نامه سرگشاده شورای شهری‌ها به حناچی

۱۳۹۹/۰۸/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۲۹۳۲

گروه راه و شهرسازی| 

در حالی که شهرداری با استناد به مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا طی اطلاعیه در شامگاه دوشبه هفته جاری از کاهش ساعت فعالیت مترو و اتوبوس‌ها داده است، برخی از اعضای شورای شهر عنوان کرده‌اند که مصوبه یادشده، پیشنهاد شهرداری بوده است که توسط ستاد مبارزه با کرونا تایید شده است. از همین رو، اعضای شورای شهر با برشمردن ایرادات کارشناسانه بر طرح کاهش ساعات فعالیت مترو و اتوبوس در نامه‌ای سرگشاده به حناچی این مسائل را مطرح کرده‌اند. زهرا صدراعظم نوری، رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران می‌گوید طی نامه‌ای به حناچی درخواست بازنگری سریع طرح و توقف این اقدام را داریم.

صدراعظم نوری درباره کاهش ساعت فعالیت ناوگان حمل‌و نقل عمومی به فارس گفت: این اقدام و تصمیم شهرداری بدون مشورت شورای شهر انجام گرفته و سبب بروز مشکلاتی برای شهروندان شده است. وی افزود: بر اساس مطالعاتی که در سطح شهر تهران توسط کمیته سلامت شورای شهر صورت گرفت، مشخص شد که حمل و نقل عمومی در شیوع کووید ـ 19 از درصد پایینی برخوردار است ولی کاهش ساعات فعالیت حمل و نقل عمومی بر ازدحام جمعیت می‌افزاید و سبب بیشتر شدن پیک حجم مسافران و تراکم جمعیت خواهد شد و این موضوع انتقال ویروس و شیوع بیشتر را به همراه خواهد داشت. این عضو شورای شهر از تهیه نامه‌ای به حناچی توسط اعضای کمیسیون سلامت و حمل و نقل شورای شهر تهران خبر داد و گفت: در این نامه از حناچی خواسته‌ایم که شرایط حمل و نقل عمومی را دقیق‌تر رصد کند و موضوع کاهش ساعات حمل و نقل عمومی بازنگری و اصلاح شود. نوری گفت: از شهروندان درخواست داریم که حتی‌المقدور در خانه بمانند و کارهای خود را به صورت غیرحضوری، مجازی و اینترنتی انجام دهند که در این صورت آمار مسافران به صورت طبیعی کاهش خواهد یافت ولی کاهش ساعات فعالیت مترو و اتوبوس تصمیمی است که بار روانی و شوک در شهر برای مسافران ایجاد کرده و اجرای آن به صلاح نیست. وی گفت: بیشترین استفاده از حمل و نقل عمومی برای اقشار با درآمد متوسط و پایین است و برنامه شهرداری محدودیت و مشکل برای فعالیت آنها ایجاد کرده است. بنابر این باید با تدبیر مناسب تصمیمات درستی اتخاذ کرد.مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران درباره کاهش ساعت کار مترو گفت: این طرح خوب است و اگر تنها انتقاد کنیم و کمک به اجرای مصوبات نکنیم، هیچ‌وقت نمی‌توانیم از پس بیماری کرونا برآییم. فرنوش نوبخت، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران در گفت‌وگو با ایلنا درباره کاهش ساعت کاری مترو گفت: ما تابع سیاست‌های کلی ستاد مقابله با کرونا هستیم. قبل از اینکه منطقی بودن یا نبودن یک طرح را ارزیابی کنیم، راجع به اجرای آن باید همکاری داشته باشیم، چرا که ستاد مقابله با کرونا مصالحی را در نظر می‌گیرد که در راستای حفظ جان شهروندان است.  

نوبخت با تاکید بر اینکه باید همه را تشویق کنیم که زودتر تعطیل کنند و تصمیمات ستاد کرونا را اجرا کنند، افزود: همه باید کمک کنیم و پشتیبان و مجری دستورات ستاد کرونا باشیم. از روز سه‌شنبه مشغول رصد شرایط در مترو هستیم. نظارت و مانیتور آمار و تراکم را انجام و گزارش و نظرات خود را به ستاد کرونا منعکس خواهیم کرد تا از این نظرات استفاده کند.  مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران در واکنش به اینکه مترو یک دستگاه خدماتی است و بازه زمانی که برای تعطیلی آن در نظر گرفته شده، دسترسی نیروهای کار و کارگران به مترو را محدود کرده است و تاثیری بر سفرهای غیرضروری نداشته است، گفت: نظر آقای حریرچی صراحتا بر این است که مترو باید تعطیل باشد و کرونا تعارف ندارد. نمی‌شود مدام انتقاد کنیم که طرح‌ها فایده‌ای ندارد. ما در شرکت مترو تابع دستورات و مجری آن هستیم. باید همه را تشویق کنیم به مصوبات پایبند باشند و اگر کار واجب ندارند، در خیابان‌ها حضور پیدا نکنند.  او در پاسخ به اینکه اجرای نیم‌بند این طرح بیشتر به شلوغی مترو دامن نمی‌زند؟ گفت: ما در حال رصد و بررسی شرایط هستیم، اما همشهریان باید زودتر به سمت منازل خود بروند. سه شنبه شب خیابان‌ها خیلی شلوغ بود، چرا که شاهد بارندگی بودیم و نمی‌تواند معیار قرار گیرد. باید چند روز دیگر صبر کرد تا جابه‌جایی و تراکم مردم در مترو بررسی شود، قطعا این طرح باید تاثیر خوبی داشته باشد.  نوبخت در پاسخ به اینکه با توجه به کاهش دوساعته فعالیت مترو، تمهیداتی برای کاهش سرفاصله حرکت قطارها و جلوگیری از ازدحام جمعیت در نظر گرفته شده است یا خیر؟ گفت: این کاهش ساعت در راستای کم کردن حضور هموطنان در سطح شهر است و باید بدانند مترو بیشتر از این سرویس نخواهد داد و نسبت به تعطیلی اقدام کنند. باید رغبت و اشتیاق حضور در سطح بازار کم شود و به رغم اینکه با کم شدن مسافر درآمد ما کمتر می‌شود، در راستای حمایت از دستورات ستاد کرونا اقدام می‌کنیم.  مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران تاکید کرد: گزارش‌های لازم تهیه و اگر اقدامی برای بهبود این طرح لازم باشد، اعمال خواهد شد. همه باید پشتیبان و مجری دستورات ستاد مقابله با کرونا باشیم.

 

ارسال نظر