افزایش 100 درصدی مرگ و میر در پایتخت

۱۳۹۹/۰۸/۱۱ - ۰۱:۰۹:۲۵
کد خبر: ۱۷۲۵۶۳

عضو شورای شهر تهران با اشاره به افزایش

 100 درصدی آمار مرگ و میر در پایتخت نسبت به قبل از شیوع کرونا گفت: برنامه‌ریزی‌ها برای ایجاد 3 آرامستان جدید در پایتخت آغاز شده است. حسن خلیل‌آبادی، عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با فارس، درباره وضعیت کرونا در پایتخت اظهار کرد: آمار مرگ و میر در تهران به دلیل ابتلا به کرونا افزایش یافته و به‌طور کلی نسبت به قبل از شیوع کرونا آمار فوت و مرگ و میر در پایتخت 100 درصد افزایش یافته است.

وی افزود: تهران حدود 3 میلیون نفر جمعیت شناور دارد که امکانات درمانی در پایتخت و حضور بستگان برخی از بیماران در تهران از دلایل مراجعه بیشتر بیماران کرونایی به بیمارستان‌های پایتخت بوده است.

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه آمارها نشان می‌دهد مرگ و میر در تهران نسبت به قبل از کرونا به دو برابر رسیده است، ‌گفت: ظرفیت بهشت‌زهرا به صورت کلی تکمیل شده ولی این سازمان با ابتکارهایی پیش‌بینی‌هایی انجام داده تا دفن اموات با مشکل مواجه نشود. خلیل‌آبادی گفت: از گذشته پیش‌بینی می‌شد که ظرفیت بهشت‌زهرا تا دهه 80 تکمیل شود ولی با اضافه شدن قسمت‌های جدید به بهشت‌زهرا و سه طبقه شدن قبرها همچنین استفاده از موضوع بازسازی قبور قدیمی، ظرفیت بهشت زهرا بیشتر شد.

وی با تأکید بر اینکه پیشگیری از ابتلا به کرونا بسیار ضرورت دارد، گفت: علاوه بر اینکه مردم باید رعایت پروتکل‌ها را مدنظر قرار دهند، تعطیلی حداقل دو هفته‌ای در تهران باید اجرایی شود تا از این طریق شاهد قطع زنجیره انتقال کرونا باشیم. به گفته او، برنامه‌ریزی برای احداث آرامستان‌هایی در مناطق جنوب، شرق و غرب صورت گرفته است اما آماده‌سازی این آرامستان‌های جدید حداقل یک سال طول می‌کشد.

    پیامدهای تعطیلی بدون هدف تهران

در همین حال، رییس کمیته سلامت شورای شهر تهران گفت: تعطیلی دو هفته‌ای تهران بدون برنامه‌ریزی برای قبل و بعد از قرنطینه دو هفته‌ای، نتیجه‌بخش نخواهد بود. ناهید خداکرمی، رییس کمیته سلامت شورای شهر تهران در گفت‌وگو با ایمنا اظهار کرد: از سوی مجمع نمایندگان شهر تهران برای بررسی شرایط کرونا در تهران جلسه هم‌اندیشی برگزار شد که در یکی از جلسات من و در جلسه دیگر با آقای هاشمی رییس شورا شرکت کردیم که در این جلسه شرایط تعطیلی دو هفته‌ای پایتخت بحث و بررسی شد. او با بیان اینکه وضعیت پایتخت از لحاظ شیوع کرونا خوب نیست و تاکنون ۱۶ هزار و ۵۰۰ نفر بر اثر ابتلا به این ویروس در پایتخت فوت کرده‌اند، تصریح کرد: بیمارستان‌ها کاملاً پر شده و تخت خالی در بخش آی سی یو نداریم؛ تعداد مبتلایان جدید هم بالاست و تهران در وضعیت فوق‌العاده‌ای قرار دارد.

