ایرانشهر

۱۳۹۹/۰۷/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۱۹۱۱

ایرلاین‌ها هر دقیقه ۳۰۰ هزار دلار ضرر می‌کنند

یاتا هشدار داد: صنعت هواپیمایی کرونازده جهان در نیمه دوم سال میلادی جاری ۷۷ میلیارد دلار دیگر ضرر خواهد کرد. به گزارش ایسنا، یاتا هشدار داد صنعت هواپیمایی جهان با نرخ ۳۰۰ هزار دلار در دقیقه معادل ۱۳ میلیارد دلار در ماه ضرر می‌کند و ممکن است بخش‌های زیادی از این صنعت تا چند ماه دیگر دچار ورشکستگی شود.  برایان پیرس، رییس اقتصاددان انجمن بین‌المللی حمل و نقل هوایی (یاتا) به خبرنگاران گفت: مساله اصلی اکنون کمک است به خصوص یارانه‌های دستمزد که از سوی دولت‌ها در حال حذف شدن هستند. وی خواستار تمدید برنامه‌های حمایتی دولت‌ها برای ایرلاینها شد. یاتا اعلام کرده که ایرلاین‌ها در سه ماهه دوم امسال که شیوع ویروس کرونا سفرهای جهانی را فلج کرده است، ۵۱ میلیارد دلار ضرر کردند. درخواست‌ها برای افزایش حمایت دولتی در حالی مطرح شده که ایرلاین‌های امریکایی با از دست دادن امیدشان به تصویب بسته کمک مالی جدید فدرال، مرخصی اجباری بیش از ۲۳ هزار نفر از کارکنانشان را آغاز کردند. یاتا نسبت به ورشکستگی بیشتر ایرلاین‌ها در زمستان نیمکره شمالی هشدار داده زیرا صرفه‌جویی‌ها و کاهش هزینه‌ها برای جبران سقوط درآمد شرکت‌های هواپیمایی کافی نیست.به گفته پیرس، یک شرکت هواپیمایی معمولی اکنون برای هشت و نیم ماه فعالیت پول دارد. بر اساس گزارش رویترز، ایرلاین‌های جهانی خواستار سیستم جهانی تست کووید ۱۹ پیش از پرواز به جای قرنطینه و محدودیت‌های سفر هستند که باعث فلج شدن سفرهای هوایی شده‌اند. یاتا انتظار دارد حتی در صورت عرضه واکسن کووید ۱۹، سطح ترافیک هوایی تا پایان سال ۲۰۲۱ راکد مانده و ضرردهی شرکت‌های هواپیمایی با نرخ پنج تا شش میلیارد دلار در ماه ادامه پیدا کند و تا سال ۲۰۲۲ این بخش به سودآوری برنگردد.

مذاکره درباره افتتاح راه‌آهن خواف - هرات

وزیران راه ایران و افغانستان در خصوص جزییات افتتاح و بهره‌برداری از راه‌آهن خواف-هرات گفت‌وگو کرد. به گزارش ایسنا، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی و محمد یما شمس، وزیر حمل‌ونقل افغانستان، در خصوص جزییات و ابعاد مختلف افتتاح و بهره‌برداری از خط‌ راه‌آهن خواف-هرات با یکدیگر گفت‌وگو کردند. دو طرف در این گفت‌وگو که از طریق ارتباط ویدئوکنفرانس انجام شد در خصوص شیوه بهره‌برداری، مسائل مالی، خدمات بیمه‌ای، آموزش نیروی انسانی، نقل و انتقال بار و مسافر، مسائل گمرکی، فنی و امنیتی، رایزنی و گفت‌وگو کردند. اسلامی، در بخشی از این گفت‌وگو بر ضرورت دقت در جزییات و ابعاد گفت‌وگوها و قرارداد بهره‌برداری خط ریلی خواف-هرات تاکید کرد و گفت: اهداف بلندی را برای این خط ریلی، می‌توان پایه‌گذاری کرد.  او افزود: ساخت و بهره‌برداری از این خط ریلی، همه کار نیست؛ بلکه نقطه آغاز و سنگ بنایی برای توسعه روابط استراتژیکی است که خیر و برکت آن به دو ملت دوست و همسایه خواهد رسید. راه‌آهـن خواف-هرات، به‌طول ۱۳۹ کیلومتر، به‌صورت یک‌خطه ساخته‌شده و خواف در استان خراسان رضوی را به هرات، دومین شهر پرجمعیت افغانستان متصل می‌کند.

بازار مسکن در فاز استراحت فصلی

عباس زینعلی، کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه از ابتدای مهر تا اواسط بهمن ماه بازه زمانی استراحت بازار مسکن است، گفت: بازار مسکن رشد کمتری را نسبت به بخش‌های رقیب داشته که نشان‌دهنده ماهیت منطقی بودن این حوزه است. زینعلی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: افزایش قیمت مسکن فاصله‌ای غیر قابل تحمل را بین قدرت خرید متقاضیان خانه اولی با قیمت‌ها ایجاد کرده است. از طرف دیگر ورود به بازه زمانی استراحت بازار مسکن یعنی فصل پاییز در کنار شیوع بیماری کرونا منجر به کاهش معاملات و کاهش سرعت رشد قیمت مسکن شد. وی افزود: انتظار داریم رکود نسبی بازار مسکن تا اواسط بهمن ماه ادامه پیدا کند و سپس شاهد خریدهای شب عید باشیم که به رشد معاملات و احتمالاً رشد نسبی قیمت می‌انجامد. البته تبدیل به احسن قوی‌ترین بخش بازار خواهد بود. زینعلی در مقایسه بازار مسکن با بازارهای موازی گفت: بازار مسکن طی دو سال گذشته نسبت به ارز، طلا و بورس رشد کمتری داشته اما این حوزه شرایط منطقی‌تری نسبت به بازارهای رقیب دارد. در بازار بورس یا طلا شاید رشد عجیبی را در یک دوره زمانی شاهد باشیم اما معمولاً بالا نمی‌مانند و به تدریج خود را با میزان رشد بازار مسکن تطبیق می‌دهند.

 

ارسال نظر