13 گام تا طرح جامع آتش‌نشانی تهران

۱۳۹۹/۰۵/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۰۰۵۱
13 گام تا طرح جامع آتش‌نشانی تهران

گروه راه و شهرسازی|

رونمایی از تجهیزات جدید سازمان آتش‌نشانی و افتتاح ایستگاه ۱۳۲ سازمان آتش‌نشانی در محله دولتخواه در جنوب تهران در محدوده شهرداری منطقه 19 دیروز فرصتی شد تا بار دیگر مساله ایمنی شهری از دو زاویه «تجهیزات استاندارد و روزآمد» و ناایمن بودن ساختمان‌ها و فضاهای عمومی مرور شده و بررسی شود. آنگونه که مسوولان مدیریت شهری در مراسم یادشده و حاشیه آن اعلام کرده‌اند، اگر چه فقط با افتتاح 13 ایستگاه آتش‌نشانی دیگر و رسیدن این رقم به 145ایستگاه، طرح جامع آتش‌نشانی تهران تکمیل می‌شود همچنین وضعیت خرید تجهیزات آتش‌نشانی پس از حادثه پلاسکو دچار جهش شده است، اما از سوی دیگر نباید فراموش کرد که در آن سوی معادله با گذشت زمان و فرسودگی تدریجی، تعداد ساختمان‌های ناایمن پایتخت نیز عدد قابل توجهی است و از همین رو، شکاف میان «پیشگیری» تا «نجات» وجود دارد و شرایط شکننده است.

     نقطه عطف پلاسکو برای آتش‌نشانی

پیروز حناچی شهردار تهران در مراسم افتتاح ایستگاه ۱۳۲ سازمان آتش‌نشانی شهر که به‌صورت مجازی انجام شد، به موضوع پراکنش مناسب ایستگاه‌های آتش‌نشانی پرداخت و گفت: این مساله تاثیر مستقیمی روی کاهش زمان رسیدن به حوادث دارد و در سازمان آتش‌نشانی به این موضوع توجه خوبی شده است.

او با اشاره به اینکه حادثه پلاسکو برای سازمان آتش‌نشانی شهر تهران نقطه عطفی بود اظهار کرد: هیچ چیز این سازمان نسبت به قبل از پلاسکو قابل مقایسه نیست و ما در سازمان آتش‌نشانی شهر تهران درس بزرگی از حادثه پلاسکو گرفتیم.امروز هم باید به این نکته توجه کنیم که باید از حادثه سینا مهر درس بگیریم زیرا اگر اینگونه نباشد فقط خسارت به جا مانده و هیچ پیشرفتی نصیب ما نخواهد شد.

وی ادامه داد: ما در سینامهر به دلیل تغییر کاربری ضربه خوردیم و باید این موضوع تغییر کاربری با حمایت مجلس تغییر کند و لایحه‌ای هم حتماً به مجلس خواهیم برد. به گفته وی حتی در حادثه پلاسکو هم تغییر کاربری‌ها باعث شد تا این حادثه رقم بخورد و سینامهر هم نمونه همین تغییر کاربری‌ها بود.

     تهران به ۱۴۵ ایستگاه آتش‌نشانی نیاز دارد

محسن هاشمی رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: برای تهران و براساس طرح جامع ۱۴۵ ایستگاه نیاز داریم و با افتتاح چند ایستگاه آتش‌نشانی تا پایان سال به نقطه مطلوبی خواهیم رسید.

هاشمی در مراسم افتتاح ایستگاه ۱۳۲ آتش‌نشانی شهر تهران با اشاره به اینکه از ابتدای شورای پنجم تمام تلاش‌مان این را انجام داده ایم تا نگاه ویژه‌ای به آتش‌نشانی شود و در این دوره فعالیت برای تجهیز سازمان شکل گرفت، گفت: قبل از اینکه وارد قیمت‌های گران ارز بشویم بسیاری از تجهیزات آتش‌نشانی خریداری و به سازمان اضافه شد اما باید هر نوآوری به‌کار گرفته در دنیا را به خدمت بگیریم. رییس شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه باید به فکر ساخت تجهیزات به‌روز باشیم افزود: اگر تحت شرایطی ساخت داخلی به صرفه نبود اقدام به واردات تجهیزات مورد نظر می‌کنیم.

