ریسک‌های رشد ناموزون منطقه 22 تهران

۱۳۹۹/۰۶/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۰۸۵۹
ریسک‌های رشد ناموزون منطقه 22   تهران

گروه راه و شهرسازی|

منطقه 22 دیروز زیر ذره بین شورای شهر تهران قرار گرفت. منطقه‌ای که بارگذاری ساختمانی در آن بیش از بارگذاری تعیین شده در طرح تفصیلی است وجمعیت چند برابر جمعیت پیش‌بینی شده در این منطقه در آینده نیزدیک ساکن خواهد شد و با مشکلات مختلفی از جمله نبود مراکز آموزشی دولتی و بهداشتی و همچنین حمل و نقل عمومی و ارزان دست و پنجه نرم خواهد کرد.  به گزارش «تعادل» دیروز اصغر قدیمی رابط شورایاران منطقه ۲۲ در نشست علنی شورای شهر تهران حاضر شد و از معضلات و مشکلات این منطقه سخن گفت و در ادامه اعضای شورای شهر تهران درباره این مشکلات اظهارنظر کردند. به گفته قدیمی، نبود حمل و نقل عمومی، ابر چالش این منطقه از تهران است و از همین رو، درخواست کرد که امتداد خط 6 مترو به این منطقه از سوی شورای شهر پیگیری شود.  او با بیان اینکه نبود مدرسه دولتی و رشد قارچ‌گونه مدارس غیرانتفاعی در منطقه در حال رشد است به عمل نکردن شرکت‌های انبوه ساز به وظایف خود از نظر رفاهی و اجتماعی انتقاد کرد، گفت: با وجود اراضی بی‌دفاع شهری در سطح منطقه ضریب امنیت به دلیل کمبود کلانتری امنیت در سطح محله کم است. به گفته او، مهم‌ترین مشکلات منطقه 22 به این قرار است: ایجاد ترافیک در ایام تعطیلات در اطراف دریاچه شهدای خلیج فارس، کمبود سرانه‌های فرهنگی، آموزشی و ورزشی، قطع درختان پارک چیتگر، از بین رفتن فضای سبز در بوستان‌های منطقه، عدم آبرسانی به موقع بوستان جنگلی چیتگر که سرمایه ملی است، عدم برخورداری آب شرب منطقه از استانداردهای لازم، نبود درمانگاه، یک‌طرفه بودن زیرگذر اتوبان تهران – کرج، ترافیک ناشی از سه شنبه بازار، بوی بد فاضلاب بلوار کاشان، تاریکی بوستان مسافر، وجود سگ‌های ولگرد، وجود ساختمان‌های ناایمن منطقه و... 

    ارگ دولت و سازمان‌ها 

خدا کرمی، عضو شورای شهر در واکنش به گزارش رابط منطقه 22 گفت: منطقه ۲۲ را تبدیل به ارگ دولت و وزارت خانه‌ها کرده‌ایم این در حالی است که می‌توانستیم پروژه‌های ماندگار طبیعی و فرهنگی را آنجا ایجاد کنیم. خدا کرمی ادامه داد: یکی از مناطقی که وقتی وارد آن می‌شویم موجب آزرده خاطری ما می‌شود، منطقه ۲۲ است به خصوص که وقتی برج‌های نوساز وزارت خانه‌های بهداشت، نیرو و برج‌های سازمان‌ها در مناطق ۲، ۳ و تپه‌های عباس آباد را می‌بینیم، این افسوس بیشتر می‌شود و از خود می‌پرسیم که شعور آینده پژوهی و شهر‌سازی پایتخت چه زمانی از دست رفت که منطقه ۲۲ را تبدیل به ارگ دولت کردیم و این در حالی است که می‌توانستیم پروژه‌های ماندگار طبیعی و فرهنگی را آنجا ایجاد کنیم.

    یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان سفر 

شهربانو امانی، عضو شورای شهر نیز گفت: ضعف شبکه حمل و نقل عمومی در منطقه ۲۲ بیشترین فشار را به شبکه ارتباطی را در ساعات اوج تحمیل می‌کند. امانی با بیان اینکه ضعف شبکه حمل و نقل عمومی در منطقه بیشترین فشار را به شبکه ارتباطی در ساعات اوج تحمیل می‌کند، ابراز داشت: منطقه ۲۲ به دلیل عدم اختلاف کاربری یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان سفر در ساعات اوج صبح و بعدازظهر است. وی گفت: توزیع نامتوازن و پر تعداد مال‌های بزرگ نه‌تنها مشکل ساکنین منطقه حل نکرده که به‌شدت خودرومحوری را در منطقه تشدید کرده است. امانی با ابراز تأسف از اینکه منطقه ۲۲ می‌توانست نمونه شهرسازی مدرن و انسان محور باشد، اظهار کرد: به خاطر رویه بساز و بندازی و سواستفاده‌ها این منطقه با مشکلات جدی روبرو شده است. وی با اشاره به اینکه هیچ ارتباط بین کاربری زمین و حمل و نقل در منطقه ۲۲ وجود ندارد، گفت: در بازنگری طرح تفصیلی منطقه نیز با وجود تذکرات مکرر، نتیجه ملموسی حاصل نشد. این عضو شورای شهر با تاکید بر مصوبات متعدد شورای عالی شهرسازی و معماری برای اتخاذ رویکرد TOD در برنامه‌ریزی شهری، خاطرنشان کرد: متأسفانه شاهد رشد افقی شهر تهران در سمت غرب هستیم این نوع از توسعه هزینه‌های سنگینی در حوزه انتقال زیرساخت‌ها و توسعه حمل و نقل عمومی به مدیریت شهری تحمیل می‌کند.

