2 سوال کانادا از مسوولان هواپیمایی ایران

۱۳۹۹/۰۶/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۰۴۱۱
2  سوال کانادا از مسوولان هواپیمایی ایران

گروه راه و شهرسازی| 

در پی اعلام نتایج بازخوانی جعبه سیاه پرواز اوکراینی، وزیر امور خارجه و همچنین وزیر حمل و نقل کانادا بیانیه‌ای مشترک درباره بازخوانی اطلاعات جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی منتشر کردند و گفتند اطلاعات منتشر شده از سوی ایران تازه نبوده است و انتظار می‌رود ایران به دو سوال درباره چرایی شلیک موشک و چرایی بازبودن آسمان کشور پاسخ دهد.

به گزارش فارس به نقل از پایگاه رسمی اینترنتی دولتی کانادا، مارک گارنئو، وزیر حمل و نقل و فرانسیس فیلیپ شامپین، وزیر امور خارجه کانادا، در پی ارایه اطلاعات جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی که در دی ماه سال گذشته در ایران سقوط کرد به صورت مشترک بیانیه‌ای را منتشر کردند. در این بیانیه آمده است، کانادا به‌شدت از کشته شدن کسانی که در حادثه 8 ژانویه سال جاری (18 دی 1398) و در پی هدف قرار گرفتن هواپیمای خطوط هوایی اوکراین PS752 در نزدیکی تهران کشته شدند تحت تاثیر قرار گرفت. این وزرای کانادایی اعلام کردند که از مجموع 176 نفری که در این حادثه جان خود را از دست دادند 55 نفر تبعه کانادا بوده و دیگر کشته‌شدگان نیز رابطه نزدیکی با کانادا داشتند.

ادامه این بیانیه می‌افزاید: دولت کانادا یک کپی از گزارش اطلاعات به دست آمده از خواندن جعبه سیاه این هواپیما را از سازمان هواپیمایی کشوری ایران دریافت کرده است. وزیر خارجه و حمل و نقل کانادا در بیانیه خود آورده‌اند که این گزارش اولیه تنها اطلاعات محدود و گزینش شده‌ای را در قبال این حادثه تاسف بار ارایه کرده و در این گزارش تنها اطلاعات مربوط به پس از اصابت نخستین موشک پدافندی ارایه شده است و هیچ اطلاعاتی درباره اصابت دوم وجود ندارد و اطلاعاتی را ارایه داده که ما پیش از این می‌دانستیم.

وزرای کانادایی می‌گویند: ما انتظار داریم که جمهوری اسلامی ایران به این سوال که چرا به‌طور کلی موشک‌ها شلیک شده و چرا آسمان این کشور باز بوده است، پاسخ دهد.

اینها سوالاتی است که کانادا و مردم کانادا و به خصوص خانواده قربانیان این حادثه به دنبال پاسخ آنها هستند.

در پایان بیانیه مشترک وزرای کانادایی آمده است: کانادا به درخواست از ایران برای انجام تحقیقات شفاف و کامل ادامه خواهد داد و انتظار داریم این کشور به تعهدات خود عمل کرده و استانداردهای پیوست 13 ایکائو را اجرا کند.

    ضبط اطلاعات 

تا ۱۹ ثانیه پس از برخورد موشک اول 

به گزارش «تعادل»، روز یکشنبه هفته جاری، تورج دهقان زنگنه، مدیرعامل سازمان هواپیمایی کشور نتیجه بازخوانی اطلاعات جعبه‌های سیاه (FDRو CVR) هواپیمای ۷۵۲ شرکت هواپیمایی اوکراین اینترنشنال را اعلام کرد. به گفته او، مکالمات خلبانان و کروی پروازی تا ۱۹ ثانیه پس از انفجار ناشی از اصابت موشک اول ضبط شده و پس از آن FDR و CVR از کار افتاده است.

او اظهار کرد: بازخوانی جعبه‌های سیاه بوئینگ ۷۳۷ اوکراینی برابر با مقررات بین‌المللی و تحت نظارت و مسوولیت سازمان هواپیمایی کشوری ایران انجام شده است و هنگام بازخوانی، نمایندگان کشور امریکا به عنوان طراح سازنده هواپیما، اوکراین ثبت کننده و بهره‌بردار، فرانسه ارایه‌دهنده خدمات و مشاور فنی، نمایندگان کشور کانادا، انگلستان و سوئد که اتباع‌شان در این پرواز بودند و نماینده سازمان بین‌المللی هواپیمایی کشوری ایکائو در این فرآیند حضور داشتند.

به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: داده‌های هر دو جعبه سیاه هواپیما بدون مشکل فنی بازخوانی شد و تا ساعت ۶ و ۱۴ دقیقه و ۵۶ ثانیه همه متغیرهای پروازی عادی و هواپیما در شرایط نرمال بوده و CVR هواپیما تا ۱۹ ثانیه پس از انفجار موشک اپل را ضبط کرده است.

