ایرانشهر

۱۳۹۹/۰۹/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۳۴۱۰

یک سناریوی محتمل  برای آینده بازار مسکن 

همزمان با افت شدید معاملات مسکن، کاهش نرخهای پیشنهادی و محو قیمتهای کاذب، تورم ماهیانه در بازار ملک نیز به‌طور محسوسی افت کرده است؛ یک کارشناس می‌گوید که در صورت ادامه وضعیت فعلی بازار مسکن برای چهار تا پنج ماه وارد رکود معاملاتی و سپس سه تا چهار سال وارد دوره ثبات قیمت می‌شود. مهدی روانشادنیا، کارشناس اقتصاد مسکن در تحلیل وضعیت فعلی این بازار به ایسنا گفت: به‌طور کلی در دهه‌های گذشته معمولا متوسط قیمت مسکن در تهران با متوسط ۱۰۰۰ دلار در متر مربع مقیاس شده است. در دوره‌هایی این نرخ به ۶۰۰ دلار و در زمان‌هایی تا ۱۴۰۰ دلار هم بالا رفته است. قیمت فعلی روی ۱۰۰۰ دلار است و در واقع با میانگین بلندمدت برابری می‌کند. اگر در ماه‌های آینده دلار کاهشی شود قیمت مسکن برای یک دوره سه تا چهار ساله به ثبات می‌رسد. وی افزود: رفتار بازار مسکن اینگونه است که عدد اسمی آن کاهشی نمی‌یابد بلکه وارد ثبات می‌شود. وقتی این اتفاق می‌افتد از تورم بقیه کالاها عقب می‌ماند؛ تا دوره بعدی که مجددا بازارها دچار جهش شوند. این کارشناس اقتصاد مسکن خاطرنشان کرد: در آبان ماه همه بازارها به نقطه پیچ رسیده بودند و باید اصلاح می‌کردند. تحولات سیاسی هم که اتفاق افتاد کمک کرد تا بازارهای موازی ارز و طلا وارد روند کاهشی قیمتها شوند. آثار این اتفاق معمولا در بازار مسکن به دلیل چسبندگی قیمتها خیلی سریع خود را نشان نمی‌دهد. به گفته روانشادنیا، اگر در ماه‌های آینده قیمتها در بازارهای موازی به همین شکل کاهش پیدا کند انتظار می‌رود که بازار مسکن از لحاظ معاملات در کوتاه‌مدت وارد دوره کاهشی و در میان مدت وارد ثبات قیمتی شود. در آن صورت بعد از یک دوره چهار تا پنج ماهه می‌توان انتظار تثبیت قیمتها به مدت سه تا چهار سال را داشت. البته همه این فرضیه‌ها منوط به ثبات اقتصاد کلان کشور است.

برف و باران در پایتخت  از اواخر وقت 6 آذر

معاون پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی با بیان اینکه روز پنج‌شنبه 6 آذر در اغلب مناطق کشور برف و باران خواهیم داشت، گفت: احتمال خسارت به محصولات کشاورزی در بارش‌ها وجود دارد که ضرورت دارد به توصیه‌ها توجه شود. محمد اصغری در گفت‌وگو با فارس، در تشریح آخرین وضعیت جوی کشور بیان کرد: روز چهارشنبه جوی پایدار در اغلب مناطق کشور حاکم است و با توجه به سکون نسبی هوا در شهرهای صنعتی و پر جمعیت به ویژه اصفهان، تهران، اراک و کرج غبار محلی پدیده غالب خواهد بود. وی ادامه داد: اواخر وقت روز چهارشنبه 5 آذر سامانه بارشی جدیدی از سمت شمال‌غرب و غرب وارد کشور می‌شود و موجب بارش پراکنده در این مناطق خواهد شد اما پنج‌شنبه 6 آذر بر شدت بارش‌ها افزوده خواهد شد و گستره آن نیمه غربی کشور و سواحل خزر را در بر می‌گیرد. معاون پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی افزود: روز پنج‌شنبه در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی‌، زنجان، کردستان، اردبیل، کرمانشاه، لرستان، همدان، ایلام، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، قم، بوشهر، قزوین، البرز، تهران، سمنان، خراسان شمالی، گیلان، مازندران، گلستان، استان مرکزی و غرب اصفهان بارندگی خواهیم داشت که این وضعیت روز جمعه 7 آذر علاوه بر این مناطق در شمال و غرب فارس نیز حاکم خواهد بود. اصغری افزود: روز شنبه 8 آذر شدت بارش‌ها در استان‌های نیمه غربی و مرکز کشور خواهد بود. وی گفت: در این 5 روز بارش در نواحی سردسیر و کوهستانی غرب، ارتفاعات البرز و زاگرس مرکزی و شمالی به صورت برف خواهد بود و در مناطق جنوبی با رعد و برق و احتمال ریزش تگرگ همراه است. معاون پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی اظهار کرد: در مناطقی که ذکر شد احتمال خسارت به محصولات کشاورزی وجود دارد و توصیه می‌شود در باغات و مزارع زهکشی و پاکسازی مسیر آب باغات و مزارع با توجه به بارش و عدم انجام آبیاری، در دستور کار باشد همچنین محلول پاشی و سم پاشی با توجه به وقوع بارش در دستور کار قرار گیرد. وی در تشریح وضعیت جوی پایتخت گفت: ‌آسمان تهران چهارشنبه نیمه ابری در برخی ساعات همراه با غبار محلی و وزش باد پیش‌بینی می‌شود، بیشینه و کمینه دما در پایتخت 11 و 5 درجه خواهد بود، همچنین اواخر وقت روز پنجشنبه 6 آذر بارش برف و باران در تهران پیش‌بینی می‌شود.

ممنوعیت فروش بلیت پروازهای تهران-استانبول یک ایرلاین خارجی

سازمان هواپیمایی کشوری فروش بلیت‌های یک ایرلاین خارجی را برای پرواز تهران-استانبول ممنوع کرد. به گزارش مهر، ابوالقاسم جلالی معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری در دستورالعملی خطاب به مدیران وبسایتها و دفاتر فروش بلیت هواپیما، فروش بلیت پرواز تهران-استانبول یک شرکت هواپیمایی خارجی را ممنوع اعلام کرد. در این بخشنامه آمده: تاکنون هیچ مجوزی برای ایرلاین مذکور جهت برقراری پرواز میان ایران و ترکیه از سوی سازمان هواپیمایی کشوری صادر نشده است. عواقب قانونی ناشی از شکایات مسافرانی که بلیت‌های این شرکت هواپیمایی را خریداری کرده‌اند، بر عهده دفاتر فروش بلیت هواپیما خواهد بود. معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی اعلام کرد: این سازمان علاوه بر برخورد با متخلفان، علیه آنان در محاکم قضایی نیز اقامه دعوی حقوقی خواهد کرد.

 

ارسال نظر