پایان بی‌نتیجه پروژه اصلاح ساختار شهرداری

۱۳۹۹/۰۷/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۲۱۹۷
پایان بی‌نتیجه پروژه اصلاح ساختار شهرداری

گروه راه و شهرسازی|

اگر چه شهرداری تهران در وقت اضافه، از پیشنهاد 10 ماه پیش خود برای اصلاح ساختار سازمانی عقب‌نشینی کرد و خواستار استرداد آن شد، اما اعضای شورای شهر با رد این درخواست استرداد، کلیات لایحه بازنگری و اصلاح ساختار سازمان شهرداری را بررسی کردند که با 11 رای مخالف و 8 رای موافق به تصویب نرسید. دیروز «لایحه بازنگری و اصلاح ساختار سازمانی شهرداری» نخستین دستور جلسه دویست و چهل و سومین جلسه شورای شهر بود. یک فوریت این لایحه در صد و هشتاد و هفتمین جلسه رسمی شورا در تاریخ 15 دی ماه سال 98 به تصویب رسیده بود. در ابتدای جلسه محسن هاشمی رییس شورای شهر اعلام کرد: شهردار درخواست استرداد لایحه مطرح شده را به شورا ارایه کرده اما از آنجایی که این درخواست دیر به شورا رسیده است، فرصت تشکیل جلسه برای بررسی نظر شهرداری وجود نداشت. حسن رسولی نائب رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران نیز در تذکری درباره درخواست شهرداری گفت: من عین ماده 24 آیین نامه داخلی را می‌خوانم. فقط با تصویب اکثریت مطلق اعضای حاضر در جلسه می‌توان موضوعی که در دستور کار قرار گرفته است را از دستور خارج کرد. او گفت: ثانیا اساسا ماهیت این لایحه، لایحه نیست که اختیارش دست آقای شهردار باشد. آقای مهندس هاشمی توضیح دادند، 13 آبان 98 با امضای 16 نفر از 21 نفر اعضای شورای شهر، شهرداری ملزم به ادغام و کاهش حوزه‌های مدیریتی این مجموعه از 9 سطح به 6 سطح، حذف پست قائم مقام، مشاور و جانشین در تمام شرکت‌های تابعه شد. این طرح 16 رای دارد. رسولی بیان کرد: با آقای شهردار قول و قرار گذاشتیم. شهردار زمانی که می‌خواست رای اعتماد بگیرد، گفت که با اصلاح ساختار موافق هستم. شهردار می‌ترسد وارد تصمیم بزرگی بشود. اساس این طرح مستند به قانون برنامه سوم است. اسناد بالادستی دارد. شهردار هم اگر تمایل به استرداد این لایحه داشته باشند، چنین حقی را دارا نیستند. نائب رییس کمیسیون برنامه و بودجه عنوان کرد: اعضای شورای اصلاح‌طلب جرات و جسارت تصمیم سخت را داشته باشد. این لایحه منافعش بر مضارش می‌چربد. زیبنده نیست کاری که سه سال زمان روی آن گذاشته شده است، مسکوت بماند. او گفت: 16 نفر از شما این لایحه را امضا کردید و همه اینهایی که تذکر می‌دهند این طرح را امضا کرده‌اند. استدعا می‌کنم وارد دستور جلسه شویم.

    توهین به شورا

پس از سخنان میرلوحی، محسن هاشمی اظهار کرد: از 97 بحث اصلاح ساختار مطرح است. طرح آن در شهرداری تنش ایجاد می‎کند. در حال حاضر یک رای استمدادی گرفتم. نظر من این است که اگر الان کلیات لایحه را مطرح کنیم تا تعیین تکلیف شود، بهتر است. اعضا می‌توانند به کلیات رای ندهند. به نظر من ارسال نامه استرداد به شورا، 20 دقیقه بعد از شروع جلسه توهین به این مجموعه است.

    6 ماموریت با 9 معاونت!

حسن رسولی نائب رییس کمیسیون برنامه و بودجه پس از ورود به اولین دستور جلسه به قرائت گزارش کمیسیون متبوعش پرداخت. به گفته او، شهرداری تهران در حال حاضر در مقایسه با شاخص‌های سازمانی بالنده در بدترین شرایط حیات سازمانی قرار دارد. رسولی اضافه کرد: موازی‌کاری ادارای در این مجموعه در حدی است که به عنوان مثال برای یک ماموریت واحد، طراحی و اجرای یک پروژه عمرانی و تاسیسات شهری به استثنای مترو آن هم در مقام کارفرما؛ معاونت فنی و عمرانی شهرداری، سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران، سازمان عمرانی مناطق، شرکت یادمان سازه و شرکت توسعه فضاهای فرهنگی به صورت همزمان در نمودار سازمانی جانمایی شده‌اند. نائب رییس کمیسیون برنامه و بودجه عنوان کرد: ظرف سه دهه گذشته، در شهرداری شاهد میل به توسعه تشکیلات و ایجاد پست‌های مدیریتی با اهداف عمدتا سیاسی بوده‌ایم. در سایر حوزه‌ها نیز این نابسامانی‌ها به وفور به چشم می‌خورد. او افزود: ماموریت‌های شهرداری حداکثر 6 مورد است اما 9 حوزه معاونتی در این مجموعه استقرار یافته است. ستاد شهرداری دارای 38 اداره کل است. طبق بررسی‌های کمیسیون برنامه و بودجه و مشاورین ذی‌صلاح همکار، اصلاح ساختار و تجدید نظر در نظام توزیع اختیارات و مسوولیت‌ها اگر اتفاق بیفتد، حداکثر با 15 اداره کل در این سطح با رفع تداخل‌ها و صرفه‌جویی در منابع مالی، جریان امور منطقی‌تر می‌شود. رسولی گفت: از 21 شرکت موجود در ساختار شهرداری، 9 مورد زائد و فاقد فلسفه وجودی است. از 20 سازمان سه مورد بلاوجه است. از 123 واحد سازمانی و مدیریتی، حداقل 33 واحد قابلیت حذف و ادغام در دیگر واحدها را دارند.

