زیان 69 میلیون دلاری صنعت هوایی از کرونا

۱۳۹۹/۰۵/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۰۲۴۲
زیان 69 میلیون دلاری صنعت هوایی از کرونا

 گروه راه و شهرسازی |

آن‌گونه که سیاوش امیرمکری، مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران اعلام کرده است، درآمدهای صنعت هوایی ایران در نیمه نخست سال جاری میلادی به دلیل شیوع ویروس کرونا ۶۹ میلیون دلار (۱۵۶۶ میلیارد تومانی) کاهش یافته است. به گزارش «تعادل»، از 30 بهمن 98 تا امروز، به‌طور دقیق شش ماه از ورود رسمی ویروس کووید 19 به ایران می‌گذرد. در این مدت، شاید تعلیق پروازها و بسته شدن مرزهای کشور از پیامدهای اولیه این بحران همه گیر جهانی بود. هر چند که تا مدت‌ها، یک ایرلاین داخلی، با هدف بازگرداندن دانشجویان یا انتقال اقلام بهداشتی و پزشکی به چین و به ویژه شهر ووهان که مرکز شیوع ویروس کرونا بود، رفت و آمد داشت و همین مساله اعتراضات متعددی را برانگیخته بود.  معنای لغو پروازها صرفا موجب بروز مشکلات شغلی و مالی برای نیروی انسانی شاغل در شبکه پروازی و شرکت‌های هواپیمایی نمی‌شود و بخش‌های مختلفی از اقتصاد کشور از جمله گردشگری، ترانزیت کالا و... را نیز متاثر می‌کند. با وجود این، همچنان پرونده پروازهای خارجی آینده روشنی ندارد و جز برخی پروازهای محدود و بعضا موردی، آینده از سرگیری پروازهای خارجی چه با ایرلاین‌ها داخلی و چه ایرلاین‌های خارجی مشخص نیست. درباره پروازهای داخلی نیز، از سویی تعداد سفرهای شهروندان به دلیل هشدارهای بهداشتی و احتراز از سفر به‌شدت کاهش یافته است و از سوی دیگر، شرکت‌های هواپیمایی داخلی صرفا مجاز به پرواز با 60 درصد از ظرفیت خود هستند. مساله‌ای که به‌شدت درآمدهای این شرکت‌ها را کاهش می‌دهد. اوایل اردیبهشت ماه سال جاری محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر الزام رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در انواع شقوق حمل‌ونقل گفته بود: شرکت‌های هواپیمایی ملزم به رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در داخل هواپیماها هستند و تمام پروازها باید با 60 درصد ظرفیت هواپیماها انجام شود. به گفته او، هر ایرلاینی که این پروتکل‌ را رعایت نکند متخلف است و سازمان هواپیمایی باید با این شرکت برخورد داشته باشد. البته طی ماه‌های گذشته، همواره گزارش‌هایی از تخلف برخی از ایرلاین‌ها در رعایت نکردن سقف این ظرفیت‌ها و سایر مسائل بهداشتی در رسانه‌ها انتشار یافته و هشدارهایی در این زمینه از سوی مسوولان صنعت هوایی منتشر شده است. با این حال، وجود مسائلی از این دست، (مسافرگیری بیش از ظرفیت مصوب در دوران کرونا) به معنی افزایش چشمگیر درآمد ایرلاین‌ها و فرودگاه‌ها نیست و همچنان صنعت هوایی کشور با رکود ناخواسته ناشی از کرونا دست و پنجه نرم می‌کند.در همین حال، به باور کارشناسان صنعت هوایی، از آنجا که تعداد پرواز هواپیماهای ایرانی به‌شدت کاهش یافته است و در مقطعی حتی به 90 درصد افت کرده بود، اگرچه ویروس کووید 19 به خودی خود توانایی آسیب رساندن به بدنه ناوگان هوایی را ندارد، اما به‌رغم دستورالعمل‌های مربوط به محافظت از پرنده‌های آهنین در زمین، ارگونومی هواپیماها طوری طراحی شده که باید دایم پرواز کنند. در این حال، فقط هواپیما دچار آسیب نمی‌شود. و سایر نهاده‌های تولید خدمات هوایی از جمله نیروی انسانی از این مساله متاثر می‌شوند. حدود 45 هزار نفر در بخش‌های مختلف صنعت هوانوردی کشور به‌صورت مستقیم فعالیت دارند و از همین رو، به‌طور مستقیم از کاهش تعداد پروازها متاثر می‌شوند و با مشکلات اقتصادی متعددی روبه رو خواهند شد.

    کاهش 60   درصدی درآمدهای فرودگاهی

به گزارش تسنیم، سیاوش امیرمکری با اشاره به کاهش 60 درصدی عملیات هوانوردی دنیا به دلیل شیوع ویروس کرونا، اظهار کرد: بر اساس گزارش مراجع بین‌المللی، شیوع ویروس کرونا کاهش 50 درصدی تعداد مسافران و کاهش 60 درصدی درآمدهای فرودگاهی را به همراه داشته است.  وی با اشاره به زیان 6.2 میلیارد دلاری هوانوردی دنیا طی نیمه نخست 2020، افزود: سهم ایران از این زیان 69 میلیون دلار (1566 میلیارد تومان) است و با پیش بینی مراجع بین‌المللی امسال شاهد کاهش 50 درصدی درآمد هوانوردی دنیا خواهیم بود و تا پایان سال 2024 می‌توان امیدوار بود که به درآمد پایان سال 2019 برسیم. وی ادامه داد: به عبارت دیگر 5سال طول می‌کشد که صنعت هوایی دنیا در حوزه عملیات فرودگاهی و مسائل مالی به پایان سال 2019 برسد. مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران گفت: اتحادیه بین‌المللی فرودگاه‌ها (ACI) تجربه سفر سلامت از طریق مسافرت با کمترین تماس یا بدون تماس را برای جلب اعتماد مسافران شعار خود کرده است. در کشور ما نیز خوشبختانه با وجود فشارهای مسوولان و نمایندگان استانی و کاهش پرواز و مسافر هیچ فرودگاهی غیر عملیاتی و تعطیل نشد. مسوولان کشور تشخیص دادند که مسافرت‌های هوایی یکی از مسیرهای امن برای جابه‌جایی در زمان شیوع ویروس کروناست و ما نیز این اصل را در دستور کار قرار دادیم.

   آمار متفاوت یاتا

به گزارش «تعادل»، بر اساس اعلام انجمن بین‌المللی حمل و نقل هوایی (یاتا)، تاکنون صنعت هوایی جهان 84.3 میلیارد دلار از کرونا زیان دیده و تقاضا برای سفر هوایی 54 درصد کاهش یافته است به گونه‌ای که در ماه‌های ژوئن و جولای 7.5 میلیون بلیت پرواز از سوی مسافران کنسل شده است. بر اساس آمارهای یاتا، در چند ماهه گذشته از بروز و شیوع بیماری کرونا، در کنار زیان 84 میلیارد دلاری ایرلاین‌ها، درآمدهای صنعت هوایی نیز 50 درصد (حدود 419 میلیارد دلار) کاهش یافته است. به عبارت دیگر، درآمد سالانه صنعت هوایی در ماه ژوئن، بر حسب هر کیلومتر- مسافر تا 86.5 درصد افت کرده است. این رقم در ماه مه‌91 درصد بوده است. این در حالی است که درآمدهای سالانه ناشی از پروازهای داخلی بر حسب هر کیلومتر- مسافر در ماه‌های ژوئن تا 67.6 درصد و در ماه مه‌تا 78.4 درصد افت داشته است.

 

ارسال نظر