عامل جزر و مد ذرات معلق در جمعه ها

۱۳۹۹/۰۷/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۲۲۳۴
عامل جزر و مد ذرات معلق در جمعه ها

گروه راه و شهرسازی|

پیروز حناچی، شهردار تهران گفت: با وجود اینکه جمعه شب‌ها فعالیت اقتصادی در پایتخت به حداقل میزان خود می‌رسد، اما ذرات معلق با قطر کمتر از ۲.۵ میکرون (آلاینده هوا) به‌شدت افزایش می‌یابد.این افزایش ناشی از تردد خودروهای سنگین و غیراستاندارد در سطح شهر منابع آلوده‌کننده خارج از شهر است. حناچی همچنین منشأ اصلی آلودگی‌های تهران به ویژه در زمستان‌ها را خارج از این شهر اعلام کرد و گفت که سوخت مازوت نیروگاه‌ها که بعضا 100 کیلومتر با تهران فاصله دارند، نیز بر آلودگی پایتخت اثرگذار هستند.  به گزارش ایرنا حناچی روز دوشنبه در آیین افتتاح بوستان زندگی در منطقه ۱۲ تهران توضیح داد: تهران معمولا در ماه‌های آبان، آذر و دی با مشکل آلودگی هوا مواجه است و این موضوع در این سه ماه به شکل حادتری خود را نشان می‌دهد. به گفته شهردار تهران توسعه فضای سبز برای کاهش آلودگی هوا از سیاست‌هایی است که در مدیریت شهری پیگیری می‌شود. وی ادامه داد: پایتخت‌نشینان از ابتدای سال تا انتهای ۲۴ مهر، ۱۵ روز هوای پاک و ۱۵۲ روز هوای سالم استنشاق کرده‌اند و در این بازه زمانی هوای تهران ۴۳ روز برای گروه‌های حساس ناسالم و ۲ روز کاملا ناسالم بود.

  کارخانه‌ها عوارض آلودگی نمی‌دهند!

شهردار تهران همچنین در حاشیه مراسم افتتاح بوستان 24هکتاری زندگی در منطقه هرندی گفت: دستگاه‌های صنعتی و کارخانه‌هایی که در خارج از حریم شهر تهران هستند اما روی آلودگی هوای پایتخت تأثیر دارند سهم عوارض خود را از آلودگی هوا پرداخت نمی‌کنند.

به گزارش تسنیم، وی تصریح کرد: مسیر اصلی ما کاهش آلاینده‌های هوای تهران است که این موضوع را تعقیب می‌کنیم؛ مسیر معاینه فنی، طرح ترافیک، کنترل مراکز آلاینده مثل معادن شن و ماسه یا کنترل و ارایه گزارش برای جلوگیری از سوخت مازوت در زمستان، موضوعاتی هستند که به‌طور دایمی تعقیب می‌کنیم. استفاده از اتوبوس‌های گازی و برقی برای حمل‌ونقل عمومی تهران نیز از دیگر موضوعاتی هستند که به‌طور جدی پیگیر هستیم. یکی دیگر از کارها نیز توسعه و استفاده از اتوبوس‌هایی با سوخت «ال‌ان‌جی» است که در دستور کار قرار دارد و اگر به قطعیت برسد اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

شهردار تهران در پاسخ به اینکه برای آلودگی کارخانه‌ها و دستگاه‌های صنعتی سهم 39درصدی عوارض آلودگی در نظر گرفته شده است آیا شما این سهم را گرفته‌اید؟ تصریح کرد: خودروهای شخصی آلودگی ایجاد می‌کنند اما آلودگی موثر و درجه‌یک نیست؛ بیشترین حجم آلودگی مختص صنایعی است که سوخت‌های نامناسب استفاده می‌کنند مثل نیروگاه‌ها که در زمستان‌ها از سوخت مازوت به‌جای گاز استفاده می‌کنند و باعث آلودگی بیشتر می‌شوند. چون خیلی از اینها خارج از حریم تهران هستند اما آلایندگی دارند مثلاً نیروگاه شهید رجایی قزوین که 100 کیلومتر با ما فاصله دارد اما وقتی سوخت مازوت مصرف می‌کند به‌روی آلودگی هوا تأثیر می‌گذارد.

حناچی گفت: خودروهای عمومی نیز چون خارج از محدوده قانونی است به تهران چیزی داده نمی‌شود، خودروهای عمومی تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها هستند که این موضوع در دستور کار قرار دارد؛ این خودروها اکثراً گازسوز هستند اما گاز co تولید می‌کنند؛ موتورهای دوچرخ کاربراتوری و بنزینی نیز تا 10 درصد و حدود 16 درصد آلودگی را به خودشان اختصاص می‌دهند.

    امسال هوای تهران آلوده‌تر از پارسال 

در همین حال، محسن روشنی، مدیر واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران دلایل آلوده‌تر بودن هوای تهران در مهر امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل را تشریح کرد.

