درخواست یک میلیارد دلاری از رییس‌جمهور

۱۳۹۹/۰۸/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۲۸۰۸
درخواست یک میلیارد دلاری از رییس‌جمهور

گروه راه و شهرسازی| 

در پی شیوع کرونا در کشور، مساله آلودگی هوا و ضرورت توسعه و به روز رسانی سیستم حمل و نقل عمومی بیش از پیش به ویژه در پایتخت و کلانشهرها نمودار شد. از همین رو، از همان روزهای نخست شیوع آلودگی هوا، اعضای شورای شهر تهران از دولت برای پرداخت تعهدات قانونی خود به شهرداری بابت توسعه و تامین واگن مترو و نوسازی ناوگان شهری پایتخت درخواست و اصرار کردند. اما تا به امروز اتفاق چشمگیری در این زمینه صورت نگرفته است. از همین رو، دیروز بار دیگر، محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران از دولت درخواست کرد که دولت دستکم یک میلیارد دلار برای توسعه حمل و نقل عمومی تخصیص دهد. البته این تنها موردی نیست که دولت به خواسته‌های نمایندگان مردم در شورای شهر تهران توجه نمی‌کند. در موردی دیگر که طی هفته‌های اخیر به دلیل همزمانی افزایش شدید شیوع کرونا و افزایش فصلی آلودگی هوا در پایتخت صورت گرفت، درخواست تعطیلی تهران به مدت دو هفته بود که دولت توجهی به آن نکرد و حتی دیروز انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران رسما اعلام کرد که پس از بررسی ابعاد تعطیلی دو هفته‌ای تهران، احتمال این تعطیلی منتفی و مقرر شد فعالیت گروه‌های دو، سه و چهار از ساعت ۱۸ به بعد متوقف شود. در این حال، شورای شهر پایتخت در حالی که نتوانست تهران را تعطیل کند، به برگزاری نشست علنی خود در روز سه شنبه هفته جاری به صورت مجازی رای داد، تا شاید از شیوع بیشتر کرونا در میان اعضا و کارکنان شورای شهر جلوگیری کند. 

    مسوولان جسارت لازم را ندارند

رییس شورای اسلامی شهر تهران در ابتدای دویست و چهل و هفتمین جلسه شورا اظهار کرد: موضوع دیگر افزایش ابعاد تلفات کرونا در تهران است که طی یک هفته گذشته نیز افزایش چشمگیری داشته است و متاسفانه ستاد ملی کرونا هنوز پاسخی به پیشنهاد کارشناسی شورای شهر و مجمع نمایندگان تهران مبنی بر تعطیلی دو هفته‌ای تهران نداده است. وی گفت: البته فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران، نظر مثبت خود را نسبت به این پیشنهاد ابراز کرده اما ظاهرا، مسوولان تصمیم‌گیرنده جسارت و اراده لازم را برای این اقدام ضروری که موجب شکستن زنجیره ابتلا و ایجاد یک فرصت حداقلی برای بازسازی توان سیستم سلامت و کارکنان خدوم بخش‌های خدماتی در این حوزه می‌شود را ندارند. رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: در حوزه حمل و نقل عمومی نیز با وجود تشدید نیاز به تقویت ناوگان اتوبوس، مینی‌بوس، تاکسی و مترو تهران بدلیل ایجاد فاصله اجتماعی و افزایش آلودگی هوا، هیچ اقدام موثری در طول هفت سال گذشته انجام نشده است و اکنون که با آزاد سازی برخی از دارایی‌های ایران و افزایش فروش ارز توسط بانک مرکزی، وضعیت منابع دولت بهبود پیدا کرده از رییس‌جمهور انتظار داریم که دستور تخصیص حداقل یک میلیارد دلار بصورت فوری برای ساماندهی بحران سیستم حمل ونقل عمومی درتهران را صادر کنند. هاشمی یادآور شد: در تهران روزانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ انسان به دلیل ابتلا به کرونا و آلودگی هوا کشته می‌شوند و این میزان تلفات در هیچ شهری در جهان وجود ندارد.

