روزانه 100 میلیارد تومان سوبسید بلیت مترو

۱۳۹۹/۰۹/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۳۵۳۸
روزانه 100 میلیارد تومان سوبسید بلیت مترو

گروه راه و شهر‌سازی|

مصایب حمل و نقل عمومی به نقطه اوج خود رسیده است. به گفته مسوولان، تحریم‌های ظالمانه، افزایش نرخ ارز و تورم داخلی پیامدهای بسیار سنگینی برای حمل و نقل عمومی داشته و در این میان، شیوع کرونا مزید بر این موارد شده است، چرا که توصیه‌های بهداشتی بر استفاده حداقلی از حمل و نقل عمومی تاکید داشتند و این مساله، باعث کاهش مسافر اتوبوس از یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر به ۳۰۰ هزار نفر و همچنین کاهش مسافر مترو از حدود 3 میلیون نفر به حدود 750 هزار نفر در روز شده است.

در چنین شرایطی است که مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی و حومه تهران، تاکید دارد که این سازمان نه تنها درآمدزا نیست بلکه حتی توان پرداخت حقوق ناظران خطوط را هم ندارد. مضاف بر اینکه هزینه‌های نگهداری اتوبوس‌ها آنچنان سنگین شده است که اتوبوس‌داران ترجیح می‌دهند، اتوبوس‌شان را به مراکز اسقاط بفروشند.

هفته گذشته نیز شاهد بودیم که معاون شهردار تهران از هزینه 15 هزار تومانی هر سفر با مترو خبر داد و گفت که می‌بایست یک سوم این هزینه را از مردم دریافت کرد.

محمود میرلوحی، عضو شورای شهر تهران نیز دیروز در این رابطه به رسانه‌ها گفته است، حدود یک میلیون مسافر در روز اگر با مترو تردد کنند در واقع شهرداری روزانه 100 میلیارد تومان سوبسید بلیت مترو پرداخت کرده است که این قضیه از بهره بانکی یا فروش دارایی‌ها توسط شهرداری باید تأمین شود. از طرفی نیز دو بانک اوراق قرضه را که مربوط به شهرداری است بلوکه کرده و تأمین اجتماعی می‌گوید بدهی‌های مربوط به دوران قالیباف را ما باید بپردازیم و 70 میلیارد تومان ماهانه بدهیم و به دلیل اینکه ما این اقدام را انجام نداده‌ایم بانک رفاه حساب و اوراق قرضه را وصول نکرده است و آیا مردم نباید این واقعیت‌ها را بدانند؟!

  اتوبوس‌های جدید به ناوگان افزوده می‌شود

محمود ترفع، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در گفت‌وگو با مهر با تشریح مشکلات اتوبوسرانی در شرایط کرونایی در خصوص سهم اتوبوسرانی از ۱۵۰۰ میلیارد اوراق مشارکت گفت: طبق توافقات صورت گرفته باید ۵۰۰ میلیارد از این پول به شرکت واحد اختصاص یابد، این پول به تدریج آزاد می‌شود و ما در نظر داریم که این پول را در ردیف خرید ناوگان حمل و نقل عمومی قرار دهیم. او با اشاره به اینکه در قرارداد قبلی خرید اتوبوس، قیمت تمام شده هر دستگاه اتوبوس تک کابین بیش از ٣ میلیارد تومان برای ما تمام شد، افزود: با توجه به کاهش نرخ ارز طی این مدت امیدوارم بتوانیم اتوبوس‌های جدید را با همین قیمت یا کمی پایین‌تر بخریم.

  کاهش مسافران اتوبوس به کمتر از یک سوم

وی تحریم‌های ظالمانه، افزایش نرخ ارز و تورم داخلی را برای حمل و نقل عمومی بسیار سنگین دانست و اظهار داشت: شیوع کرونا مزید بر این موارد بوده چرا که توصیه‌های بهداشتی بر استفاده حداقلی از حمل و نقل عمومی تاکید داشتند و این مساله، باعث کاهش مسافر اتوبوس از یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر به ۳۰۰ هزار نفر شد. در این شرایط این سازمان نه تنها درآمدزا نیست بلکه حتی توان پرداخت حقوق ناظران خطوط را هم ندارد.

     پایان تعهد ۱۰ ساله 

اتوبوس‌های بخش خصوصی 

ترفع با اشاره به پایان تعهد ۱۰ ساله اتوبوس‌های بخش خصوصی برای خدمت رسانی در سطح شهر تهران، اظهار داشت: اتوبوس‌های بخش خصوصی که از سال ٨۵ با ۸۲.۵ درصد یارانه به بخش خصوصی واگذار شد، در شرایط حاضر دیگر دخل و خرجشان یکی نیست، و مالکین این اتوبوس‌ها درخواست آزاد شدن خودروهایشان را به ما می‌دهند. وی ادامه داد: طبق مصوبه سال ۸۵ این شرکت‌ها برای خرید اتوبوس‌هایشان ۱۷.۵ درصد آورده داشتند و در ازای ۱۰ سال کار در خطوط اتوبوسرانی می‌توانند برای خارج شدن از خطوط اقدام کنند و در این مدت هم با درخواست ما به فعالیت خود ادامه داده‌اند، ولی با توجه به تورم بی‌سابقه دیگر توان راضی نگه داشتن آنها را هم نداریم. ترفع با بیان اینکه متوسط عمر ناوگان در بخش خصوصی ۱۳.۵ سال برآورد شده است، گفت: هزینه‌های نگهداری اتوبوس‌ها آنچنان سنگین شده است که اتوبوس‌داران ترجیح می‌دهند، اتوبوس‌شان را به مراکز اسقاط بفروشند.

