ایرانشهر

۱۳۹۹/۰۷/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۱۷۴۸

خیز مجلس برای تغییر حق‌الزحمه مشاوران املاک

نایب‌رییس کمیسیون عمران مجلس با بیان «حق‌الزحمه مشاوران املاک سوداگری را تقویت می‌کند»، گفت: اگر دولت تعرفه ثابت کمیسیون را تعیین نکند، ، ‌مجلس به این مساله ورود پیدا می‌کند. به گزارش تسنیم، کمال علیپور خنکداری با تاکید بر ضرورت نظارت و ساماندهی حوزه مشاوران املاک در کشور، اظهار کرد: املاکی‌ها یکی از مولفه‌های تأثیرگذار در بازار مسکن محسوب می‌شوند، از این رو عملکرد این بخش در ثبات یا بروز تلاطم در بازار موثر است. وی افزود: وضعیت کنونی مشاوران املاک تنها به سوداگری در بازار مسکن دامن می‌زند، بر اساس قانون، املاکی‌ها مبلغی را به عنوان واسط معامله به صورت درصدی از قیمت کل مسکن از خریدار و فروشنده دریافت می‌کنند، اما مشکل اینجاست که برخی از مشاوران املاک برای افزایش سود و حق کمیسیون خود، قیمت مسکن را بالا می‌برند. علیپور خنکداری گفت: در شرایط فعلی یک کارشناس رسمی دادگستری بالاترین مبلغی که برای بررسی و کارشناسی یک ساختمان 500 میلیارد تومانی دریافت می‌کند، حدود 30 میلیون تومان است، اما املاکی‌ها برای انعقاد قرارداد چنین ساختمانی بسیار بیشتر دریافت می‌کنند. عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: راهکارهای مختلفی برای اصلاح ساختار تعرفه‌ای مشاوران املاک وجود دارد که باید بهترین راه کار و مکانیزم انتخاب شود، البته حق کمیسیون املاک هفته گذشته اصلاح و کاهش یافت، اما تعیین حق کمیسیون ثابت برای انعقاد قرارداد مسکن بهترین راه کار برای مدیریت این حوزه است. خنکداری بیان کرد: هیات دولت می‌تواند به موضوع کاهش حق کمیسیون مشاوران املاک یا تعیین تعرفه ثابت برای املاکی‌ها ورود کرده و آیین نامه آن را اصلاح کند، البته اگر دولت اقدامی در این عرصه صورت ندهد، مجلس شورای اسلامی با تدوین طرحی نسبت به ساماندهی این بخش اقدام خواهد کرد.

تامین مسکن اقشار ویژه  کلید خورد

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن با اعلام اینکه اراضی سازمان ملی برای ساماندهی حاشیه نشینی در چابهار، زاهدان و بندرعباس تخصیص یافته است، گفت: بنا بر تصمیم ستاد ملی بازآفرینی شهری در استان خوزستان در حال برنامه‌ریزی هستیم تا اراضی موردنظر برای ساماندهی حاشیه‌نشینی‌های استان، شناسایی و به شرکت بازآفرینی شهری ایران، تخصیص یابد. به گزارش ایلنا، علی نبیان مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در مورد، مجموعه سیاست‌ها، راهبردها و برنامه‌های اجرایی آن سازمان را در تامین اراضی به منظور ساماندهی حاشیه‌نشینی، اعلام کرد. مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن با یادآوری این مطلب که علاوه بر شهر چابهار و زاهدان و تخصیص اراضی به آن مناطق، بخشی از اراضی به استان هرمزگان و شهر بندرعباس برای ساماندهی حاشیه‌نشینی در حال انجام است، گفت: بنا بر تصمیم ستاد ملی بازآفرینی شهری، ۴.۵ هکتار از اراضی در منطقه گل کنی بندرعباس برای ساماندهی حاشیه نشینی شناسایی شده و به زودی به شرکت بازآفرینی شهری تخصیص خواهد یافت. معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در استان خوزستان چندین شهر و در شهر اهواز در دو منطقه در حال برنامه‌ریزی هستیم تا اراضی موردنظر برای ساماندهی حاشیه‌نشینی‌های استان خوزستان شناسایی و به شرکت بازآفرینی شهری ایران، تخصیص یابد. نبیان در پاسخ به اینکه در خصوص تهران و سایر استان‌های کشور، تخصیص اراضی از سوی آن سازمان برای ساماندهی حاشیه‌نشینی‌ها به چه نحوی است؟، با تاکید بر اینکه در تهران در خصوص تامین زمین، محدودیت‌هایی وجود دارد، گفت: در خصوص تهران در سال‌های گذشته، مجموعه اقداماتی برای ساماندهی حاشیه‌نشینی انجام و اراضی به شرکت بازآفرینی شهری انجام شده بود که همان اقدامات در دستور کار است.

وی تصریح کرد: در خصوص نیاز به اراضی به منظور ساماندهی بافت‌های حاشیه نشین، ستاد استان و ستاد ملی بازآفرینی شهری طرح‌ها را مصوب می‌کنند و سازمان ملی زمین و مسکن بر اساس ماده ۶ قانون ساماندهی، مکلف به تامین اراضی است.

 

ارسال نظر