    راهی جز جایگزینی اتوبوس‌های دیزلی با برقی نداریم

رییس شورای اسلامی شهر تهران همچنین در حاشیه نشست علنی این شورا با بیان اینکه بهترین زمان برای جایگزینی اتوبوس‌های دیزلی با برقی است گفت: تا کنون بر اساس مصوبات هیات دولت و هیات وزیران تخصیص‌های ارزی زیادی به حمل و نقل عمومی اختصاص یافته اما اجرایی نشده است که نمونه آن دو میلیارد یورو برای تامین واگن کلان شهر‌ها و تامین 19 هزار اتوبوس و 46هزار مینی‌بوس برای شهر‌ها است لذا تقاضای ما این است که از محل این مصوبات یک میلیارد دلار برای ساماندهی حمل و نقل عمومی تهران در این شرایط کرونایی تخصیص دهند و اجرایی شود. هاشمی در ادامه و در خصوص تعطیلی جلسه بعدی شوراگفت: همانطور که می‌دانید تا کنون 6 نفر از اعضای شورای شهر مبتلا به کرونا شده‌اند و چند مورد فوتی‌ هم در شورای شهر از میان کارکنان داشته‌ایم و با توجه به اینکه تعداد دستورات مورد بررسی در جلسات بعدی چندان زیاد نبود جلسه بعدی را با رای اعضا تعطیل کردیم. وی با اشاره به اینکه جلسات شورای شهر در زمان تعطیلی به صورت مجازی برگزار می‌شود، گفت: ما اجازه نمی‌دهیم خدشه‌ای به فعالیت‌های شورا وارد شود و لذا در زمان تعطیلی جلسات، برگزاری جلسات به صورت مجازی را در دستور خواهیم داد البته اینکه در این جلسات مصوبه داشته باشیم یا نه روی آن بحث شد و برخی از اعضا معتقدند که می‌توان در این جلسات رای‌گیری کرد و مصوبات داشت و برخی از اعضا هم معتقدند که بر اساس قانون، مصوبات شورا باید در محل جلسات شورا باشد لذا بنا داریم در جلسات هم‌اندیشی این مساله را به بحث بگذاریم. او همچنین در خصوص ورود اتوبوس‌های برقی به ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران گفت: ورود اتوبوس برقی کار پیچیده‌ای نیست، ما اتوبوس ساز‌های خوبی داریم و می‌توانیم با کمک تکنولوژی که در شرکت مپنا برای موتور‌های برقی و باطری‌های برقی وجود دارد تولید اتوبوس‌های برقی را شروع کنیم ولی متاسفانه انگیزه‌ای در این زمینه وجود ندارد. هاشمی افزود: در حال حاضر قیمت باتری‌ها و موتورهای برقی به دلیل تولید انبوه بسیار نسبت به قبل پایین آمده و تولید این اتوبوس‌ها توجیه اقتصادی دارد چرا که قبلا قیمت این باتری‌ها و موتور‌ها دو برابر موتورهای دیزلی بود. لذا دیگر زمان استفاده از اتوبوس‌های دیزلی نیست و به‌طور حتم باید به سمت استفاده از اتوبوس‌های برقی برویم. 

    تاسیس سازمان مدیریت آب‎های سطحی شهر تهران

اعضای شورای اسلامی شهر تهران همچنین دیروز یک فوریت لایحه شهردار تهران در خصوص «تاسیس سازمان مدیریت آب‎های سطحی شهر تهران» را بررسی و تصویب کردند. در دویست و چهل و هفتمین جلسه صحن شورا، صفا صبوری معاون فنی و عمرانی شهرداری در جریان بررسی یک فوریت لایحه «تاسیس سازمان مدیریت آب‎های سطحی شهر تهران» تشریح کرد: تا به حال 530 کیلومتر شبکه در تهران ساخته شده است و 170 کیلومتر کانال هم باید ایجاد شود تا تهران از خطر سیل نجات پیدا کند.  او افزود: این امر به یک سازمان نیاز دارد. درحالی که در شهرداری تهران، شرکت خاکریز آب ماموریت‎های ذاتی شهرداری را انجام می‎دهد و فعالیت تجاری ندارد. صبوری در خصوص شرکت خاکریز آب خاطرنشان کرد: در دهه هفتاد به هنگام تاسیس کانال خیام، یک شرکت تاسیس کردند تا از بانک جهانی وام بگیرند و حال اداره دارایی مدعی است که این شرکت سود و درامد داشته است و از شرکت مالیات طلب می‎کند. لذا به یک سازمان مدیریت آب‎های سطحی شهر تهران نیاز است.  همچنین او افزود: این کانال‎ها بیشتر در زیرزمین هستند و دیده نمی‎شوند و به علت فرسودگی به نگهداری زیادی نیاز دارند که البته به چشم نمی‎آید.  وی با اشاره به اینکه وقتی موضوع رودخانه‌ها و کانال‎ها به سازمان‎های دیگر شهرداری ارجاع داده می‎شود، به اولویت دوم تبدیل می‎شود، گفت: ما در شهرداری خواهان تاسیس یک سازمان تخصصی در حوزه رودخانه‎ها و جمع‎آوری آب‎های سطحی هستیم. 

