اثر مستقیم سفرها بر افزایش شیوع کرونا

۱۳۹۹/۰۶/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۰۴۹۰
اثر مستقیم سفرها بر افزایش شیوع کرونا

براساس آمارهای رسمی موجود رابطه مستقیم و معناداری بین سفرهای بین‌شهری و بین‌استانی مردم با میزان شیوع ویروس کرونا در کشور وجود دارد و از همین رو، رییس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از مردم درخواست کرده است که در ایام تعطیلات پیش‌رو به مسافرت نروند.

بر اساس اطلاعات سازمان راهداری از تردد وسایل نقلیه مختلف در محورهای برون شهری، سرنوشت شیوع ویروس کرونا با میزان سفرهای مردم گره خورده و هر وقت مردم در خانه ماندن را فراموش کرده‌اند و برای چند روز به مسافرت رفته‌اند، به فاصله چند روز و چند هفته پس از آن آمارهای ابتلا به کرونا در کشور نیز رشد پیدا کرده است و جالب‌تر اینکه از نظر زمانی، بسیاری از پیک‌های تردد همین وسایل نقلیه مختلف با پیک‌های شیوع ویروس کرونا دقیقا مطابقت دارد.

بر همین اساس هم ستاد ملی مقابله با کرونا در اطلاعیه‌ای از مردم درخواست کرد تا در این ایام به مسافرت نروند و باعث ابتلای خود و دیگران به ویروس کرونا نشوند.

عبدالهاشم حسن‌نیا، رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در این باره به ایسنا گفت: سازمان راهداری و مرکز مدیریت راه‌های کشور آمارهای خود را به صورت روزانه، هفتگی و ماهانه از تردد انواع وسایل نقلیه مختلف در محورهای مواصلاتی اصلی و فرعی را استحصال و منتشر می‌کند و همواره در طول سالیان این آمارها برای تصمیم‌گیری در حوزه‌های مختلف مورد استفاده مسوولان قرار می‌گیرد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به پیش‌بینی‌های صورت گرفته که حاکی از تردد حدود دو میلیون دستگاه وسیله نقلیه مختلف در جاده‌های کشور طی تعطیلات چهار روزه پیش‌رو است، آیا تصمیمی برای ممنوعیت تردد و جلوگیری از سفرهای مردم اتخاذ شده است؟ گفت: ما تنها مسوول بررسی آمارها و ثبت و ضبط آنها هستیم و تصمیم‌گیری در این زمینه در حوزه وظایف دیگر مسوولان ذی‌صلاح است. رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ادامه داد: داده‌های اطلاعاتی و تردد شمارها، با افزایش شیوع ویروس کرونا رابطه مستقیمی دارد و مشخصا تاثیر بسزایی روی یکدیگر دارند و به همین دلیل که در همه آمارهای اخذ شده هر گاه تردد مردم از جاده‌های کشور افزایش می‌یابد، شیوع ویروس کرونا نیز بیشتر می‌شود، از مردم می‌خواهیم در تعطیلات پیش‌رو از انجام سفرهای غیرضرور خودداری کنند و با رعایت پروتکل‌های اعلام شده به بهبود آمار ابتلا  در کشور کمک کنند.

   استان‌های مسافرپذیر در فهرست قرمز 

در هفته‌ها و ماه‌های گذشته هر استانی که سفرها و مسافران بیشتری به خود دیده در فهرست هشدار و حتی قرمز ویروس کرونا قرار گرفته است و در این میان می‌توان به دو استان مازندران و گیلان اشاره کرد که در همین ایام به فهرست قرمزهای کرونا پیوستند. آمارهای تردد وسایل نقلیه مختلف و سفرهای جاده‌ای مردم در ماه‌های گذشته نشان می‌دهد که هر استانی بیشترین مسافران و خودروهای مهمان را به خود دیده است به تدریج در فهرست هشدار و نهایتا در وضعیت قرمز از نظر ابتلا به ویروس کرونا قرار گرفته است.

این اتفاق به ویژه از نیمه دوم خردادماه امسال که ترددها به بیش از دو میلیون خودرو در ایام تعطیل و بیشتر از آن رسید، نمود بیشتری پیدا کرد و در تیر ماه و مرداد ماه شاهد بودیم که تعداد استان‌های کشور که شیوع ویروس کرونا در آنها به وضعیت هشدار و قرمز رسید به تدریج به ۲۶ استان افزایش یافت و در این میان نام استان‌هایی که با بیشترین حجم انباشت خودرو به ویژه در ایام تعطیل مواجه بودند هم به چشم می‌خورد. 

استان مازندران در ۲۲ تیر ماه و استان گیلان در ۱۹ مرداد ماه وضعیت قرمز پیدا کردند و استان‌های خراسان رضوی، قم، قزوین، البرز، آذربایجان شرقی، فارس و... هم در هر دو فهرست قرمز و هشدار در این ماه‌ها مشاهده شدند. بر اساس برآوردهای صورت گرفته مرکز مدیریت راه‌ها در تعطیلات نیمه مرداد ماه حدود ۱.۹ میلیون تردد در جاده‌های کشور صورت گرفت که نسبت به میانگین ماهانه افزایش هفت درصدی داشت و در تعطیلات پیش‌رو نیز این برآوردهای عدد دو میلیونی را برای تردد وسایل نقلیه مختلف نشان می‌دهد و در این میان استان‌های مازندران با۸۰ هزار وسیله نقلیه، اصفهان با ۵۴ هزار وسیله نقلیه، خراسان رضوی با ۲۶ هزار وسیله نقلیه و آذربایجان شرقی با ۲۶ هزار وسیله نقلیه بیشترین انباشت خودرو را شاهد خواهند بود.

این آمارها دقیقا با رفت و آمد خودروها در ماه‌های گذشته به ویژه روزهای پیک سفر مطابقت می‌کند و اگر این اتفاق بیفتد، مشخص نیست باید منتظر چه میزان افزایش آمارهای ابتلا  به کووید ۱۹ در این استان‌ها باشیم و این سوال مطرح می‌شود که بازهم جاده‌های مواصلاتی کشور با ترافیک سنگین به ویژه در محورهای شمالی کشور مواجه شده و مسدود می‌شوند یا آنکه مردم در خانه‌های خود می‌مانند و با عمل به توصیه‌های بهداشتی صورت گرفته شاهد کاهش آمارهای ابتلا در کشور خواهیم بود.

با در نظر گرفتن این آمارها در کنار آمار تردد وسایل نقلیه مختلف در محورهای مواصلاتی و رابطه معنادار آن با گسترش شیوع ویروس کرونا در کشور، بهتر می‌توان دریافت که چرا مسوولان در روزهای گذشته تا این حد بر سفر نکردن مردم به ویژه به استان‌های شمالی تاکید می‌کنند. در همین راستا، مهدی سعادتی، رییس مجمع نمایندگان مازندران  چند روز پیش، خواستار ورود ستاد ملی مقابله با کرونا برای ممانعت از سفر حجمی مسافران به این استان در تعطیلات هفته پیش رو شد و سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این باره گفت: خواهشم از مردم این است که عادی‌انگاری نکنند، باروبندیل سفر نبندند و در ایام محرم به گونه‌ای عزاداری کنند که هم محرمی باشکوه داشته باشیم و هم هیچ عزادار امام حسین تب‌دار از مجلسی خارج نشود.


 

ارسال نظر