وی ادامه داد: با توجه به روند خروج اتوبوس‌های بخش خصوصی از دایره خدمت رسانی در تهران، در سال ۱۴۰۰ با مشکل جدی در این حوزه مواجه خواهیم شد.

  ۱۰۰ میلیارد تومان سوبسید بلیت مترو 

در این حال، محمود میرلوحی، عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه افکار عمومی باید واقعیت‌ها را درباره نرخ واقعی بلیت و مشکلات حمل و نقل بدانند، گفت: شهرداری روزانه ۱۰۰میلیارد تومان سوبسید بلیت مترو می‌دهد و درآمد مدیریت شهرداری نصف و هزینه‌ها دو برابر شده است. هفته پیش، معاون شهردار تهران درباره مشکلات حمل و نقل عمومی گفت: قیمت تمام شده بلیت مترو ۱۵ هزار تومان است یا باید قیمت واقعی بلیت را از مردم بگیریم که دولت مخالف آن است یا باید جبران شود و در بودجه سنواتی دولت سهمی برای توسعه مترو در نظر گرفته‌شود، ما نمی‌گوییم مردم ۱۵ هزار تومان بدهند اما می‌توان ۵ هزار تومان از آنها گرفت.

    باید واقعیت‌ها را به مردم گفت

در واکنش به این اظهارات، ‌میر لوحی گفت: به شهروندان حق می‌دهیم که در شرایط بحرانی کرونا درباره مطرح شدن افزایش نرخ بلیت مترو گلایه کنند ولی نمی‌توان واقعیت‌ها را نگفت. توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و اداره آن نیاز به منابع مالی دارد که به دلیل مسائل ارزی مشکلاتی در این زمینه به وجود آمده است. زمانی که شورای پنجم فعالیت خود را آغاز کرد تلاش کردیم ساختمان بهشت را به ساختمان شهرداری تبدیل کنیم و به جای فکر کردن به پاستور نیاز شهر تهران را تأمین کنیم که توسعه حمل و نقل عمومی نخستین نیازهای پایتخت محسوب می‌شود.

او افزود: احمدی‌نژاد 2 میلیارد دلار مصوبه مجلس را برای توسعه حمل و نقل عمومی به شهرداری نداد و 69 هزار میلیارد بدهی هم از شهرداری قبلی بر جای ماند که توسعه خطوط مترو و ناوگان حمل و نقل عمومی با این شرایط مشکل است. بحران کرونا نیز بر این مشکلات دامن زده البته اقداماتی در این راستا انجام گرفته و کلنگ خط 10مترو زده شده است همچنین توسعه خطوط 6 و7 مترو در حال انجام است و اقدامات مناسب صورت گرفته ولی بالاخره همه این موضوعات نیاز به هزینه دارد که شهرداری به دلیل عدم اجرای قوانین توسط احمدی‌نژاد و قطع کمک‌های دولت طی سال‌های گذشته با معضلاتی در این راستا مواجه است.

   ۳  سال پیش قیمت واقعی بلیت را گفتم 

میرلوحی اظهار کرد: ما باید این پیام را به دولت، مجلس و افکار عمومی بدهیم که واقعیت قیمت تمام شده بلیت مترو 15 هزار تومان است. سه سال پیش من نیز در مورد قیمت واقعی بلیت مترو و اتوبوس صحبت کردم آن موقع هم نقدهای فراوانی به من وارد شد ولی به هر حال باید یک قسمت از هزینه را شهروندان، یک بخش را دولت از محل صرفه‌جویی سوخت و یک بخش را شهرداری تأمین کند که در حال حاضر این موضوع بر دوش شهرداری قرار گرفته است. این عضو شورای شهر تهران افزود: حدود یک میلیون مسافر در روز اگر با مترو تردد کنند در واقع شهرداری روزانه 100 میلیارد تومان سوبسید بلیت مترو پرداخت کرده است که این قضیه از بهره بانکی یا فروش دارایی‌ها توسط شهرداری باید تأمین شود. از طرفی نیز دو بانک اوراق قرضه را که مربوط به شهرداری است بلوکه کرده و تأمین اجتماعی می‌گوید بدهی‌های مربوط به دوران قالیباف را ما باید بپردازیم و 70 میلیارد تومان ماهانه بدهیم و به دلیل اینکه ما این اقدام را انجام نداده‌ایم بانک رفاه حساب و اوراق قرضه را وصول نکرده است و آیا مردم نباید این واقعیت‌ها را بدانند؟! میرلوحی در پاسخ به اینکه برخی نسبت به عملکرد حناچی در شهرداری جهت مقابله با کرونا در پایتخت گلایه‌مند بوده‌اند، آیا حناچی جسارت لازم را در این زمینه داشته و اقدامات موثر صورت گرفته است؟ نیز اظهار کرد: شهرداری تهران با مدیریت حناچی در شرایط کرونا بیشترین تلاش‌ها را به موازات وزارت بهداشت انجام داده است. اگر تلاش‌های نیروهای آتش‌نشانی، سازمان پسماند، بهشت‌زهرا و گرمخانه‌ها و حمل و نقل عمومی نبود شرایط متفاوت می‌شد از طرفی بازارهای میوه و تره‌بار و فروشگاه‌های شهروند نیز در شرایط کرونا مشغول خدمت‌رسانی هستند. او افزود: این در حالی است که درآمد شهرداری نصف شده ولی هزینه‌ها دو برابر است. آیا جسارت غیر از این مساله است که در چنین شرایط اقتصادی اقدامات گسترده توسط شهرداری صورت بگیرد؟ باید منصف بود و به نیروهای شهرداری خدا قوت گفت نه اینکه آنها را در معرض داوری غیرمنصفانه قرار دهیم.

 

ارسال نظر