    فایده ریالی اصلاح ساختار چقدر است؟

او یادآور شد: 26 درصد سطوح سازمانی نه تنها زاید بلکه باعث کاهش اثربخشی و افزایش هزینه هستند. باعنایت به آشفتگی‌های اشاره شده که کما بیش دامن‌گیر سایر سازمان‌های اداری است، نیازمند اصلاح ساختارها هستیم.رسولی گفت: جمعیت 9 میلیونی تهران اجازه عدول از ضوابط را به ما داده‌اند؟ با اصلاح ساختار هزار میلیارد تومان در سال صرفه‌جویی می‌شود. رسولی تاکید کرد: استدعا می‌کنم همکاران محترم به کلیات گزارش رای مثبت بدهند. پس از خاتمه یافتن نظرات مخالفان و موافقان کلیات لایحه اصلاح ساختار شهرداری که توسط کمیسیون برنامه و بودجه تهیه شده بود، به رای گذاشته شد که در نهایت کلیات این لایحه با 11 رای مخالف و هشت موافق به تصویب نرسید.

 


ناهماهنگی  سران قوا یکی از علل شیوع کرونا

محسن هاشمی، رییس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه آمار فو‌تی‌های روزانه در تهران به 150 نفر رسیده است و به همین دلیل، تعطیلی کامل تهران به مدت دو هفته اقدام موثر در جلوگیری از روند شیوع ویروس کرونا است، گفت: افزایش آلودگی هوا ناشی از تردد خودروها، گرانی‌های اخیر و عدم هماهنگی سران قوا در اجرای سیاست‌های اثر گذار سبب شده تا سرعت شیوع ویروس کرونا افزایش پیدا کند. هاشمی در حاشیه پارلمان شهری پایتخت گفت: در حال حاضر اخبار مربوط به شیوع ویروس کرونا در صدر اخبار دنیا قرار دارد و در برخی از کشور‌ها صحبت از موج دوم است اما متاسفانه در کشور ما صحبت از موج سوم است. وی ادامه داد: متاسفانه این روزها آمار فوتی‌های روزانه ناشی از بیماری کووید 19 به 300 نفر رسیده و آمار مبتلایان روزانه نیز در مرز 5 هزار نفر قرار دارد. از این رو، به نظر می‌رسد باید اقدامات ویژه و موثر‌تری در راستای پیشگیری از شیوع هر چه بیشتر این ویروس انجام شود. این در شرایطی است که آمار فوتی‌ها در تهران در روز به 150 نفر رسیده و این آمار نگران کننده است. هاشمی افزود: آنچه به نظر می‌رسد در شرایط کنونی می‌تواند موثر واقع شود، تعطیلی کامل تهران و کلانشهر‌ها به مدت دو هفته است.  وی ادامه داد: این در شرایطی است که ما پدیده اینورژن را نیز در پیش داریم و تردد خودروها در شرایط آب و هوایی این روزها نیز بر آلودگی هوا افزوده و نیک می‌دانید که آلودگی هوا تاثیر شدیدی بر کاهش ایمنی بدن سالمندان و کودکان دارد و این یعنی شیوع بیشتر ویروس کرونا. رییس شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: از طرفی گرانی‌های اخیر نیز عاملی در جهت کاهش ایمنی بدن شهروندان شده است چرا که تغذیه مناسب یکی از راه‌های موثر تقویت ایمنی بدن است، اما گرانی‌های اخیر سبب شده شهروندان در این زمینه با مشکل مواجه شوند. هاشمی افزود: این عوامل منجر به بروز استرس روانی در میان مردم شده که خود به عنوان یک عامل مضر در تقویت ایمنی بدن مطرح است که می‌توان از این عوامل به عنوان تقویت کننده شیوع ویروس در این روزها یاد کرد. رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: از طرفی ما شاهد عدم هماهنگی در سطح سران سه قوه هستیم و متاسفانه دایم به هم متلک پرانی می‌کنند آن هم متلک پرانی‌های بی خود و بچه گانه که هیچ سودی ندارد، از این رو، حداقل کار این است که تهران را به مدت دو هفته تعطیل کنند. محسن هاشمی همچنین گفت: از گذشته شاهد بودید که ما در ایام افزایش آلودگی هوا طرح ترافیک را از درب منازل اجرا می‌کردیم تا خودروها بیرون نیایند در حالی که مدت‌ها است شاهد افزایش تردد خودرو‌ها هستیم، از این رو، اگر فعالیت‌ها تعطیل شوند به تبع آن شاهد کاهش تردد در حمل و نقل خواهیم بود و این امر سبب کاهش آلودگی هوا می‌شود.

 

ارسال نظر