هاشمی ماند؛ آروین رفت، میلانی آمد

۱۳۹۹/۰۶/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۰۳۵۷
هاشمی ماند؛ آروین رفت، میلانی آمد

گروه راه و شهرسازی|

نشست دیروز شورای شهر تهران دو دستور جلسه داشت. اولی انتخاب اعضای هیات رییسه برای سال چهارم بود و دومی گزارش کمیسیون‌های تخصصی درباره عملکرد سه ساله خود. در جریان برگزاری انتخابات هیات رییسه پارلمان شهری پایتخت، محسن هاشمی، تنها کاندیدای ریاست شورای شهر تهران با 18 رای از مجموع 20 عضو حاضر در جلسه، در چهارمین و آخرین سال فعالیت شورای پنجم تهران، بار دیگر به عنوان رییس این شورا انتخاب شد. در ادامه ابراهیم امینی با ۱۶ رأی از مجموع ۲۰ رأی به عنوان نایب‌رییس انتخاب شد. در جریان، انتخاب منشی‌های هیات رییسه هاشمی از آروین خواست بار دیگر برای منشی هیات رییسه کاندید شود. خداکرمی نیز گفت: خانم آروین پدیده شورای پنجم است و می‌تواند اینجا بماند. نظم و انضباط آروین و پیگیری بحث شفافیت موضوعی نیست که بتواند از آن گذشت. آروین با اشاره به اینکه اعضای شورای شهر درباره انصراف وی از این جایگاه در هفته گذشته گلایه کرده بودند گفت: دوست دارم که به عنوان یکی از جوان‌ترین‌های شورا در این جایگاه حضورداشته باشم، اما توان من در حد این حسن نظر شما نیست. وی افزود: در شورا آنقدر منسجم و برای رویکرد ناظر بر شفافیت اجماع وجود دارد که کار راحت بود و هر کدام از دوستان می‌توانند ظرفیت‌های جدیدی را ایجاد کنند. تنها دلیل من این است که توانم یاری نمی‌کند. در نهایت از میان سه کاندیدای این کرسی در شورای شهر که آرش حسینی میلانی، الهام فخاری و زهرا نژاد بهرام رقابت می‌کردند در نهایت از مجموع ۲۰ رأی مأخوذه اعضا، نژاد بهرام با ۱۳ و میلانی با ۱۲ رأی به عنوان اعضای هیات رییسه انتخاب شدند. هاشمی با اشاره به اینکه همه اعضا برای رسیدن به این جایگاه شایستگی داشتند، گفت: حق شناس به دلیل وحدت شورا از این انتخابات انصراف داد. البته حق‌شناس دیروز اعلام کرد که به دلیل دریافت پیامک از سوی یکی از بزرگان اصلاح‌طلب، از کاندیداتوری برای ریاست شورای شهر تهران انصراف می‌دهد.

   یک تغییر در هیات رییسه

هاشمی پس از پایان جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران با حضور در جمع خبرنگاران گفت: سال سوم شورای شهر به اتمام رسید و لازم بود در آستانه شروع سال پایانی شورای پنجم بنده به عنوان رییس و همه روسای کمیسیون‌ها گزارش عملکرد بدهیم. وی با بیان اینکه انتخابات هیات رییسه نیز برای سال چهارم انجام شد که تنها با یک تغییر مابقی ابقاء شدند، تصریح کرد: در پی انصراف بهاره آروین از سمت منشی دوم شورا، آرش میلانی انتخاب شد.

هاشمی با اشاره به ابتلای علیخانی رییس کمیسیون حمل و نقل به بیماری کرونا گفت: این عضو به دلیل ابتلا به کرونا نتوانست در جلسه هیات رییسه شرکت کند که رأی وی را بعدا بروید از خودش بپرسید.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه حق شناس اعلام کرده است که برای ریاست شورا کاندیدا بوده اما قبل از آغاز جلسه پیامی از سوی یکی از بزرگان اصلاحات دریافت کرده که در انتخابات شرکت نکن گفت: من اطلاعی از این موضوع ندارم اما می‌دانم که قطعا حق‌شناس لیاقت آن را داشت که به عنوان رییس شورا در انتخابات شرکت کنند. اما فکر می‌کنم ایشان به دلیل حفظ وحدت، خودشان تصمیم گرفتند که در انتخابات شرکت نکنند. اما باز هم از وی جزییات دقیق را بپرسید. هاشمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا از بیرون شورا برای اعضاء تصمیم‌گیری می‌شود، اظهار کرد: البته این‌گونه کارها مشورت است نه توصیه و معمولا افراد با دیگران مشورت می‌کنند و حتی استخاره هم انجام می‌شود و در مکتب ما مشورت و استخاره وجود دارد که نمی‌شود اسم آن را توصیه و دخالت گذاشت.

رییس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در سال آخر شورای شهر باید همه فعالیت‌ها و تلاش‌هایمان به نتیجه برسد که بر همین اساس همه تلاششان را دوچندان می‌کنند، گفت: ما برنامه سوم را تصویب کردیم و یک برنامه تحقق پذیر نیز تدوین کردیم و حالا همه تلاش می‌کنند در یک سال باقی مانده این برنامه تحقق‌پذیر، محقق شود.

