تهران نفس ندارد، دوهفته تعطیل کنید

۱۳۹۹/۰۸/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۲۶۸۶
تهران نفس ندارد، دوهفته تعطیل کنید

گروه راه وشهرسازی|

با تداوم آلودگی هوا در روز چهارشنبه، تعداد روزهای هوای ناسالم در سال جاری به 51 روز رسید. این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته، تعداد روزهای ناسالم 27 روز بوده است. دستکم طی دو هفته گذشته هوای تهران در شرایط ناسالم قرار داشته است و همزمان شیوع کرونا نیز در کشور و در شهر تهران رکوردهای تازه‌ای را ثبت کرده است.اگر چه بر اساس برخی پژوهش‌های خارجی میان افزایش شیوع کرونا و آلودگی‌ها رابطه‌ای مستقیم وجود دارد، اما به گفته دانشمندان آلودگی هوا به تنهایی به ویژه برای گروه سالمندان، کودکان و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای مرگبار است. در پاییز دو سال گذشته به واسطه بارش‌های بیشتر، وضعیت آلودگی هوا در تهران تاحدی بهبود یافت اما در سال جاری، از سویی پاییز به گفته هواشناسان وطنی، خشک و بی بارش و از سوی دیگر، تشویق مردم به رعایت فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از خودروهای شخصی برای کند شدن روند شیوع کرونا، منجر به تشدید آلودگی هوا شده است. همزمان با آلودگی هوا و ثبت رکودهای تازه در مرگ و میر ناشی از کرونا که به گفته مسوولان شهری نیمی از آنها به تهران تعلق دارد، تلاش برای متقاعد کردن مسوولان دولتی و ستاد مبارزه با کرونا برای تعطیلی دستکم دو هفتگی تهران از سوی اعضای شورای شهر ادامه دارد. در تازه‌ترین تحول، دیروز اعضای هیات رییسه شورای شهر تهران در جلسه مشترک با مجمع نمایندگان تهران بار دیگر درخواست تعطیلی دو هفتگی تهران را مطرح کردند و از این رو، احتمالا بار دیگر، این مساله در نشست هفته بعد ستاد مبارزه با کرونا در دستور کار قرار خواهد گرفت و پیگیری خواهد شد.

  کاهش روزهای پاک

افزایش روزهای ناسالم

بر اساس این گزارش، تهران از ابتدای سال همزمان با شیوع کرونا 15 روز هوای پاک، 160 روز هوای قابل قبول، 51 روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس جامعه و 2 روز هوای ناسالم برای همه افراد داشته است.

این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل، پایتخت 25 روز هوای پاک، 176 روز هوای قابل قبول، 27 روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و یک روز هوای ناسالم برای همه افراد داشته است. در چنین شرایطی است که نگرانی‌ها بابت افزایش سرایت کرونا در سطح شهر تهران افزایش یافته است. چه آنکه به گفته مسوولان وزارت بهداشت که مستند به تحقیقات بین المللی است، ویروس کووید 19 به صورت ذرات معلق 10 میکرونی برای مدتی در هوا حتی در محیط‌های سرباز و بدون سقف، باقی می‌ماند. از این رو، تعطیلی دو هفته‌ای تهران با هدف کاهش همزمان آلودگی و شیوع کرونا و در پی آن کنترل میزان مرگ و میر شهروندان باید در دستور کار قرار گیرد. مساله‌ای که به نظر می‌رسد در هیاهوی انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا به فراموشی سپرده شده است. 

  پایتخت دو هفته کامل تعطیل می‌شود؟

در این حال، زهرا نژاد بهرام، عضو هیأت رییسه شورای شهر تهران از برگزاری جلسه اعضای شورای شهر با مجمع نمایندگان تهران جهت بررسی مشکلات پایتخت و موضوع تعطیلی دو هفته‌ای تهران به دلیل شیوع کرونا خبر داد. نژاد بهرام در گفت‌وگو با فارس درباره دیدار برخی از اعضای شورای شهر با مجمع نمایندگان تهران اظهار کرد: این جلسه صبح چهارشنبه برگزار شد و اعضای هیأت رییسه همچون محسن هاشمی، سیدابراهیم امینی، علی اعطا، سیدحسن رسولی‌ و سیدآرش حسینی میلانی و بنده در این جلسه حضور داریم.

