محدودیت‌های جدید کرونایی تقلید از اروپا است

۱۳۹۹/۰۸/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۳۰۲۲

رییس کمیته سلامت شورای شهر تهران گفت: همزمان با استفاده از روش‌های کنترل ویروس کرونا در سایر کشورها باید نتایج آن را با فرهنگ خودمان تطبیق داده و تصمیم‌گیری‌ها بر اساس واقعیت و فرهنگ جامعه خودمان باشد. ناهید خداکرمی، رییس کمیته سلامت شورای شهر تهران در گفت‌وگو با ایمنا با بیان اینکه وضعیت کرونا در تهران همچنان بحرانی است و آمار مبتلایان و فوتی‌ها بالاست، گفت: در روز ۲۲ آبان ماه ۱۶۰ فوتی در تهران داشتیم که رقم بالایی است و از ابتدای اسفند ۹۸ تا ۲۲ آبان ۹۹ مجموعاً ۱۸ هزار و ۶۲۷ فوتی در بهشت زهرا به ثبت رسیده که هفت هزار و ۳۵۶ تن از این آمار زن و ۱۱ هزار و ۲۷۱ نفر مرد هستند. نکته مهم آن است که سه هزار بیمار بدحال در بیمارستان‌های تهران بستری هستند که نشان می‌دهد در روزهای آینده تعداد فوتی‌ها کاهش پیدا نمی‌کند. وی ادامه داد: در هفته‌ای که گذشت در برخی از روزها آمار افرادی که در اثر کرونا فوت شده یا مشکوک به آن بوده‌اند به زیر ۱۵۰ و ۱۲۰ نیز رسیده اما آمار پایداری نیست و پیک سوم در تهران بسیار طولانی شده است و همچنان هم در حال اوج‌گیری است. خداکرمی با بیان اینکه آثار تصمیماتی که امروز در ستاد کرونا برای محدودیت‌های جدید گرفته می‌شود را یک ماه دیگر خواهیم دید، تصریح کرد: به نظر می‌رسد وضعیت تا اواخر آذرماه به همین صورت باشد و باید محدودیت‌هایی جدی‌تری در سطح تهران پیش بینی شود تا بتوانیم شاهد فروکش کردن بیماری در آذرماه باشیم. خداکرمی با بیان اینکه چاره‌ای جز تعطیلی سراسری دو هفته‌ای برای تهران نداریم، گفت: باید برای این تعطیلی، مقدماتی پیش بینی شود و حتماً باید برای پس از بازگشایی نیز برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شود تا این تعطیلی اثرگذار باشد. رییس کمیته سلامت شورای شهر تهران با اشاره به محدودیت‌های تردد پس از ساعت ۶ بعد از ظهر گفت: برخی از تصمیمات ستاد کرونا ضمانت اجرایی ندارد و تقلید از برنامه‌های کشورهای اروپایی است در حالی که فعالیت‌های کاری بعد از ساعت ۶ در اروپا تعطیل است و مراکز تجاری نیز نهایتاً تا ساعت ۷ بعد از ظهر باز است و روزهای تعطیل تا ۹ شب و جوان‌ها بیشتر در این ساعات در مکان‌های تفریحی و رستوران‌ها حضور دارند و ازدحام‌ها در این مکان‌ها است اما سبک زندگی ما در ایران متفاوت است و ما در شب ازدحامی نداریم و بیشتر تجمعات در مهمانی‌های خانوادگی است. 

وی تاکید کرد: همزمان با استفاده از روش‌های کنترل ویروس کرونا در سایر کشورها باید نتایج آن را با فرهنگ خودمان تطبیق داده و تصمیم‌گیری‌ها بر اساس واقعیت و فرهنگ جامعه خودمان باشد. رییس کمیته سلامت شورای شهر تهران با اشاره به نتایج مطالعاتی که نشان می‌دهد منابع شیوع کرونا در فصل‌های مختلف کدام مناطق بودند گفت: در اسفند سال ۹۸ ستادهای انتخاباتی نقطه انتشار این ویروس بوده‌اند و در ماه‌های بعد مهمانی‌ها و سایر تجمعات به مکان گسترش ویروس بدل شدند. در حال حاضر بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان همراه دارند که این همراه شیفت خود را با همراه بعدی عوض می‌کند که همین موضوع باعث انتقال و شیوع بیماری در جامعه می‌شود. وی با تاکید بر اینکه باید یک تعطیلی سراسری در تمام کشور در این رابطه پیش بینی شود، افزود: مردم اعتماد خود را به دلیل عملکرد ضعیف ستاد کرونا به تصمیمات این ستاد از دست داده‌اند و اقبالی به دستورالعمل‌هایی که صادر می‌شود وجود ندارد که در صورت ادامه این رویه چالش‌های ما بیشتر خواهد شد. وی  گفت: این تصمیم بدون مشورت کمیسیون سلامت شورای شهر تهران گرفته شده و عملاً کمکی به خلوت‌تر شدن ناوگان حمل و نقل عمومی نمی‌کند بلکه در ساعت پایانی اعلام شده ازدحام مسافران بیشتر است اما تصمیمات ستاد ملی کرونا

لازم الاجراست و شهرداری نمی‌تواند تصمیم مستقلی بگیرد با این حال احتمال برگشت ساعات کاری وجود دارد و این اتفاق خواهد افتاد.

 

ارسال نظر