خانه‌های خالی غربال شدند

۱۳۹۹/۰۵/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۰۱۸۵
خانه‌های خالی غربال شدند

گروه راه و شهرسازی|

 دیروز برخی از اولین نتایج حاصل از راه‌اندازی سامانه املاک و اسکان کشور از سوی مسوولان وزارت راه و شهرسازی اعلام شد. وجود 2.7 میلیون واحد خالی در کشور، وجود 530 هزار واحد خالی از سکنه در تهران، شناسایی فردی که مالک 600 واحد مسکونی است، شناسایی 91 میلیون کد ملی صاحب ملک در حالی که جمعیت کشور حدود 84 میلیون نفر است  و 23 هزار واحد مسکونی متعلق به یک شرکت از جمله مهم‌ترین نتایج به دست آمده از سامانه املاک و اسکان کشور است. بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال 1395، تعداد خانه‌های خالی در کل کشور 2.5 میلیون واحد و تعداد واحدهای خالی در شهر تهران 500 هزار مورد گزارش شده بود. اما آمار ارایه شده از سوی مسوولان وزارت راه و شهرسازی نشان می‌دهد طی 4 سال گذشته، حدود 200 هزار واحد مسکونی خالی (8 درصد) در کل کشور و حدود 30 هزار واحد مسکونی خانه در شهر تهران به مجموعه واحدهای خالی اضافه شده است و پدیده خانه‌های خالی سیر صعودی داشته است. به گزارش ایلنا، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در مراسم آغاز اجرای سامانه املاک و اسکان کشور با بیان اینکه مالیات ستانی از خانه‌های خالی نه تنها از تکالیف قانون بلکه یکی از ضرورت‌های برنامه‌ریزی در کشور است گفت: باید بر اساس اطلاعات واقعی حرکت کنیم و بتوانیم از تهاجم سرمایه به مسکن و تولید ثروت‌های بالا و حسب سرمایه در این بازار جلوگیری کنیم. وی ادامه داد: 165 دستگاه در اجرای مالیات بر خانه‌های خالی و ارایه اطلاعات نقش ایفا می‌کنند اظهار داشت: بهمن ماه سال گذشته که این سامانه رونمایی شد با این مشکل مواجه شدیم که برخی از دستگاه‌ها امکان ارایه اطلاعات بدون اذن دولت را نداشتند و از آن زمان نسبت به دریافت مجوز برای ارایه اطلاعات اقدام کرده‌اند. وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: این سامانه بانک اطلاعاتی قابل استنادی است که تمام اطلاعات واحدهای مسکونی و شناسایی آنها در این سامانه آمده است.

    2.7 میلیون واحد خالی در کشور

وی از شناسایی 2 میلیون و 700 هزار خانه خالی در کشور خبر داد و گفت: لیست نهایی خانه‌های خالی تا 15 روز دیگر به سازمان امور مالیاتی ارایه می‌شود و همانطور که وعده داده بودیم در تابستان امسال این قانون به اجرا خواهد رسید.  او افزود: نکته حائز اهمیت این است که تمام افراد دارای خانه‌های خالی و پروژه‌های نیمه تمام می‌توانند وارد پروژه مسکن ملی شوند و به ازای آن به این افراد زمین شهری مرغوب ارایه خواهیم کرد که در این صورت تامین مالی و جریان ساخت و ساز مسکن مستمر و مداوم خواهد بود.

    مهلت 15 روزه برای تایید اطلاعات

وزیر راه و شهرسازی همچنین اظهار کرد: از امروز پیامک مالیات بر خانه‌های خالی برای تعدادی از مالک‌ها ارسال خواهد شد و تا 15 روز وقت دارند که این اطلاعات را تایید کنند یا نسبت به آن اعتراض داشته باشند. اسلامی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه امروز با اجرا شدن مالیات بر خانه‌های خالی یکی از مطالبات کهن مردم عملیاتی شد گفت: از امروز پیامک مالیات بر خانه‌های خالی برای تعدادی از مالک‌ها ارسال خواهد شد و تا 15 روز وقت دارند که این اطلاعات را تایید کنند یا نسبت به آن اعتراض داشته باشند. وی افزود: در 15 روز کاری این پیامک‌های رفت و برگشتی انجلام می‌شود و راستی آزمایی خوداظهاری‌ها به پایان خواهد رسید.

    600   واحد به نام یک فرد 

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تاکنون 2 میلیون و 700 هزار واحد مسکونی فاقد سکونت شناسایی شده است اظهار داشت: فعلا مالکیت حقیقی‌ها شناسایی شده است و در این آمار مشخص شده 600 واحد مسکونی به نام یک فرد بوده و از بین حقوقی‌ها هم مشخص شده 23 هزار واحد مسکن به نام یک شرکت بوده است. وی تاکید کرد: البته هنوز تا زمانی که پیامک‌های رفت و برگشتی راستی‌آزمایی‌ها به اتمام نرسد این آمار قابل قضاوت نیستند. وی با اشاره به دستگاه‌هایی که هنوز اطلاعات خود را به سامانه املاک و اسکان ارایه ندادند گفت: وزارت نیرو و وزارت نفت به این سامانه لینک خواهند شد. موضوع اصلی این است که خانه‌های متعلق به شرکت ملی گاز ایران یک کنتور مشترک دارند و باید این مشکل برطرف شود. اسلامی تاکید کرد: هیچ نهاد و دستگاهی خود را معاف از همکاری با ما نمی‌داند مگر اینکه دستگاهی اطلاعات سری داشته باشد که نتواند آن را در اختیار سامانه قراردهد.

