ایرانشهر

۱۳۹۹/۰۸/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۳۱۳۲

محتشم: رکود مسکن طولانی نخواهد بود

حسن محتشم، کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه در مقطع کوتاهی قیمت خانه به ثبات می‌رسد، ادامه این وضعیت را مشروط به کنترل نقدینگی، ثبات نرخ تورم و افزایش ساخت و ساز دانست و گفت: اگر این اقدامات انجام نشود رکود مسکن مدت زیادی طول نخواهد کشید. محتشم در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در حال حاضر به دلیل کاهش نرخ ارز، اقدام برای فروش مسکن افزایش یافته و در واقع بازار دچار هیجان شده است. این استنباط وجود دارد که با افزایش درآمدهای ارزی، نرخ دلار کاهش می‌یابد و این می‌تواند به تثبیت قیمت کالاها یا حتی کاهش نسبی آنها از جمله مسکن منجر شود. وی افزود: اقتصاد ایران بیش از آنکه متاثر از شرایط بین‌المللی باشد، تحت تاثیر تصمیمات داخلی قرار دارد. دولت‌ها در ایران معمولا دو تا سه سال نرخ ارز را ثابت نگه می‌دارند اما سپس به دلیل خلق اسکناس، تورم افزایش می‌یابد و ارزش پول ملی به نسبت ارزهای خارجی کاهش پیدا می‌کند. این چرخه در طی سال‌های پس از انقلاب ادامه داشته و بعید است که در دوره فعلی تکرار نشود. او  گفت: در صورتی که نرخ ارز کاهش یابد، کالاهایی که به ارز وابستگی دارند با افت قیمت مواجه می‌شوند. احتمالا برای مدتی قیمت مسکن نیز به ثبات می‌رسد اما این وضعیت برای مدت طولانی ادامه نمی‌یابد؛ زیرا همواره تورم در ایران ادامه‌دار بوده و بعید است که این روند متوقف شود.

ارایه تست منفی کرونا در پروازهای داخلی منتفی شد

سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد: همه مسافران ملزم به ارایه تست منفی کرونا در پروازهای داخلی نیستند. به گزارش مهر، سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد: بنا بر ابلاغ وزارت بهداشت مبنی بر ارایه تست منفی کرونا برای مسافران حمل و نقل هوایی، شمول این بخشنامه مربوط به افرادی است که بر اثر وجود علائم بیماری کووید ۱۹ تست داده‌اند و تست آنها مثبت اعلام شده است. این افراد موظفند برای بهره‌مندی از سفر، پس از طی دوران نقاهت و سلامتی کامل به مراکز معتبر وزارت بهداشت مراجعه و مجدداً تست کرونا داده و جواب منفی آن را برای استفاده از خدمات حمل و نقل هوایی در زمان سفر داشته باشند.

برنامه‌ریزی برای افزایش حجم ترانزیت به ۵۰ میلیون تن

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: برای رسیدن به ظرفیت 50 میلیون تنی باید زیرساخت‌ها را توسعه بدهیم که یکی از مهم‌ترین آنها که تاکید رهبری و رییس‌جمهوری را دارد توسعه کریدور شرقی – غربی است و همچنین کریدور شمال – جنوب را هم باید گسترش بدهیم. به گزارش ایلنا، محمد اسلامی در مراسم «اتحادیه اوراسیا و نقش ژئوپلتیک مناطق آزاد در توسعه روابط منطقه‌ای» با بیان اینکه افزایش ترانزیت را در دستور کار قرار داده‌ایم گفت: با افزایش زیرساخت‌ها و لجستیک بنا داریم سهم خود را در منطقه از ترانزیت افزایش بدهیم. وی با بیان اینکه انزلی از مزیت‌های بسیار خوبی در این امر برخوردار است، گفت: مجاورت با دریای خزر و کریدور شمال – جنوب و عضویت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در اتحادیه راه‌آهن کشورهای سی‌ای اس و تماملات چند جانبه راه‌آهن‌ها و همچنین مبادلات بندری این فرصت را در این منطقه به وجود آورده که حجم ترانزیت از حاشیه خزر، ترکیه و اروپا تا اقیانوس هند را به دست بیاوریم. وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه افزایش ترانزیت از 10 به 50 میلیون تن را در برنامه داریم گفت: برای رسیدن به ظرفیت 50 میلیون تنی باید زیرساخت‌ها را توسعه بدهیم که یکی از مهم‌ترین آنها که تاکید رهبری و رییس‌جمهوری را دارد توسعه کریدور شرقی – غربی است و همچنین کریدور شمال – جنوب را هم باید گسترش بدهیم.

 

ارسال نظر