به گزارش فارس، روشنی درباره آلودگی هوای پایتخت اظهارداشت: دلیل اصلی آلودگی هوای پایتخت در ۸ روز اخیر، افزایش غلظت آلاینده ذرات معلق کوچک‌تر از ۲ و نیم میکرون است. وی افزود: هرچند اعداد ثبت شده شاخص بسیار بالایی به شمار نمی‌روند ولی نکته قابل تأمل، این است که استمرار این شرایط در ۸ روز متوالی، می‌تواند موجب نگرانی‌هایی برای سلامت شهروندان به ویژه افراد دارای بیماری‌های خاص، سالمندان و خانم‌های باردار شود. مدیر واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به اینکه در حال حاضر، علت عمده افزایش شاخص آلودگی هوای تهران، سکون نسبی هوا، عدم وزش باد موثر و تجمع آلاینده ذرات معلق است، اظهار کرد: حتی ۳ روز تعطیلات متوالی پنجشنبه، جمعه و شنبه نیز سبب کاهش آلودگی هوای پایتخت نشد‌. روشنی درباره سرعت وزش باد در تهران طی روزهای اخیر، توضیح داد: بنابر اطلاعات هواشناسی، میانگین سرعت باد در این مدت، کمتر از دو متر بر ثانیه بود که البته بیشینه سرعت باد در برخی ساعات محدود به ۴ متر بر ثانیه رسید. وی با بیان اینکه در روزهای مشابه سال قبل، وزش باد مناسب در برخی ساعات، از تجمع آلودگی جلوگیری می‌کرد، تصریح کرد: در بازه زمانی مشابه سال گذشته، سرعت باد حتی تا ۹ متر بر ثانیه نیز رسیده بود و همین مساله، سبب تخلیه آلودگی هوای تهران می‌شد. مدیر واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با تأکید بر اینکه شرایط خاص کرونا طی سال جاری سبب شده تا شهروندان، بیشتر از وسیله نقلیه شخصی استفاده کنند، خاطرنشان کرد: به همین دلیل، ضرورت انجام معاینه فنی، پرهیز از ترددهای غیرضروری و استفاده از دوچرخه در مسیرهای کوتاه، مورد تأکید مضاعف است.

     راهکارهای مقابله با آلودگی هوا 

در این حال، سیدمناف هاشمی، معاون شهردار تهران با اشاره به راهکارهای مقابله با آلودگی هوا در پایتخت، گفت: توسعه حمل و نقل عمومی ضرورت دارد و دولت از سال 89 کمکی در این راستا در تهران انجام نداده است. معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران در حاشیه مراسم افتتاح ورودی ایستگاه مترو نواب، اظهار کرد: ‌از سال 89 تاکنون حتی یک دستگاه اتوبوس برای کلان‌شهر تهران توسط دولت اختصاص داده نشده و حمایت‌های لازم برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی توسط دولت انجام نگرفته است و حتی قوانین مجلس و مصوبات بالادستی اجرا نشده یا مورد توجه نبوده است.

    نظارت شبانه روزی

 بر عملکرد کارخانه سیمان تهران

سعید محمودی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران نیز با اشاره آلایندگی کارخانه سیمان تهران گفت: محیط زیست به‌طور مستمر بر عملکرد این کارخانه نظارت خواهد داشت. به گزارش ایسنا، محمودی در حاشیه مراسم افتتاح و بهره‌برداری از سیستم فیلتراسیون خط ۶ کارخانه سیمان تهران که با حضور حسین توکلی کجانی، معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان ری برگزار شد، با اشاره به اینکه کارخانه سیمان تهران از واحدهای تولیدی قدیمی کشور است که در سال‌های گذشته مشکلاتی از بابت ایجاد آلودگی داشته است، اظهارکرد: در زمان جانمایی و ارزیابی این مکان برای احداث کارخانه جمعیت انسانی مانند امروز در اطرافش نبود و امروز تراکم جمعیت در اطراف این واحد بیشتر شده است و این موضوع وظیفه مسوولان این کارخانه را برای حفظ سلامت مردم این منطقه بیشتر می‌کند. وی با بیان اینکه حفظ سلامت ساکنان همجوار این واحد بزرگ تولیدی اولویت دارد و وظیفه ماست، اظهارکرد: انتظار داریم مسوولان این واحد تولیدی نهایت دقت را در کنترل آلودگی خطوط به کار گیرند و محیط زیست نیز به‌طور مستمر بر عملکرد این کارخانه نظارت خواهد داشت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به پایش آنلاین و شبانه روزی خطوط تولید این کارخانه در سال‌های گذشته گفت: وضعیت محیط زیستی این کارخانه از حدود یک سال گذشته بهتر شده است و با افتتاح سیستم فیلتراسیون خط ۶ این کارخانه، این خط فعال خواهد شد.

 

ارسال نظر