ایستگاه خبر

۱۳۹۹/۰۵/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۰۰۱۳

عدم کیفیت ۴۰ درصد ساختمان‌های نوساز در پایتخت

عضو هیات رییسه شورای شهر تهران گفت: ۴۰درصد بافت‌های نوسازی شده در بافت فرسوده کیفیت ساخت ندارند. زهرا نژاد بهرام در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت نوسازی بافت‌های فرسوده در تهران گفت: مطالعاتی درمورد وضعیت بافت‌های فرسوده انجام شده است که نشان می‌دهد متاسفانه ۴۰درصد بافت‌های نوسازی شده در بافت فرسوده از نظر کیفیت ساخت، مطلوب نیستند. وی با بیان اینکه این ساختمان‌ها به دلیل عدم رعایت استانداردهای ساخت و ساز و به کارگیری مصالح غیر استاندارد، جزو ساختمان‌های ناایمن محسوب می‌شوند، گفت: این آمار آنقدر شوک آور بود که شهرداری تهران، سازمان نظام مهندسی و چند دستگاه دیگر طی یک تفاهم نامه‌ای بر لزوم نظارت بر ساخت و ساز و مصالح تاکید کردند و در همین راستا منطقه ۸ را به عنوان منطقه پایلوت اجرای این تفاهم نامه انتخاب کردند که خوشبختانه در این مدت بررسی‌ها نشان داد که با نظارت منطقه‌ای و سازمان استاندارد بر روی مصالح، کیفیت ساخت و ساز ارتقاء یافته و لازم است این نظارت به تمام مناطق به خصوص نوسازی در بافت فرسوده تسری یابد. نژاد بهرام همچنین در خصوص بافت ناپایدار در تهران با بیان اینکه ۱۰ هزار هکتار بافت ناپایدار داریم که ویژگی اصلی آن عدم استحکام است، گفت: عدم استحکام به عنوان عنصر ثابت در بافت ناپایدار وجود دارد که بعد از آن می‌توان ریزدانگی یا نفوذ ناپذیری را نیز اضافه کرد. وی با انتقاد از اینکه متأسفانه بافت ناپایدار جزو بافت فرسوده محسوب نمی‌شود، اظهار کرد: در گذشته ظرفیت و تسهیلات بافت فرسوده به بافت ناپایدار هم داده می‌شد اما در پی مصوبه شورای عالی معماری، این روند متوقف شد و به بافت ناپایدار تسهیلات ندادند که طبیعتا شهروندان نیز رغبتی برای نوسازی ندارند که همین مساله سبب افزایش بافت ناپایدار در تهران می‌شود. نژاد بهرام با بیان اینکه شرایط تهران خاص است و پایتخت مدام در معرض فعالیت گسل‌ها، جاری شدن سیلاب و فرونشست زمین قرار دارد، گفت: قطعا وجود بافت ناپایدار هزینه‌های شهر را در صورت بروز حادثه افزایش می‌دهد که بر همین اساس ضروری است بار دیگر بافت فرسوده مورد تدقیق قرار گیرد و همچنین با کمک شهرداری و دولت تسهیلات خاصی به نوسازی بافت ناپایدار داده شود. هر چند که شتاب نوسازی بالاست، اما کافی نیست.

46 درصد ناوگان هوایی مسافری کشور فعال است

عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به عمر بالای ناوگان حمل و نقل هوایی کشور، گفت: از ۳۰۰هواپیما موجود تنها ۱۴۰ فروند (۴۶.۶) فعال است. به گزارش تسنیم، رحمت‌الله فیروزی پوربادی با اشاره به مشکلات حمل و نقل هوایی کشور، اظهار کرد: صنعت هوایی کشور جزو صنایعی است که بیشتر تحریم‌ها علیه آن وضع شده است، همین مسائل و اقدامات موجب شده که ما نتوانیم هواپیماهای جدید را خریداری کرده و به نوسازی ناوگان حمل و نقل هوایی اقدا کنیم. وی افزود: طی 2 دهه اخیر هر هواپیمایی که وارد کشور شده به جزو برخی موارد اخیر، هواپیماهای دست دوم و کارکرده بوده که این مساله تحت تأثیر تحریم‌های گسترده دشمنان علیه کشورمان بوده است. وی با بیان اینکه قطعا نوسازی ناوگان حمل و نقل هوایی کشور بسیار ضروری است، افزود: البته شرکت‌های هواپیمایی به دلیل تحریم و مشکلات دیگر نتوانسته‌اند اقدام به خرید هواپیما کنند و این مساله موجب افزایش عمر ناوگان حمل و نقل هوایی کشور شده است.

مسکن مهر پردیس در مرز میلیاردی شدن

در حالی بر اساس جدیدترین آمار وزارت راه قیمت مسکن طی تیرماه حدود ۱۰ درصد رشد داشته که قیمت مسکن مهر شهرهای جدید نیز ارقام جدیدی را ثبت کرده است. به گزارش تسنیم، مطابق جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت راه و شهرسازی طی تیرماه امسال قیمت مسکن در مقایسه با آخرین ماه بهار 99 حدود 10 درصد افزایش یافته است. متوسط قیمت هر مترمربع در ماهی که گذشته به مرز 21 میلیون تومان نزدیک شد. روند تصاعدی قیمت مسکن تهران طی امسال تداوم داشته و باعث شده تا تقاضا برای مسکن شهرهای جدید اطراف پایتخت به خصوص شهر پردیس افزایش یابد. از سوی دیگر عدم تولید مسکن به میزان مورد نیاز در کشور شرایطی را به وجود آورده تا به عنوان مثال در شهر پردیس عرضه واحدها متناسب با تقاضا نباشد. این وضعیت نیز باعث افزایش قیمت واحدهای این شهر به‌خصوس واحدهای مسکن مهر شده است. در زمان حاضر یک واحد مسکن 121متری امیر ساوالان (فاز 8) کلید تحویل با قیمت حدود یک میلیارد تومانی (980 میلیون تومان) برای فروش فایل شده است. در سایر پروژه‌های مسکن مهر این شهر نیز قیمت‌ها افزایشی بوده و در فاز 11 (کوزو) یک واحد مسکن مهر با قیمت 750 میلیون تومان برای فروش عرضه شده است. همچنین در شهر پرند که اواخر سال گذشته یک واحد آماده سکونت مسکن مهر حدود 160 میلیون تومان خرید و فروش می‌شد، ‌امروز به 300 میلیون تومان افزایش یافته است. در هشتگرد نیز وضعیت اینگونه بوده است. در این شهر با شدت کمتری افزایش قیمت مساکن مهر صورت گرفته و یک واحد آماده سکونت در این شهر حدود 250 میلیون تومان داد و ستد می‌شود. البته پیش بینی می‌شود با فعالیت مستمر مترو این شهر، ‌قیمت واحدهای مسکن این شهر به خصوص مسکن مهر افزایش قابل توجهی طی ماه‌های اخیر داشته باشد.

 

ارسال نظر