ابزار سنجش بوی نامطبوع در دنیا وجود ندارد

۱۳۹۹/۰۹/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۳۹۱۱

معاون توسعه و پایش اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با تأکید بر اینکه شناسایی منابع آلاینده وظیفه قانونی سازمان حفاظت محیط زیست است، تصریح کرد: این اداره کل نیز در جهت حل این معضل، پروژه‌ای برای شناسایی علل بوی نامطبوع تهران شامل بررسی کانون‌های انتشار بو تعریف کرده است تا با انجام آزمایشات لازم میزان گازهای آلاینده اندازه‌گیری و راهکارهای لازم احصا و ارایه شوند. به گزارش ایسنا، سعید احمری با اشاره به استشمام بوی نامطبوع تهران طی سه سال اخیر همزمان با فصل سرما گفت: در سال ۹۷ و برای اولین بار گستره وسیعی از شهر با بوی نامطبوعی روبرو شد و با این ادعا که مانند موضوع بوی نامطبوع اطراف فرودگاه حضرت امام (ره)، عامل انتشار بو مجتمع دفع و پردازش آرادکوه است، انگشت اتهام به سمت شهرداری تهران نشانه گرفته شد. وی افزود: در سال ۹۸ و زمانی که این بو برای 5 بار در ماه‌های آذر و دی استشمام شد، حساسیت‌ها بالا رفت و این سوال پیش آمد که آیا این بو برای سلامت شهروندان خطرناک است؟ و اینکه منشأ آن دقیقاً کجاست؟ بر این اساس در خصوص بوی نامطبوع اطراف فرودگاه حضرت امام (ره) و بررسی تأثیر مجتمع آرادکوه بر آن، یک کارگروه استانی با محوریت سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان مسوول مستقیم به نمایندگی از دولت تشکیل شد و نتایج حاصل از مطالعات این کارگروه نشان داد که سهم شهرداری تهران در موضوع حداکثر ۲۵ درصد است. احمری با اشاره به بررسی‌های صورت گرفته درباره بوی نامطبوع تهران توسط اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار گفت: از همان سال ۹۷ گزارش‌هایی در این خصوص تهیه شد که بر اساس آنها گمانه‌زنی‌ها و سناریوهایی نیز پیش‌بینی و در سال ۹۸ که تعداد نقاط درگیر بیشتر شد، با همکاری نهادهای علمی و مراکز دانشگاهی، کاربرگ‌هایی برای شناسایی دقیق منشأ بو و بررسی آنها به لحاظ کمّی و کیفی، تدوین و نقشه‌های پراکنش انتشار بو ترسیم شد. وی با بیان اینکه در نهایت، بررسی‌های مذکور نشان داد که احتمال آلودگی گستره وسیع کلان‌شهر تهران توسط مجتمع آرادکوه بسیار کم است، اظهارکرد: یکی دیگر از نتایج حاصل شده، شرایط خاص آب و هوایی در زمان انتشار بو مانند وارونگی دما، رطوبت بالا و آلودگی هواست. معاون توسعه و پایش اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با استناد به گزارش‌های شرکت کنترل کیفیت هوای تهران مبنی بر بالا بودن میزان گوگرد و SO۲ در سطح شهر تهران در زمان انتشار بو گفت: این موضوع در سال گذشته به این گمانه‌زنی دامن زد که ممکن است یکی از عوامل انتشار بوی نامطبوع تهران، نیروگاه‌هایی باشند که از سوخت مازوت در آنها استفاده می‌شود. وی با بیان اینکه در سال جاری تا کنون در برخی از مناطق شهر، دو بار این بو احساس شده و نیاز به تشکیل یک کارگروه کارشناسی است، اظهارکرد: احتمالاً عوامل مختلف دیگری نیز در انتشار بوی نامطبوع تهران موثر هستند مانند مسیر فاضلاب و آب‌های سطحی که مسدود شده باشند یا با بارش و افزایش رواناب‌ها و در نتیجه افزایش جریان زه‌آب و فاضلاب، شدت بو در این مسیرها بیشتر می‌شود، موثرند.

     آغاز به کار پروژه شناسایی علل بوی نامطبوع 

احمری با اعلام اینکه در راستای حل این معضل، اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار، پروژه‌ای برای شناسایی علل بوی نامطبوع تهران شامل بررسی کانون‌های انتشار بو تعریف کرده است تا با انجام آزمایشات مد نظر میزان گازهای آلاینده اندازه‌گیری شود و راهکارهای لازم احصا و ارایه شوند. وی در پاسخ به اینکه آیا شهرداری تهران، اندازه‌گیری خاصی از میزان بو انجام می‌دهد؟ گفت: بو، یک مساله نسبتا جدید در دنیاست که ابزار سنجش آن شاید هنوز به‌طور مستقیم وجود نداشته باشد ولی امکان اندازه‌گیری گازهای آلاینده در هوا وجود دارد و به این منظور شهرداری تهران از طریق سازمان مدیریت بحران سنسورهای مورد نیاز را خریداری کرد و هنگام انتشار بو در سال گذشته چند بار به‌صورت آزمایشی آلاینده‌ها اندازه‌گیری شد که انتشار گازها به میزانی که برای سلامت انسان خطرناک باشد، در زمان آزمایش مشاهده نشد.

     رفع معضل بو  نیازمند تشکیل کارگروه  استانی 

احمری با یادآوری تذکر شورای اسلامی شهر تهران به شهرداری و دیگر سازمان‌های مرتبط با موضوع بوی نامطبوع تهران و با بیان اینکه بو، یک مساله آزاردهنده است و تداوم استشمام آن، اثرات و تبعات اجتماعی به همراه خواهد داشت، تأکید کرد: رفع هرچه سریع‌تر این معضل، نیازمند تشکیل یک کارگروه استانی با راهبری استانداری تهران و همکاری دستگاه‌های دیگر از جمله اداره کل محیط زیست استان تهران، شرکت آب و فاضلاب تهران، شرکت گاز استان، وزارت صنعت، معدن و تجارت است تا از طریق نتایج بررسی‌های آن بتوان پاسخ مناسبی به مسوولان و شهروندان ارایه داد.


 

ارسال نظر