افزایش ۵۳۳ درصدی قیمت مسکن در 7 سال

۱۳۹۹/۰۷/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۲۱۵۸

بررسی آمار رسمی وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی حاکی از آن است در بازه زمانی مرداد ۹۲ تا شهریور ۹۹ قیمت مسکن در تهران ۵۳۳.۵۴ درصد افزایش یافته است. به گزارش تسنیم، مطابق جدیدترین گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن، متوسط قیمت مسکن در مناطق 22گانه تهران در شهریور ماه 99 به 24 میلیون و 290 هزار تومان افزایش یافته است. بر اساس گزارش این بانک متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران 242.9 میلیون ریال بود که نسبت به مرداد 99 و شهریور سال گذشته به ترتیب معادل 5.1 و 91.7 درصد افزایش یافته است. در بین مناطق 22 گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده با 507.9 میلیون ریال مربوط به منطقه یک و کمترین آن نیز با 104.1 میلیون ریال به منطقه 18 تعلق داشته است. به گزارش تسنیم، وزارت راه و شهرسازی طی ماه‌های مرداد و شهریور 99 به دلیل آنچه کنترل قیمت مسکن اعلام شده، از انتشار تحولات قیمتی خودداری کرده است، . با این وجود بر اساس آمار منتشر شده این وزارتخانه در مردادماه سال 92 متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در مناطق 22گانه تهران 3 میلیون و 834 هزار تومان بوده است. به عبارت دیگر طی 7 سال منتهی به شهریور ماه امسال متوسط قیمت مسکن با رشد 533.54 درصدی به 24 میلیون و 290 هزار تومان رسیده است.

    مسکن فقط با تفکیک وزارت راه

به سامان می‌رسد

در همین حال، دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان با انتقاد از بی‌برنامگی دولت و وزارت راه و شهرسازی در بخش مسکن، گفت: بخش مسکن فقط با تفکیک وزارت راه و شهرسازی به سامان می‌رسد. فرشید پورحاجت در گفت‌وگو با تسنیم، اظهار کرد: مهم‌ترین دلیل افزایش مداوم قیمت مسکن، بی‌برنامگی دولت و وزارت راه و شهرسازی طی 10 سال اخیر به‌خصوص در 7 سال گذشته است. وی با تاکید بر اینکه رشد قیمت مسکن هیچ ارتباطی به بازار بورس ندارد، تصریح کرد: متاسفانه نه برنامه‌ای برای تولید مسکن و نه برنامه‌ای جهت احیاء و نوسازی بافت‌های فرسوده وجود ندارد. وی با بیان اینکه برنامه مشخصی هم برای مسکن روستایی نداریم، افزود: ‌تنها کاری که در رابطه با بخش مسکن انجام می‌شود، ‌گفت‌وگوهای متعدد در رسانه‌ها توسط مسوولان و اعلام این است که وضعیت مسکن بهبود می‌یابد! دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان تاکید کرد: واقعیت این است که بخش مسکن کشور حال و روز خوشی ندارد و سرمنشأ این نابسامانی به 10 سال قبل و ادغام وزارتخانه‌های راه و ترابری و مسکن و شهرسازی برمی‌گردد. پورحاجت گفت: حدود یک دهه قبل دچار یک اشتباه استراتژیک شدیم و آن تشکیل وزارت راه و شهرسازی بود که مشاور وزیر سابق راه و شهرسازی یکی از موافقان این ادغام بود.

وی اضافه کرد: بزرگ‌ترین مشکل صنعت ساختمان ایران بی مسوولیتی و بی برنامگی است. هم‌اکنون طیف بزرگی حدود 700 تا 800 هزار مهندس آموزش دیده مجرب در کشور داریم اما متاسفانه به دلیل همان بی برنامگی از این ظرفیت استفاده نکرده‌ایم.

وی با بیان اینکه طی 7 سال اخیر هیچ عزمی برای حل مشکل مسکن کشور وجود نداشته است، تصریح کرد: ‌در یک‌سال آخر دولت دهم نیز عزمی در این رابطه وجود نداشت. متاسفانه دیدگاه عدم دخالت دولت در بخش مسکن بلای جان این حوزه شده است. دولت باید در جهت تسهیل‌گری امور ساخت و ساز در این بخش ورود پیدا کند تا شاهد رونق تولید مسکن و به تبع آن کاهش قیمت تمام شده باشیم.

 

ارسال نظر