رای سه باره به باغ جنجالی خیابان آفریقا

۱۳۹۹/۰۸/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۳۱۲۹
رای سه باره به باغ جنجالی خیابان آفریقا

گروه راه و شهرسازی|

ساخت و ساز و شهرفروشی باعث از بین رفتن 2500 هکتار از باغات تهران شده است. در این حال، سه‌شنبه هر هفته، اعضای شورای شهر تهران با بررسی پرونده‌های پلاک‌های ثبتی به باغ بودن یا نبودن آنها رای می‌دهد، رایی که می‌تواند هم برای مالک زمین حیاتی باشد و هم برای شهر و شهروندان تهرانی. اولی ممکن است، برنده رانت خرید تراکم شود و دیگران بازنده شهرفروشی یا برعکس، اولی بازنده رای شورا باشد و شهروندان برنده محیط زیست بهتر شهری. در چنین شرایطی، دیروزاعضای شورای شهر تهران به پلاک ثبتی خیابان آفریقا که باغ بودن آن دو بار توسط دیوان عدالت اداری نقض شده بود، رای باغ دادند.

این پلاک ثبتی مربوط به زمینی به مساحت ۴ هزار و ۲۷ متر مربع در خیابان آفریقا منطقه ۳ بود. 

محمد سالاری در تشریح این پلاک ثبتی گفت: کاربری قدیم باغ بوده است و نظر کمیسیون ماده ۷ در سال ۸۵ باغ اعلام شد، اما دیوان عدالت اداری در سال ۹۲ آن را ابطال کرد که مجددا در شورای شهر رای باغ گرفت و دیوان مجددا این رای را ابطال و غیرباغ اعلام کرد. 

او ادامه داد: حدنصاب درختان موجود باید ۲۴۶ درخت باشد درحالی که بدون درخت است. این زمین دارای یک اسکلت فلزی بدون سقف است که در سال ۵۵ با ۳۰ درصد سطح اشغال در ۱۱ طبقه پروانه گرفته است اما اجرای آن سال‌ها متوقف است. برروی فونداسیون آن در سال۹۷ تعداد ۲۷ اصله درخت خودرو عرعر تولید شده است. 

سالاری با اشاره به نظر کمیسیون معماری و شهرسازی گفت: درختانی با محیط بن ۵ تا ۴۰ سانت وجود داشته که مجوز انتقال گرفته. با عنایت به اینکه قبل از سال ۵۵ پروانه ساخت اخذ و دارای اسکلت فلزی زنگ زده است، به رغم داشتن محیط بن زیاد به دلیل دریافت پروانه و مجوز انتقال درختان غیرباغ است. اما با توجه به تعداد درختان باید صحن شورا در این باره تصمیم‌گیری کند.  رسولی در مخالفت با غیرباغ اعلام شدن این پلاک ثبتی گفت: دوره چهارم این ملک باغ شناخته شده است اینکه الان درخت موجود نیست، طبیعتا اگر قرار بود باغ باشد درختان را قطع نمی‌کردند. براساس قانون دیوان عدالت نمی‌تواند تعیین تکلیف کند. در نتیجه پرونده رای باغ دارد و قابل طرح نیست.  رسولی ادامه داد: شورا در دوره گذشته رای باغ داده است و اگر اکنون مساله غیرباغ بودن مطرح شده به نظر می‌رسد بحث پول و زور پشت این دستور است و نظر من این است که از دستور کار خارج بشود چرا که قابل طرح نیست. 

امینی در واکنش به صحبت‌های رسولی گفت: دیوان عدالت در گذشته وارد ماهیت نمی‌شد و اگر ایرادی داشت نقض می‌کرد، اما در قانون جدید این حق به دیوان داده شده است که بعد از یک مرتبه نقض، هر تصمیمی دیوان بگیرد لازم الاتباع است. یک زمانی دیوان وارد ماهیت می‌شود و می‌گوید رای را باطل کردم و شهرداری مکلف به صدور پروانه است. در این پرونده که از سوی دیوان نقض شده را نمی‌توانیم رسیدگی نکنیم در نتیجه نمی‌توان از دستور خارج کرد.  او ادامه داد: سند یک قطعه زمین محصول است. درختان مورد نیاز ۲۴۶ اصله است، در حالی که در نظریه کارشناسی ذکر شده ۲۷ اصله درخت عرعر است. وقتی می‌گوییم باغ، به درختان مثمر اطلاق می‌شود. از این رو، نظر کمیسیون مبنی بر باغ نبودن درست است. 

نوری در مخالفت با غیرباغ اعلام شدن این پلاک ثبتی گفت: علت اینکه پرونده اکنون در شورا مطرح می‌شود به این است که از سوی شهرداری به ماده ۷ درخواست بررسی دارد و سپس باید در صحن شورا مطرح شود. این پرونده در بایگانی راکد دایم است و اصلا در ماده ۷ مطرح نشده. اگر قرار است در شورا مطرح شود باید از مسیر ماده 7 بیاید.  او ادامه داد: این پرونده در سال ۹۲ رای باغ دارد. در سال ۵۴ این باغ 271 اصله درخت داشته که درختان عرعر نبودند بلکه صنوبر، سرو و بید مجنون بوده است. در سال ۹۲ کمیسیون ماده ۷ رای باغ می‌دهد. دیوان عدالت در سنوات می‌گوید کمیسیون ماده ۷ صلاحیت رای دادن ندارد. در حالی که اکنون تعارضات در دیوان عدالت قابل تامل است. رای دیوان انگار بر این است که رای غیرباغ را بگیرد. دیوان رای خود را نقض می‌کند و می‌گوید شورای شهر نظر دهد. در حالی که شورا هم رای باغ می‌دهد. 

