ایرانشهر

۱۳۹۹/۰۷/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۱۹۹۹

افزایش حریم شهرها  به استانداری‌ها واگذار شد

شورای عالی شهرسازی و معماری طی مصوبه‌ای، افزایش محدوده و حریم شهرها برای اجرای طرح اقدام ملی مسکن را به استانداری‌ها و کمیته فنی این شورای عالی واگذار کرد. به گزارش مهر، شورای عالی شهرسازی و معماری ایران اعلام کرد: با توجه به صورت جلسه ۵ شهریور کمیته فنی شماره یک این شورا، پیرو منویات مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای هیات وزیران و به منظور تسریع حداکثری در فرآیند تأمین اراضی مورد نیاز طرح اقدام ملی مسکن، لذا این شورای عالی در جلسه ۱۰ شهریور ۹۹‬ مقرر کرد:  

۱. کلیه مصوبات شوراهای برنامه‌ریزی و توسعه استان‌ها مربوط به الحاق یا تغییر کاربری اراضی متعلق به دولت، و نهادهای عمومی و نیروهای مسلح صرفاً جهت تأمین اراضی مرتبط با اقدام ملی، با تاکید بر رعایت «قانون منع فروش و واگذاری اراضی فاقد کاربری مسکونی برای امر مسکن به شرکت‌های تعاونی مسکن و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی» با اولویت و فوریت در کمیته فنی شورای عالی بررسی و تصمیم کمیته مذکور به عنوان مصوبه شورای عالی، توسط دبیر شورا به استانداران محترم ابلاغ گردد.

۲. استانداران کلیه استان‌ها مکلفند مراحل بررسی و تصویب اراضی مذکور را در حداقل زمان ممکن در مراجع تصویب استانی به انجام رسانده و مصوبه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان را جهت طی فرآیند قانونی با فوریت به دبیرخانه شورای عالی ارسال کنند.

۳. وزارت کشور، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و سازمان نظام مهندسی ساختمان مکلفند تمهیدات لازم جهت تسریع در فرآیند صدور پروانه طرح‌های مصوب را به شهرداران ذی ربط ابلاغ کنند.

ظرفیت خطوط ریلی  ۴۰  درصد افزایش یافت

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در این دولت ظرفیت خطوط ریلی 40 درصد افزایش یافت، گفت: تا پایان سال 1400 ظرفیت خطوط ریلی 60 درصد نسبت به گذشته افزایش می‌یابد. به گزارش فارس، محمد اسلامی در مراسم افتتاح نمایشگاه دایمی جهاد خودکفایی صنعت ریلی اظهار کرد: اقدام مهمی شکل گرفته است. همه صنعتگران و شرکت‌های ریلی از سال گذشته به استفاده از ظرفیت داخل سوق یافته‌اند و در همین روزها و ماه‌های کرونایی ما در راه‌آهن هر ماه مراسم الحاق به ناوگان داریم. اسلامی افزود: بیش از هزار و 200 دستگاه انواع واگن و لوکوموتیو ساخت داخل یا بازسازی شده وارد ناوگان شده است. وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تولید ریل ملی افزود: در سال 98 تولید ریل داخلی محقق شد و امروز دیالوگ بین شرکت راه‌آهن، شرکت ساخت و ذوب‌آهن فشار برای تحویل بیشتر ریل است.ما در پروژه‌های ریلی از ریل داخلی استفاده می‌کنیم. اسلامی ادامه داد: شرایط اقتصادی ما و این حرکت جهشی در جنگ اقتصادی نرخ ارز ما را بر این می‌دارد که مهم‌ترین تکلیفمان به چالش کشیدن اصل تقاضا برای ارز و استفاده از ظرفیت داخل باشد. اوبا بیان اینکه وعده اتصال 5 استان به شبکه ریلی محقق شد، گفت: به زودی هم 4 استان اردبیل، کردستان، چهار محال و بختیاری و بخشی از خراسان شمالی از اتصال به خط ریلی بهره‌مند می‌شوند.

افزایش سرعت رشد قیمت مسکن در جهان 

بانک جهانی اعلام کرد سرعت افزایش قیمت مسکن در جهان به بالاترین سطح یک دهه اخیر رسیده است. به گزارش ایسنا، بررسی بانک جهانی از وضعیت بازار مسکن در ۵۷ کشور جهان نشان می‌دهد که رشد قیمت‌ها به بالاترین سطح خود از زمان بحران مالی سال ۲۰۰۹ رسیده است که به عقیده این بانک بازتاب‌دهنده هراس سرمایه‌گذاران از شرایط کرونایی موجود و کاهش فعالیت‌های ساخت وساز واحدهای جدید است. در چین رشد قیمت زمین تقریبا ثابت بوده است اما رشد سریع‌تر قیمت مصالح ساختمانی باعث شده تا قیمت مسکن در این کشور طی یک دهه اخیر به‌طور متوسط ۲۵ درصد افزایش پیدا کند.  در نتیجه شیوع کرونا و اخلال در زنجیره تامین، ساخت واحدهای جدید مسکونی به حباب قیمتی در کشورهای اسکاندیناوی دامن زده که در این بین وضعیت مسکن در شهرهای اسلو نروژ و استکهلم سوئد بیش از سایر نقاط این منطقه بحرانی بوده است. این وضعیت روی بازار مسکن کشورهای استرالیا و کانادا نیز تاثیر منفی گذاشته است.  بر اساس این گزارش، بیشترین رشد قیمت‌ها در سال 2020 نسبت به سال قبل به ترتیب در کشورهای لوکزامبورگ (۱۳ درصد)؛ اسلواکی (۱۰درصد)؛ پرتغال (۹.۸ درصد)؛ استونی (۹.۷ درصد)؛ فیلیپین (۹.۲درصد)؛ یونان (۸.۱ درصد)؛ لتونی (۷.۴درصد) گزارش شده است و بیشترین کاهش قیمت‌ها در یک سال اخیر به ترتیب در کشورهای قطر (۹درصد)؛ صربستان (۸درصد)؛ اوکراین (7.6 درصد)؛ امارات (۷.۲ درصد)؛ هند (۳.۶ درصد)؛ پرو (3.3درصد) ثبت شده است.

یارانه تشویقی برای واردکنندگان کامیون با کارکرد 3 ساله

رییس سازمان راهداری گفت: افرادی که بتوانند ناوگان با سه سال کارکرد وارد کنند، ۹ درصد مبلغ را به صورت یارانه دریافت خواهند کرد. به گزارش مهر، عبدالهاشم حسن‌نیا معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس این سازمان با اشاره به بسته‌های تشویقی برای واردات خودروهای حمل و نقل با سه سال کارکرد به منظور نوسازی این ناوگان در کشور گفت: افرادی که بتوانند ناوگان با سه سال کارکرد وارد کنند، ۹ درصد مبلغ را به صورت یارانه دریافت خواهند کرد.

ارسال نظر