در شهر

۱۳۹۹/۰۶/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۰۴۴۷

جمع‌آوری روزانه ۵۲ تُن ضایعات الکترونیکی در تهران

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با اشاره به راه‌اندازی ۲۸ غرفه تحویل ضایعات الکترونیکی (الکتروکاپ) در پایتخت برای نخستین‌بار، گفت: سال گذشته روزانه ۳۷ تُن و در ۴ ماهه اول امسال روزانه ۵۲ تُن ضایعات الکترونیکی در تهران جمع‌آوری شده است. به گزارش تسنیم، صدرالدین علیپور با اعلام این خبر، به دلایل راه‌اندازی این غرف اشاره کرد و گفت: آمارهای موجود نشان می‌دهد که سال گذشته روزانه 37 تُن و در 4 ماهه اول امسال روزانه 52 تُن ضایعات الکترونیکی در تهران جمع‌آوری شده که تحت این شرایط، آمار سالانه این نوع پسماند عدد قابل توجهی است. وی با بیان اینکه پسماندهای الکترونیکی از جمله پسماندهایی هستند که دفن آنها با عواقب جبران‌ناپذیری برای محیط زیست همراه است، اضافه کرد: این زباله‌ها به دلیل داشتن فلزات سنگین مانند سرب موجب از بین بردن گیاهان، آلودگی منابع آب زیرزمینی و تهدید سلامت شهروندان می‌شوند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا با راه‌اندازی غرف الکتروکاپ، مدیریت این نوع زباله‌ها را بیش از پیش مورد توجه قرار دهیم و امکان فعالیت زباله گردها و عوامل غیرمجاز را در این زمینه محدود کنیم. مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با اشاره به شیوه فعالیت این غرف گفت: مانند غرفه‌های پسماند خشک، شهروندان با مراجعه به غرفه‌های الکتروکاپ، ضایعات الکترونیکی خود را تحویل می‌دهند و به اندازه ارزش ریالی هر کیلو، مبلغی را دریافت می‌کنند. علیپور با بیان اینکه هر وسیله الکترونیکی حتی باتری‌های تمام شده هم شامل این نوع ضایعات می‌شود، عنوان کرد: پیمانکار طرف قرارداد سازمان پسماند با جمع‌آوری این نوع از ضایعات و انتقال آنها به کارخانه‌ای ویژه، این نوع از زباله را بازیافت و دوباره وارد چرخه می‌کند. تمامی این اقدامات هم به دنبال اجرای طرح کاپ و برای جلوگیری از فعالیت عوامل غیرمجاز تفکیک پسماند و جلوگیری از دفن این نوع زباله انجام می‌شود. وی در پایان از جانمایی 28 غرفه الکتروکاپ و آغاز فعالیت آنها در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: این غرف در تمامی مناطق 22 گانه و در معابر پرتردد مانند خیابان نیاوران، پاسداران، هروی، آیت‌الله کاشانی، بلوار فردوس، سی تیر، پیروزی، افسریه، جوادیه، اتوبان شهید محلاتی، خانی آباد، دولت آباد و ... افتتاح خواهد شد.

راه‌اندازی ۷ روز بازار برای ساماندهی دستفروشان

رییس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران پیشنهاد داد که در هفت نقطه منطقه ۱۸ هفت بازار سیار برای ساماندهی دستفروشان احداث شود. به‌گزارش ایسنا، ناهید خداکرمی نیز پس از استماع گزارش شورایاری منطقه ۱۸ با بیان اینکه این منطقه به دلیل داشتن محله شادآباد می‌تواند به کانون تجاری تبدیل شود، گفت: می‌توان از پتانسیل این محله و کسبه آن برای پیشرفت منطقه کمک گرفت و پیشنهاد می‌شود شهرداری منطقه، یک جلسه ویژه با کسبه و با حضور شهردار تهران برگزار کنند و یک کارگروه توسعه منطقه با کمک کسبه شادآباد ایجاد شود. وی همچنین با اشاره به تعداد زیاد دستفروشان در این منطقه گفت: پیشنهاد می‌شود از آن جایی که در این منطقه زمین‌های باز زیاد است هر هفت روز هفته هفت بازار سیار در مناطق مختلف ترتیب داده شود تا نسبت به ساماندهی دستفروشان اقدام شود.

لزوم توجه به فضای سبز  در 75 محله شهر تهران

رییس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران به لزوم توجه به رفع مشکلات فضای سبز و بوستان‌های محلی در 75 محله شهر تهران تاکید کرد. مجید فراهانی، رییس کمیته بودجه و نظارت مالی شورا، در جریان دویست و سی و سومین جلسه علنی شورا، گفت: زندگی در محله‌ای برخوردار از امکانات و زیرساخت‌های شهری حق یکایک شهروندان معزز تهرانی است . متاسفانه این حق طبیعی در نتیجه توسعه نامتوازن و ناعادلانه شهر، سبب شده است تا شهروندان برخی محلات از کم‌ترین امکانات و زیرساخت‌های شهری برخوردار باشند. و آرزویشان ایجاد بوستان یا فضای سبز محلی برای گذران اوقات فراغت کودکان و نوجوانان و حضور ساکنین محله باشد. او افزود: بر اساس سند تحویل و تحول شورایاری محلات که توسط شورایاران عزیز تهیه و تکمیل شده است، در 75 محله از محلات سطح شهر تهران، ما شاهد مشکلات مربوط به ایجاد بوستان و پارک محلی، توسعه و تجهیز بوستان‌های محلی موجود، نگهداشت تاسیسات و آبیاری درختان و فضای سبز بوستان‌ها هستیم. فراهانی تصریح کرد: دامنه محلات درگیر این مشکل از «محله اوین» تا «محله کوهک» را در برمی‌گیرد، که برای حل این مشکلات و پاسخ به نیاز و مطالبه شهروندان، باید با استفاده از ظرفیت پروژه‌های توسعه محلی و اعتبارات پیش‌بینی شده، در تبصره 35 بودجه سال 1399 و اعتبارات نگهداشت، پیش بینی شده در ماموریت خدمات شهری و محیط زیست اقدامات لازم معمول شود. عضو شورای شهر تهران گفت: با توجه به اهمیت موضوع و لزوم حل مشکل مردم، به‌ عنوان نماینده مردم شریف تهران در اجرای بند 3 ماده 80 قانون شوراهای اسلامی کشور، درباره لزوم «توجه به رفع مشکلات فضای سبز و بوستان‌های محلی در 75 محله شهر تهران» بر اساس لیست پیوست، که توسط شورایاران محترم شناسایی شده است، به شهرداری تهران تذکر می‌دهم. فراهانی در پایان تاکید کرد: امیدوارم با اقدام به موقع شهرداری تهران، شاهد پاسخ به مطالبه شهروندان معزز تهرانی، در دسترسی عادلانه به بوستان‌ها و فضای سبز محلی باشیم .و ساکنان همه محلات تهران حداقل از یک بوستان محلی زیبا و ایمن برخوردار شوند.

 

ارسال نظر