هاشمی با تاکید بر اینکه در این مرکز آموزش بین‌المللی سازمان آتش‌نشانی می‌توانیم به کل کشور خدمات‌دهی کنیم و وزارت کشور خوب است از این موضوع استقبال کند، ادامه داد: می‌توان به این مرکز بودجه‌ای مشخص بدهند تا به تربیت نیروی مورد نیاز سایر استان‌ها هم مبادرت بورزد البته در کل کشور به چندین مرکز این‌چنینی نیاز داریم. وی با اشاره به نیاز شهر تهران به ایستگاه‌های آتش‌نشانی گفت: برای تهران و براساس طرح جامع ۱۴۵ ایستگاه نیاز داریم که امروز صد و سی و دومین ایستگاه بهره‌برداری شد.

هاشمی افزود: تا پایان سال هم چند ایستگاه دیگر افتتاح خواهد شد و به این ترتیب به نقطه مطلوبی از باب رسیدن نیروهای آتش‌نشان به صحنه آتش‌سوزی خواهیم رسید. رییس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به حادثه کلینیک سینا در شمال شهر تهران گفت: هرچند در حوزه تجهیز آتش‌نشانی اقدامات خوبی برداشته شده اما هنوز ایمنی شهر بالا نرفته است این مساله را در حوزه حادثه کلینیک سینا دیدید که چند دستگاه مسوولیت خود را انجام نداده بودند که اگر ما مدیریت واحد شهری داشتیم از وقوع عمده این حوادث جلوگیری می‌شد. وی با اشاره به وجود ۳۳هزار ساختمان ناایمن نیز گفت: این ۳۳ هزار ساختمان بررسی شده‌اند اما از حیث ناایمن بودن مراتب متفاوتی دارند و اینگونه نیست که همه اینها درصد ناایمنی یکسانی داشته باشد. به گفته هاشمی بروکراسی در شهرداری و آتش‌نشانی شهر تهران باعث شده مردم هم میلی به افزایش ایمنی نداشته باشند، مردم در زمان گرفتن پایان کار با مشکلاتی مواجه می‌شوند و باید این بروکراسی حذف شود و برای مردم روشن شود که چه اتفاقی در حال رخ دادن است.

     وقوع ماهانه هزار حادثه در پایتخت

رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران نیز گفت: سازمان آتش‌نشانی شهر تهران ماهانه بیش از هزار حادثه را مدیریت می‌کند. 

صدر اعظم نوری، رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در مراسم افتتاح ایستگاه ۱۳۲ سازمان آتش‌نشانی شهر تهران با تاکید بر اینکه آموزش باید جزء لاینفک سازمان آتش‌نشانی باشد و این آموزش‌ها بخشی‌اش باید از طریق آموزش‌های پودمانی و بخشی هم باید با دانش و دستاوردهای خارجی منطبق شود، گفت: باید سازمان آتش‌نشانی استفاده از دوره‌های کشورهای خارجی بهره ببرد و در شرایط فعلی تلاش کرد تا اساتید از خارج از کشور با ایران بیایند و به روزآوری آتش‌نشانی کمک کنند.

وی اظهار کرد: باید بخش فنی و مهندسی سازمان آتش‌نشانی شهر تهران تقویت شود. ضرورت دارد متخصصین حوزه‌های مختلف به هر صحنه آتش‌سوزی بروند تا براساس نوع سازه و نوع حادثه بهترین امدادرسانی صورت گیرد.