وی افزود: مسائل و مشکلات شهر تهران، قوانین مربوط به پایتخت، موضوع بافت فرسوده، کرونا و ضرورت تعطیلی حداقل دو هفته‌ای پایتخت به دلیل شیوع این بیماری از جمله مباحثی است که در جلسه با مجمع نمایندگان تهران مطرح و درباره آنها بحث و گفت‌وگو شد.

عضو هیأت رییسه شورای شهر تهران گفت: امیدواریم این دیدار و گفت‌وگو، زمینه ساز اقدامات مناسبی در جهت خدمت به شهروندان و خیر و صلاح عمومی شهر و شهروندان باشد.

در همین رابطه علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران در صفحه توییتر خود نوشت: همکاری‌ها و هماهنگی‌ها میان نمایندگان مردم تهران در پارلمان ملی (مجلس) و نمایندگان مردم تهران در پارلمان محلی (شورا)، امری ضروری است.همانطور که، همکاری‌ها و هماهنگی‌ها میان دولت ملی و دولت محلی (شهرداری) ضروری و اجتناب ناپذیر است، که متاسفانه این مورد اخیر، مدتی است به شکل نامناسبی، مورد کم توجهی و کم لطفی دولت قرار گرفته است.

به گزارش «تعادل»، اعضای شورای شهر تهران در شرایطی طی روزهای اخیر مساله تعطیلی دو هفته‌ای تهران را پیگیری کرده‌اند که ستاد مقابله با کرونا و دولت مرجع تصمیم‌گیری درباره تعطیلی پایتخت هستند. از این رو، به نظر می‌رسد اگر چه پارلمان شهری پایتخت با مجمع نمایندگان تهران بر سر مسائلی همچون شیوع کرونا در پایتخت هم نظر هستند، اما از اثرگذاری روی تصمیم مراجع یادشده ناتوان به نظر می‌رسند.

  بررسی مشکلات بودجه‌ای پایتخت 

در این حال، علی خضریان، سخنگوی مجمع نمایندگان استان تهران در گفت‌وگو با ایسنا روایتی دیگر از نشست مشترک هیات رییسه شورای شهر با مجمع نمایندگان تهران ارایه کرد. او در خصوص این جلسه گفت: در ابتدای این جلسه اعضای شورای شهر نکات موردنظر خود را به اختصار مطرح کردند که عمده صحبت‌ها در مورد عدم تحقق بودجه کامل ۳۰ هزار میلیارد تومانی شهرداری با وجود ۲ برابر شدن هزینه‌ها و لزوم پیش بینی درآمد پایدار برای شهرداری‌ها با توجه به رشد حدود ۸۷ درصدی جامعه شهری، توجه به قوانین مرتبط با ایمن سازی ضوابط ساختمان‌ها، خروج پادگان‌ها از حریم مرکزی شهرها و اختصاص بودجه ۱۷ هزار میلیارد تومانی برای کاهش ۲۰ درصدی آلودگی هوا بود.

وی افزود: در ادامه جلسه نمایندگان تهران نیز نگرانی‌ها و دغدغه خود در خصوص نحوه مدیریت کلان شهر تهران و برخی انتقادها نسبت به شرایط فعلی را مطرح نمودند. استفاده از ظرفیت شورای عالی استان‌ها برای ارایه لوایح مرتبط با مدیریت شهری و پرهیز از رویکرد سیاسی در اداره شهر از نکاتی بود که نمایندگان به اعضای شهر شورای تهران متذکر شدند.

نماینده تهران ادامه داد: توجه به مقاوم سازی اطراف تهران و لزوم برنامه‌ریزی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی شهر تهران و همچنین توجه به بحث پسماند و امکان بهره‌گیری از تکنولوژی‌های نوین برای بازیافت پسماند از دیگر نکاتی بود که باید به آن توجه کرد. همچنین ظرفیت‌های شهرداری مناطق به عنوان بازوی اجرای شهرداری و شورای شهر فرصتی است که در اختیار نمایندگان شوراست که باید از آن استفاده بهتری شود و به جای افزایش تعداد نمایندگان شورای شهر که شاید آسیب زا باشد از این توان اجرایی برای بهبود اوضاع شهر تهران می‌توان بهره جست.

خضریان اظهار کرد: مقرر شد جلسات مجمع نمایندگان تهران به صورت کارگروه‌های تخصصی و یا به صورت عمومی تداوم داشته باشد، همچنین مسائل مرتبط با ویروس کرونا و نگرانی‌های در این خصوص نیز در کارگروه‌های مرتبط پیگیری و تصمیمات لازم اتخاذ شد.


 

ارسال نظر