شهرسازی و معماری مبنی بر حفاظت از محله جماران، عملا الزامات میراثی مد نظر این وزارتخانه، لحاظ شده است، توجهی به نامه اخیر این وزارتخانه در فرآیند مصوب‌گذاری نشده است.

۵. فارغ از ایرادات قانونی متعددی که بر نحوه انتخاب مشاور بررسی‌کننده طرح و عدم مشارکت دهی مدیریت شهری در فرایند مطالعات و برداشت‌های میدانی وجود دارد، اشکالات متعددی به طرح تهیه شده مشاور منتخب دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری در خصوص بازنگری طرح محله جماران وجود دارد، از جمله عدم تطبیق طرح با ضوابط پهنه‌بندی طرح تفصیلی و نظام اجرایی شهرداری تهران و عدم امکان بارگذاری طرح در سامانه طرح تفصیلی، عدم توجه به امکان تامین پارکینگ در برخی املاک، عدم تعیین تکلیف نحوه برخورد با املاکی که باغ شناخته می‌شوند و سند مزروعی دارند، عدم توجه به حقوق مکتسبه ناشی از اخذ پروانه یا طرح قدیم، ابهام جدی در تعیین نقطه صفر –صفر (کد ارتفاعی) برای برخی املاک محدوده، تنوع بیش از حد الگو‌های توده‌گذاری و خطر جدی به هم ریختگی در جداره‌گذاری‌ها و خط آسمان، تعیین سطح اشغال بعضا ۸۰ و ۹۰ درصدی برای برخی املاک و خطر حذف سبزینگی و درختان، افزایش بارگذاری و طبقات نسبت به طرح قدیم در پلاکهای شمالی و غربی املاک این محدوده که عمدتا بعد از ایجاد محدودیت سال ۱۳۸۰ توسط افراد جدید خریداری شده است و موجبات ایجاد منافع برای این املاک می‌گردد و...

۶. وجود ابهامات جدی در خصوص نحوه توده‌گذاری یکی از پلاک‌های ثبتی واقع در طرح که مغایر با توده‌گذاری‌های پیشنهادی مشاور در موقعیت‌های مشابه است.

جناب آقای مهندس هاشمی، از جنابعالی درخواست داریم تا مراتب اعتراض اینجانبان را به وزیر راه و شهرسازی، اعضای شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و نهاد ریاست‌جمهوری در خصوص عدم توجه به حقوق عمومی و بافت ارزشمند محله جماران اعلام فرمایید و از شهردار تهران بخواهید تا دغدغه‌ها و نظرات اعضا ی شورای شهر و جامعه حرفه‌ای و مدنی در خصوص ضرورت حفاظت و صیانت از بافت قدیمی محله جماران را مورد توجه جدی قرارداده و از اجرای مصوبه ابلاغی فوق‌الذکر و هرگونه مصوبه و البته اقداماتی که موجب لطمه زدن به ارزش‌های معنوی، تاریخی و فرهنگی محله جماران شده و لغو محدودیت ارتفاعی این محله را بر خلاف مفاد مصوبه مجلس شورای اسلامی موضوع بند «د» ماده ۱۶۶ برنامه سوم توسعه را به‌دنبال دارد، اجتناب نمایند.»

     انتقاد از تحریک اهالی جماران

در تذکر مکتوب روز دوشنبه محمد سالاری، محمد جواد حق شناس، حسن خلیلی آبادی، حجت نظری و مجید فراهانی، 5 عضو شورای شهر تهران به نهاد ریاست‌جمهوری نیز تصریح شده بود: جای شگفتی و تعجب است که پس از تخریب و جمع‌آوری ستون‌های طبقه سوم ملک متعلق به نهاد ریاست‌جمهوری واقع در محله جماران (خیابان حسنی‌کیا) که به صورت متخلفانه و بدون پروانه ساخت، اجرا شده بود یکی از دغدغه‌ها و اولویت‌های اصلی دفتر نهاد ریاست‌جمهوری در اولویت قرار دادن درخواست‌های مربوط به موضوع کمک به حذف محدودیت ارتفاع در ساخت و ساز در این محله شده است و طی مکاتباتی به انحای مختلف نسبت به عملکرد شهرداری تهران و منطقه اعتراض شدید کرده‌اند و تحرکاتی نیز در سطح محله جماران جهت دغدغه‌مند کردن و مخالفت با محدودیت ارتفاع در محله قدیمی جماران صورت می‌گیرد.

 

ارسال نظر