وعده تعیین قیمت بلیت هواپیما با دلار نیمایی

۱۳۹۹/۰۸/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۲۸۵۵
وعده تعیین قیمت بلیت هواپیما با دلار نیمایی

گروه راه و شهرسازی|

اگر چه قرار بود افزایش قیمت بلیت هواپیما با کمک دولت به ایرلاین‌ها تعدیل شود، اما این مساله حتی با آغاز موج جدید ریزش قیمت دلار در کشور در پی اعلام پیروزی جوبایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا نیز همچنان لاینحل باقی مانده است. در این میان، رییس سازمان هواپیمایی اعلام کرده قیمت جدید بلیت هواپیما در هفته آینده ابلاغ می‌شود و شرکت‌های هواپیمایی موظف به رعایت این قیمت‌ها هستند. محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی نیز اعلام کرده که نرخ 11 هزار تومانی دلار نیمایی ملاک قیمت‌گذاری پروازها خواهد بود. 

به گزارش «تعادل»، در اواسط مهرماه سال جاری، انجمن شرکت‌های هواپیمایی در پی ابلاغ ضرورت مسافرگیری 60 درصدی هواپیماها از اول آبان از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا، با انتشار نرخنامه‌ای جدید، دلار 27 هزار تومانی را ملاک تعیین قیمت‌های این نرخنامه اعلام کرد. اگر چه وزارت راه و سازمان هواپیمایی با این نرخ‌های جدید نیز موافقت نکردند اما از ابتدای آبان ماه سال جاری، بلیت‌های هواپیماهای داخلی با نرخ‌های تازه و بالاتر انجام شد. در این میان، از 15 آبان نرخ دلار در بازار آزاد ایران ریزش کرد و به حدود 25 هزار تومان یعنی حتی کمتر از ملاک نرخنامه جدید شرکت‌های هواپیمایی- رسید. با این حال، قیمت‌های جدید پروازها همچنان بدون تغییر مانده است.

آن‌طور که سازمان هواپیمایی خبر داده است: در هفته‌های گذشته شرکت‌های هواپیمایی در طیف نرخی که سال ۹۸ تعیین کرده‌اند، در دامنه نرخ‌ها قیمت‌ها را افزایش دادند. اگرچه هیچ ایرلاینی از سقف نرخ تعیین شده عبور نکرد، اما تلاش کرد تا با فروش کلاس‌های بالاتر دامنه نرخ‌ها را برای مسافر محدود کند. در همین رابطه، تورج دهقان زنگنه، رییس سازمان هواپیمایی کشور در حاشیه نشست با کمیسیون عمران گفت: مقرر شد سازمان هواپیمایی کشوری در این هفته آنالیز قیمت‌ها را از شرکت‌های هواپیمایی بگیرد و نظر کارشناسی خود را اعمال کند. وی افزود: هفته آینده در نشست شورای عالی هوایی قیمت را به شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ می‌کنیم تا همه موظف باشند قیمت مصوب را رعایت کنند.

     دلار ۱۱ هزار تومانی، مبنای قیمت‌گذاری

در این حال، دیروز وزیر راه وشهرسازی درباره تعیین قیمت بلیت هواپیما با توجه به ریزش نرخ دلار گفت: در همان زمان که نرخ دلار رو به رشد بود با افزایش نرخ بلیت هواپیما مخالفت کردیم و اجازه افزایش قیمت را ندادیم و درخواست افزایش قیمت بلیت هواپیما را به انجام کار کارشناسی محول کردیم. اسلامی ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی به موضوع رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پذیرش مسافر با 60 درصد ظرفیت هواپیما و به ممنوعیت اقداماتی از سوی شرکت‌های هواپیمایی تاکید داشت که رعایت پروتکل‌های بهداشتی را به مخاطره می‌انداخت.  وی بیان داشت: با وجود اینکه قیمت قبلی بلیت هواپیما با ارز نیمایی با مبنای قیمتی 11 هزار تومان تعریف و تعیین شده بود از مدیران عامل شرکت‌ها و سازمان هواپیمایی کشوری خواستیم که متاثر از این جهش قیمت ارز تصمیم هیجانی اتخاذ نکنند و با صبر و حوصله و کارشناسی دقیق آن را بررسی و تصمیم‌گیری کنند.

