بازتاب محدودیت‌های کرونایی در مناسبات شهری

۱۳۹۹/۰۹/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۳۲۷۲
بازتاب محدودیت‌های کرونایی در مناسبات شهری

گروه راه و شهرسازی|

نخستین روز از تعطیلات دو هفتگی کرونایی برخی از مشاغل در پایتخت با بارش شدید باران همراه شد، اما برخلاف تجربه‌های گذشته که در روزهای بارانی شهروندان شاهد آبگرفتگی معابر و ازدحام در ناوگان حمل ونقل عمومی بودند، آن طور که مسوولان شهرداری اعلام کرده‌اند، دیروز سیستم حمل و نقل عمومی با پدیده متفاوتی همراه نبوده است. البته دیروز صبح برخی تصاویر منتشره از برخی اتوبوس‌ها و واگن‌های مترو شلوغی جمعیت را به نمایش گذاشتند. از همین رو، برخی کارشناسان حمل و نقل عمومی دلیل این ازدحام صبحگاهی را به منع رفت وآمد خودروهای شخصی پس از ساعت 21 ربط دادند و گفتند که کارکنان شاغل در بخش مشاغل ضروری به دلیل احتراز از جریمه رفت و آمد با خودروی شخصی، استفاده از مترو و اتوبوس را ترجیح داده‌اند. در همین حال، خبرهای دریافتی از سازمان راهداری و پلیس راه تهران از این است که محدودیت‌های کرونایی در جاده‌ها به‌شدت کنترل و اجرا می‌شود به گونه‌ای که مسافران پایتخت از مقابل پاسگاه آزاد راه تهران- شمال بازگردانده می‌شوند.بنابر اعلام ستاد مقابله با کرونا از روز شنبه اول آذر به مدت ۲ هفته تردد بین شهری با خودروی شهری ممنوع است و از سوی دیگر ممنوعیت فعالیت بسیاری از مشاغل اعمال می‌شود.همچنین تردد خودروها در شهرها از ساعت ۹ شب تا ۴ بامداد نیز ممنوع است.

     وضعیت مترو پایتخت؟

در همین حال، فرنوش نوبخت، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران درباره وضعیت مترو پایتخت در اولین روز اجرای محدودیـت‌های کرونایی اظهار کرد: بر اساس بررسی‌های اولیه به نظر می‌رسد تا حدودی از آمار مسافران کاسته شده باشد، البته شنبه اولین روز اجرای محدودیت‌ها است و منتظر هستیم آمار تا پایان روز به صورت دقیق به دست‌ آید.وی افزود: سرفاصله حرکت قطارها همزمان با اجرای محدودیت‌های مربوط به کرونا نسبت به قبل هیچ تغییری نکرده و سرفاصله حرکت قطارها در خط سه مترو 2 دقیقه و در خط یک و 4 سه و نیم دقیقه است.مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران در گفت‌وگو با فارس ادامه داد: همچنین خط 5 دارای قطار اکسپرس است که مشابه روزهای قبل خدمت‌رسانی در مترو به مسافران در حال انجام است.نوبخت گفت: ‌در ایستگاه‌های تقاطعی احتمال افزایش مسافر وجود دارد و تصاویر منتشر شده در فضای مجازی طی امروز ممکن است مربوط به ایستگاه‌های تقاطعی باشد.وی افزود: ‌همچنین خط 5 ممکن است با شلوغی همراه باشد چرا که زمانی که قطار به ایستگاه‌های این خط می‌رسد، دارای حدود 900 مسافر است.

      مراکز معاینه فنی تعطیل نیستند 

در تحولی دیگر، حسین مقدم، ‌مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران نیز درباره اثر محدودیت‌های دو هفته‌ای روی فعالیت این مراکز اعلام کرد: معاینه فنی به عنوان خدمات زیرساختی در موضوع کنترل خودروها محسوب شده و در مجموعه مشاغل گروه یک قرار می‌گیرد. بنابراین ما نیز تابع تصمیمات دولت و ستاد ملی مبارزه با کرونا بوده و در این ایام ادامه فعالیت خواهیم داد. تلاش می‌شود بدون خدشه‌دار شدن و توقف خدمت رسانی به مردم، نیروی کار فعال در مراکز معاینه فنی را بر اساس رعایت پروتکل‌های بهداشتی به یک سوم تقلیل داده شود تا به سهم خود به قطع زنجیره انتقال کرونا کمک کرده باشیم.به گفته او، آمار مراجعه خودروها به مراکز معاینه فنی شهر تهران از ابتدای امسال تا پایان آبان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، حدود 2 درصد افزایش یافته است.به گزارش ایسنا، حسین مقدم با اشاره به مراجعه یک میلیون و ۱۱۴ هزار دستگاه خودرو به مراکز معاینه فنی شهر تهران از ابتدای امسال تا پایان آبان، گفت: این آمار در مقایسه با سال گذشته حدود 2 درصد افزایش داشته است. در حال حاضر روزانه 4هزارو 500 دستگاه خودرو به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه می‌کنند که وضعیت مراجعات در شرایط عادی قرار دارد و تقریباً تمامی مراکز مراکز فاقد صف انتظار هستند.

      جلسات شورای شهر هم تعطیل نمی‌شود

اگر چه یکی از محدودیت‌های کرونایی در دو هفته پیش‌رو، تعطیلی جلسات کاری با بیش از 15 نفر است، اما آنگونه که محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران گفته است، جلسات این شورا به صورت ترکیبی (حضوری و مجازی) برگزار شده و تعطیل نمی‌شود. به گفته او، کمتر از ۱۵ نفر در صحن شورای شهر تهران حاضر خواهند شد و سایر اعضا نیز به صورت مجازی در جلسه شرکت خواهند کرد.

هاشمی در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به اینکه شورای شهر تهران در هفته جاری و آتی تعطیل نخواهد شد، اظهار کرد: با توجه به محدودیت‌های ایجاد شده همچنین تعطیلی در نظر گرفته شده برای برخی از واحدهای صنفی در شهر اما جلسات شورای شهر تهران همانند گذشته برگزار خواهد شد.وی تصریح کرد: بنابر تصمیم هیات رییسه شورای شهر تهران قرار است جلسات شورای شهر به صورت ترکیبی برگزار شود. به این صورت که کمتر از 15 نفر در صحن شورای شهر تهران حاضر خواهند شد و سایر اعضا نیز به صورت مجازی در جلسه شرکت خواهند کرد. همچنین جلسات همانند روال گذشته روزهای یکشنبه و سه‌شنبه برگزار می‌شود.

      مسافران تهرانی از جاده بازگردانده می‌شوند

در این حال، سرهنگ «نورالله خادم»، رییس پلیس راه تهران با اشاره به محدودیت‌های ۲ هفته‌ای که از شنبه شروع شده، اعلام کرد: مسافران پایتخت، از مقابل پاسگاه آزادراه تهران- شمال به تهران بازگردانده می‌شوند.به گزارش ایرنا، سرهنگ خادم بیان کرد: تردد در این دو هفته برای شهروندان تهرانی در آزادراه تهران - شمال ممنوع است.به گفته وی، در سه نقطه از محورهای مواصلاتی استان، نظارت بر رعایت محدودیت‌های تردد در حال اجراست و با توجه به فعال بودن دوربین‌ها، تنها تذکر لسانی انجام می‌شود.وی بیان کرد: در غرب استان تهران محدودیت‌ها بعد از کرج و در آزادراه تهران - شمال از شهرستانک اجرا می‌شود و امکان بازگشت جریمه‌ها پس از بررسی‌های لازم نیز وجود دارد.


 

ارسال نظر