      بی‌اثری دریاچه چیتگر در تصفیه هوا

مسجدجامعی، عضو شورای شهر نیز با اشاره به اینکه دریاچه شهدای خلیج فارس به حوض برج‌های اطراف تبدیل شده است،گفت: عملا دریاچه دیگر نقشی در تصفیه هوا ندارد. مسجدجامعی افزود: متأسفانه ساخت و سازها در این منطقه انجام می‌شود و بعد به ما می‌گویند که به آنها پایان کار بدهیم و این در حالی است که شهرداری بر روند ساخت و ساز نظارتی ندارد. وی افزود: ۲۵ درصد زمین‌های این منطقه در اختیار پادگان‌های نظامی بوده که در آن شهرک‌سازی انجام شده است. مسجد جامعی با اشاره به اینکه قرار بود باغ گیاه‌شناسی تا پای کوه برود اما زمین‌هایش تصرف شده است،گفت: قرار بود لویزان در شرق و چیتگر در غرب و دریاچه باعث تصفیه هوای پایتخت شوند، اما این طرح فراموش شده و دریاچه شهدای خلیج فارس به حوض برج‌های اطراف تبدیل شده است.

رییس اسبق شورای شهر تهران گفت: در دوران شهردار وقت ساخت یک برج که کاملاً دریاچه را محصور می‌کرد متوقف شد اما حال باز ساخت و ساز آن آغاز شده و عملاً دریاچه دیگر نقشی در تصفیه هوا ندارد. وی به هزینه‌های کلانی که برای پروژه آبشار در این منطقه شده است گفت: با وجود این هزینه‌ها اما گوشی تلفن همراه در این منطقه آنتن نمی‌دهد و دیگر خبری از پروژه آبشار نیست، زهرا نژاد بهرام، 

عضو هیات رییسه شورای اسلامی شهر تهران نیز از نهایی شدن طرح احداث تصفیه خانه«خرگوش دره» خبر داد و گفت: این طرح به رفع مشکل فاضلاب و بوی نامطبوع این منطقه کمک می‌کند. نژادبهرام اظهار کرد: یکی از معضلات این منطقه شهرک مروارید با ۲۵ بلوک ۲۵ طبقه است که فاقد سرانه‌های شهرسازی و شهری است. که قرار بوده در این زمین به شیوه 7۰ – 3۰ درصد ساخت و ساز انجام شود، اما متأسفانه شهرداری سهم ۷۰ درصدی خود را نیز به جای آنکه صرف سرانه کنند، فروخته است.  وی با اشاره به اینکه شهرک مروارید می‌تواند محل جذب ۵۶ هزار نفر باشد اما فاقد سرانه‌های شهری است و باید فکری به حال آن کرد. عضو هیات رییسه شورای شهر تهران گفت: خوشبختانه طرح توسعه دانشگاه علامه طباطبایی که با خرید زمین‌های دهکده المپیک در حال پیشروی بود متوقف شده است، این طرح توسعه نه پیشنهاد و نه طرح مصوب داشت که با کمک شهردار منطقه جلوی آن گرفته شد. وی از نهایی شدن طرح تصفیه خانه خرگوش دره خبر داد و گفت: این طرح به رفع مشکل فاضلاب و بوی نامطبوع این منطقه کمک می‌کند و امیدواریم بتوانیم مشکلات عمده این منطقه را حل و فصل کنیم.آرش حسینی میلانی، عضو هیات رییسه شورای اسلامی شهر تهران نیز اظهار کرد: منطقه ۲۲ می‌تواند از تبعات سیلابی رود دره کن تاثیرپذیر باشد و شهردار منطقه باید نسبت به وضعیت حریم و گسترش ساخت و سازها توجه داشته باشد. حسینی میلانی عضو هیات رییسه شورای اسلامی شهر تهران پس از استماع سخنان نماینده شورایاری منطقه ۲۲ با اشاره به اینکه این منطقه از مناطقی است که طرح کاپ به صورت پایلوت در آن اجرا می‌شود ،گفت: انتظار می‌رود این روند ادامه یابد. وی در مورد وضعیت تصفیه خانه خرگوش دره 

