کارت قرمزشورا به شهردار پایتخت

۱۳۹۹/۰۷/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۱۵۳۲
کارت قرمزشورا به شهردار پایتخت

 محسن هاشمی: موافق استیضاح حناچی نیستم

گروه راه و شهرسازی|

همان قدر که دولت حسن روحانی زیر فشار تنگناهای مالی و غیر مالی ناشی از تحریم و کرونا، آماج تیغ مخالفان و منتقدان است، شهرداری پایتخت که از مشکلات مشابه رنج می‌برد، نیز به‌شدت از سوی اعضای شورای شهر تهران مورد انتقاد قرار گرفته است. با این تفاوت که برخی از اعضای شورای شهر، عملکرد مالی شهرداری در مقایسه با عملکرد دولت را یکی از نقاط قوت مدیریت شهری به شمار می‌آورند. در این حال، محمد سالاری، عضو شورای شهر دیروز در نشست علنی این شورا اظهار کرد: «چنانچه برنامه‌ریزی‌ها برای تحقق بودجه و عملیاتی شدن پروژه‌ها انجام نگیرد، تغییر شهردار پایتخت محتمل است.» این اظهارات تند اما موجب گمانه زنی‌های تازه درباره احتمال تغییر سرنوشت پیروز حناچی به عنوان شهردار تهران در سال پایانی خدمت در این سمت، از سوی برخی خبرنگاران و سایت‌های خبری شد و از همین رو، محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران در پایان نشست علنی دیروز مورد پرسش قرار گرفت که آیا منظور سالاری، استیضاح شهردار بوده است؟ هاشمی اما این مساله را رد کرد و گفت که موافق استیضاح حناچی نیست. 

    هاشمی: جو استیضاحی نبود

هاشمی با اشاره به گزارش وضعیت مالی ۵ ماهه نخست سال جاری توسط خزانه‌دار شورای شهر گفت: دو سه هفته پیش گزارش هزینه و درآمد تیرماه شهرداری ارایه شد و از این وضعیت به ویژه در بخش غیرنقد ناراضی بودیم. در مرداد ماه نیز این وضعیت تکرار شد و وضع بدتر از تیرماه بود. از این رو، اعضا تذکرات ویژه‌ای درمورد درآمدهای شهرداری دادند و اظهار نارضایتی کردند و خواستند مسوولان مربوطه توجه بیشتری داشته باشند و از من درخواست کردند دخالت کنم و جلسه‌ای با شهردار تهران داشته باشیم و قرار شد یکشنبه هفته آینده در جلسه هم اندیشی نظرات خود را به شهردار تهران اعلام کنیم.  او درپاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آقای سالاری در تذکر مربوط به درآمد طرح استیضاح شهردار را مطرح کردند، گفت: در مورد استیضاح شهردار اصلا صحبت نکردند، به نظرم جو استیضاحی نبود. موافق استیضاح نیستم و فکر نمی‌کنم منظور ایشان نیز استیضاح نبود.  او ادامه داد: ایشان گفتند شهرداری نباید فکر کند که چون سال آخر است دلش قرص باشد و تلاش نکند و دست روی دست بگذاریم. ما تذکرات و سوالاتمان را جدی می‌کنیم و فشار می‌آوریم که این کار تحقق یابد چرا که فرض بر این است با این حجم از نقدینگی موجود در کشور، شهرداری تهران می‌تواند نقدینگی را به سمت خود بکشد و توسعه شهر را در پیش بگیرد. 

    پیاده‌روهای تهران طلاست

هاشمی با اشاره به نگرانی اعضای شورای شهر در تحقق درآمدها گفت: اعضای شورای شهر تهران نگران هستند که چرا در شهرداری مدیریتی در جهت جذب نقدینگی سرگردان در کشور وجود ندارد و شهرداری باید طرح‌هایی را اجرا کند. پیاده‌روهای تهران همه از طلاست چرا که جمعیت بالایی دارد و حجم نقدینگی در اختیار مردم می‌تواند مسیری باشد و در جهت جذب نقدینگی محقق شود.  رییس شورای شهر تهران درباره موثر نبودن لایحه محرک اقتصادی گفت: آن لایحه محرک اقتصادی به دلیل رکود ناشی از کرونا بود و اثر خود را گذاشت. توقعی بیش از این نمی‌شود از آن لایحه داشت. البته ما مصوبات خوبی در زمینه خط آسمان، TOD و تراکم در کنار ایستگاه‌های مترو داشتیم که می‌تواند درآمدهای خوبی ایجاد کند اما متاسفانه شهرداری در این زمینه‌ها برای پرهیز از خروج از طرح تفصیلی خودداری و محافظه‌کاری می‌کند. یک زمانی از آنطرف بام افتاده بودیم و تراکم غیرقانونی داده می‌شد و اکنون نیز آنقدری بر قانون پافشاری داریم که همان‌هایی هم که می‌توانیم بدهیم را نمی‌دهیم و مردم سرگردان هستند. 

