ایرانشهر

۱۳۹۹/۰۸/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۲۸۸۶

فعلا برای خرید خانه  دست نگه دارید

فرهاد بیضایی، کارشناس اقتصاد مسکن درباره چشم‌انداز این بازار در ماه‌های آتی با توجه به اتفاقات سیاسی، اقتصادی و بین المللی اخیر و خصوصاً تداوم کاهش قیمت ارز و سکه در چند روز گذشته، اظهار داشت: برعکس بازارهای دیگر همچون خودرو، ارز، سکه و طلا و سهام که اثرپذیری آنی از اتفاقات پیرامونی خود در کاهش یا افزایش ارزش این بازارها شاهد هستیم، در بازار املاک و مستغلات چنین پدیده‌ای را شاهد نیستیم.

وی ادامه داد: حباب قیمت ارز ممکن است ظرف یک یا چند روز اتفاق بیفتد؛ اما خارج شدن حباب از بازار مسکن ممکن است چند ماه به طول بینجامد؛ علت این است که سرعت (نه حجم) گردش نقدینگی در بازار املاک و مستغلات پایین است؛ به خصوص که با افزایش قیمت‌هایی که در دو سال اخیر داشتیم، قدرت خرید بسیاری از متقاضیان مسکن اعم از سرمایه‌ای و مصرفی کاهش یافت که درنتیجه از تعداد بازیگران بازار مسکن به‌شدت کم شد.

بیضایی در گفت‌وگو با مهر با بیان اینکه دیگر نمی‌توان مرزبندی شفافی میان خریدهای سرمایه‌ای و مصرفی در بازار مسکن داشت، گفت: در حال حاضر به دلیل افزایش شدید قیمت مسکن، هر فرد یا خانواری که مسکن جدیدی را خریداری می‌کند، حتی در صورتی که بخواهد در آن ساکن هم بشود، باز هم با قصد جلوگیری از کاهش بیشتر قدرت خرید خود تبدیل نقدینگی‌اش به سرمایه قابل اتکا، به این بازار ورود کرده است.

پژوهشگر اقتصاد مسکن یادآور شد: در کوتاه‌مدت قابل پیش بینی نیست که چه آینده‌ای در انتظار بازار مسکن وجود دارد؛ این قابلیت در بازار مسکن وجود دارد که منتظر تثبیت اتفاقات پیرامونی بماند و سپس واکنش نشان دهد؛ هر چند که انتظارات تورمی در این بازار اثرگذار است اما نرخ‌ها احساسی تغییر نمی‌کند.

وی با رد این ادعا که چسبندگی قیمت مسکن اجازه نمی‌دهد تا ثابت ماندن روند کاهشی نرخ ارز، سبب کاهش قیمت مسکن شود، افزود: دولت باید برای حوزه سرمایه‌گذاری، ثبات در بازارها را برنامه‌ریزی کند تا فعالان بازارهای مختلف بتوانند پیش بینی دقیق‌تری از آینده این بازارها داشته باشند.

بیضایی درباره اینکه آیا خانه بخریم یا دست نگه داریم، گفت: در ۳ ماه اخیر که شاهد آغاز ریزش بازار سهام و افزایش ناگهانی نرخ ارز بودیم، بازار مسکن نیز بالطبع اثر پذیرفت و درنتیجه در مهر ماه افزایش ۱۰ درصدی قیمت مسکن نسبت به ماه قبل از آن رخ داد؛ در چنین شرایطی نمی‌توان به مردم توصیه کرد تا فعالیت اقتصادی از جمله خرید مسکن داشته باشند. معتقدم قیمت‌ها به یک  هم پوشانی و ثبات برسد.

ایران موفق به تولید  ترمز قطار باری شد

مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: ایران موفق به تولید داخلی سیستم ترمز ملی واگن‌های باری برای نخستین شد. به گزارش ایرنا، سعید رسولی در مراسم ورود ۱۲۲ دستگاه انواع ناوگان ریلی تولید داخل و ۱۵ دستگاه لکوموتیو جرثقیل‌دار به شبکه ریلی که با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار شد، گفت: با همت کارخانجات راه‌آهن و حمایت از تولید داخل، اولین سیستم ترمز ملی واگن‌های باری کشور افتتاح می‌شود و مورد استفاده قرار می‌گیرد. سیستم ترمز واگن جزو سامانه‌های وارداتی بود که ۱۰۰ درصد در آن وابستگی خارجی وجود داشت ولی امروز توانسته‌ایم در داخل تولید کنیم.

باران در پایتخت برف در چندین استان

مدیر پیش بینی و هشدار سازمان هواشناسی گفت: در 2 روز آینده بارش در استان اردبیل همچنین ارتفاعات شمال غرب و شمال شرق کشور، البرز مرکزی و زاگرس مرکزی به صورت برف خواهد بود.

صادق ضیاییان در گفت‌وگو با فارس، در تشریح ‌آخرین وضعیت جوی کشور بیان کرد: در دو روز آینده دامنه‌های بارش‌ها گسترده‌تر شده و سامانه بارشی در اغلب مناطق کشور به جز استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان، جنوب فارس و جنوب کرمان فعال خواهد بود.

ضیاییان اظهار کرد: ‌روز پنجشنبه 22 آبان در غرب خلیج فارس رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید موقت داریم؛ روز جمعه از شدت بارش‌ها در شمال غرب و غرب کشور کاسته می‌شود، اما همچنان در دیگر مناطق کشور غیر از خراسان شمالی و جنوب سیستان و بلوچستان بارش‌ها تداوم دارد.

مدیر پیش بینی و هشدار سازمان هواشناسی اظهار داشت: در مدت زمان فعالیت این سامانه بارشی بارش در استان اردبیل همچنین ارتفاعات شمال غرب و شمال شرق کشور، البرز مرکزی و زاگرس مرکزی به صورت برف خواهد بود. وی اضافه کرد: روز شنبه 24 آبان ماه سامانه بارشی به تدریج از شرق کشور خارج می‌شود. ضیاییان بیان کرد: از پنجشنبه تا یکشنبه هفته آینده کاهش دما در نیمه شمالی کشور داریم که بیشترین کاهش دما در استان‌های ساحلی خزر، اردبیل، استان‌های واقع در دامنه جنوبی البرز، شمال شرق و شرق کشور بین 5 تا 8 درجه پیش بینی می‌شود. وی با بیان اینکه روزهای جمعه و شنبه پیش رو در شرق کشور وزش باد شدید داریم، گفت: روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هفته جاری دریای خزر مواج است.

 

ارسال نظر