وی ادامه داد: علی‌رغم ضرورت قرنطینه کامل تهران، تعطیلی حداقل دو هفته‌ای در این کلان‌شهر نیز به صورت ناگهانی امکان‌پذیر نیست و برای قفل کردن شهر نیز مقدمات و موخراتی باید پیش‌بینی شود. پیشنهاداتی مطرح شده تا ستاد مقابله با شیوع کرونا خود را برای این تعطیلی دو هفته‌ای آماده کند. البته تنها تعطیلی دو هفته‌ای تأثیری در کاهش ابتلا به کرونا ندارد بلکه باید شاخص‌های کنترلی برای قبل و بعد از این تعطیلی مشخص شود در غیر این صورت تعطیل بدون مشخص کردن اهداف قابل سنجش، سبب نارضایتی بیشتر خواهد شد. خداکرمی با بیان اینکه اقداماتی مطرح شده که با انجام آن ضریب خطا در این تصمیم‌گیری کاهش پیدا کند و اهداف تعطیلی نیز قابل سنجش باشد، گفت: اینکه بعد از این تعطیلی باید ورودی بیمارستان‌ها کاهش پیدا کند و ضوابطی برای کسانی که پاسخ تست کرونای آنها مثبت است تدوین شود. از جمله مواردی است که مدنظر قرار گرفته است و امیدواریم تمام پیشنهادات به امضای همه اعضای شورای شهر تهران برسد و در اختیار ستاد کرونا گذاشته شود. این پیشنهادات، ترکیبی با پیشنهادات مجمع نمایندگان تهران خواهد بود که امیدواریم با تحقق آن شرایط بهتری در تهران ایجاد شود.

     هدف تعطیلی؟

وی با بیان اینکه تعطیلی کامل شهر تهران بدون پیش‌بینی کشش و توان لازم و حمایت تمام ارگان‌ها و همزمانی تعطیلی همه سازمان‌ها امکان پذیر نیست، تصریح کرد: برنامه‌ریزی دقیق برای استفاده از ظرفیت نهادهای حاکمیتی برای وضعیت بعد از تعطیلی و همچنین بعد از بازگشایی در کنترل بیماری بسیار موثر است اگر هدف ما از این تعطیلی تنها فرصت و زمان تنفس دادن به بیمارستان‌ها باشد به اهداف مورد نظر نخواهیم رسید. رییس کمیته سلامت شورای شهر تهران تاکید کرد: اصرار ما در برنامه‌ریزی دقیق برای قبل و بعد از اعلام تعطیلی در پایتخت برای رسیدن به وضعیت مطلوب است و همه جوانب امنیتی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی این تصمیم باید سنجیده شود و مشکلات آن در همه سطوح بررسی شود. وی با بیان اینکه مردم و حاکمیت باید برای اجرای این برنامه‌ها همکاری کنند، ادامه داد: وظیفه مردم رعایت پروتکل‌های بهداشتی مانند شستن دست‌ها، استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی، اجتناب از حضور در اماکن سر پوشیده بیش از ۲۰ دقیقه و اجتناب از مهمانی دادن و حضور در اجتماعات است. خداکرمی گفت: وظیفه حاکمیت وظیفه سنگین‌تری است و تنها مربوط به دولت نیست و نهادهایی که از بودجه عمومی استفاده می‌کنند مانند شهرداری‌ها و سازمان‌های فرهنگی که کم هم نیستند باید در این حوزه فعال‌تر عمل کنند. همچنین سازمان‌هایی که از بودجه ملی استفاده می‌کنند و ثروت ملی را در اختیار دارند مانند بنیاد مستضعفان و بنیاد برکت باید کمک کنند تا تبعات اقتصادی ایام قرنطینه با حمایت‌های لازم کاهش یابد. وی اضافه کرد: سازمان‌هایی مانند سازمان تبلیغات اسلامی نیز باید در حوزه فعالیت‌های فرهنگی اقدامات لازم را برای همراه کردن مردم انجام دهد و در مجموع تمامی نهادهای مستقر در تهران در این حوزه هماهنگ عمل کنند.

 

ارسال نظر