    مخالفت با اصلاح ساختار شهرداری

سپس محمد سالاری در مخالفت با این لایحه اظهار داشت: با کلیات این طرح مخالف هستم چراکه اولا در همین دو هفته پیش با اصلاح سازمانی و ساختاری شهرداری مخالفت کردیم. اینکه چرا این موضوع در آن لایحه مطرح نشد؟  سالاری در سوال دیگری مطرح کرد: اینکه این شرکت طی این سال‎ها فعالیت داشته و مشکلی هم نداشته است. چرا حال به فکر تبدیل به سازمان هستید؟  رییس کمیسیون شهرسازی شورا ادامه داد: به فرض که این درخواست درست باشد. این موضوع می‎تواند به سازمان مهندسی عمران اضافه و زیر مجموعه آن شود. اما حجت نظری به عنوان موافق لایحه در پاسخ به سالاری گفت: اینکه با اصلاح ساختار شهرداری مخالفت کردیم به این معنی نیست که صفر و صدی به موضوعات نگاه کنیم. نکته‌ای که به آن باید توجه داشت این است که موضوع بعدا به لایحه اضافه شده است و اتفاقا در متن پیش‎نویسی که در صحن بررسی کردیم وجود داشت. در حال حاضر شرکت خاکریز آب متولی ایجاد کانال‎هایی برای جمع آوری آب‎های سطحی است، اما برای نگهداری آن متولی نداریم و سازمان یا شرکتی باید متولی آن باشد. او افزود: همچنین چون شرکت مشمول مالیات و عوارض است و اینکه مسوولیت‎های ذاتی شهرداری را انجام می‎دهد، باید به سازمان تبدیل شود. نظری گفت: در طرح جامع مدیریت شهری هم صراحتا اشاره شده است که باید برای مدیریت آب‌های سطحی سازمانی داشته باشیم.

    متولی آب، وزارت نیرو است

سید حسن رسولی خزانه‌دار شورا نیز در جریان رسیدگی به یک فوریت لایحه تاسیس سازمان مدیریت آبهای سطحی بیان کرد: متولی اصلی این مساله در سطح ملی وزارت نیرو است. رسولی گفت: چطور مجموعه‌ای که در سطح ملی به صورت شرکت است، به شهرداری توصیه می‌کند که سازمان ایجاد کند. مسوولیت شرکت و سازمان بر خلاف چیزی است که اعلام شد.  خزانه‌دار شورا عنوان کرد: در شرایط فعلی که در تحریم هستیم، تنها شرکت‌ها هستند که به دلیل ماهیت حقوقی می‌تواند از کمک‌های نهادهای بین‌المللی استفاده کنند. مثل بانک توسعه اسلامی که برای همه پروژه‌های زیست محیطی وام بلاعوض می‌دهد یا بانک جهانی که برای شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی تهران تسهیلات داده است. از مدیران شهرداری تعجب می‌کنم و احساس می‌کنم در ارتباط با مدیریت شهرداری کاملا دچار بلاتکلیفی هستند. او گفت: در مورد طراحی ساخت وسازه اگر امکانات نداریم، پس سازمان مهندسی و مشاوره یا معاونت عمرانی چه کار می‌کند. خواهش می‌کنم به توان کارشناسی شورا احترام بگذارید و از آوردن چنین لوایح خودداری کنید. زهرا صدراعظم نوری نیز در موافقت با لایحه متذکر شد: چه موضوعی فوری‎تر از آب و محیط زیست در شهرداری تهران داریم؟ در حال حاضر در این حوزه هزینه‎های زیادی مصرف می‎شود که با یکپارچگی سازمانی، این هزینه‎ها کاهش پیدا می‎کند و این درحالی است که آب در شهرداری متولی ندارد. همچنین کارهای حاکمیتی شهرداری در قالب سازمان باید انجام شود. در پایان یک فوریت لایحه «تاسیس سازمان مدیریت آب‎های سطحی شهر تهران» با 13 رای موافق به تصویب رسید.

 

ارسال نظر