       چسبندگی قیمت‌ها وابسته به رفتار مردم

وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره اثر نرخ ارز روی قیمت مسکن نیز گفت: با ریزش قیمت دلار و تثبیت آن، انتظار جامعه برای از بین رفتن حباب‌های چند لایه قیمتی که با جهش نرخ دلار ایجاد شده بود، به‌حق است و باید شاهد ورود به کانال‌های واقعی قیمت‌ها در تمام بخش‌ها و کالاها و خدمات باشیم. اسلامی با ایلنا درباره انتظار مردم نسبت به کاهش قیمت‌ها در بازار مسکن با توجه به ریزش نرخ دلار، اظهار کرد: نکته حائز اهمیت این است که همواره تحولات نرخ ارز و طلا و به ویژه ارز روی کالا و خدمات اثرگذار بوده و با یکدیگر هم‌پیمایی مستمر داشتند. طبیعی است که امروز که جریان نرخ ارز معکوس شده و شاهد افت نرخ دلار هستیم، باید قیمت‌ها کاهش یابد چراکه قیمت مسکن و انواع کالا و خدمات به بهانه افزایش قیمت ارز، بالا رفته بود و رشد قیمت‌ها در بازار مسکن ارتباطی با عرضه و تقاضا نداشت و ندارد. وزیر راه و شهرسازی افزود: متاسفانه دیده‌ایم که در این شرایط به لحاظ سنتی، در قیمت‌ها چسبندگی ایجاد می‌شود و با وجود اینکه ارز از قیمت بالا رها شده اما قیمت انواع کالا و خدمات رها نمی‌شود، از بین رفتن این چسبندگی قیمت بستگی به مردم دارد که تا چه حد در این زمینه مصمم باشند و از خود اراده نشان دهند که در کنار دولت و سیستم نظارتی با این حباب‌های باقی مانده، مقابله کنند تا به شرایط عادی و طبیعی قیمت‌ها در انواع بازارها برسیم. اسلامی درباره تحلیل‌هایی که گفته می‌شود، بازار مسکن از این تحولات و کاهش نرخ ارز دیرتر اثر می‌پذیرد و نمی‌توان بلافاصله با کاهش قیمت ارز منتظر کاهش قیمت‌ها در بازار مسکن بود، گفت: درصورتی این تحلیل‌ها می‌شود که دیدیم قیمت مسکن یک شبه بدون دلیل منطقی بالا می‌رفت و فقط به بهانه رشد نرخ دلار، قیمت‌ها را بالا می‌بردند بنابراین این تحلیل‌ها را نوعی سوءاستفاده می‌دانم. وی ادامه داد: افرادی که در زمینه سوداگری و دلالی فعالیت دارند و خود عامل بخشی از این قیمت‌های کاذب و حباب آلود محسوب می‌شوند این تحلیل‌ها را ارایه می‌دهند. اسلامی تاکید کرد: همانطور که یک شبه قیمت‌ها را با افزایش نرخ دلار بالا بردند الان هم باید بپذیرند که چسبندگی قیمت‌ها به هیچ‌وجه توجیه ندارد.

     ارز ریخت، سفر هوایی ارزان نشد!

در تحولی دیگر، رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی گفت: با جود ریزش نرخ ارز و اثرگذاری آن در برخی بازارها از جمله خودرو، اما قیمت بلیت هواپیما همچنان بدون تغییر مانده و کاهش نیافته است. حرمت‌الله رفیعی درباره اثرگذاری ریزش نرخ ارز روی قیمت بلیت هواپیما که در چند ماه اخیر موضوعی پرواکنش بوده است، به ایسنا گفت: در تمام مقاطع گذشته چنین بوده است؛ وقتی نرخ ارز بالا می‌رفت، قیمت بلیت هواپیما نیز افزایش پیدا می‌کرد. اما زمانی که نرخ ارز پایین می‌آمد، بلیت هواپیما هیچ تغییری را تجربه نمی‌کرد و قیمت‌ها همانطور بالا می‌ماند. حالا هم وضعیت همین است. ارز در چند روز گذشته روند کاهشی پیدا کرده اما هیچ تاثیری روی قیمت بلیت هواپیما نداشته است.