     باید آتش‌نشان زن هم داشته باشیم

این عضو شورای شهر گفت: نیمی از مردم این شهر زنان هستند و در حوادث مختلف هم زنان گرفتار می‌شوند پس باید آتش‌نشان زن هم داشته باشیم. نوری با اشاره به ضرورت ارتقای ضوابط HSE (بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست) گفت: سازمان آتش‌نشانی شهر تهران ماهانه بیش از هزار حادثه را مدیریت می‌کند که باید ضوابط HSE در این سازمان ارتقا پیدا کند تا خدای نکرده خود پرسنل دچار مشکل نشوند. وی افزود: در حوزه HSE برنامه‌ریزی‌ها و مطالعات خوبی انجام شده است اما ضرورت دارد همگی دست به دست هم بدهیم و این مطالعات به اجرا تبدیل شود.

      تهران جلوتر از استاندارد جهانی 

مهدی داوری رییس سازمان آتش‌نشانی شهر تهران نیز در این مراسم با اشاره به اینکه استاندارد جهانی رسیدن به محل حادثه کمتر از ۶ دقیقه است گفت: ما در شهر تهران در میانگین زمان پاسخگویی جلوتر از استاندارد جهانی هستیم. مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهر تهران با اشاره به اینکه بعد اول این تمهیدات، به‌روزرسانی تجهیزات است ابراز کرد: ما به هیچ عنوان هیچ انتهایی برای آن متصور نیستیم.


نیاز آتش‌نشانی  به ۲  هزار نیروی  عملیاتی

رییس شورای اسلامی شهر تهران در حاشیه مراسم افتتاح ایستگاه آتش‌نشانی 132 از نیاز به ۲ هزار نیروی آتش‌نشان جدید سخن گفت.

هاشمی با اشاره به اهمیت سازمان آتش‌نشانی که نیاز به آن در حادثه پلاسکو به خوبی احساس شد، گفت: در این دوره از شورا بیش از ۱۵۰ مرکز آتش‌نشانی در تهران در نظر گرفته‌ایم و باید نیروهای آتش‌نشانی به ۷هزار نفر برسند. وی ادامه داد: امروز حدود ۱۳۰ایستگاه آتش‌نشانی داریم که با حدود ۵هزار نفر نیرو عملیات انجام می‌دهند.

وی با اشاره به تمرکز زیاد پرسنل در شهرداری گفت: آتش‌نشانی که از سازمان‌های شهرداری محسوب می‌شود برای جذب نیرو ابتدا مجبور شد تا ثابت کند نیروهایش زیاد نیست و به تازگی اجازه جذب ۲۰۰ نیروی دیگر را هم گرفته است.  شهردار تهران نیز در حاشیه این مراسم از پیگیری برای اخذ مجوز استخدام معدودی آتش‌نشان جدید در پایتخت خبر داد.

حناچی اظهار کرد: خوشبختانه این دوره شورای شهر درصدی از درآمد شهرداری را برای توسعه آتش‌نشانی اختصاص داده است، مردم هم با فیش‌هایی روبه‌رو شده‌اند که به همین منظور است، چون هرچقدر آتش‌نشانان ما مجهزتر، آموزش دیده‌تر و آماده‌تر باشند، احتمالات خطرات کمتر است و البته موضوعات پیشگیری هم مهم است.  شهردار تهران اظهار کرد: برای جذب نیروی جدید، آموزش تعداد معدودی از آتش‌نشان زن در دستور کار قرار گرفته و اخذ مجوز استخدام جدید پیگیری می‌شود. وی افزود: چون آتش‌نشانی جزو مشاغل سخت محسوب می‌شود، سال‌های خدمت آنها کمتر از کارکنان عادی است و به‌طور مرتب این ورودی را در آتش‌نشانی باید داشته باشیم، تا نیروهای جدید وارد شوند و آموزش ببینند.

 حناچی گفت: آخرین بار حدود ۲۰۰ نفر استخدام شده‌اند، ولی این روند ادامه دارد. شهردار تهران درباره نگرانی‌هایی که درباره ناایمن بودن فضاهای شهری با کشته شدن یک پسر نوجوان در پارک لاله دوباره مطرح شده است، این مساله را مربوط به HSE دانست و گفت: این موضوع در همه فضاهای عمومی موضوعیت دارد و پارک‌ها و فضاهای عمومی دایماً باید کنترل شود.

 

ارسال نظر