   قیافه مشکوک

تابلوی  میدان جمهوری اسلامی

وی درباره حواشی پیرامون نام میدان جمهوری اسلامی که کلمه اسلامی از تابلوی آن حذف شده بود نیز گفت: جنجال نادرستی در گذشته علیه مدیریت شهری ایجاد شد که حالا در مورد این میدان نیز تحقیق کردم و دیدم از سال ۹۰ تا ۹۱ در بسیاری از تابلوهایی که به سمت این میدان بود اصلا کلمه اسلامی قید نشده و در حال تحقیق و بررسی هستیم که چه کسی در چه زمانی این تابلوها را نصب کرده است هر چند که تاریخ دقیق مشخص نیست اما حذف کلمه اسلامی سابقه ۱۰ ساله دارد و نمی‌دانم چرا حالا جنجال درست شده است.

هاشمی با بیان اینکه حالا که این مساله به رسانه‌ها و فضای مجازی کشیده باید با حساسیت بیشتری در مورد علل آن بررسی کنیم، اظهار کرد: تابلوی میدان جمهوری قیافه مشکوکی هم دارد و به مانند سایر تابلوها نیست اما باید ببینیم که چه کسی در چه زمانی این تابلوها را نصب کرده و باید دنبال کشف توطئه باشیم.

    تلاش برای رفع کدورت دولت و شهرداری

رییس شورای اسلامی شهر تهران درباره رابطه دولت و شهرداری گفت: بهبود وضعیت شهرداری و دولت جزو وظایف رییس شورا است که قطعا در یک سال باقی مانده سعی می‌کنم این رابطه بین شهرداری و دولت را که کمی هم خدشه‌دار شده مجددا برقرار کنم و شاهد باشیم که حناچی مجددا به جلسات هیات دولت برود. وی افزود: از روحانی و جهانگیری می‌خواهم که اجازه دهند که روابط ترمیم شود و کدورت‌ها کنار برود.

    تعبیر تونل وحشت برای پل‌های عابرپیاده 

علی اعطا، سخنگوی شورای شهر نیز در تذکر پیش از دستور در صحن علنی این شورا با بیان اینکه در مورد وضعیت پل‌های عابر پیاده باید گفت که به واسطه وجود تابلوهای تبلیغاتی در دو طرف آن، پل‌ها نا امن هستند، گفت: حل موضوع ناامنی پل‌ها مطالبه جدی شهروندان است به‌گونه‌ای که برخی‌ها از این پل‌ها به تونل وحشت تعبیر می‌کنند!. وی با بیان اینکه شهروندان معتقدند که این پل‌ها امن نیستند و امکان آزار و مسائل مختلف در آن وجود دارد، گفت: برهمین اساس لازم است که شهرداری تهران از وضعیت پل‌ها و ضوابط حاکم بر آنها و تعداد آنها در مناطق گزارش دقیقی را به شورای شهر ارایه کند تا بر اساس این گزارش موضوع را دنبال کنیم و نتیجه اقدامات ما باید در جهت رضایتمندی شهروندان و به ویژه بانوان باشد.

    هیچ تخلفی در صدور پروانه ساخت نداریم

محمد سالاری در دویست و سی و دومین جلسه شورا و در نطق پیش از دستور خود به ارایه گزارش اقدامات حوزه شهرسازی و معماری در پایان سال سوم شورا پرداخت و گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد پیش از این و بین سال‌های ۹۱ تا ۹۵ تنها در منطقه ۱ شهرداری میان پروانه‌های صادره با ضوابط طرح تفصیلی ملاک عمل ۶۹ درصد مغایرت وجود داشته اما پس از اصلاحات ساختاری صورت گرفته میزان تخلفات در این حوزه را تا ۸۰ درصد در مناطق شهرداری کاهش داشته است. امروز با جرأت می‌توانم بگویم در مرحله صدور پروانه هیچ تخلفی صورت نمی‌گیرد. 

سالاری با اشاره به اقدامات انجام شده برای کاهش تخلفات ساختمانی، گفت: در اولین سال شورای پنجم ستاد هماهنگی کمیسیون‌های ماده ۱۰۰ تشکیل شد و در نتیجه آن آسیب‌شناسی دقیقی از قوانین و فرآیندها به دست آمد. مبتنی بر یافته‌های ستاد هماهنگی پیش‌نویس لایحه اصلاح ماده ۱۰۰ قانون شهرداری با همکاری وزارت کشور تهیه و جهت تصویب به دولت ارایه شد. علاوه بر این ارزش معاملاتی ساختمان که از سال ۹۳ بازنگری نشده بود، به روز شد تا با افزایش میزان جرایم تخلفات ساختمانی انگیزه برای تخلفات ساختمانی کاهش یابد. مجموعه اقدامات این حوزه سبب شده که در دوره شورای پنجم پرونده‌های ارجاعی به کمیسیون ماده ۱۰۰ نسبت به دوره چهارم کاهش ۵۵ درصدی داشته باشد که این خود نشان از حرکت به سوی بازدارندگی از وقوع تخلف در این دوره دارد.

 

ارسال نظر