رییس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه اقدامات و مشارکت صورت گرفته در بازخوانی براساس استانداردهای انکس۱۳ ایکائو بوده است، گفت: ‌در کابین پرواز سه نفر کرو و یک نفر معلم بودند که هر سه متوجه شرایط غیرعادی و تا آخرین لحظات مشغول کنترل و هدایت هواپیما بوده و معلم خلبان بعضی از راهنمایی‌ها را انجام می‌دهد از جمله اینکه به خلبان اعلام می‌کند هر دو موتور هواپیما فعال است.

دهقانی زنگنه ادامه داد: با توجه به اینکه صدای کابین پس از ۱۹ ثانیه بعد از انفجار قطع می‌شود و موشک دوم ۲۵ ثانیه پس از آن شلیک و به مجاورت هواپیما رسیده تحلیلی در مورد عملکرد و آثار موشک دوم از جعبه‌های سیاه هواپیما به دست نمی‌آید، چرا که قطعات ناشی از موشک اول و اصابت آن به هواپیما باعث قطع جعبه‌های FDR و CVR در ۱۹ ثانیه پس از آن شده است.

وی با بیان اینکه سازمان هواپیمایی کشوری ایران از دفتر تحقیقات و تحلیل ایمنی هواپیمایی کشوری فرانسه برای همکاری‌های بازخوانی تشکر کرده است، اظهار کرد: اطلاعات استخراج شده در اختیار نمایندگان کشورهای ذی‌ربط قرار گرفته تا تحلیل‌های امینی و فنی خود را در چارچوب استانداردهای ایکائو به سازمان هواپیمایی کشوری ایران ارایه کنند. رییس سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد: این اقدامات با هدف ایمنی و جلوگیری از رخدادهای مشابه صورت می‌گیرد و هر نوع استفاده سیاسی از این فرآیندها ضمن اینکه در تعارض با اهداف مورد تاکید ایکائو قرار دارد روند رسیدگی بسانحه را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد. همچنین از همه ذی‌نفعان درخواست می‌کنیم که از هر نوع تحلیل یا استفاده از این اطلاعات که در راستای ایمنی نباشد خودداری کنند.

دهقانی زنگنه اظهار کرد: از همه کشورهایی که پیش از این حادثه از آسمان ایران عبور می‌کردند و هم‌اکنون از این فضا استفاده نمی‌کنند یا به همه کشورهایی که در حال حاضر از آسمان ایران استفاده می‌کنند اطمینان می‌دهیم که پرواز بر فراز آسمان ایران ایمن خواهد بود و هیچ مشکلی در این زمینه وجود نخواهد داشت.

به گزارش «تعادل»، پرواز شماره ۷۵۲ هواپیمایی بین‌المللی اوکراین یک پرواز مسافربری متعلق به هواپیمایی بین‌المللی اوکراین از مبدا تهران به مقصد کی‌یف بود که در ۱۸ دی ۱۳۹۸ ساعت 6 و 19 صبح، اندکی پس از برخاستن از فرودگاه بین‌المللی امام خمینی هدف دو موشک پدافند هوایی قرار گرفت و کمی بعد در نزدیکی شاهدشهر استان تهران سقوط کرد. در ابتدا گمان می‌رفت، هواپیمای یاد شده به علت نقص فنی سقوط کرده است اما در تاریخ ۲۱ دی ۱۳۹۸، شلیک موشک به پرواز ۷۵۲ توسط ستاد کل نیروهای مسلح ایران تایید شد. دلیل شلیک موشک به این هواپیمای مسافربری، در اطلاعیه ستاد کل نیروهای مسلح، «خطای انسانی غیرعمد در تشخیص شیء پرنده» اعلام شده است. این پرواز توسط هواپیمایی بین‌المللی اوکراین، که حامل پرچم و بزرگ‌ترین خط هوایی این کشور بود، برای سفر از مبدا فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی تهران به مقصد فرودگاه بین‌المللی بوریسپیل، کی‌یف، پایتخت اوکراین برنامه‌ریزی شده بود. 

پرواز ۷۵۲ قرار بود ساعت ۰۵: ۱۵ به وقت محلی تهران به پرواز درآید، اما با تاخیر مواجه شد. کمتر از ۱ ساعت بعد، این هواپیما از ایستگاه ۱۱۶ خارج شد و در ساعت 6 و 12 دقیقه به وقت تهران از باند ۲۹ آر از زمین بلند شد. پیش‌بینی می‌شد که این پرواز ساعت ۸ به وقت محلی به مقصد خود برسد.

 

ارسال نظر