وی افزود: شرکت‌های هواپیمایی داخلی مدعی‌اند ۶۰ درصد هزینه‌هایشان ارزی است. از طرفی یکی از بهانه‌های افزایش قیمت، نرخ ارز بود. اگر این طور است چرا حالا که ارز ریزش کرده قیمت بلیت هواپیما تغییر نمی‌کند!؟ هرچند ما با ادله اثبات می‌کنیم حدود ۲۰ درصد از هزینه‌های این شرکت‌ها ارزی است که آن هم مربوط به تامین قطعات می‌شود. طبیعی است که این شرکت‌های هزینه‌های دیگری هم دارند اما هزینه‌های سربار این شرکت‌ها را که مردم نباید تامین کنند. این ظلم در حق مردم است.

      تکذیب تبانی ایرلاین‌ها 

در این حال، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با رد کردن مساله تبانی ایرلاین‌ها برای بالا بردن قیمت بلیت هواپیما، گفت: بر خلاف مسائلی که بعضا مطرح می‌شود، از مرداد سال ۱۳۹۷ تاکنون حتی یک دلار ارز دولتی به شرکت‌های هواپیمایی داده نشده است.

در پی تعیین تکلیف قیمت بلیت هواپیما که طی هفته‌های گذشته روند بررسی آن طولانی شده است، قیمت بلیت برخی پروازهای داخلی افزایش یافت در حالی که قرار بود تا مشخص شدن نتیجه جلسات این اتفاق نیفتد. در این میان عواملی مانند سودجویی برخی چارترکننده‌ها و سایت‌های فروش بلیت هواپیما و تبانی ایرلاین‌ها برای بالابردن نرخ را مطرح کردند. مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: هماهنگی یا تبانی بین شرکت‌های هواپیمایی برای بالابردن قیمت بلیت هواپیما وجود ندارد و اگر نرخ بلیت هواپیما در دامنه نرخی تعریف شده بالا یا پایین بیاید طبیعی و مسبوق به سابقه بوده است. وی با تاکید بر اینکه اگر ایرلاینی قیمت بلیت هواپیما را از سقف مجاز تعیین شده بالاتر فروخته باشد مرتکب تخلف شده و سازمان هواپیمایی می‌تواند با او برخورد کند، افزود: برخی رسانه‌ها اعلام کرده بودند که ایرلاین‌ها امسال هم ارز ۴۲۰۰ تومانی دولتی دریافت کرده‌اند در حالی که این مساله به هیچ‌وجه صحت ندارد، چرا که از مرداد ماه سال ۱۳۹۷ تاکنون هیچ ارز ۴۲۰۰ تومانی به شرکت‌های هواپیمایی تخصیص پیدا نکرده و اسناد و مدارک آن موجود است. دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ادامه داد: البته از فروردین همان سال اعلام شد که ارز ترک نرخی خواهد شد و ۴۲۰۰ تومان است. همچنین مسوولان دولت اعلام کردند هر کسی به غیر از این نرخ، ارز دیگری و با قیمت دیگری پرداخت یا دریافت کند، تخلف مرتکب شده و با او برخورد می‌شود. در آن زمان ایرلاین‌ها گرچه ارز ۴۲۰۰ تومانی را در آن شرایط دریافت کردند اما در همان سال ۱۳۹۷ حدود ۳۰ میلیون نفر مسافر را جابه‌جا کردند. اسعدی سامانی تصریح کرد: برخی افراد که نقشی هم در حوزه هوانوردی ندارند، اطلاعات نادرستی به نمایندگان مجلس داده بودند اما فروشنده بلیت صلاحیت دخالت در نرخ بلیت ندارد. بر همین اساس گزارش مفصلی را در جلسه اخیری که با نمایندگان مجلس داشتیم به آنها ارایه دادیم و مقرر شد در جلسه‌ای که با سازمان هواپیمایی در هفته جاری برگزار می‌شود، تکلیف این مساله را روشن کنیم.

 

ارسال نظر