نوری تاکید کرد: قصه‌هایی که این پرونده دارد کمک می‌کند تصمیم بگیریم. باید پرونده از کمیسیون ماده ۷ وارد شود و ملاک زمان حال نیست. اینکه ۱۲۷ هکتار اراضی تهران نابود شده است، به همین دلیل بوده است. رای شورا در سال ۹۵ باغ بوده است و اکنون دوباره می‌خواهد از مزایای غیرباغ استفاده کند. رای شورا را نباید شورای شهر نقض کند. 

بهاره آروین نیز در واکنش به اظهارات طرح شده در صحن شورای شهر گفت: من واقعاً از رأی کمیسیون شهرسازی و معماری شورا مبنی بر غیر باغ بودن این ملک تعجب می‌کنم. این ملک که در وسط خیابان آفریقا واقع شده سال ۹۵ از شورا رأی باغ گرفته است. این پلاک ثبتی سه بار رأی باغ گرفته است، چه از کمیسیون ماده ۷ و چه از شورا. این ملک حتی سال ۵۴ رأی باغ داشته است. اکنون به چه چیزی استناد می‌کنیم که می‌خواهیم به آن رأی غیرباغ دهیم؟

عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: نمی‌شود بگوییم وضع فعلی ملک باید ملاک و معیار قرار گیرد؛ چراکه اگر اینگونه باشد همه درختان باغ‌هایشان را قطع می‌کنند و آنگاه همه باغ‌ها تبدیل به غیرباغ می‌شوند.

اما زهرا نژادبهرام نظر کمیسیون درباره این باغ را تخصصی خواند و گفت: نباید اعضا دیدگاه سلیقه‌ای داشته باشند، چطور کمیسیون درباره باغ بودن دیگر پلاک‌ها نظرخواهی می‌کند اعضا مخالفتی ندارند، به نظر می‌آید برخی از اعضا درباره وضعیت باغات دچار افراط و تفریط شده‌اند. به گزارش ایلنا غیرباغ بودن این پرونده به رای گذاشته شد و موافقت اعضای شورای شهر تهران باغ شناخته شد.

    نابودی ۲۵۰۰ هکتار از باغات تهران 

در این حال، مجید فراهانی، رییس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر در برنامه نجات تهران در خصوص شهر فروشی گفت: وقتی فروش تراکم می‌گوییم یعنی فروش تک محصولی تجدید ناپذیر. بدین معنا وقتی تراکمی فروخته می‌شود امکان بازیابی آن وجود ندارد. منبع محدودی دارید که امروز می‌فروشید تا شهر را اداره کنند و مانند کسی است که خون خود را می‌فروشد تا بتواند خود را اداره کند. خون محدود است. بدین ترتیب شیره جان شهر به فروش می‌رسد.

وی افزود: متاسفانه طی سال‌های گذشته فروش تراکم اتفاق افتاده است. هنگامی که عضو شورای شهر شدم و آمارها را نگاه کردیم وحشت آور بود. بدین ترتیب فروش تراکم خارج از طرح تفصیلی بدون هیچ محدودیتی اتفاق می‌افتاد.

عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: مجوز برج- باغ در کوچه شش متری منطقه یک داده شده بود و اصلاً فکر نشده است که در این برج چگونه ماشین‌ها را باید پارک کنند. فاضلاب این برج چگونه است. اگر خدایی نکرده این برج آتش بگیرد ماشین آتش نشانی کجا باید برود. کمترین فکر در مورد این موضوعات نشده است.

    علت خالی ماندن 400 هزار خانه

فراهانی با بیان اینکه شهر تهران ۴۰۰ هزار خانه خالی دارد، اظهار کرد: چرا این اتفاق افتاده است؟ به خاطر اینکه تراکم فروشی می‌صرفد.

وی ادامه داد: چرا امروزه از حدود ۵ هزار هکتار باغ در سطح شهر تهران بیش از ۲۵۰۰ هکتار از بین رفته است و ۲۴۰۰ هکتار باقی مانده است؟ چرا در عرض 10 سال فقط در منطقه یک بیش از ۵۶ هکتار باغ از بین رفته است؟ چرا که با مصوبه برج باغات اجازه دادید افراد بیش از دو برابر تراکم ایجاد و در باغ خود برج سازی کنند و برای ایجاد برج، رمپ و رومپ ایجاد کردند و تمام باغ از بین رفت.

عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: ما در شورای پنجم با ایجاد سامانه برای صدور پروانه ساختمانی از این مسائل جلوگیری کردیم و امروز می‌توانیم ادعا کنیم حتی یک متر خارج از طرح تفصیلی تراکم صادر نمی‌شود. جایی که باید سه طبقه ساخته شود چهار طبقه نمی‌سازند.

رییس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران گفت: در منطقه ۲۲ فراتر از طرح تفصیلی مجوز برج باغ، مال‌های تجاری و… داده شده است و در مسیر ریه شهر تهران و مسیر باد ساخت و ساز انجام شد در عین حال سرانه‌ای هم ایجاد نشده است. ساخت مدرسه در آنجا سودآور نبوده و سازنده به سمت ساخت مدرسه نرفته است. وقتی خارج از طرح تفصیلی ساخت و ساز انجام می‌شود تمام بافت‌ها و سرانه‌ها مانند فضای سبز، سلامت و… که برای شهر است را فدا می‌کنیم.

 

ارسال نظر