گفت: باید پیگیری شتاب بیشتری بگیرد و شاهد کلنگ زنی این تصفیه‌خانه در همین دوره مدیریت شهری باشیم. حسینی میلانی درباره تکمیل شبکه فاضلاب نیز گفت: ما هم در شواری شهر پیگیر هستیم و این مطالبه مهم اهالی این منطقه است و شورایاران پیگیرند. او درباره وضعیت رود دره کن که در مجاورت منطقه است نیز اظهار داشت: منطقه ۲۲ می‌تواند از تبعات سیلابی آن تاثیرپذیر باشد و از همین رو باید نسبت به وضعیت اطراف رودخانه آگاه بوده و شهردار منطقه ۲۲ درباره وضعیت حریم و گسترش ساخت و سازها و کاهش رسوب از بالا به پایین توجه داشته باشند.

    سند هزار و یک شهر به زودی قطعی می‌شود

 رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران گفت: مدیریت شهری در راستای باز پس‌گیری املاک و اراضی شهر، سند هزار و یک شهر را احیا کرد و به زودی سند آن قطعی می‌شود. او با اشاره به مسائل با ارزشی که در طرح تفصیلی ویژه منطقه ۲۲ آمده است، بیان کرد: جهت استفاده از ظرفیت‌های باقی مانده این منطقه در تأمین سرانه‌های خدماتی به عنوان اولین مشکل و چالش منطقه ۲۲، برای اولین‌بار در نظام تصمیم‌گیری مدیریت شهری، بانک زمین خدمات عمومی را در طرح تفصیلی منطقه ۲۲ تصویب کردیم، به این مفهوم که همه اراضی باز باقی مانده که در طرح تفصیلی برای تأمین سرانه‌ها در نظر گرفته شده باید به صورت لیست در بانک زمین خدمات عمومی تجمیع و برای تأمین سرانه‌های خدماتی به کار برده شوند و اگر در محله‌ای سرانه‌ها کافی بود از طریق تهاتر در محله با سرانه کمتر استفاده شود و از شهردار منطقه می‌خواهم این موضوع را مجدانه پیگیری کنند.سالاری با تشکر از احیای سند هزار و یک شهر ادامه داد: مدیریت شهری دوره پنجم در راستای باز پس‌گیری املاک و اراضی شهر، سند هزار و یک شهر را احیا کرد و به زودی سند آن قطعی می‌شود.

     مشکلاتی بیش از 3 منطقه تهران

فراهانی، عضو شورای شهر نیز گفت: به زودی باید شاهد سکونت بیش از دو برابر جمعیت فعلی در منطقه ۲۲ باشیم، در صورتی که هیچگونه زیر ساخت و سرانه‌ای برای آن در نظر گرفته نشده است. فراهانی پس از استماع گزارش دبیر شورایاری منطقه ۲۲ گفت: اگرچه نزدیک ۲۰۰ هزار نفر در منطقه ۲۲ ساکن هستند اما برج‌های ساخته شده زیادی وجود دارد که پتانسیل جمعیت‌پذیری است و هیچ‌گونه زیر ساخت و سرانه برای آن در نظر گرفته نشده است. باید اعتقاد پیدا کنیم مشکلات منطقه ۲۲ بیش از دو یا سه منطقه شهرداری است. وی افزود: ظرفیت‌پذیری منطقه با توجه به برج‌های ساخته شده بیش از ۵۰۰ هزار نفر خواهد بود و به زودی باید شاهد سکونت بیش از دو برابر جمعیت فعلی باشد در صورتی که در حال حاضر هم، سرانه‌های موجود را ندارد. فراهانی تصریح کرد: از حیث سرانه آموزشی مشکل داریم که بیش از ۵۰ هزار سفر آموزشی از منطقه ۲۲ به منطقه ۵ به صورت روزانه انجام می‌شود. رییس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر ادامه داد: بخشی از ترافیک منطقه به همین علت است. مساله آب منطقه به حالت بحرانی رسیده بود که با راه‌اندازی تصفیه خانه ششم با همت شورای پنجم این مشکل حل خواهد شد. وی افزود: هزار میلیارد تومان هزینه شد تا آب از سرچشمه‌های کرج و طالقان و… منتقل شود که پروژه ملی قابل افتخار است و مشکل جدی آنجا حل شد. به گفته فراهانی منطقه ۲۲ مساله برق داشته و سایر سرانه‌ها هم مشکل دارند. عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: از افتخارات دیگر، طرح تفصیلی منطقه ۲۲ بود که شورای پنجم به آن ورود پیدا کرد. همچنان هم حمایت خواهیم کرد.

 

ارسال نظر