      اولتیماتوم به حناچی

محمدی سالاری، عضو شورای شهر تهران اما دیروز در شورای شهر درباره درآمد و هزینه‌های شهرداری اظهار کرد: مدیریت شهری علی‌رغم همه چالش‌ها و مشکلات کشور می‌تواند بیش از 30 هزار میلیارد تومان بودجه سال 99 را محقق کند، به شرط اینکه شورا با شهردار تهران عهد اخوت نبندد. همچنین شهردار تهران باید بداند که اگر به برنامه‌ها عمل نکند، ممکن است شورا هر لحظه نسبت به تغییر آن اقدام کند.  این عضو شورای شهر تهران گفت: باید جلسه‌ای با حناچی داشته باشیم و منابع اعتباری شهرداری با مجموعه تمهیداتی که می‌توان اجرا کرد بررسی شود. به نظر من منابع درآمدی شهرداری قابلیت تحقق دارد و نه تنها یک‌هزار پروژه محله‌ای، بلکه چندین برابر آن را می‌توان انجام داد.  وی تصریح کرد: این دیدگاهی که در شهرداری به وجود آمده که مدیران اعلام می‌کنند منابع درآمدی وجود ندارد و نمی‌توانیم کارها را انجام دهیم، باید اصلاح شود. شهردار تهران باید بداند که موضوع تحقق برنامه‌های اولویت‌محور، مطالبه جدی شورای شهر است و چنانچه به برنامه‌ریزی برای تحقق بودجه اقدام نکند، تغییر شهردار تهران محتمل است.

   4  راهکار برای 40  درصد عقب‌ماندگی

مجید فراهانی، رییس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران در دویست و سی و نهمین جلسه شورا، با اشاره به مشکلات مالی شهرداری تهران برای تحقق درآمدها، گفت: راهی به جز انجام چند کار در شهرداری برای جبران ۴۰ درصد عقب ماندگی بودجه نداریم. او افزود: تاکنون ۶۰ درصد بودجه محقق شده و ۴۰ درصد تحقق پیدا نکرده است. و قطعا پروژه‌های در حال تکمیل با همین روال به سرانجام نمی‌رسد. و با ادامه این روند تا انتهای سال، نمی‌توانیم پروژه جدیدی در شهر تهران به سرانجام برسانیم. فراهانی با ارایه پیشنهاداتی تصریح کرد: اولین اقدام، سیاست‌گذاری مبتنی بر تشویق و تسهیل در بخش شهرسازی است.اما نباید اصول ما زیر سوال برود. او با بیان راه‌حل دیگر برای خروج از بحران مالی شهرداری گفت: تامین منابع و مصارف 

غیر نقد شهرداری تهران از دیگر موارد است. مشکل اساسی در بخش غیر نقد است. بدین‌ترتیب می‌توان عنوان کرد که درآمد نقد، انحراف ندارد و مشکل اصلی بحث غیر نقد است. این متخصص حوزه مدیریت پروژه، با اشاره به راه‌حل سوم برای خروج از مشکلات فعلی مالی در شهرداری تهران، بیان کرد: بارها گفته‌ایم که در کنار گزارش مالی، جلب مشارکت بخش خصوصی و بررسی مشکلات این حوزه را باید در دستور کار قرار دهیم. حل مشکلات سرمایه‌گذاری باید بحث شود و حلقه مفقوده است.توجه به مدیریت و کاهش هزینه باید مورد توجه قرار گیرد. از خرداد ماه به دنبال دستورالعمل شهرداری برای کاهش هزینه‌ها هستیم.

