پرواز کرونا با 3 تُن اکسید گوگرد در هوای پایتخت

۱۳۹۹/۰۷/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۱۴۸۵
پرواز کرونا با 3 تُن اکسید گوگرد در هوای پایتخت

گروه راه و شهرسازی|

آنگونه که رییس کمیته سلامت شورای شهر تهران اعلام کرده است، ‌طی 7 ماهه گذشته، ‌12 هزار شهروند تهرانی بر اثر کرونا فوت شده‌اند. این در حالی است که دیروز مجموع جان‌باختگان این بیماری در کشور به ۲۵ هزار و ۳۹۴ نفر رسید. به این ترتیب، حدود 50 درصد از فوت‌شدگان ناشی از کرونا تهرانی بوده‌اند. اگر چه به گفته معاون وزیر بهداشت، تهران به دلیل پایتخت بودن و تردد بیشتر از سایر شهرها و استان‌ها چهارراه تبادل کرونا در کشور است، اما بی‌گمان در معادله افزایش تصاعدی کرونا در پایتخت نباید از مساله آلودگی هوا به ویژه در آستانه فصل سرما و وارونگی هوا غافل شد، چه آنکه به گفته مدیر واحد مدل‌سازی و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در این شهر، روزانه 3 تن اکسید گوگرد در هوا منتشر می‌شود.

ناهید خداکرمی رییس کمیته سلامت شورای شهر تهران در گفت‌وگو با فارس، درباره وضعیت کرونا در پایتخت اظهار کرد: متأسفانه همزمان با آغاز موج سوم کرونا در تهران آمار فوتی‌ها ناشی از این بیماری همچنان رو به افزایش است. 

از زمان آغاز موج سوم کرونا تعداد فوتی‌ها در طول روز به 90 هم رسیده که البته هنوز وارد پیک موج سوم نشده‌ایم و احتمال افزایش فوتی‌ها بیشتر از موج اول و دوم وجود دارد.

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: همه ظرفیت بیمارستان‌های خصوصی و دولتی در حال حاضر به دلیل افزایش آمار مراجعات تکمیل شده و بسیاری از شهروندان از این بیمارستان به آن بیمارستان به دنبال تخت بستری برای برخی از اعضای خانواده خود به دلیل ابتلا به این بیماری هستند.

خداکرمی گفت: ‌درمان کرونا پیچیده است و در بخش خصوصی نیز هزینه بستری بسیار گران‌تر از بخش دولتی است بنابر این رعایت پروتکل‌های بهداشتی هر چه بیشتر باید مورد توجه شهروندان قرار گیرد.

وی با بیان اینکه متأسفانه بخشی از آمار متوفیان را جوانان به خود اختصاص داده‌اند، گفت: جوانان اکثراً سرپرست خانواده هستند و فوت آنها عواقب جبران‌ناپذیری را به لحاظ اجتماعی و اقتصادی برای خانواده‌ها به همراه دارد بنابر این رعایت فاصله اجتماعی و ماسک امر ضروری است که همچنان باید آن را مورد توجه قرار داد. خداکرمی اظهار کرد: در تهران تاکنون 12 هزار نفر به دلیل کرونا جان خود را از دست داده‌‌اند و این در حالی است که با درایت می‌توان جلوی مبتلایان و متوفیان را گرفت.

   انتشار روزانه 3   تن اکسید گوگرد در تهران 

در همین حال، مدیر واحد مدل‌سازی و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: هر روز بیش از 3 تُن اکسید گوگرد در اثر تردد خودروها در هوای پایتخت منتشر می‌شود.

به گزارش فارس، حسین شهبازی، درباره کیفیت هوای تهران اظهار کرد: سهم خودروهای سواری در میان سایر وسایل نقلیه در تولید اکسید گوگرد 82 درصد است و 18 درصد باقی‌مانده را سایر وسایل نقلیه موتوری از جمله وانت‌بارها، تاکسی‌ها، موتورسیکلت‌ها و خودروهای دیزلی تولید می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه دی‌اکسیدگوگرد علاوه بر این خود یک آلاینده سمی و خطرناک برای سلامت است، گفت: این آلاینده باعث شکل‌گیری ذرات معلق ثانویه در جو نیز می‌شود و سبب می‌شود در پاییز و زمستان که اوج آلودگی هوا به علت افزایش غلظت PM2.5 در پایتخت اتفاق می‌افتد، بر غلظت این آلاینده افزوده شود. مدیر واحد مدلسازی و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با تأکید بر اینکه دی‌اکسیدگوگرد، آلاینده‌ای است که رنگ ندارد اما بو دارد و غشای مخاطی سیستم تنفسی و ریه را درگیر می‌کند، اظهار کرد: کاهش مصرف سوخت از طریق به حداقل رساندن استفاده از وسایل نقلیه شخصی و جایگزینی وسایل نقلیه عمومی در شرایط عادی و همچنین انجام دوچرخه سواری و پیاده‌روی برای رسیدن به مقصد در مسیرهای کوتاه از راهکارهای کاهش آلاینده‌های هوای تهران از جمله اکسیدهای گوگرد است.