    530  هزار واحد خالی  در تهران

اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چند واحد مسکونی خالی از سکنه در تهران شناسایی شده است گفت: 530 هزار واحد خالی از سکنه در تهران شناسایی شده است که امروز برای مالک 100 هزار واحد پیامک مالیات ارسال می‌شود و تا 10 روز آینده این پیامک برای مالک یک و نیم میلیون واحد خالی ارسال خواهد شد.

    برد و باخت نداریم 

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه رییس کل بانک مرکزی مدعی شده بانک‌ها هیچ خانه خالی ندارند، گفت: ما پیکره واحدی هستیم و برد و باختی در بین دستگاه‌های دولت وجود ندارد مهم این است که سرمایه‌های بی‌حساب وارد بازار مسکن نشود تا نتواند قیمت مسکن را افزایش دهد. وی گفت: اصلاحیه مجلس در مالیات بر خانه‌های خالی بسیار بازدارنده خواهد بود و قانون قبلی نرخ‌های اعلام شده بازدارندگی نداشتند. اسلامی با تاکید بر اینکه مالیات بر خانه‌های خالی را یک فرصت برای درآمدزایی نمی‌دانیم اظهار داشت: این یک اهرم قوی برای این است که اجازه ندهیم با هجوم سرمایه‌ به بازار قیمت مسکن افزایش یابد. اسلامی ادامه داد: زمانی که ما وارد وزارت راه و شهرسازی شدیم، 130 هزار واحد مسکن مهر فاقد متقاضی وجود داشت که این امروز این تعداد به 13 هزار واحد رسیده که البته مراحل ساخت آنها در مرحله اسکلت و جانمایی زمین بوده و هنوز ساخته نشده بودند.

    وجود ۹۱ میلیون کد ملی دارای ملک

محمود محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی نیز اظهار کرد: بیش از ۱۳ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی را شناسایی کرده‌ایم و حدود ۴۰ تا ۴۵ درصد از این واحدها خالی از سکنه بوده است. محمودزاده در مراسم آغاز اجرای سامانه املاک و اسکان کشور با بیان اینکه اطلاعات جامع از سازمان امور مالیاتی و برخی دستگاه‌ها دریافت کرده‌ایم، گفت: اولویت این شناسایی‌ها را در شهر تهران به عنوان کلانشهر در این سامانه قرار داده‌ایم.  

محمودزاده بیان کرد: از تعداد 13 میلیون و 400 هزار واحد مسکونی شناسایی شده، ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار مالک حقیقی و حقوقی هستند و حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار خانوار بیش از یک واحد مسکونی دارد. وی تاکید کرد: ۹۱ میلیون کد ملی وجود دارد که مالکیت به نام آنها است که در مقایسه با تعداد و مردم در کشور بسیار تفاوت دارد. وی یادآور شد: ۷۲ هزار و ۷۰۰ واحد مربوط به افراد زیر ۱۸ سال است. مجموعه این اطلاعات بسیار و قابل توجه بود به‌طوری که یک فرد حقیقی حدود ۶۵۰ واحد مسکونی یک فرد حقوقی هم بیش از ۲۳ هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی به نام خود در این سامانه ثبت کرده است. محمود‌زاده توضیح داد: ویژگی‌های واحدها به تفکیک شهر و استان‌ها به زودی منتشر می‌شود طبق قولی که اعلام کرده بودیم در تابستان امکان ارسال لیست خانه‌های خالی را فراهم کردیم.  

معاونت مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: از امروز پیامک به تعداد یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی ظرف ده روز ارسال می‌شود. وی افزود: امروز ۱۰۰ هزار پیامک به مالکان ارسال می‌شود و طبق بررسی‌هایی که انجام داده‌ایم در صورتیکه مالکان پیامک‌ها را دریافت کرده باشند اگر واحدشان خالی باشد کد تایید را ارسال می‌کنند و اگر واحد آنها خالی نباشد باید مستنداتی ارایه دهند که واحد آنها به اجاره یا به فروش رفته است. محمود‌زاده گفت: فرصت ارسال مستندات تا پایان شهریورماه ادامه خواهد داشت. در پایان شهریور لیست خانه‌های خالی را به سازمان امور مالیاتی تحویل خواهیم داد. این یک اتفاق بسیار بزرگ است که با کمبود و محدود بودن اطلاعات انجام شد. محمودزاده گفت: این سامانه و اطلاعات آن برای برنامه‌ریزی بسیار مهم است و هدف ما همان است که واحدهای خالی برای بازار اجاره و یا فروش ارایه کنیم. معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: این سامانه تاثیر بسیار مثبت و محسوسی در بازار اجاره بر جای خواهد گذاشت و راه‌اندازی سامانه املاک و مسکن به سرمایه‌گذاری در این بخش کمک کرده است. او همچنین یادآور شد: ۷۲ هزار واحد مسکونی شناسایی شده که مالکان آنها افراد زیر ۱۸ سال هستند. به گفته محمودزاده، در این سامانه فردی با یک کد ملی، ۲۰۰ واحد مسکونی به نام خود دارد که باید در خصوص نوع مالکیت آنها، توضیحاتی ارایه دهد.

 

ارسال نظر