   کاهش 25  درصدی درآمدهای شهرداری‌ 

ماجرای نگرانی‌های دیروز نشست علنی شورای شهر از گزارش خزانه‌دار درباره عملکرد مالی شهرداری در مرداد ماه شروع شد. زمانی که سیدحسن رسولی، خزانه‌دار شورای شهر تهران گفت: کسب درآمد در ۵ ماهه امسال، نسبت به مدت مشابه سال قبل، از ۸۵ درصد به ۶۰ درصد کاهش یافته است. کاهش ۲۵ درصدی به دلیل رکود پیش آمده در فضای کسب و کار و افزایش ۳۸ درصدی بودجه مصوب پنج دوازدهم سال جاری نسبت به سال گذشته است. رسولی اظهار کرد: در بخش عملکرد حساب درآمد، شهرداری تهران بر اساس بودجه مصوب موظف بوده، در برش عملکردی پنج ماهه خود نسبت به تامین منابع، در سقف ۱۲هزار و ۷۳۹ میلیارد تومان اقدام کند. طی این دوره پنج ماهه، مبلغ ۷هزار و ۶۶۱ میلیارد تومان معادل ۶۰ درصد درآمد کسب کرده است. وی ادامه داد: طی پنج ماهه مذکور، کسری عملکرد ۵هزار و ۷۷ میلیارد تومان، معادل ۴۰ درصد نسبت به بودجه مصوب مشاهده می‌شود. از کل درآمد پنج ماهه (7 هزار و ۶۶۱ میلیارد تومان) معادل ۲۹ درصد آن درآمد پایدار و ۷۱ درصد آن درآمد ناپایدار است.  خزانه‌دار شورای شهر تهران در بخش عملکرد هزینه‌ای، اعلام کرد: در این دوره، شهرداری اجازه داشته حداکثر تا سقف اعتبار مصوب به مبلغ ۱۱هزار و ۲۴۹ میلیاردتومان هزینه کنند. طی دوره مذکور مبلغ ۸ هزار و ۴۱۳ میلیارد تومان (۷۵ درصد) هزینه در دفاتر ثبت شده است. که از این مبلغ ۹۷ درصد آن به‌صورت پرداخت‌های نقدی است. و ۳ درصد آن غیرنقدی است. در دوره گذشته (چهار ماهه نخست سال ۱۳۹۹) 99.7درصد هزینه بصورت پرداخت‌های نقدی و 0.3 درصد آن غیرنقدی بوده است. رسولی درباره عملکرد حساب درآمد و هزینه مرداد ماه نیز گفت: شهرداری تهران بر اساس بودجه مصوب شورا موظف بوده است، در برش عملکردی مرداد ماه خود نسبت به تامین منابع در سقف ۲ هزار و ۵۴۷ میلیارد تومان اقدام کند. در این ماه مبلغ یک هزار و ۷۸۱ میلیارد تومان معادل ۸۰ درصد درآمد کسب شده است. از کل درآمد مردادماه معادل ۳۲درصد آن، درآمد پایدار و ۶۸ درصد آن درآمد ناپایدار است.   وی همچنین تصریح‌ کرد: شهرداری تهران در مرداد ماه تا سقف ۲ هزار و ۲۴۹ میلیارد تومان اجازه هزینه کرد داشته که با اعلام مبلغ ۲هزار و ۷۷۶ میلیارد تومان در مرداد ماه تقریباً معادل ۱۲۳ درصد مصارف خود را منظور و ثبت کرده است. که از این مبلغ ۹۲ درصد آن به‌صورت پرداخت‌های نقدی است و ۸ درصد آن غیرنقدی است. رسولی تصریح‌ کرد: با توجه به شرایط کرونایی و رکود پیش آمده در فضای کسب و کار، از تلاش‌های دو حوزه معاونت شهرسازی و معماری و معاونت مالی و اقتصاد شهری که در مرداد ماه موفق به کسب ۷۰ درصد درآمد مصوب شده‌اند، قدردانی می‌کنم. قطعاً این میزان تحقق بودجه عمدتاً نقد، در مقایسه با عملکرد دولت، یکی از نقاط قوت مدیریت شهری به شمار می‌رود.

    افت 6 درصدی درآمدهای پایدار

 خزانه‌دار شورای شهر تهران، همچنین اظهار کرد: از کل درآمد پنج ماهه، ۲۹ درصد آن درآمد پایدار و ۷۱ درصد آن درآمد ناپایدار است. در مدت مشابه سال گذشته، از کل درآمد وصولی، ۳۵ درصد آن از درآمد پایدار و ۶۵ درصد آن از درآمد ناپایدار حاصل شده است. کاهش 6 درصدی درآمد پایدار نسبت به مدت مشابه سال قبل، شاخص مهم و تامل‌برانگیزی است. از کل درآمد مردادماه، ۳۲ درصد آن درآمد پایدار و ۶۸ درصد آن درآمد ناپایدار است. وی گفت: در گزارش ارایه شده، هزینه‌های پنج ماهه ۹۷ درصد نقدی است. و از ۲۰ درصد بودجه غیرنقد، فقط ۳ درصد تحقق یافته است. لذا برطرف کردن موانع موجود و عملیاتی شدن کل ۲۰ درصد منابع غیرنقد را در هفت دوازدهم سال انتظار دارم.  ‌رسولی ادامه‌ داد: طبق ماده ۷۹ قانون شهرداری‌ها، شهردار موظف است منتهی به پانزدهم هر ماه حساب درآمد و هزینه ماه قبل شهرداری را به انجمن شهر تسلیم کند. لذا بدینوسیله درخواست دارم، در گزارشات آتی شهرداری در خصوص درآمد و هزینه شهرداری، وضعیت درآمد و هزینه سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه نیز ارایه شود.

 

ارسال نظر