  رابطه کرونا و آلودگی هوا

به گفته دکتر سید محمد جزایری، رییس شبکه بیماری‌های ویروسی ایران، مقالات علمی معتبر دنیا نشان می‌دهند آلودگی هوا سبب آسان‌تر شدن انتقال ویروس کرونا و افزایش موارد بیماری و مرگ و میر ناشی از آن می‌شود.

دکتر جزایری پیش از این در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌های داخلی اظهار کرده بود: هنوز علل اصلی این ارتباط کاملا مشخص نشده ولی یکی از دلایل مهم، احتمالا کاهش پاسخ سیستم ایمنی افراد در نتیجه تماس مزمن با آلاینده‌های هوا است. در غیاب واکسن و داروی مناسب، تنها راه مقابله با ویروس تقویت سیستم ایمنی بدن است.به گفته او، در کشور ما به دلایل مختلف، میزان آلاینده‌های هوا در شهرهای بزرگ به خصوص تهران بالا است و معمولا از اواخر پاییز شاهد پدیده وارونگی دما هستیم که این موضوع احتمال شیوع بیماری‌های تنفسی را افزایش می‌دهد.رییس شبکه بیماری‌های ویروسی ایران تاکید کرده بود: در صورتی که برنامه‌های منظم برای رفع معضل آلودگی هوا اندیشیده نشود، به احتمال فراوان شاهد افزایش چشمگیر موارد کووید - ۱۹ خواهیم بود.وی با اشاره به تاثیر آلودگی هوا در افزایش بیماری کرونا در برخی از کشورهای دنیا گفته بود: مطالعات نسبتا فراوانی در کشورهای هند، امریکا، ایتالیا، پرو، انگلیس و آلمان انجام شده است که نشان می‌دهد در مجموع تماس‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت با منابع اصلی آلودگی هوا سبب افزایش بروز بیماری و مرگ و میر ناشی از کووید - ۱۹ می‌شود.

جزایری افزوده بود: محققان ایتالیایی در بررسی‌های خود دریافتند که کرونا در شمال ایتالیا که بخش اصلی صنعتی این کشور است، مرگ و میر بیشتری داشته و بر اساس این بررسی‌ها، آلودگی هوا در این منطقه بیشتر گزارش شده است.

به گزارش «تعادل» هفته گذشته، سید آرش حسینی میلانی، رییس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر درباره پیامدهای لغو طرح ترافیک در ایام شیوع کرونا اظهار کرد: در مقطعی که طرح ترافیک لغو شد، شاخصه آلودگی هوای تهران در مرکز شهر تهران بین ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش یافت. شهرداری در بحث حمل و نقل عمومی در مضیقه است و دولت عملا برای توسعه حمل و نقل عمومی شهر تهران تاکنون کمک لازم را نکرده و شهرداری هم بیش از ۱۷ هزار میلیارد تومان از دولت طلب دارد. او درباره میزان کمک درخواستی شهرداری از دفتر رهبری از محل صندوق توسعه ملی عنوان کرد: برای خرید هزار اتوبوس و ۲۱۰ واگن مترو، مبلغی حدود ۸ هزار میلیارد تومان درخواست شده است. فرنوش نوبخت، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو نیز هفته گذشته با اعلام اینکه تعداد مسافران روزانه مترو به 930 هزار نفر افزایش یافته است، اظهار کرد که به دلیل کاهش درآمدهای مترو و از سوی دیگر افزایش هزینه‌های تامین قطعات یدکی به دلیل نوسان نرخ ارز، مترو به‌شدت تحت فشار مالی قرار دارد.


 

ارسال نظر